Miksi minä joudun maksaamaan ex:n maksomattomat laskut?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ulosottosta tuli lasku ex:n maksuttomasta laskusta. Ex haki avioeron n. 1,5 vuotta sitte ja jätti maksamatta avioeromaksua.
Jos ton laskun ne voi pistää minun maksettavaksi niin mitkä vielä ex:n maksut joudun maksaamaan vaikka emme ole naimisissa!?
 
Yhteisvastuullisista maksuista vastataan yhteisvastuullisesti. Esimerkiksi asuntolaina, vuokra, sähkölasku,... todennäköisesti myös tuo avioero-oikeudenkäyntimaksu kuuluu niihin, kun kerran ap:lta ulosotto sitä perää...

Soititko ap ulosottoon? Selvisikö?
Niin, kyllähän se avioero on molempien avioero. Vaikka puolisot olisivat sen maksamisesta keskenään sopineet mitä tahansa, niin yhteisvastuullinen paperi se silti on.
 
vierailija
Niin, kyllähän se avioero on molempien avioero. Vaikka puolisot olisivat sen maksamisesta keskenään sopineet mitä tahansa, niin yhteisvastuullinen paperi se silti on.
Mitä helvettiä? Jos mies on hakenut eroa yksin, ei ap:llä ole mitään osaa eikä arpaa hakemuksen johdosta tuleviin laskuihin. Jos laki sanoo, että on, laki on väärässä.
 
Yhteisvastuullisista maksuista vastataan yhteisvastuullisesti. Esimerkiksi asuntolaina, vuokra, sähkölasku,... todennäköisesti myös tuo avioero-oikeudenkäyntimaksu kuuluu niihin, kun kerran ap:lta ulosotto sitä perää...

Soititko ap ulosottoon? Selvisikö?
No eihän se noin mene. Jos asintolaina on pekan nimissä, pekka yksin vastaa siitä. Ei sitä liisalta voi periä, vaikka miten päin asiaa kääntäisi. Sama sähkölaskun, vuokran ym kanssa. Ainoastaan sopimuksessa mainitut tyypit ovat vastuussa. Ei kukaan muu.
 
M42
No eihän se noin mene. Jos asintolaina on pekan nimissä, pekka yksin vastaa siitä. Ei sitä liisalta voi periä, vaikka miten päin asiaa kääntäisi. Sama sähkölaskun, vuokran ym kanssa. Ainoastaan sopimuksessa mainitut tyypit ovat vastuussa. Ei kukaan muu.
Totta. Vähän huolimattomasti laitoin ton viestin. Eli mikäli ovat yhteisvastuullisia sopimuksia, vastataan yhteisvastuullisesti.
 
vierailija
Mikäli avioero on laitettu yhdessä vireille, tällöin myös lasku menee yhteisvastuullisesti maksuun. Jos taas mies on yksin hakenut avioeroa, on hän maksuvelvollinen yksinään
 
M42
Mikäli avioero on laitettu yhdessä vireille, tällöin myös lasku menee yhteisvastuullisesti maksuun. Jos taas mies on yksin hakenut avioeroa, on hän maksuvelvollinen yksinään
6 §
Maksuvelvolliset

Maksuvelvollinen on asian vireillepanija tai hänen sijaansa tullut. Konkurssiasiassa maksu peritään konkurssin alettua konkurssipesän varoista. Muiden suoritteiden osalta maksuvelvollinen on suoritteen tilaaja.

Asiassa, jossa vastaaja kirjallisen vastahaasteen nojalla ajaa vastakannetta sekä vastavalitusasiassa, peritään maksu kummaltakin osapuolelta erikseen.

Jos yhtä useampi asianosainen saattaa asian käsiteltäväksi samalla kirjelmällä, heiltä peritään vain yksi maksu. Jos tuomioistuin erottaa eri asianosaisia koskevat asiat erikseen käsiteltäviksi, peritään kustakin näin erotetusta asiasta asianosaiselta maksu erikseen.

Jos saman maksun suorittamisesta on vastuussa kaksi tai useampia maksuvelvollisia, he vastaavat siitä yhteisvastuullisesti. Yhden asianosaisen maksuvapautus ei vähennä muiden asianosaisten maksuvelvollisuutta.

Lähde: Tuomioistuinmaksulaki

Tuosta ei oikein varmaksi selviä, miten tuo menee, koska ensimmäisessä momentissa sanotaan selvästi, että maksuvelvollinen om vireillepanija, ero asiassa siis eroa hakeva/hakevat. Viimeisessä momentissa taas puhutaan asianosaisten yhteisvastuullisesti maksamisesta, jos joku asianosainen maksusta vapautetaan. Kyllähän kuitenkin avioerotuomiossa molemmat ovat asianosaisia, vaikka toinen eroa hakisikin yksin.
 
Piti ihan tonkia muistojeni laatikko esiin, että kuinkas asia olikaan omista eropapereistani.
Ex- rouva nimittäin haki eroa yksin. Minulle tuli käräjäoikeudesta lausuntopyyntö, jossa luki, että hakijat olemme ex-rouvani ja minä.

Tuomiolauselmassa sitten hakija oli ex-rouva
Minä olin asiaan osallinen.

Muokataas vielä:
Ex- rouva sen laskun maksoi. Minä en sitä koskaan edes nähnyt.
Sitä en tiedä oliko laskussa minunkin nimeni, mutta voisin olettaa, että oli.

Ap:n kannattaisi noudattaa annettua neuvoa ja olla yhteydessä ulosottomieheen, että omat luottotiedot ei kärsi puolison törttöilyjen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä