Miksi nykyajan aidit ovat itsekkäitä!

  • Viestiketjun aloittaja naarasleijona
  • Ensimmäinen viesti
Äiti 83
Munkin mielestä kun hankkii tai päätää perustaa perheen niin on kasvettava aikuiseksi ja tajuttava mitä se tarkoittaa.Se tarkoittaa 24h työpäiviä lasten kanssa.Valmiustilaa ympäri vuorokautta.Itse olen 28v.Esikois tytär on 1,9v.ja vauva on nyt 1vkon.Toisen lapsen syntymä sai todellakin ymmärtämään mikä maailmassa on tärkeintä.Lapset ja heidän paras!!On ihanaa olla lasten kanssa kotona ja antaa ja saada rakkautta.Ei ole parempaa kuin olla äiti.Tietysti joskus hermostuu lapsilleen mutta pitää muistaa että lapset on lapsia.
Jos joku haluaa käydä diskos ni siitä vain,meitä äitiä on monia!Ei tietenkään tarkoita että ei rakastaisi lastaan.Toiset vaan sitoutuvat lapsiinsa eri tavalla.Minä olen ylpeä kotiäiti joka hoitaa lapsia kotona ja pitää kodin kunnossa.
Tsemppiä kaikille kotiäideille!!
 
Leimu
Olen varmaan vähän naiivi vielä tämän asian suhteen, kun esikoisen laskettu aikakin on vasta marraskuussa. Minulle kuitenkin pikkuisen potkii vastaan, että _jos_ elää parisuhteessa, niin ei kai se mene niin että äidillä on 24 h työpäivät ja isällä se 8 h (ja vielä paremmalla palkalla)? Onko se (naisen) aikusuuden mitta että raataa läpiväsyneenä päivät pääksytysten? Ymmärrän toki että imetys vaikuttaa tuohon, mutta maitoa saa jääkaappin, jos vaikka haluaa muutaman tunnin olla pois kotoa. Ja tietenkin voi myös koko perheen voimin lähteä tuulettumaan, vaikakkaan ei baariin.

Minulla ei sinänsä ole mitään kotiäitiyttä vastaan, mutta olen todella onnellinen että mieheni on tulevaisuudessa valmis myös jäämään kotiin hoitamaan _yhteistä lastamme_. Äideiltä harvemmin edes kysytään haluaisitko tai voisitko jäädä, sehän on niin itsestäänselvää...

Tulen sitten loppuvuodesta päivittämään mielipiteitäni, jos jotain radikaalia muutosta johonkin suuntaan tapahtuu. B)
 
Onko se (naisen) aikusuuden mitta että raataa läpiväsyneenä päivät pääksytysten?

Entä jos ei väsytäkkään?? Entä jos nauttii siitä että saa olla lasten käytettävissä 24h??

Ja mä olen sen verran vanhanaikainen että mun mielestä parisuhteessa mies on se joka hommaa suurimman osan elantoa kotiin perheelleen ja nainen hoitaa kodin ja lapset, toki isä saa avustaa ja olla perheensä kanssa, mutta päävastuu on äidin. :D :D
 
On mennyt niin pitkälle että mikään oma juttu ei enää kiinnosta.Masentuneina makaavat kotona..No onhan toki hyvä että äiti haluaa olla lasten kanssa kotona mutta millanen äiti..Masentunut ja surullinen, sellanenko äiti on hyvä lapsille?


Ai, onko sun mielestä kotiäitit masentuneita? Ehkä jotkut ovat mutta ei lähellekkään kaikki. Toiset vaan nauttii elämästään ja lapsistaan niin paljon ettei tarvi siihen muuta.
:D :D Ja ainakaan mitään baarissa hillumista. ;)

Elämä on liian lyhyt ja lapset hetken vain pieniä, mä ainakin vietän ne hetket kotona heidän kanssaan, kerkeen itse juosta omissa jutuissa sitten myöhemmin.
:D :D
 
Leimu
Kyllä jos tekee 24 h "työpäiviä" niin ihan fysiologian perusteella kyllä väsyy. Ymmärrän kyllä että pienen lapsen äidin elämään "kuuluu" väsymys, kun hänen vastuullaan ovat kuitenkin yleensä esim. yösyötöt. En minäkään meinaa työssäkäyvää miestä herättää öisin vauvaa ruokkimaan.

