Miksi pitää pakottaa lapsi harrastamaan jotakin?

Olen nähnyt näitä ohjelmia missä lapsen pitää harrastaa jotakin lajia rääkkiin asti. Niissä ohjelmissa huomaa vanhempien puheesta, että heillä on suuri tavoote lapsen kohdalle. Ja onhan näitä ihan irl:kin.

Mä en ymmärrä miksi ei voi antaa lapsen harrastaa sitä mitä haluaa ja sillä tasolla kuin haluaa. Ei treenata väkipakolla jotakin ammattilaasta jos toinen ei edes halua sitä. On niin väärin lasta kohtaan jos hänet pakotetaan harrastamaan ylipäätänsä mitään. Se halu harrastamiseen pitää lähtiä ittestä.

Munkin likka tykkää tanssia ja käytiin syksyn aikana tanssin alkeeskursseilla, mutta kun likkareppana ei tahdo jaksaa niitä treenejä pitkän hoitopäivän päälle. Olishan se äitistä kiva nähdä likkansa kilpatanssijana, mutta likan ehdoolla tässä mennään. Kattotaan, että jos ens syksynä olisi enemmän voimia siihen hommaan.
 
lilli
Mua ei olis päästetty ratsastamaan, vaikka olin henkeen ja vereen hevostyttö. Rahaa ei meinannut herua puolen tunnin ratsastukertoihin viikossa (30 mk) ja kesät talvet kuljettiin pyörillä nnoin 15 km:n matka tallille. Tuosta oon pikkuisen katkera, mutta menneet on menneitä.
 
Taika
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Olen nähnyt näitä ohjelmia missä lapsen pitää harrastaa jotakin lajia rääkkiin asti. Niissä ohjelmissa huomaa vanhempien puheesta, että heillä on suuri tavoote lapsen kohdalle. Ja onhan näitä ihan irl:kin.

Mä en ymmärrä miksi ei voi antaa lapsen harrastaa sitä mitä haluaa ja sillä tasolla kuin haluaa. Ei treenata väkipakolla jotakin ammattilaasta jos toinen ei edes halua sitä. On niin väärin lasta kohtaan jos hänet pakotetaan harrastamaan ylipäätänsä mitään. Se halu harrastamiseen pitää lähtiä ittestä.

Munkin likka tykkää tanssia ja käytiin syksyn aikana tanssin alkeeskursseilla, mutta kun likkareppana ei tahdo jaksaa niitä treenejä pitkän hoitopäivän päälle. Olishan se äitistä kiva nähdä likkansa kilpatanssijana, mutta likan ehdoolla tässä mennään. Kattotaan, että jos ens syksynä olisi enemmän voimia siihen hommaan.
Lapsia pitää pakottaa esim tanssiharrastuksiin sen vuoksi, että äiti pääsee pätemään tällä palstalla tai muualla lapsensa kautta. Ja kuuntelijoita sen kun naurattaa :)

 
Khimaira
Mun lapset lopettivat partion sen takia kun se kololle kokoontuminen oli aina pitkän koulupäivän jälkeen, eivätkä jaksaneet sitä enää.
Samoin luistelu oli ihmeeliseen aikaan ja jalkapallon poika haluaisi aloittaa, mutta kun treenit olisivat 20.00 - 21.30 tms. yhtä alytöntä :snotty:

Voihan sitä harrastaa kotonakin: mun likka piirtää ja tekee sarjakuvia/ tehtäviä yhteen lehteen ja poika harrastelee kaikenlaista pienoismallirakentelua, ym. piirtämistä, jne.
Nuo tietenkään eivät ole " oikeita" harrastuksia :snotty:
 
tyttäreni luokkakaveri harrastaa varsin tosissaan luistelua, ja tästä syystä ei pääse useinkaan kavereiden kanssa ulos, kun on aina ne harkat, ja niiden jälkeen on väsynyt ja läksytkin pitää jossain välissä tehdä...ja tyttäreni tiesi kertoa että samainen kaverinsa sai vain pari joululahjaa kun harrastus vie niin paljon rahaa... :/
jotenkin säälittää tyttöreppana...
 
