Miksi joitain ärsyttää moderni valkoinen sisustus?

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"Inkeri"
[QUOTE="hep";30723176]Niin siis nää valkoisten kotien omistajat on näitä talon säästäjiä ;) Eli niitä joilla on niin paljon tekemistä, harrastuksia, töita etc. että koti todellakin pysyy valkoisena kun ei siellä ihmisii näy....


EI SAA ottaa tosissaan. Tuli vaan mieleen noista yläpuolen luettelijoista.....[/QUOTE]

No meillä kyllä pitää osittain paikkaansa ;) ollaan menevää sorttia. Tänä vuonna ollaan oltu jo pari kertaa Tallinnassa, Helsingissä, muutaman kerran Tampereella, Madridissa, mökillä ja risteilyllä. Monen monta päiväreissun myös tehtynä ja iltaisin ollut monenlaisia menoja.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja elän museossa;30723135:
Sekamelskaa en halua, mutta rakastan menneiden aikojen hämyistä tunnelmaa! Siis menneitä aikoja ennen 50-lukua ja modernisoitumista. Värimaailmat saavat olla sen mukaisia. Myös idän eksotiikka kiehtoo. Erikoiset värit ja väriyhdistelmät. Paljon viherkasveja! Ornamenttitapetteja, kultaisia ja messinkisiä kehyksiä ja esineitä. Koristeellisia tummapuukalusteita, antiikkia. Kirjoja ja paljon! Vanhan ajan salaperäiset kirjastohuoneet ovat heikkouteni... Ehkä ripaus steam punk-henkeä. Lastulevyä ei ikinä meidän kotiin! Moderni ei uppoa lainkaan. Esineillä on oltava tarina. Historiallinen näkökulma asioihin tuo syvyyttä. Joku voisi ajatella, että elän museossa, mutta ottaisin sen vain kunniana! :D Meillä on siistiä miltei aina.

Olen syntynyt 80-luvulla ja vaaleassa kodissa elänyt.
Pidätkö siis esimerkiksi tällaisesta sisustuksesta?

 
Jepp!
Se on taas se suomalainen kateus.

Valkoinen, avara, valoisa, siisti ja "skandinaavinen" tyyli edustaa sitä mistä moni voi vain haaveilla. Vaatii jämptiyttä pitää tavarat ja koti ojennuksessa ja siistinä. Ja vaatii edes jonkinmoista varakkuutta omistaa avara ja moderni koti. Yleensä tälläisen kodin omistaja on myös hyvässä sosiaalisessa asemassa, on sosiaalista elämää ja harrastuksia. Ehkä myös astetta paremmin koulutettu.
 
"Pippuriina"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30722970:
Minusta on jotenkin sääli, jos sisustusintoilu menee sille tasolle, että ei voi sietää esim maalarinvalkoista. Samaa olen ihmetellyt esimerkiksi äärikulinaristeista, jotka eivät voi olla edes samassa huoneessa sika-nautajauhelihan kanssa eivätkä juoda suodatinkahvia tai niistä joiden silmiä särkee, jos jollakulla on sukat sandaaleissa. Siis miten vaikeaksi voi ihmisen elämä mennä, jos tällaisten tavallisten asioiden kanssa ei pysty elämään? Tällainen hifistely johtaa lopulta siihen, että pystyy nauttimaan vain harvoista asioista ja se on mielestäni vain ikävää.
No onko ok, jos sisustusintoilu menee sille tasolle, ettei voi sietää oranssia? Kokolattiamattoja? Home-tekstejä?

Ei minun elämäni mene pilalle, kun kuljen maalarinvalkoisessa kodissa (omanikin on, olen sen verran pragmaattinen sisustaja, etten hyväkuntoisia seiniä suotta maalaa) mutta huomaan kyllä varsinkin tietyissä huoneissa illan hämärtäessä, että ei ole lempivärini. Siksi ihmetyttää kovasti, että niin moni valkoisten kotien kannattaja puolustaa näin intohimoisesti maalarinvalkoista joka huoneessa ja joka tilanteessa. Sitä helposti kuvittelisi, että nimenomaan valkean, skandinaavisen tyylin kannattajat ovat tarkkoja nyansseista.
 
"Juulianna"
Se on taas se suomalainen kateus.

