Miksi nimen erikoisuus/harvinaisuus on monelle niin tärkeää?

tusinatiina
Siis väittäkö joku teistä ihan tosissaan ettei ole törmännyt hullunkurisiin väenvängällä keksittyihin nimiin?

Jokaisella on asiasta oma mielipiteensä ja hyvä niin...erikoisia yhdistelmiä hakevat varmaan tietävät lasta nimetessään että naurunpyrskähdyksiä saattaa joskus tulla vastaan.
Asia erikseen on sitten se, antaako muotinimen, perus-Matin vai ulkomaalaisen nimen vaikka sukunimi on se Nieminen. Mutta just nää "Melenat" saavat varmaan jossain vaiheessa kuulla nimestään.

Mua ei oo henk.koht. koskaan haitannut että mulla on yleinen etunimi. Vaikka mun luokalla olikin kaksi muuta samannimistä, ei se mua ottanu päähän. Mua on aina kutsuttu etunimellä, niitä muita samannimisiä sitten jotenkin muuten. Tarpeeksi vahva persoona vissiin..
 
JONSERED Karhunkantaja
Siinä vaiheessa, kun nimen erikoisuus on ainoa valintakriteeri, ollaan menty puihin. Eikä meidän polemiikkimme täällä(kään) auta.

Vaan kuinkakohan moni todella keksimällä keksii väen vängällä lapseleen nimen? Kyllä kait ne oudot ja toisten korvaan ikävästi särähtävätkin nimet vain osoittavat vanhempien haluavan antaa heidän käsityksensä mukaan parhaan mahdollisen ja omalle lapselleen sopivimman nimen. Tai toivovat, että nimeen nimen antajan mielessä yhdistyvät myönteiset mielikuvat auttavat lasta elämässään. Nomen est omen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Mä oon miettinyt toisinaan ihan samaa? Ja mikä hölmöintä, että annetaan tooooodella kummallinen nimi sukunimen "virtanen" rinnalle... :whistle:
no tää on sit taas niin,et mikä pakko sen etunimen ja sukunimen on toisiinsa sointua?
Ei kai se olekkaan mutta jos haluaa harvinaisen nimen lapselle, niin valitettavasti sukunimi on ja pysyy... virtasta ei harvinaiseksi saa vaikka mitä tekisi :)

entä jos lapsi menee naimisiin :whistle:
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja retro:
nos etunimi on vaikka charlotta virtanen ja menee naimisiin jonkun ruottalaisen sukunimen omaavan miehen kans
Mutta eihän se sukunimi vaihdu, ellei ehdottomasti niin halua. Ja jos haluaa, ei tarvitse mennä naimisiin vaihtaakseen sukunimeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Tuon ymmärtää että ei halua olevan lapsella tusina kaimaa ryhmässä :D Itse tykkään sievistä ja jämäköistä nimistä oli se harvinainen tai ei. Lapselle en IKINÄ laittas semmosta nimeä minkä takia häntä voitais myöhemmin kiusata! Vaikka se kuin ois sen kiusaajan pienuutta niin lapsi siitä eniten kärsii.
Mä taas on sitä mieltä et nimestä kuin nimestä saa kiusaamisen aiheen.
Totta, mutta toisista nimistä se vaan on paljo helpompaa jopa pienten lasten mielikuvituksella.
Usein se nimiväännös keksitään sukunimestä. Joten pitäiskö alkaa kiinnittämään siihenkin sitten huomiota?
Kaikki joukolla vaihtamaan perheelleen neutraali sukunimi. Ja varsinkin nämä yleisimmät Virtaset yms vääntyy helposti lasten suussa aika hurjiin muotoihin.

No väännetään ja esimerkiksi mulla ei itellä oo yhtään täyskaimaa ja ehkä 10 etunimikaimaa ja 5 sukunimi"kaimaa".. Ja itseasiassa meidän sukunimeä on muokattu, koska se tarkoitti jotain "ei-edullista" kantajalleen..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nimi:
Oman egon pönkittämistähän se on. Ihmisillä on tarve päästä ylöspäin sosiaalisessa hierarkiassa. Jotkut käyttävät siihen jopa lasten nimeä.
Joo. Tärkeilyä, ylpeilyä. Leuhkitaan että "mullapas onkin tooooosi erikoinen nimi, ei ole suomessa samannimisiä" jne. Naurettavaa.