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
tyttäreni luokkakaveri harrastaa varsin tosissaan luistelua, ja tästä syystä ei pääse useinkaan kavereiden kanssa ulos, kun on aina ne harkat, ja niiden jälkeen on väsynyt ja läksytkin pitää jossain välissä tehdä...ja tyttäreni tiesi kertoa että samainen kaverinsa sai vain pari joululahjaa kun harrastus vie niin paljon rahaa... :/
jotenkin säälittää tyttöreppana...
ja tätä tyttöä siis pakotetaan harrastamaan luistelua vai miksikö säälit ?
 
minä
Mä oon kans sitä mieltä, et jollei lapsi välttämättä halua esim. tanssia ni ei oo pakko.Hoitopäivien jälkeen on ihan kiva olla edes se alkuilta ihan vaan vaikka kotona.
 
mä aion ohjata lapsia edes jonkun harrastuksen pariin, kunhan kasvaavat, siis ihan sama, vaikka askartelukerho, mutta jottei niistä tulisi vaan maleksijoita. Ois ihan kiva, jos löytyis joku tervehenkinen harrastus, joka pitäis poissa pahanteosta. Mutta ei mulla mitään sellasia ole, että haluun treenata jotain superlahjakkuuksia niistä.
Mun mielestä se on väärin.pakottaa vaikka pianotunneille, jos lapsi ei ole edes musikaalinen
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
tyttäreni luokkakaveri harrastaa varsin tosissaan luistelua, ja tästä syystä ei pääse useinkaan kavereiden kanssa ulos, kun on aina ne harkat, ja niiden jälkeen on väsynyt ja läksytkin pitää jossain välissä tehdä...ja tyttäreni tiesi kertoa että samainen kaverinsa sai vain pari joululahjaa kun harrastus vie niin paljon rahaa... :/
jotenkin säälittää tyttöreppana...
ja tätä tyttöä siis pakotetaan harrastamaan luistelua vai miksikö säälit ?
tytön mä olen tuntenut pienestä pitäen, todella kiva ja reipas tyttö, mutta usein saa sen vaikutelman että häntä harmittaa kun ei voi osallistua oikein mihinkään mitä muut tytöt (siis koulu ja pihakaverit) tekee koska luistelu vie kaiken vapaa-ajan
 
miiren
Meillä kyllä ei ole pakotettu mihinkään, mutta haluaa harrastaa. Kalliksi käy, joten mieluusti harrastuskertoja jopa vähentäisin (yli 200e kk menee pelkästään toiseen harrastuksista), mutta kun kerran palo on tytöllä noin kova, niin antaa mennä :)
 
tanssinope
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
harva kai lastansa pakottaa...
yllättävän monikin
todellakin näitä on yllättävän paljon..tanssinopettajana valitettavasti tästä kokemusta.

itse kyllä aion viedä lapsianiharrastuksiin, tutustumaan eri lajeihin joista sitten saavat valita mitä jatkavat, jos jatkavat.. pakottaa en todellakaan aio.
 
Meillä kans ohjataan lasta harrastuksen pariin, mut ihan itse saa päättää mitä harrastaa ja harrastaako. Tosi vähän tunnen lapsia, jotka ei kiinnostuis jostain harrastuksesta kun heille näyttää tarpeeksi monta vaihtoehtoa.

Pakottaa en aio ja monestihan lapset harrastaa pitkään monia lajeja (pojat esim. jalkapallo+jääkiekko) joista sit valitsee toisen kun pakko (aika ei riitä). Mun mielestä lasta ei saa pakottaa jos se halu ei ittestä lähe.

