Miksi nimen erikoisuus/harvinaisuus on monelle niin tärkeää?

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja piitu pipari, 20.08.2008.

1. tusinatiina

tusinatiina Vieras

Siis väittäkö joku teistä ihan tosissaan ettei ole törmännyt hullunkurisiin väenvängällä keksittyihin nimiin?

Jokaisella on asiasta oma mielipiteensä ja hyvä niin...erikoisia yhdistelmiä hakevat varmaan tietävät lasta nimetessään että naurunpyrskähdyksiä saattaa joskus tulla vastaan.
    Asia erikseen on sitten se, antaako muotinimen, perus-Matin vai ulkomaalaisen nimen vaikka sukunimi on se Nieminen. Mutta just nää "Melenat" saavat varmaan jossain vaiheessa kuulla nimestään.

Mua ei oo henk.koht. koskaan haitannut että mulla on yleinen etunimi. Vaikka mun luokalla olikin kaksi muuta samannimistä, ei se mua ottanu päähän. Mua on aina kutsuttu etunimellä, niitä muita samannimisiä sitten jotenkin muuten. Tarpeeksi vahva persoona vissiin..

2. Siinä vaiheessa, kun nimen erikoisuus on ainoa valintakriteeri, ollaan menty puihin. Eikä meidän polemiikkimme täällä(kään) auta.

Vaan kuinkakohan moni todella keksimällä keksii väen vängällä lapseleen nimen? Kyllä kait ne oudot ja toisten korvaan ikävästi särähtävätkin nimet vain osoittavat vanhempien haluavan antaa heidän käsityksensä mukaan parhaan mahdollisen ja omalle lapselleen sopivimman nimen. Tai toivovat, että nimeen nimen antajan mielessä yhdistyvät myönteiset mielikuvat auttavat lasta elämässään. Nomen est omen.

3. retro

retro Uusi jäsen

Rekisteröitynyt:
    20.08.2008
    Saadut tykkäykset:
    0

entä jos lapsi menee naimisiin :whistle:

4. Eihän se sukunimeen vaikuta...

5. retro

retro Uusi jäsen

Rekisteröitynyt:
    20.08.2008
    Saadut tykkäykset:
    0
    nos etunimi on vaikka charlotta virtanen ja menee naimisiin jonkun ruottalaisen sukunimen omaavan miehen kans

6. Tipu Topakka

Tipu Topakka Vieras

Se mikä Suomessa on "erikoista" saattaa olla muualla tyyliin Matti ja Maija :xmas:

7. Mutta eihän se sukunimi vaihdu, ellei ehdottomasti niin halua. Ja jos haluaa, ei tarvitse mennä naimisiin vaihtaakseen sukunimeä.

8. Team Switzerland

Team Switzerland Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    14.06.2008
    Saadut tykkäykset:
    0

No väännetään ja esimerkiksi mulla ei itellä oo yhtään täyskaimaa ja ehkä 10 etunimikaimaa ja 5 sukunimi"kaimaa".. Ja itseasiassa meidän sukunimeä on muokattu, koska se tarkoitti jotain "ei-edullista" kantajalleen..

9. piitu pipari

piitu pipari Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    07.06.2008
    Saadut tykkäykset:
    0
  10. Vanessa

Vanessa Vieras

11. aa

aa Vieras

12. Marianne

Marianne Vieras

Onko Melina erikoinen nimi, mun mielestä on. :S

13. vieras

vieras Vieras

Joo. Tärkeilyä, ylpeilyä. Leuhkitaan että "mullapas onkin tooooosi erikoinen nimi, ei ole suomessa samannimisiä" jne. Naurettavaa.

14. Princess83

Princess83 Jäsen

Rekisteröitynyt:
    22.07.2009
    Saadut tykkäykset:
    0
    MUlla itsellä on erittäin harvinainen nimi, joten siksi tyttärelle myös :) Tyttäreni nimi on myös kansainvälinen. Lisäksi se on muutamassa maassa Kaupunki. Ja sitä perinnettä aioin jatkaa , että seuraavan lapseni nimi on mtös kaupunki jollain kielellä-

15. poppaliina

poppaliina Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    07.03.2008
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hm, kaupunki? :D Toivottavasti ei kuitenkaan Lima :whistle: :D

16. Princess83

Princess83 Jäsen

Rekisteröitynyt:
    22.07.2009
    Saadut tykkäykset:
    0
    No eis nyt sentään :LOL: :LOL: :LOL:

Odessa pikkuneidin nimi on :) Texasiisa kaupunki ja Ukrainassa

17. poppaliina

poppaliina Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    07.03.2008
    Saadut tykkäykset:
    0
    No hyvä, mä jo säikähdin :D Kiva idea muuten toi kaupungin nimi :)

18. Keittiönoita

Keittiönoita Vieras

Koska lapsi on vanhemmilleen aivan erityinen, lapselle halutaan antaa erityinen nimikin? Kävisikö se selitykseksi?

Mä olen saanut aikoinaan nimen, joka ei ollut 60-luvulla ihan tavis helsinkiläistytön nimi. Nimi oli kyllä jo silloin almanakassa eli en ole mikään Jengrasturaviatulatilatitiliatilei. Mutta mulle vieläkin - kohta 48 vuotta myöhemmin - edelleen tulee postia väärällä nimellä. Myös kirjastokorttini on väärällä nimellä. Joskus kaksvitosena kyllästyin aina vääntämään rautalangasta nimeäni ja ajattelin, että ihan sama, mikä nimi mulla jossain kirjeessä tai kortissa on. Ja saihan sitä nimeään selitellä joskus yökerhon tanssilattiallakin. Kun sanoi nimensä, kavaljeeri kysyi: "mikä sun OIKEA nimi on" :/

Omille lapsilleni halusin antaa niin tavalliset nimet, ettei tavallisempaa voi edes olla.

19. Cruella DeVille

Cruella DeVille Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    15.11.2006
    Saadut tykkäykset:
    0
    mä halusin erikoiset nimet lapsilleni koska tykkään niistä ja halusin et kaimoja ei ihan joka nurkalla tuu vastaan. nimet ei mitään outoja, kalenteriin eivät vaan oo vielä päässeet. tykkään myös tavisnimistäkin, omilleni valitsin vaan vähän erikoisemmat.

20. hoo

hoo Vieras

Minä ainakin tavoittelin erikoisuutta, koska minusta on hienoa viestittää, että lapseni on erityinen eikä tusinakamaa. Pidän mieluumminkin idiootteina sellaisia ihmisiä, jotka antavat yleisen nimen. Pidän heitä hieman tyhminä.

21. vierailija

vierailija Vieras

Onko sulle tuttua tuo:rolleyes:

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy