Miksi nimen erikoisuus/harvinaisuus on monelle niin tärkeää?

En tiedä onko se NIIN TÄRKEÄÄ meille, että lapsella pitää olla erikoinen/harvinainen nimi (esikoisella harvinainen, kuopuksella ei) Mulla itselläni on aina ollut kaimoja koulussa samalla luokalla enemmän ja vähemmän. Samaa en halunnut omille lapsilleni. Paitsi kuopus saattaa saada kaimoja, toivotaan kuitenkin ettei...
 
marttatäti
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Mä oon miettinyt toisinaan ihan samaa? Ja mikä hölmöintä, että annetaan tooooodella kummallinen nimi sukunimen "virtanen" rinnalle... :whistle:
no tää on sit taas niin,et mikä pakko sen etunimen ja sukunimen on toisiinsa sointua?
mielestäni pitää. en äkkiseltään keksi mitään kammottavampaa kuin Caius Alexadre Jonathan Tynkkynen :x.
yritetään sillä etunimellä esittää dallasia, kun sukunimeksi on siunaantunut jukoperussuomalainen tavisnimi :LOL:
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja marttatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Mä oon miettinyt toisinaan ihan samaa? Ja mikä hölmöintä, että annetaan tooooodella kummallinen nimi sukunimen "virtanen" rinnalle... :whistle:
no tää on sit taas niin,et mikä pakko sen etunimen ja sukunimen on toisiinsa sointua?
mielestäni pitää. en äkkiseltään keksi mitään kammottavampaa kuin Caius Alexadre Jonathan Tynkkynen :x.
yritetään sillä etunimellä esittää dallasia, kun sukunimeksi on siunaantunut jukoperussuomalainen tavisnimi :LOL:
Tottumiskysymys. Harva perisuomalaisiksi mielletyistä nimistä on sitä oikeasti! Ei ole Matit, Liisat, Jussit tms. oikeasti suomalaisia alkujaan.
 
Lisään vielä, että kun niitä kaimoja mulla sitten oli samalla luokalla välillä paljonkin...esim. mua alettiin kutsumaan sukunimellä. Se oli aika kauheeta, vaikka ihan normaali lyhyt suomalainen sukunimi onkin :x Toisekseen olen ihan hullaantunut nimiin jotaka tarkottavat jotakin, tyyliin Lilja, Ahti, Tuisku, Kukka...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tottumiskysymys. Harva perisuomalaisiksi mielletyistä nimistä on sitä oikeasti! Ei ole Matit, Liisat, Jussit tms. oikeasti suomalaisia alkujaan.
Ne nyt vaan on niitä perusnimä. Suomalaiseen suuhun sopivia.
Toisin kuin nämä Jennifer Pölkit :LOL:.
Peesaan myös tuota aiemmin kirjoitettua, että kotiäiti-duunariperheistä lähtee juuri nämä C ja F nimet.
Korkeammin koulutetut antavat herkemmin lapsille perussuomalaiset nimet tyyliin Laura ja Saara :).
 
Mä tykkään ihan "normaaleista" nimistä, mutta en silti ihan kaikkein yleisimpiä halunnut lapsille laittaa.
Mun mielestä on tylsä, jos koulussa samalla luokalla monta samannimistä, niinku esim. mun omalla luokalla oli 3 Markoa, 2 Samia ja 2 Leenaa sekä 2 Tiinaa.

