Miksi käytätte taaperoilla ja leikki-ikäisillä (saati isommilla lapsilla!) muoviastioita?

Meillä on muovikippojakin muutama, mutta ei kauhean usein ole niistä syönyt. Laitan joskus naposteltavaa niihin, eli käytän niitä pojallani (kohta 2v) sellaisena "pyörin ympäri kämppää kippo kädessä" -lautasina tai sitten leikeissä. :D
Muuten käytti/käyttää meidän normaali lautasia, alusta asti.
 
Hassua, en ole koskaan nähnyt kenenkään käyttävän lapsilla muoviastioita. Lukuunottamatta satunnaisia melamiinilautasia, joissa on jokin lapsen mielestä kiva kuva.

Meillä on käytetty Teema-kulhoja lasten ollessa ihan pieniä, nykyään syövät ihan samoilta lautasilta kuin aikuisetkin.
 
Itse syövällä 1-vuotiaalla saattoi lautanen aika ajoin tipahtaa. Ja lapset tykkäsivät värikkäistä, kuviollisista OMISTA astioista.

On ne yhä käytössä aika ajoin vaikka lapset on 8 v ja 6 v. Mä itse asiassa syön parhaillani muoviselta Muumi-lautaselta :)
 
"vieras"
Mä olen ihmetellyt varsinkin kerhoissa ym missä on käyty lapsen kanssa,niitä Ikean muovisia lasten "laseja". Kapenee alaspäin ja kevyttä muovia = kaatuu todella herkästi. Meillä (lapsi nyt reilu 2v) nykyään ainoat muoviastiat lapsen käytössä on barbapapa-muki ja nokkamukit&tuttipullot. Toi barbapapa-muki on siis melamiimia ja lahjaksi saatu,tykkään siitä kun on tukeva ja pohjan kumin ansiosta pysyy hyvin paikallaan.
Lautasina,puuro- ym kulhoina jne käytetään mm pentikin lasten lautasia ja sit sellasia vähän paksumpaa posliinia/kivitavaraa olevia astioita,jotka ei mee ihan joka kolahduksesta säpäleiksi.

Kaverini lapset on pitkään käyttäneet juomalaseina pilttipurkkeja. Heittelivät laseja lattialle vähän turhan usein niin nuo pilttipurkit oli iittalaa parempia rikottavia..
 
[QUOTE="annika";25739472]kommentoin nyt vielä tähänkin että meillä semmoset muoviastiat mitkä ei oo olleet käteviä käytössä + vauva-aikana käytetyt muoviset lusikat on löytäneet tiensä lasten leikkikeittiöön ja ovat siellä kovassa käytössä[/QUOTE]

Niin meilläkin. Niitä lasten muovisia astioita kertyi jostain aika paljon. Vauvalla käytin niitä jonkin verran ja nyt tosiaan lautasia joskus reissussa. Suurin osa on kuitenkin leikkiastioina.
 
"Tyttöjen äiti"
2,5v käyttää enimmäkseen samoja astioita kuin vanhemmat, joskus vähän korkeampireunaista posliinilautasta. 1v joka heittelee astioita mennen tullen käyttää useimmiten muovisia. 2,5v haluaa aina silloin tällöin muumilautasen kun pikkusiskollakin on.

Muovisia juoma"laseja" ei käytetä juuri siksi että ne kaatuvat paljon helpommin kuin lasiset. Kartio juomalaseja esikoinen käyttänyt siitä lähtien kun nokkamukista luovuttiin.

Kerran on Teema-kulho mennyt halki, kun on tippunut lapsella lattialle. Ja yksi muumilautanen ihan omasta kömpelyydestäni. ;)
 
Meillä on muovikippojakin muutama, mutta ei kauhean usein ole niistä syönyt. Laitan joskus naposteltavaa niihin, eli käytän niitä pojallani (kohta 2v) sellaisena "pyörin ympäri kämppää kippo kädessä" -lautasina tai sitten leikeissä. :D
Muuten käytti/käyttää meidän normaali lautasia, alusta asti.
"pyörin ympäri kämppää kippo kädessä" -lautanen :D
 
[QUOTE="annika";25739619]:) sitä voi varmaan käyttää yhdessä 'kastelen tällä maidolla kukkia' mukin kanssa. ja syödä jälkkäriksi rasian 'tungen näitä sohvatyynyjen väliin' -rusinoita[/QUOTE]

Samaan käytännölliseen sarjaan kuuluvat myös "Käytän tätä kippoa pottana" -kulhot, "Näistä lähtee kiva ääni" -kattilankannet ja "tää olis veneretkellä" -uunivuoka.
 
  • Tykkää
Reactions: Arwen Undomiel
Samaan käytännölliseen sarjaan kuuluvat myös "Käytän tätä kippoa pottana" -kulhot, "Näistä lähtee kiva ääni" -kattilankannet ja "tää olis veneretkellä" -uunivuoka.
"laulan tähän kastikekauhaan, kun mulla ei ole oikeaa mikrofonia", "rummutan näillä kapustoilla, kun nämä ovat oikeasti rumpukapulat" ja "huidon tällä kauhalla, kun tää on oikeasti miekka"
 
keskes
meillä on laattalattia keittiössä ja kun siihen posliini tai lasi tippuu niin on ihan varmasti sirpaleina. Leviää sirut kauas jne. Sitten ku pienin on vielä sitteris keittiön lattialla ja joku lapsista hajottaa lasin niin sehän on silmillä. Kaikki vie omat astiansa tiskikoneeseen, ja siinä saattaa sit tipahtaa.
 