Valkoinen, avara, valoisa, siisti ja "skandinaavinen" tyyli edustaa sitä mistä moni voi vain haaveilla. Vaatii jämptiyttä pitää tavarat ja koti ojennuksessa ja siistinä. Ja vaatii edes jonkinmoista varakkuutta omistaa avara ja moderni koti. Yleensä tälläisen kodin omistaja on myös hyvässä sosiaalisessa asemassa, on sosiaalista elämää ja harrastuksia. Ehkä myös astetta paremmin koulutettu.
Ja kateuskortti vedetty esille. :D Ei hyvää päivää taas. :D Mä en pidä valkoisesta sisustuksesta eikä sillä ole mitään tekemistä kateuden kanssa. En pidä myöskään modenista ja minimalistisesta. Eikä näillä ole myöskään mitään tekemistä mun sosiaalisen aseman, sosiaalisen elämän, harrastuksien tai koulutuksen kanssa.

Huvittavaa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Jepp!
[QUOTE="Juulianna";30723616]Ja kateuskortti vedetty esille. :D Ei hyvää päivää taas. :D Mä en pidä valkoisesta sisustuksesta eikä sillä ole mitään tekemistä kateuden kanssa. En pidä myöskään modenista ja minimalistisesta. Eikä näillä ole myöskään mitään tekemistä mun sosiaalisen aseman, sosiaalisen elämän, harrastuksien tai koulutuksen kanssa.

Huvittavaa. :D[/QUOTE]

Niinpä, yleensä tuo kateuskortti vaan on paikallaan.

Aloituksessa kysyttiin miksi moderni valkoinen sisustustyyli arsyttää. Itse kerroit, että sinä et kyseisestä tyylistä pidä. Ymmärrät varmaan, että nämä ovat nyt kaksi eri asiaa.

Elämä on opettanut, että jos jostain tämänkaltaisesta makuasiasta pitää vetää herneet nokkaan, täytyy sen olla kateutta. Fiksu ihminen ymmärtää, että makuasioista ei voi kiistellä. Kateellinen ihminen panettelee toista silti, ja pyrkii mitätöimään toisen.

Sisustustyylillä on muuten yllättävänkin paljon tekemistä persoonan kanssa. Minä kerroin oma huomioni suosimaani sisustustyyliä kohtaan.
 
"Pippuriina"
En ole ihan varma tuosta mainitusta kateusasiasta. Maalarinvalkoinen (pohjamaali) taitaa olla halvinta maalia, eivätkä ne otsikossa mainitut Ikea-huonekalutkaan kovin ihmeitä maksa. Minimalismi on tietääkseni ilmaista :) Eli jos ei hae laatua, valkoinen taitaa olla sen kirppistyylin jälkeen peräti halvin valinta.

Iso, avara koti maksaa, mutta avarankin kodin voi sisustaa monella tyylillä. Monet korkeasti koulutetut ja sivistyneet ihmiset nauttivat esimerkiksi kirjoista ja muista kulttuurituotteista, joita ei voi hyvällä tahdollakaan sovittaa kovin monta tuhatta skandinaavisen minimalistiseen asuntoon.
 
"ljf"
Hmm, omituista että valkoinen koti on niin monelle statussymboli. Tai, kyllä mä sen nyt _ymmärrän_, jos pinnistelen, mutta lähinnä naurattaa. Ei valkoinen seinämaali kallista ole, eikä hyvää makua osteta rahalla.

Muhun voi tehdä vaikutuksen sillä että kotona on uniikkeja esineitä, käyttöantiikkia, omalaatuisia sisustusratkaisuja tai eritysesti kiinnostavaa taidetta. Näitä asioita saa rahalla, mutta löytöjen ja nokkelien DIY-ratkaisujen tekeminen kertoo tietynlaisesta älykkyydestä josta pidän.

Sisutuslehtien tai blogien kopioiminen ei kiinnosta mua yhtään. Se on tylsää. Pahinta on ehkä se, kun joku on ostanut ihan vitun kalliilla ne beessit sohvatyynyt joissa on valkoinen tähti, kun kaikki kuitenkin katsoo että ai silläkin on noi euron halpistyynyt.

Mutta kaiketi se on joillekkin sitten tärkeää omistaa just ne esineet jotka on nähty jo miljoona kertaa lehdissä, ja kaipa joku sitten katsoo niitä niin että ''ooh, onpa hienoa"
 
thjaah
Mä en tajua miksi mikään sisustus ärsyttäis jos se ei ole juur omassa kodissa. Oman kotinsa saa sisustaa sellaiseksi kuin itse tykkää ja toiset saa sitten sisustaa ne omat kotinsa, ei siinä mitään kenenkään tartte ärtynyt olla.

Tietysti jos tässä nyt kyse naisesta joka haluaisi muuttaa miehen kanssa yhteen ja miestä ärsyttää... niin kyselee täällä että miksi ärsyttää.

Sille, että itse ei halua asua valkoisessa kodissa, ei tarvitse olla mitään syytä. Se on ihan ihmisen oma valinta ja mielipide ja maku. Mutta yleensä kun rakastetaan toisiamme, on mahdollista kuitenkin löytää joku yhteinen ymmärrys siitä minkälainen se yhteinen koti sitten olisi.
 