Mun mielestä esim. nimi Ville on kiva, sellainen reippaan pojan nimi, mutta aivan liian yleinen.
Samoin esim. Anna on kaunis tytön nimi mutta heitä on mulle liikaa.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tottumiskysymys. Harva perisuomalaisiksi mielletyistä nimistä on sitä oikeasti! Ei ole Matit, Liisat, Jussit tms. oikeasti suomalaisia alkujaan.
Ne nyt vaan on niitä perusnimä. Suomalaiseen suuhun sopivia.
Toisin kuin nämä Jennifer Pölkit :LOL:.
Peesaan myös tuota aiemmin kirjoitettua, että kotiäiti-duunariperheistä lähtee juuri nämä C ja F nimet.
Korkeammin koulutetut antavat herkemmin lapsille perussuomalaiset nimet tyyliin Laura ja Saara :).
Apua! Mun esikoisen nimessä on äffä, kuopus on Saara. En ole akateemista tutkintoa koskaan suorittanut, olenko kiipijä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tottumiskysymys. Harva perisuomalaisiksi mielletyistä nimistä on sitä oikeasti! Ei ole Matit, Liisat, Jussit tms. oikeasti suomalaisia alkujaan.
Ne nyt vaan on niitä perusnimä. Suomalaiseen suuhun sopivia.
Toisin kuin nämä Jennifer Pölkit :LOL:.
Peesaan myös tuota aiemmin kirjoitettua, että kotiäiti-duunariperheistä lähtee juuri nämä C ja F nimet.
Korkeammin koulutetut antavat herkemmin lapsille perussuomalaiset nimet tyyliin Laura ja Saara :).
Apua! Mun esikoisen nimessä on äffä, kuopus on Saara. En ole akateemista tutkintoa koskaan suorittanut, olenko kiipijä?
Oot ihan ilmiselvästi. Mulle taas on käynyt niinpäin, että esikoisen kohdalla oli vielä edes vähän yritystä kun nimi on ihan perus Iida, mutta kuopuksen kohdalla oon heittäytynyt ihan ranttaliksi: olen siis tajunnut yhtäkkiä, että kuulun kotiäiti duunari perheeseen. :saint:

 
Eli siis ymmärsinkö oikein; erikoiset nimet eivät olekkaan hienoja, niitä antavat vähän koulutetut vanhemmat. Jos olet viisas, korkeasti koulutettu, annat nimen periteiden mukaan. Kallet, Villet, Martat ja Pirjot kuuluvat sivistyneiden ihmisten lapsille. :eek:

Eikö juuri se ole itsensä pönkittämistä?
 
Itse ihmettelen miksi lapsen nimi on monelle niin yhdentekevä, että sitä ei edes itse pysty päättämään, vaan tarvitsee netissä tuntemattomien ihmisten apua keksiäkseen OMALLE lapselleen nimen.
Tärkeintä lapsen nimessä on, että vanhemmat ovat sen antaneet, oli nimi tavallinen tai erillainen. Jokaisella on oma makunsa nimien suhteen.
Meidän lapsilla on ns erikoisemmat nimet. Ja kyllä mä olen saanut niitä selitellä ja puolustella netissä huomattavasti enemmän mitä ns tavallisten nimien antajat.
Musta olisi hienoa jos kukaan ei joutuisi puolustella tai selitellä miksi on lapselleen antanut nimen mikä lapsella nyt saattuu olemaan.
Meidän lapset on vielä pieniä, vanhin vasta 4 vee. Mutta toistaiseksi olen huomannut ettei hänen ole tarvinnut kertaakaan kavereilleen selitellä nimeään. Tai että yksikään hänen kavereistaan olisi hävennyt kutsua lastamme nimeltä. Joten mietiin missä iässä se vanhempien nimikriittisyys siirtyy lapsiin ja alkaa se nimistä nälviminen ja taivastelu. Oli se nimi sitten mikä tahansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Itse ihmettelen miksi lapsen nimi on monelle niin yhdentekevä, että sitä ei edes itse pysty päättämään, vaan tarvitsee netissä tuntemattomien ihmisten apua keksiäkseen OMALLE lapselleen nimen.
quote]