Esim. jääkiekos vaan on yleensä se fakta junnupuolella, että niistä pakotetuista lapsista tulee niitä taitopelaajii ja sit ne harrastetyypit karsiutuu jossain vaiheessa. Siinä sit enää mitään haluja kysellä, sanotaan vaan et oisit naperosta asti pistänyt luistinta toisen eteen verenmaku suussa. Sellast se on...sääli....
 
vieras
No en pakottaisi mutta hieman patistelisin ;) siis jos on laji josta tykkää, niin kannustaisin harrastamaan säännöllisesti, ihan kuten koulussakin pitää käydä vaikkei aina huvittaisikaan. Ettei kävisi niin, että lapsi ei harrasta mitään, koulussa käy mutta illat makaa telkan ääressä...
 
vierailija
No en pakottaisi mutta hieman patistelisin ;) siis jos on laji josta tykkää, niin kannustaisin harrastamaan säännöllisesti, ihan kuten koulussakin pitää käydä vaikkei aina huvittaisikaan. Ettei kävisi niin, että lapsi ei harrasta mitään, koulussa käy mutta illat makaa telkan ääressä...
Eli orjuutat lapsesi. Harrastus ei todellakaan ole mikään pakollinen asia. Lapsen pitäisi saada 8 tunnin nukkumisen lisäksi levätä vähintään se 4-5 tuntia päivässä milloin ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin olla ja nauttia.
 
vierailija
Meillä kans ohjataan lasta harrastuksen pariin, mut ihan itse saa päättää mitä harrastaa ja harrastaako. Tosi vähän tunnen lapsia, jotka ei kiinnostuis jostain harrastuksesta kun heille näyttää tarpeeksi monta vaihtoehtoa.

Pakottaa en aio ja monestihan lapset harrastaa pitkään monia lajeja (pojat esim. jalkapallo+jääkiekko) joista sit valitsee toisen kun pakko (aika ei riitä). Mun mielestä lasta ei saa pakottaa jos se halu ei ittestä lähe.

Esim. jääkiekos vaan on yleensä se fakta junnupuolella, että niistä pakotetuista lapsista tulee niitä taitopelaajii ja sit ne harrastetyypit karsiutuu jossain vaiheessa. Siinä sit enää mitään haluja kysellä, sanotaan vaan et oisit naperosta asti pistänyt luistinta toisen eteen verenmaku suussa. Sellast se on...sääli....
Muista sitten että perheen elämä EI pyöri lapsen ympärillä. Myös niillä vanhemmilla pitää olla omia harrastuksia sekä aikaa levätä joka ikinen päivä.
 
Eli orjuutat lapsesi. Harrastus ei todellakaan ole mikään pakollinen asia. Lapsen pitäisi saada 8 tunnin nukkumisen lisäksi levätä vähintään se 4-5 tuntia päivässä milloin ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin olla ja nauttia.
Tuon jälkeen jää vuorokaudesta vielä 11-12 tuntia jäljelle, joista kouluun ja läksyihin menee ehkä 5-6 tuntia. Alakouluikäiselle jää tuon jälkeen päivittäin vielä 5-6 tuntia aikaa harrastaa. Eli hyvin on lapsella aikaa levätä ja harrastaa.

En kuitenkaan alkaisi ihan noin paljon lastani harrastuttamaan, kyllä se 1-2 tuntia päivässä on ehdoton maksimi.
 
vierailija
Mielenkiintoisinta tässä pakottamisessa on se, että pakottajavanhemmat eivät tyypillisesti laske harrastamiseksi muun kuin sellaisen tiukan päämääräsuuntautuneen toiminnan, jota mennään ohjaajan johdolla tekemään johonkin kodin ulkopuoliseen paikkaan.

Se, että lapsi muuten vaan on kiinnostunut jostain jutusta ja haluaa tehdä sitä tai oppia siitä lisää ei ole "harrastus".
 