Pidätkö siis esimerkiksi tällaisesta sisustuksesta?

Oi, toi on ihana! :heart:

Mutta minusta myös (jotkut) valkoiset kodit ovat tavattoman kauniita, kuten esimerkiksi nämä:









Itselläni värit ei ole se juttu, eli voi olla "wow"-kaunista värityksestä riippumatta.
Lähinnä toi tietty -vähän barokkihenkinen- tyyli iskee.
Toki monetkin tyylit ovat hunajaa silmille, mutta ihan niinku se "oma juttu" on toi tietty tyyli.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Pippuriina";30723602]No onko ok, jos sisustusintoilu menee sille tasolle, ettei voi sietää oranssia? Kokolattiamattoja? Home-tekstejä?

Ei minun elämäni mene pilalle, kun kuljen maalarinvalkoisessa kodissa (omanikin on, olen sen verran pragmaattinen sisustaja, etten hyväkuntoisia seiniä suotta maalaa) mutta huomaan kyllä varsinkin tietyissä huoneissa illan hämärtäessä, että ei ole lempivärini. Siksi ihmetyttää kovasti, että niin moni valkoisten kotien kannattaja puolustaa näin intohimoisesti maalarinvalkoista joka huoneessa ja joka tilanteessa. Sitä helposti kuvittelisi, että nimenomaan valkean, skandinaavisen tyylin kannattajat ovat tarkkoja nyansseista.[/QUOTE]

En minä tarkoittanutkaan, että omassa kodissaan pitäisi kaikkea sietää. Tarkoitin, että vaikeaksi menee elämä, jos esimerkiksi työpaikalla ja tuttavien kodeissa se home-teksti ärsyttää. Eihän kenenkään ole myöskään pakko kokata sika-nautajauhelihasta tai pitää sukkia sandaaleissa, mutta jos joku tuttava näin tekee, niin tällaisten asioiden ärsyttävyys luulisi hankaloittavan elämää.

Ja ihan tiedoksesi. Minä en kyllä erota eri valkoisen sävyjä ja luulen, etten ole maailmassa ihan ainoa. Silti saan tykätä valkoisesta. Miksi sisustaminen olisi vain niiden oikeus, jotka erottavat niitä nyansseja?
 
Miten kukaan ärsyyntyy toisten kodeista? Eihän siellä itse tarvitse asua.
Itse en viihtyisi kokonaan valkoisessa kodissa. Jotenkin tulisi sellainen olo että mihinkään ei uskalla koskea, sohvallakaan ei voi istua ilman että joka paikka on likainen. Joten siinä mielessä kokovalkoinen on ehkä jopa hieman ahdistava. Maalaisromanttinen tyyli on totaalinen ei, Varsinkin valkoinen. Valkoinen voi olla silti hieno, mutta en tosian koe sitä sopivaksi itslleni.

En ole toisaalta koskaan tavannut ketään joka oikeasti ÄRSYYNTYISI jonkun muun sisustuksesta tai sisutamattomuudesta. Saatika että joku tulisi (kysymättä) selittämään miten toisten pitäisi asuntoaan sisutaa. Se kertoo kyllä jo aikamoisesta moukkamaisuudesta jos tuollaista tekee.
 
"Mikke"
Niinpä, yleensä tuo kateuskortti vaan on paikallaan.

Aloituksessa kysyttiin miksi moderni valkoinen sisustustyyli arsyttää. Itse kerroit, että sinä et kyseisestä tyylistä pidä. Ymmärrät varmaan, että nämä ovat nyt kaksi eri asiaa.

Elämä on opettanut, että jos jostain tämänkaltaisesta makuasiasta pitää vetää herneet nokkaan, täytyy sen olla kateutta. Fiksu ihminen ymmärtää, että makuasioista ei voi kiistellä. Kateellinen ihminen panettelee toista silti, ja pyrkii mitätöimään toisen.

Sisustustyylillä on muuten yllättävänkin paljon tekemistä persoonan kanssa. Minä kerroin oma huomioni suosimaani sisustustyyliä kohtaan.
Juuri näin!
 
xxxxxxxx
Olen senverran luova ihminen vaikka introvertti olenkin, että haluan että elämässä on jotain väriä edes sisustuksessa. Omat vaatteet on aina mustia ja suomalaiset seinät valkosia, vähemmästäkin menee elämänilo.