Eihän se nyt tee asiasta yhdentekevää, että muiden mielipiteitä kyselee. :D

Mä ainakin kyselen ihan silkasta uteliaisuudesta: en mä silti aio muuttaa Kallea Anteroksi, vaikka kuka sanoisi mitä tahansa. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Tottakai se miellyttää vanhempiaki, mutta pitää ajatella myös sitä, pitääkö lapsi siitä. Jos vanhemmat omaavat erikoisen huumorin niin pitää muistaa, että lapsi ei välttämättä ymmärrä samoja vitsejä..
Ai hieman harvinaisempi nimi on aina jotain outoa huumoria??
No ainakin AIKUISTEN mielestä niistä saa repiä ihan vapaasti huumoria.
Esimerkiski meidän lasten nimistä jon juuri aikuiset keksineet niitä mahdollisia halventavia lempinimiä, joilla lapsiamme tullaan kuulemma koulussa kutsumaan.
 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Mä oon miettinyt toisinaan ihan samaa? Ja mikä hölmöintä, että annetaan tooooodella kummallinen nimi sukunimen "virtanen" rinnalle... :whistle:
Kaikkien sukunimi ei ole virtanen. Meillä on venäläinen sukunimi, joten sen kanssa perus suomalainen Juuso olisi kuulostanut idiootilta. Meidän lasten nimissä on pakko olla vähän "jotain" että ne menee sukunimen kanssa.
Niin tarkoitinkin sitä, että toki "erikoinen" nimi sointuu hienosti myös erikoisen sukunimen kanssa, mutta että pitää tehdä väkisin hienoa ja erikoista nimeä jos sukunimi on virtanen, niin se ei oikein ole järkevän kuuloista :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Meidän lapset on vielä pieniä, vanhin vasta 4 vee. Mutta toistaiseksi olen huomannut ettei hänen ole tarvinnut kertaakaan kavereilleen selitellä nimeään. Tai että yksikään hänen kavereistaan olisi hävennyt kutsua lastamme nimeltä. Joten mietiin missä iässä se vanhempien nimikriittisyys siirtyy lapsiin ja alkaa se nimistä nälviminen ja taivastelu. Oli se nimi sitten mikä tahansa.
Niinhän se on, että lapsi kyllä mukisematta hyväksyy leikkitoverinsa nimen. Ei ihmettele, ei päivittele, ei kyseenalaista, ei naura, ei kiusaa.

Mutta vanhemmat kotona sitten hihittelee ja taivastelee kun kuulee että lapsi leikki tänään puistossa Kaarnan tai Timothyn kanssa. Eli opettavat lapsensa kiusaamaan siitä, että toisella on erilainen nimi :|
 
Individualismihan kukoistaa tässä ajassa muutenkin, miksei siis myös nimistössä. Nimi on oivallinen keino erottautua joukosta, korostaa lapsen persoonaa ja perheen arvomaailmaa.

Toki nimipolitiikka saattaa olla joillekin ihmisille myös keino pönkittää sosiaalista asemaa (sikäli peesaan sosiaalipsykologia), mutta oman käsitykseni mukaan tämä on tiedostamatonta. Kouluttamaton kotiäiti ei siis valitse lapselleen tietoisesti "hienostelevaa" nimeä, vaan "ihailu" on alitajuista.
 
Iitse sain joka paikassa olla aina "Paula A", "iso-Paula" tai "pikku-Paula". Arvaa ottiko pannuun...en saanut koskaan olla vain pelkkä "Paula", koska luokallani, tarhassani ja jopa perhepiirissäni oli samannimisiä lapsia vähintäänkin 1 minun lisäkseni. Kaipasin yksilöllisyyttä niinkin suuran asian, kuin nimen suhteen.

Omalla lapsellani ei tarvitse olla sellaista nimenä, jota ei ole kenelläkään muulla, mutta sellaisen nimen haluan hänelle antaa, jotta todennäköistä on, että samalle luokalle/tarhaan/kerhoon ei samannimistä lasta tule. eikä tosiaan ole vielä tullut , lapsi kohta 6v.
 
kjghjkg
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Korkeammin koulutetut antavat herkemmin lapsille perussuomalaiset nimet tyyliin Laura ja Saara :).
Jep, nuohan niitä PERUSSUOMALAISIA nimiä ovatkin :D
Tuontitavaraa, siinä missä Jenniferkin. Ne on vaan tuotu tänne jo aikoja sitten.
Laura Ingalls must be finnish then. I didn't know that before but I do now. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Tuon ymmärtää että ei halua olevan lapsella tusina kaimaa ryhmässä :D Itse tykkään sievistä ja jämäköistä nimistä oli se harvinainen tai ei. Lapselle en IKINÄ laittas semmosta nimeä minkä takia häntä voitais myöhemmin kiusata! Vaikka se kuin ois sen kiusaajan pienuutta niin lapsi siitä eniten kärsii.
Mä taas on sitä mieltä et nimestä kuin nimestä saa kiusaamisen aiheen.
Totta, mutta toisista nimistä se vaan on paljo helpompaa jopa pienten lasten mielikuvituksella.
Usein se nimiväännös keksitään sukunimestä. Joten pitäiskö alkaa kiinnittämään siihenkin sitten huomiota?
Kaikki joukolla vaihtamaan perheelleen neutraali sukunimi. Ja varsinkin nämä yleisimmät Virtaset yms vääntyy helposti lasten suussa aika hurjiin muotoihin.
 
