Miksi kelalla ja muissa virastoissa suhtaudutaan kovin..

  • Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
väsynyt äiti
nuivasti, aina! Oli asia mikä hyvänsä.. Muutenkin on rankkaa kun on erityislapsi ja joka paikassa saa melkempä inttää, vaikka koneelta näkevät suoraan kaikki lääkärin lausunnot sun muut.
Olen väsynyt ja itkettää, tänäänkin melkein purskahdin itkuun kelalla.

Jos nämä kaikki yhteiskunnan antamat tuet on tarkoitettu meille, ihmisille, vammaisille ja vammattomille. Miksi helvetissä niitä ei selkeästi tuoda esille vaan jokaisen täytyy joka kivi itse kääntään.

Täälläkin on varmasti ihmisiä jotka eivät tiedä että esim. jotain verojakin saa vähemmäksi jos perheessä vammainen lapsi. Siitä lisää vero sivuille.
 
Tiedän täysin tunteesi,raskasta se on ja kun vielä tietää että näiden asioiden kanssa on takuttava läpi elämän...
On se todella törkeää kun tietoja pidetään pimennossa,meilläkin sairaalan sosiaalihoitaja vaikeni kummasti kun aloin tietämään asioista ilmeisesti liikaa...
Muutenkin tosiaan raskasta niin nämä paperiasiat sun muut vie kyllä rutkasti voimia.
Kaikki vammaisasiat pitäisi olla lain sanelema juttu eikä kuntakohtainen,kun toisessa kunnassa saat kaiken vain sormia näpäyttämällä niin toisissa kunnissa taistelet verissä hampain,kuten meidän kunnassa :headwall:
 
halloo
Minun kanssa ne eivät uskalla ryppyillä enää kun olen päässyt antamaan niille vähän palautetta meidän kadonneista hakemuspapereista yms yms. Vastaavat nöyrästi kysymyksiin ja yrittävät hymyillä, kun astun sisään.
 
väsynyt äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 21:41 halloo kirjoitti:
Jaa. Missä apteekissa? Ei kai vaan siellä missä itse olen töissä?
Kyse ei ole syyttelystä ja henkilöistä vaan ylipäätänsä yhteiskunnan suhtautumisesta. Esim. Lait ja asetukset säätelee näitä tukimuotoja perheille, vammaisille ja vammatomille, MUTTA miksi niiden tarjoaminen on niin vaikeaa? Kaikki täytyy itse verenmaku suussa hakea, kuulostella muita äitejä mitä tukia voi saada ja voi hakea, VAIKKA sitä varten on VIRASTOT yms. mistä niitä haetaan, mutta minkäs teet kun kaikki tuet pidetään visusti piilossa. Tai ainakin niiden hakeminen tehdään vaikeaksi, ihan kuin muuten ei olisi vaikeaa. :/
 
Kyllä se näin on!Aivan kamalaa touhua tämä on,just tuos soittelin omaishoidon tuesta ja kyllä niin ympäripyöreitä vastauksia taas sos.hoitajalta tuli että...Harmittaa niin vietävästi kun toiset saa ja toiset ei :headwall: Vaikka tosiaan lapsen tilanne olisi sama mutta riippuu missä kunnassa asut,SE EI VOI OLLA OIKEIN!!
 
äiti -68
Täällä kanssa ihan tuoreessa muistissa on kelan kassa kinastelut. Kyse oli tällä kertaa yöpymisrahasta. Tiesittekö että jos joudut lähtemään lapsen kanssa muualta Suomesta esim Helsinkiin lastenklinikalle ja te ette pääse "mäkkärin taloon" heti asumaan. Ja jos teillä sattuu olemaan vaikka ystäviä tai sukulaisia lähellä niin voitte saada yöpymisrahaa myös niista öistä! Jos molemmat vanhemmat on mukana niin molemmille korvataan 20,18 euroa per yö! Öistä pitää vaan kirjoittaa kuitti jossa selviää päivämäärät ja ja ystävän nimi. Sekä yöstä maksettu summa esim 21,00 euroa. Kyllä täällä tuppukylässä piti oikein rautalangasta vääntää ennen kun he ottivat paperin käsittelyyn. Virkailija vaan marisi et tämä on veronmaksajia kohtaan väärin ja että nyt kyllä veroprosentti nousee. Mieheni vaan totesi että hän on myös veron maksaja!!
 
väsynyt äiti
tähän pinoon voisi myös kirjoittaa näitä vinkkejä kuten edellinenkin äiti laittoi.
Eli nyt uutena asiana kuulin, että autoverosta osa pois jos perheessä vammainen lapsi ja muitakin veroja taitaa saada pienemmäksi. Eli vero sivuille vaan katsomaan ja tutkimaan!
 
vastaus
Jos on invalupa, niin ei tarvitse maksaa muistaakseni ollenkaan ajoneuvoveroa. Myös uuden auton autoveroon saa helpotusta, tai kokonaan pois, jos vammainen ja esim. apuvälineitä.
 
Autoverosta
Meillä lapsella on pyörätuoli, mutta emme edes hakeneet autoveron palautusta. Sen verran asiaa selvitettiin, että pelkästään miehen tulot olivat jo liian korkeat, jotta palautusta olisi voitu myöntää. Lapsen nimiin emme halunneet ostaa autoa.

Kunnalta voi kysyä avustusta. Kunnalta voi saada avustusta vaikka autoveron palautusta ei saisikaan. Jotkut kunnat tosin ovat ottaneet sen kannan, että jos valtiolta ei anneta palautusta, niin kuntakaan ei siinä tapauksessa anna avustusta.
 

Yhteistyössä