Ihailen ulkomaalaisten sarjojen kodeissa olevia värikkäitä seiniä, esim Emmerdalessa, on kunnon turkoosia jne. Ei mitään pastellivärejä vaan voimakkaita, sellasia haluaisin omaan kotiini. Nyt pitää tyytyä kulahtaneisiin valkoisiin seiniin. :(
 
säpäle harmaana
[QUOTE="mie";30723032]Jos näen maalarinvalkoisen jotenkin valjuna, harmaana niin en voi sille mitään. Se ei tarkoita että olisin "hifistelijä" jolle mikään ei kelpaa. Jos muutaisin kotiin jossa maalarinvalkoisella vedetyt seinä, ne pääsisivät siihen tarkoitukseen mihin ko väri on suunniteltu, eli pohjamaaliksi (siinä ollessaa täydellinen väri). Sillei ihmettelen että jos tavoitellaan puhdasta valkoista, miksi maali joka ei sitä ole...[/QUOTE]

Niin, eihän sinun tarvitse siitä erityisemmin pitää ja voit toki pitää sitä valjuna. Siitä on kuitenkin aika pitkä matka ärsyyntymiseen ja siihen, ettei voi jotain sietää. Siitähän tässä ketjussa on kysymys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30722970:
Minusta on jotenkin sääli, jos sisustusintoilu menee sille tasolle, että ei voi sietää esim maalarinvalkoista. Samaa olen ihmetellyt esimerkiksi äärikulinaristeista, jotka eivät voi olla edes samassa huoneessa sika-nautajauhelihan kanssa eivätkä juoda suodatinkahvia tai niistä joiden silmiä särkee, jos jollakulla on sukat sandaaleissa. Siis miten vaikeaksi voi ihmisen elämä mennä, jos tällaisten tavallisten asioiden kanssa ei pysty elämään? Tällainen hifistely johtaa lopulta siihen, että pystyy nauttimaan vain harvoista asioista ja se on mielestäni vain ikävää.
Olen harvinaisen samaa mieltä kanssasi.
 
Rudolfiina harmaana
Minua ehkä vähän ärsyttää, mutta enemmän surettaa kun tämän valkoisen trendin aikana nyt pilataan paljon vanhoja huonekaluja maalaamalla ne valkoiseksi. Niitä kun ei sitten enää saa välttämättä alkuperäiseen kuntoon. Se on sääli, koska nykyään ei enää tehdä kunnon huonekaluja jotka kestäisivät sukupolvelta toiselle.
 
"meh"
Aloituksessa kysyttiin miksi moderni valkoinen sisustustyyli arsyttää. Itse kerroit, että sinä et kyseisestä tyylistä pidä. Ymmärrät varmaan, että nämä ovat nyt kaksi eri asiaa.

.
Yritin jo monta sivua sitten kysyä ketjun aloittajalta, että miten se ärsyyntyminen hänen valkoiseen sisustukseen oikein ilmenee? Mutta enpä ole vielä kuullut vastausta.... Osaako täällä joku sanoa?

Sisustaminen on sen verran henkilökohtainen juttu, että mielestäni siinä ei voi olla muusta kyse kun makuasiosita. En ole ikinä törmännyt siihen, että joku olisi ärsyyntynyt vaikka meidän sisustuksesta... Eihän yleensä edes mitenkään kommentoita, paitsa ehkä "onko teillä uusi sohva?" tyylisiä juttuja.
 
"Pippuriina"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30724025:
En minä tarkoittanutkaan, että omassa kodissaan pitäisi kaikkea sietää. Tarkoitin, että vaikeaksi menee elämä, jos esimerkiksi työpaikalla ja tuttavien kodeissa se home-teksti ärsyttää. Eihän kenenkään ole myöskään pakko kokata sika-nautajauhelihasta tai pitää sukkia sandaaleissa, mutta jos joku tuttava näin tekee, niin tällaisten asioiden ärsyttävyys luulisi hankaloittavan elämää.

Ja ihan tiedoksesi. Minä en kyllä erota eri valkoisen sävyjä ja luulen, etten ole maailmassa ihan ainoa. Silti saan tykätä valkoisesta. Miksi sisustaminen olisi vain niiden oikeus, jotka erottavat niitä nyansseja?
En osaa omalta osaltani ottaa kantaa tuohon ärsyttävyyteen, koska en ole pitänyt valkoista ärsyttävänä värinä, ainoastaan vaikeana sisustusvärinä. En ole ottanut kantaa sinun enkä kenenkään muunkaan koteihin.

Ja saa toki tykätä sisustamisesta, vaikkei nyansseja erottaisikaan, mutta miksi ryhtyä aggressiiviseksi, jos joku niistä nyansseista mainitsee? Sisustusketjussa jos jossakin kai näistä nyansseista saa puhua.
 

Yhteistyössä