Elämänlähde, hyvä jos olet tilanteesesi tyytyväinen, sehän kai on jokaiselle tärkein mittari. Muistathan kuitenkin tarkkailla ettet väsytä itseäsi liikaa. Juuri luin tänänn jostain että naisilla on joku erityinen kyky vaistota (ei minulla kyllä ole...) toisten tarpeet ja hoitaa ne ennen omiaan, jolloin omat tarpeet voi jäädä piiloon, ellei niitä erityisesti tarkastele välillä.

Mutta, kuten jo aiemmin totesin, tämä keskustelu on minulla vileä spekulatiivisella tasolla, syksyllä/talvella päästän sitten tositoimiin. B) Minusta tulee terveesti itsekäs, hyvä äiti. :saint:
 
kuitti
Jokainen on oma yksilönsä, toinen tarvii omaa aikaa enemmän, toinen jaksaa vähemmällä. Pääasia lienee että huolehtii itsestään. Minä kolmatta kuukautta sairaslomalla masennuksen vuoksi.Psykiatrin mukaan "suoritan" elämääni, eli teen hikihatussa kaiken mikä käsikirjan mukaan pitääkin, mutta "minua itseäni" ei sitten oikein ole olemassa... Mut niinhän se on kun ei sitä voi olla täydellinen äiti, vaimo ja työntekijä, en minäkään , vaikka kovasti yritin.
 
itse vietän omaa aikaani hyvin erilaisilla tavoilla: käyn baareissa, kuntosalilla, yksin kaupassa jne.. En huomaa lasteni kannalta mitään eroa, että olenko salilla vai baarissa. salilla vierähtää yleensä se pari tuntia jos käyn siellä myös suihkussa. ja sen aikaa lapset ovat lapsiparkissa koska mies on töissä. Kun lähden baariin (yleensä laulamaan, jopa pari kertaa viikossa), niin laitan lapset nukkumaan, mies jää kotiin töllöä tuijottamaan, lähden autolla, olen sen pari tuntia ja tulen autolla kotiin. Miten tämä sitten eroaa tuosta kuntosalilla käymisestä? Muutkin ovat jo tässä ketjussa todenneet että miksi ihmeessä baarissa käyminen on aina niin paha juttu, vaikka siellä ei kaikki käyttäydykään känniääliön tavoin?? voi sitä käydä vain parilla tai olla kokonaan ottamatta. ja mitäs sitten vaikka vetäisi #&%?$!* olalle? jos lapsilla on tuttu ja luotettava hoitaja, niin miten se on lapsilta pois kun heidän nukkuessa äiti nollaa aivonsa?
 
Katkera
Mä olen niin katkera teille kaikille jotka edes joskus pääsette johonki. Jo ennen lasten syntymää mulle tehtiin selväksi että olen huono äiti jos lapset jää hoitoon. Meillä siis kaksoset joten hoitopaikkaa on vaikeampikin järjestää kun pitää olla 2 hoitajaa. Vanhemmat puhuivat aina kuinka auttavat ja hoitavat ym. p.a.skat!! Parisuhde ihan päin peetä ja itse väsynyt ja räjähtänyt rasvatukka. Rakastan lapsiani enemmän kuin mitään,ja baaria en kaipaa,mutta pääsisi edes miehen kanssa syömään tai saisi olla kotona pari tuntia kahdestaan. Enkä kelle tahansa voi lapsia jättääkään. Olin aivan masennuksen partaalla valvomisesta kun kuulin että äitini oli sanonut jollekkin että en ole yhtään väsynyt,aina niin pirteä ym.. Että olkaa onnellisia jos joku lapsianne hoitaa ja pääsette lenkille,kauppaan,baariin tai hoitamaan parisuhdetta.
 
saagamaria
voimia :hug:
ite olin joku aika sitten samassa tilanteessa, aina väsynyt ja tukka liimassa. elämästä tuntui olevan ilo kaukana. sitten keksittiin naapurin tyttö (jo 20v.) yhtenä iltana viikossa lasten kanssa! (neljä lasta meillä, vanhin 9 ja nuorin 2) Ja minä ja mies kahestaan, ihan sama minne, vaikka abc:lle kahville. pikkuhiljaa elämään palasi hohto.. Se vaatii vähän järkkäilyjä ja pennin venytystä, mutta kannattaa! aurinkoa kevääseen
 
saagamaria
.. niin, ja kannattaa tehdä itsensä immuuniksi kaikenmoisille "hyvää tarkottaville neuvoille" niitä kyllä piisaa ainakin sukulaistädeiltä. (eli viittaus kintaalla jäkättäjille) Jokaisella
on oma arvokas perhe ja sen hyvinvointia kannattaa vaalia!
 
saagamaria
.. niin, ja kannattaa tehdä itsensä immuuniksi kaikenmoisille "hyvää tarkottaville neuvoille" niitä kyllä piisaa ainakin sukulaistädeiltä. (eli viittaus kintaalla jäkättäjille) Jokaisella
on oma arvokas perhe ja sen hyvinvointia kannattaa vaalia!
 