 
MUlla itsellä on erittäin harvinainen nimi, joten siksi tyttärelle myös :) Tyttäreni nimi on myös kansainvälinen. Lisäksi se on muutamassa maassa Kaupunki. Ja sitä perinnettä aioin jatkaa , että seuraavan lapseni nimi on mtös kaupunki jollain kielellä-
 
Alkuperäinen kirjoittaja Princess83:
MUlla itsellä on erittäin harvinainen nimi, joten siksi tyttärelle myös :) Tyttäreni nimi on myös kansainvälinen. Lisäksi se on muutamassa maassa Kaupunki. Ja sitä perinnettä aioin jatkaa , että seuraavan lapseni nimi on mtös kaupunki jollain kielellä-
Hm, kaupunki? :D Toivottavasti ei kuitenkaan Lima :whistle: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Princess83:
MUlla itsellä on erittäin harvinainen nimi, joten siksi tyttärelle myös :) Tyttäreni nimi on myös kansainvälinen. Lisäksi se on muutamassa maassa Kaupunki. Ja sitä perinnettä aioin jatkaa , että seuraavan lapseni nimi on mtös kaupunki jollain kielellä-
Hm, kaupunki? :D Toivottavasti ei kuitenkaan Lima :whistle: :D
No eis nyt sentään :LOL: :LOL: :LOL:

Odessa pikkuneidin nimi on :) Texasiisa kaupunki ja Ukrainassa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Princess83:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Princess83:
MUlla itsellä on erittäin harvinainen nimi, joten siksi tyttärelle myös :) Tyttäreni nimi on myös kansainvälinen. Lisäksi se on muutamassa maassa Kaupunki. Ja sitä perinnettä aioin jatkaa , että seuraavan lapseni nimi on mtös kaupunki jollain kielellä-
Hm, kaupunki? :D Toivottavasti ei kuitenkaan Lima :whistle: :D
No eis nyt sentään :LOL: :LOL: :LOL:

Odessa pikkuneidin nimi on :) Texasiisa kaupunki ja Ukrainassa
No hyvä, mä jo säikähdin :D Kiva idea muuten toi kaupungin nimi :)
 
Keittiönoita
Koska lapsi on vanhemmilleen aivan erityinen, lapselle halutaan antaa erityinen nimikin? Kävisikö se selitykseksi?

Mä olen saanut aikoinaan nimen, joka ei ollut 60-luvulla ihan tavis helsinkiläistytön nimi. Nimi oli kyllä jo silloin almanakassa eli en ole mikään Jengrasturaviatulatilatitiliatilei. Mutta mulle vieläkin - kohta 48 vuotta myöhemmin - edelleen tulee postia väärällä nimellä. Myös kirjastokorttini on väärällä nimellä. Joskus kaksvitosena kyllästyin aina vääntämään rautalangasta nimeäni ja ajattelin, että ihan sama, mikä nimi mulla jossain kirjeessä tai kortissa on. Ja saihan sitä nimeään selitellä joskus yökerhon tanssilattiallakin. Kun sanoi nimensä, kavaljeeri kysyi: "mikä sun OIKEA nimi on" :/

Omille lapsilleni halusin antaa niin tavalliset nimet, ettei tavallisempaa voi edes olla.
 
mä halusin erikoiset nimet lapsilleni koska tykkään niistä ja halusin et kaimoja ei ihan joka nurkalla tuu vastaan. nimet ei mitään outoja, kalenteriin eivät vaan oo vielä päässeet. tykkään myös tavisnimistäkin, omilleni valitsin vaan vähän erikoisemmat.
 
hoo
Minä ainakin tavoittelin erikoisuutta, koska minusta on hienoa viestittää, että lapseni on erityinen eikä tusinakamaa. Pidän mieluumminkin idiootteina sellaisia ihmisiä, jotka antavat yleisen nimen. Pidän heitä hieman tyhminä.
 

Yhteistyössä