niinmpä meillä on lapsilla ihan tavalliset nimet kuten aleksi niin tosi moni on sanonu että en haluis antaa tllasta tusinanimeä lapselle. just, anna sitten vaikka paci-veicco, mut hittoako pitää arvostella tavallista suomalaista nimeä, joka on muuten tullu meidän vaarilta :D
 
KA
Ite oon ollu aina Katja A tai iso-Katja tai pikku-Katja tai muuta sellaista ja siksi lapselle haluttiin erikoisempi nimi. Nimi tulee kylläkin anoppini isoisältä joka on Alarik.

En kylläkään usko noihin sosiaaliluokka-juttuihin. Tuttavistani on useampi laittanut erikoisen nimen vaikka on "parempiluokkaisesta" perheestä (asianajotoimiston omistaja, yliopisto-opettaja, biologi).

Ja haukkumanimen itse olen saanut sukunimestä vaikka on ihan "normaali" nen-loppuinen sukunimi.
 
Turkilmas
Ensinnäkin mua suunnattomasti ärsyttää kun joka pirun paikkaan aina tungetaan tuo sosiaaliluokka. No, täytyyhän meistä jokaisen (näemmä) jollain tapaa aina itseään pönkittää...

Mitä nimen erikoisuuteen tulee, niin sekin kun on niin yksilöllistä. Esim. nimet Siksten tai Barbro ovat ehkä monen mielestä erikoisia tai harvinaisia. Kun taas ruotsinkielisten piirissä nuo nimet ovat ihan tavallisia.

Ihan tyhmää edes miettiä koko asiaa. Jokainen meistä antaa lapselleen omasta mielestään hyvän ja sopivan nimen ja sillä siisti. Annetaan kaikkien kukkien kukkia...
 
Mulla itellä on ikäluokkani suosituin etunimi. Joka paikassa oli aina kaksi tai kolme samannimistä ja se otti päähän. Eikä mua kyllä enää oikeella etunimellä monetkaan kutsu kun jossain vaiheessa aloin käyttää lempinimeäni kun esim. esittelin itseni uusille ihmisille.

Kun sitten piti keksiä lapsille nimet, niin esikoisen kohdalla kävin vahingoss niin, että tuli suosittu nimi. Poika vaan oli heti niin nimensä oloinen, että ei sitten muista vaihtoehdoista enää keskusteltu.
Kakkosella on harvinainen nimi, mutta ei sekään mikään "hakemalla haettu" vaan oli mielessä jo ennenkuin hän syntyi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Tottakai se miellyttää vanhempiaki, mutta pitää ajatella myös sitä, pitääkö lapsi siitä. Jos vanhemmat omaavat erikoisen huumorin niin pitää muistaa, että lapsi ei välttämättä ymmärrä samoja vitsejä..
Ai hieman harvinaisempi nimi on aina jotain outoa huumoria??
No ainakin AIKUISTEN mielestä niistä saa repiä ihan vapaasti huumoria.
Esimerkiski meidän lasten nimistä jon juuri aikuiset keksineet niitä mahdollisia halventavia lempinimiä, joilla lapsiamme tullaan kuulemma koulussa kutsumaan.
Peesi. Kun odotin kuopusta, mun "ihana" työkaverini, kristitty, useamman lapsen äiti, yhden lapsen sijaisäiti, aina kehä päänsä päällä kulkeva nainen kysyi tuleeko uuden vauvan nimeksi helistin? Oli nokkelasti tämän keksinyt esikoisemme nimestä

:/
 

Yhteistyössä