Nykyään äidit tuppaavat unohtaa sen vapaa-ajan. Niinkuin joku täällä kirjoittikin että kerran viikossa vaikka ABC:lle kahville. Jos ei kerran viikossa niin vaikka kerran kuukaudessa. Ei kukaan äiti jaksa jos ei koskaan saa vapaata. Eikä kenenkään tarvitsekaan jaksaa. :hug:
Kaikki me olemme erilaisia, jaksamme erilailla. Joillekin äideille jo tupakalle meno on se hengähdys tauko, mikä auttaa.
Tosin kaikillahan ei ole ystäviä tai vanhempia joille viedä hoitoon, heille vain jaksamista! :hug:
Ja joillekin äideille, rentoutukaa yhdessä lapsen/lasten kanssa. Tekemällä jotain erilaista, lähtemällä johonkin toiseen puistoon kun yleensä.
Sotkee vaikka itse lapsen kanssa, ja huolehtii siitä siivouksesta sitten myöhemmin.
 
pakko vielä vähän puuttua.. itseäni niiiiin ärsyttää tämä "naisen paikka on kotona" periaate. meillä on asia niin että mies hoitaa lasta ihan yhtä paljon kuin minäkin,opiskelen päivisin ja mies taas iltaisin töissä, ja ja.. niin, siis se on todella naurettavaa ajatella nykyisin että vain naiset hoitavat lapsia ja kotia. minä en moiseen edes suostuisi, sen verran olen kapinallinen ja tasa- arvoa kannatan :) minusta on liikuttavan ihanaa nähdä miten mies osaa hoitaa lastamme niin hyvin ja on ihanaa kuulla miten hän kehuu tekemisillään lapsemme kanssa kavereille, kun taas tiedän tuttavapariskunnallamme olevan niin että mies vaan juoksee ryyppäämässä ja nainen hoitaa vauvaa, että miten hienosti meillä on nämä asiat.
ja nykyisin kun se vain on niin että naisilla on mahdollisuus saada pätevää työtä josta saa kunnon palkkaa-miksei saisi lähteä luomaan uraa jos tahtoo?! se on nimittäin se mitä minä haluan ja odotan,kunhan valmistun. eikä tämä tarkoita ettenkö rakastaisi perhettäni- meitä vain on moneen junaan. en vaan tajua miksi pitää muita lähteä tuomitsemaan itsekkäiksi!! sekin vielä että minkä takia sitä edes sitten omaa tytärtäänkään patistaa opiskelemaan jos on sitä mieltä että naisen tehtävä on hoitaa lapsia- koulutushan menee silloin hukkaan mikäli ei koskaan sitä hyödynnä..
 
Jos perheessä on asiat kunnossa, ei äidin omalle ajalle pitäisi olla mitään esteitä! Minun mielestäni ensimmäiset kuukaudet toki kuuluvat lapselle, jo pelkästään imetyksen takia. Mutta kun lapsi kasvaa vanhemmaksi, kyllä meillä ainakin isä on pystynyt aivan yhtälailla lapsiaan hoitamaan silloin kun olen halunnut kuntosalille, shoppailemaan tai vaikka sitten baariin yksin/tyttö porukassa. Lapsemme eivät kärsi ollessaan isin kanssa.
Jos taas saamme nitistettyä kahdenkeskistä aikaa, viihtyvät lapset mummolassa.
Pointtini oli siis, ettei äidin "itsekäs oma elämä" vaikuta lapsiin kovinkaan paljoa jos isä hoitaa oman osuutensa.
 
todella katastrofaalisissa tilanteissa on käyny mielessä että mikähän se syy lasten tekemiseen aikanaan on ollu, ku sellasissa tilanteissa ei hyvällä tahdollakaan ole voinut lapsia ihaniksi kuvailla. enkä mä pidä itseäni keskivertoa itsekkäämpänä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 15:15 äiti-83 kirjoitti:
Minun mielestä sinä päivänä kun äitiksi päättää ryhtyä, täytyy kasvaa aikuiseksi!! On sitten äiti 16 tai 30 vuotias!!

Inhottaa sellaiset äidit jotka ajattelevat vain itseään eikä oman pienokaisensa turvallisuutta..