"Anne"
Koska taapero harjoittelee lusikoimista/haarukoimista ja muovilautasen korkea ja pystysuora reuna auttaa onnistumisessa eikä niin paljoa tule ruokaa yli laidan kuin matalalta posliinilautaselta tulisi.
 
[QUOTE="Anne";25746203]Koska taapero harjoittelee lusikoimista/haarukoimista ja muovilautasen korkea ja pystysuora reuna auttaa onnistumisessa eikä niin paljoa tule ruokaa yli laidan kuin matalalta posliinilautaselta tulisi.[/QUOTE]

Onhan noita korkeareunaisia posliiniastioitakin.
 
Meillä ei syö ku elukat muovisista astioista. Mä en edes paista teflonissa enkä hämmennä muovikauhalla. Orthexiin kyllä pakastan, mutta muuten boikotoin muovia parhaani mukaan. Ainiin. On meillä nokkamuki, mutta tuo 10kk tykkää kyllä juoda lasista.
Mun venkohäröilijäikiliikkuja pikkupoikani on onnistunut 2,5v aikana rikkomaan ainoastaan kaksi Ikean 1€ puurolautasta ja yhden kartiolasin (pari€), joten en koe sitä kovin pahana taloudellisena menetyksenä. Sirpaleitakaan ei juurikaan ole tullut kun puurolautaset menee vaan halki ja kartiot on niin vahvoja että meni vaan halki muttei osiin.

Muovista liukenee myrkkyjä ja bpa ei ole ainoa. Esim. teflonissa oli joku aine (mitä on toki mm. pakkausmuoveissakin) joka laskee immuunipuolustuksen tasoa niin että rokotteidenkin teho kärsii. Jo kauan sitten puhuttiin että teflon on yksi mahdollinen syy lapsettomuuteen ym...

Lopetin muovin käytön kokkauksessa kun yksi kauha, jonka piti tietty kuumaa kestää, suli mun spagettiin.
 
"vieras"
Meillä syötiin ehkä n. 2 vuotiaaksi muovilautasilta. En niinkään säälinyt astioita vaan parkettilattiaa (juu, ei hyvä keittiössä mutta minkäs teet), johon olisi varmasti tullut jälkiä painavan lautasen tiputtua.
 
Mitä vikaa on muoviastioissa?
Jos muovilautaselle laittaa kuumaa ruokaa niin siitä muovista liukenee myrkkyjä ruokaan. Se on tutkittu asia. En vaan muista asterajaa että minkä alle sen ruuan pitää olla että ei liukene, periaattees kylmä ruoka on ok mut kuuma ei.

Meillä ei oo yhtäkään muovilautasta tai -mukia lapsille. 1,5vuotiaskin on alusta asti syöny posliinilautaselta. Koko lasten olemassaoloaikana on yksi lautanen menny rikki ja sitäkään ei lapset rikkoneet vaan minä.

Lisään vielä sen, että siis vanhin on nyt ekaluokkalainen.
 
Viimeksi muokattu:
"niisku"
Meillä 3v. käyttää muuten samoja astioita kuin aikuiset, mutta kuppina on muovikuppi ihan sen vuoksi että on lasista/posliinista kevyempi ja näin helppokäyttöisempi lapselle. Mitään muuta syytä ei muoviastioita ole käyttää. En siis pelkää lapsen rikkovan astioita tms.
 
Meillä on niitä melamiinisia muumi-lautasia ja lusikoita koska lapset niistä kovasti tykkää ja ne on parhaan malliset ruokalautaset mitä olen löytänyt :)

Korkeat reunat ja tasanen lautanen, very good!

Sekä voi pestä tiskikoneessa, äiti tykkää!
Meillä kyllä lapset juo ja syö kaikista astioista nykyään mutta varmaan ennen 2v ikää oltiin aika tarkkoja ettei annettu lasia/posliinia kun meilläkin vähän villejä nää tapaukset...:whistle:
 
"Äiree"
Kun yleensä ne lasten lautaset on muovia/melamiinia. Ja niitä tulee taloon vaikkei itse osta. Mutta nokkamukeja meillä ei ole käytetty koskaan, kolme lasta oppineet juomaan tavallisesta mukista ilman kiertoteitä.
 
Niin, meillä on lapsella noita Arabian vitroposliinisia lasten lautasia, joissa on myös kuva (muumeja ja muita) ja korkeat reunat. ja on noita posliinisia lasten lautasia muillakin valmistajilla. Usein kyllä katan neljävuotiaalle samanlaisen lautasen kuin muillekin.

Muovisia lautasia pidän mukana retkillä ja reissussa.
Meillä on myös noita reunallisia lautasia ja jo 1-vuotias syö niistä. Tai syvästä Teema -lautasesta. 3v juo lasista, 1v vielä nokkamukista.

Mä en myöskään tajua, miksi niitä muovisia astioita käytetään. Nehän kaatuukin paljon helpommin, on rumia ja erottavat lapsen muista ruokailijoista (Paitsi englannissa auairina ollessani aikuisetkin söivät muovilautasilta!). Siinä siis syitä miksi meillä ei niitä käytetä :)
 

Yhteistyössä