Kyllä jokin harrastus pitää olla, jossa on jokin päämäärä, jota kohti edetään. Jos lapsella itsellään ei ole harrastusta kohtaan omaa kiinnostusta, ei sitä tosiaankaan kannata ohjatusti tehdä. Eli siihen omaan juttuun pitää olla oma palo ja halu tehdä harrastustaan kaiken aikaa ja sitten ohjatusti saada siihen aina välillä (eli vaikka pari kertaa viikossa) apua ja vinkkejä, miten pystyy harrastuksessaan etenemään.
 
vierailija
Kyllä jokin harrastus pitää olla, jossa on jokin päämäärä, jota kohti edetään. Jos lapsella itsellään ei ole harrastusta kohtaan omaa kiinnostusta, ei sitä tosiaankaan kannata ohjatusti tehdä. Eli siihen omaan juttuun pitää olla oma palo ja halu tehdä harrastustaan kaiken aikaa ja sitten ohjatusti saada siihen aina välillä (eli vaikka pari kertaa viikossa) apua ja vinkkejä, miten pystyy harrastuksessaan etenemään.
Mitä järkeä tuossa nyt sitten on? Jos lapsi on vaikka kiinnostunut valokuvaamisesta ja vähän väliä kuvaamassa jotain aiheita, niin miksi hänelle pitäisi sitten väen vängällä etsiä joku valokuvauskerho ja alkaa valmistautua ohjaajan johdolla johonkin kilpailuun tms? Miksei muuten vaan voi harrastaa sitä mistä on kiinnostunut?
 
Mitä järkeä tuossa nyt sitten on? Jos lapsi on vaikka kiinnostunut valokuvaamisesta ja vähän väliä kuvaamassa jotain aiheita, niin miksi hänelle pitäisi sitten väen vängällä etsiä joku valokuvauskerho ja alkaa valmistautua ohjaajan johdolla johonkin kilpailuun tms? Miksei muuten vaan voi harrastaa sitä mistä on kiinnostunut?
Kilpailuja en hyväksi lapsilla ollenkaan. Aion sabotoida kaikki kilpailuihin osallistumiset lapseltani, aivan kuten omat vanhempani aikoinaan tekivät. Eli esim. yllättäin tuleekin ulkomaanmatka juuri kilpailujen ajaksi, eikä sitä pysty mitenkään muuttamaan.

Ohjaaja on olemassa sitä varten, että hän opettaa uusia asioita siitä, mistä lapsi on kiinnostunut, jotta lapsi pystyy harrastamaan entistä laajemmin sitä, mistä on kiinnostunut ja mistä tykkää. Ohjaaja ei ole olemassa sitä varten, että hän tekisi lapsesta aivotonta palvelijaa, joka toimii ohjeiden mukaan. Harrastuksen ohjaaja palvelee lasta auttamalla lasta toteuttamaan omia toiveitaan, siitä ohjaajalle maksetaan.
 
vierailija
Ohjaaja on olemassa sitä varten, että hän opettaa uusia asioita siitä, mistä lapsi on kiinnostunut, jotta lapsi pystyy harrastamaan entistä laajemmin sitä, mistä on kiinnostunut ja mistä tykkää. Ohjaaja ei ole olemassa sitä varten, että hän tekisi lapsesta aivotonta palvelijaa, joka toimii ohjeiden mukaan. Harrastuksen ohjaaja palvelee lasta auttamalla lasta toteuttamaan omia toiveitaan, siitä ohjaajalle maksetaan.
Toisaalta eihän mikään estä lastakaan ottamasta asioista selvää itsenäisesti. Nykyään se on netin ansiosta helppoa vaikka harrastus olisi hyvinkin erikoinen.
 
Toisaalta eihän mikään estä lastakaan ottamasta asioista selvää itsenäisesti. Nykyään se on netin ansiosta helppoa vaikka harrastus olisi hyvinkin erikoinen.
Tämähän on itsestään selvää. Ohjaaja taas neuvoo niissä asioissa, joita lapsi ei osaa netistä hakea, ja antaa palautetta, ja kertoo lapselle, mitä hakusanoja kannattaa käyttää, kun netistä etsii.
 

Yhteistyössä