Välillä on tehnyt mieli mennä sanomaan muutama valittu sana kun näkee odottavia äitejä jotka polttaa tai juo alkoholia tai kun pieni vauva on rintarepussa ja äiti vetää samalla tupakkaa!!!

Teki myös vähän aikaa sit tosi pahaa kun kävin katsomassa tuttavani pienokaista, vauva oli vasta kuukauden ikäinen ja äiti oli jo hyvillä mielin käynyt baareissa ja jättänyt pienokaisensa muiden hoiviin!!

EIKS TON IKÄISEN VAUVAN PITÄIS OLLA KOLMEN TUNNIN VÄLEIN ÄIDIN RINNASSA KIINNI!!! Kyseinen äiti ei imettänyt ollenkaan koska ei voinut luopua tupakasta ja alkoholista..

Itse olen 4kk ikäisen pojan äiti, ensimmäisen kerran poikani oli hoidossa 3kk ikäisenä kun kävin asioilla, lapseni hoitajina ovat olleet mummot, täti ja lapsen oma isä. Poikani ei ole ollut vielä yötä ilman äitiä ja tällä näkymin tulee eteen vasta heinäkuussa. Pois poikani luonta olen ollut kauemmillani 3-4h.. En ole juonut alkoholia lusikallistakaan odotusaikana enkä lapsen syntymän jälkeen, eikä tee edes mieli!! ENKÄ OLE MIKÄÄN MUMMO ikää on 23v..

Haluan antaa lapselleni vain parasta, poikani on minulle kaikki kaikessa, nyt järjestelen syksyn asioita niin etten joutuisi viemään poikaani hoitoon vaan saisin olla poikani kanssa kun äitiysloma loppuu..

Mikään ei mene poikani edelle ei nyt eikä koskaan!!


Siis ootko sä tosissas? Toi sun kirjoituksesi oli niin ällyttömän naivia, että voi herranjestas sentään. Ota ne vaaleanpunaisetlasit nyt päästäsi ja katsele ympärillesi. Sulla oli 4kk lapsi ja sepäs se, että sullakin on monia aikoja vielä edessä. Käyn välillä tuulettumassa, enkä koe olevani huono äiti, todellakaan. Itsekkyyttä on myös elää täysin lapsen ehdoilla ja unohtaa kaikki muu.
:x :eek: :eek:
 
Miksi naiset aina syyllistävät itseään ja toisaan. Jos joku käy välillä baarissa (siis välillä tarkoitan silloin tällöin, ei säännöllisesti), niin mitä sitten. Minulla ei ole edes vielä lapsia, mutta enää ei huvita käydä baarissa. En silti koe itseäni paremmaksi tai kypsemmäksi ihmiseksi. Joku tykkää siitä, joku ei. Onko se kauheampaa kuin se että äiti on kaiket päivät kotona, mutta roikkuu netissä 6 tuntia päivästä ja on täysin poissaoleva lapsilleen. Vähän tolkkua tähän hommaan!

Mun vanhemmat kävi tansseissa muutaman kerran vuodessa ja musta se oli ihan mukavaa. Oli kiva katsella kun äiti meikkasi ja molemmilla oli hienot vaatteet päällä. Ei siinä mitään kamalaa ollut, kun se oli oikeissa mittasuhteissa.
 
Rauhoittukaa
Siinä ei ole mitään pahaa että käy rentoutumassa, mutta onhan äitien asenne muuttunut kuitenkin edes hitusen itsekkäämmäksi entisajoilta. Osa on varmasti tervettä itsekkyyttä, mutten sitten taas se kolikon kääntöpuoli... no, lähinnä oman elämän & ajan jatkuva tarvitseminen (ja korostaminen), se ettei ajatella ratkaisuissa kuin itseään ja isän roolin vähättely kasvattajana. Moni on aivan varma ettei lapsen isä pärjäisi lapsen kanssa kahdestaan tuntiakaan, mutta oletteko antaneet hänelle mahdollisuutta siihen? 24/7 äidit tekevät karhunpalveluksen itselleen siinä että haluavat hoitaa kaiken yksin; voimat loppuvat ja parin vuoden päästä ei jakseta sitä lasta edes paria tuntia iltaisin. Koko ajan pitää olla menossa, harrastaa jotain kodin ulkopuolella. Olette omalta osaltanne syyllisiä siihen että naisen ihannekuva on niin rankka ja epärealistinen kuin mitä se on nyt.
 
mun mielestäni on hyväkin, että me äidit välillä ajatellaan itseämme. kuinka paljon isillä on aikaa nähdä kavereitaan käydä oluella ja saunomassa ja tuulettumassa ja jos me naiset otetaa kerran kuussa ittellemme huilimis/irrottautumispäivä. Itse ainakin huomaan, et jaksan taas oikein hyvin pienen poikani uhmaa-altoja. ei tule niitä kiukun puuskia jatkuvasti.

Oma äitinin sanoi minulle, kun sain poikani, et pitää huolehtia myös itsestään ja ystäviä ei kannata laimin lyödä, sillä niitä tarvii ihan varmasti. Tien niin monta äitiä, jotka unohtaa myös ne ystävät. totta kai se lapsi on eka ja mies toinen sitten tulee perhe, mut ystävät on sellanen henki reikä et kyl mielelläni välillä käyn heidän kanssan tuulettumassa. välillä kyllä baarissa. välillä mennään kahville tai sit lenkille. sillä heille saa purkaa paineita he kuuntelevat.

oma äiti sano myös sitä, et kadehtii, jopa tätä aikaa, kun ei katota huonona äitinä kun menee hieman tanssahtamaan.

mites sit yh:t pitääkö heidänkin unohtaa, et ois ihanaa löytää rinnalle se ihana mies. kun ei se tuu hakeen kotoo ja harvemmin sitä löytää maito kaupasta.

minkä tähen nyky äidit vain arvostelee muita äitejä ja on niin kyynisiä. vai onko sie joitain katkeria ätejä joilla ei ole edes mahollista olla ystävien kanssa, myös iloman lasta.
vai pelkäätkö, et jos mummi hoitaa lasta. tai et se lapsi kiintyy liikaa isiin, kuin äitiin jos hän on illan isin kanssa kaksin.
ettekös tiennyt et se tekee jopaa hyvää lapselle olla vain kaksin isin kanssa.

et antakaa kaikkien olla sellasia äitejä kun on.........kun me ollaan sitä kuitenkin...! :wave:
Koodi:
 
äiti itsekkin
miksi me naiset itse mollaamme/ puolustelemme itseämme ja samalla äitejä... tällaisella käytöksellä annamme luvan myös muille siihen..kun äiti voi hyvin-voi hyvin koko perhe.. jokainen etsiköön hyvinvoinnin mistä haluaa, arvostelematta toisia... eihän meillä kellään ole samat periaatteet kasvatuksessa saatikka sitten oman psyykkisen/henkisen hyvinvoinninkaan puolella...josko kaikki tekisivät omat ratkaisunsa ja ajattelisivat omaa/ lapsen/ perheen hyvinvointia..SE RIITTÄÄ... Kevään/kesän jatkot kaikille! B)
 
On taas eksytty alkuperäisestä aiheesta jonkin verran :whistle: :whistle: :whistle: ;) ;)

Ja itse ymmärrän kyllä, että äiteille on tärkeätä oma aika, vietän sitä välillä itsekkin, mutta en ymmärrä miksi on hienoa jos äiti kertoo olleensa baarissa ja vetänyt lärvit oikein viimosen päälle...

ja sitten sellasta joka ei käy baarissa vaan käyttää oman aikansa esim kuntoiluun, tms mihin ei alkoholi liity, niin katotaan kieroon ja mollitaan??!!

En tiiä muista, mutta mä olen omasta lapsuudestani oppinut että äitin on epäsoveliasta olla humalassa, ja miehille se on hyväksyttävämpää...
jo senkin takia, että naisille/tytöille käy enemmän kaikkea pahaa humalassa. :D :D
 
Minkä takia humala on hyväksyttävämpää miehille kuin naisille? Juuri tollaisen ajattelumaailman takia vieläkin on suurimmaksi osaksi ne naisten hommat ja ne miesten jutut. Mä en ainakaan katoo kieroon jos joku käy mielummin punttisalilla kuin baarissa. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Tosiaan aiheesta on eksytty, mutta niin tämänkaltaisille aloituksille usein käy. Onko nykyäidit sen itsekkäämpiä kuin äidit ennen? Maailma on muuttunut niin paljon, ettei nykyäitejä voi enää verrata satavuotta sitten eläneihin kanssasiskoihin. Silloin oltiin varmaan yhtä itsekkäitä kun sen lapsilauman kanssa yritettiin pärjätä ja suurinosa varmasti aika katkeroituneita kohtaloonsa. Mikä on sitä itsekkyyttä. Oikeasti.
 

Yhteistyössä