Miksi rakennetaan perusrumia taloja?

Kyllä minä olen tähän asti aivan itsekseni täällä kirjoitellut ja suunnittelen kirjoittavani tulevaisuudessakin :wave:

Sain Jaala tosiaan siitä sinun kirjoituksestasi sellaisen kuvan, että olisit itse tuollainen 50v. ja lapseton...tästä ehkä näkee sen, että miten helposti tälläkin palstalla asiat vääristyvät ja miten vaikea tekstin välityksellä on asiaansa sanoa :hug:

Minun puolestani on joka tapauksessa ihan se ja sama miten ihmiset asuvat ja millaisia taloja he haluavat rakentaa. Kaikilla on oma makunsa ja tyylinsä, eikä kaikkia voi millään miellyttää -eikä onneksi ole tarvettakaan. Pahinta minusta olisi, jos kaikki rakentaisivat tismalleen samannäköisiä taloja...kyllä tämä ihmisten erilaisuus täytyy näkyä taloissakin!

Minä päätän keskustelun osaltani tähän, koska olen x:n ajan nettipimennossa uusimman rakennusprojektimme takia...mukavampaa kesää kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katka:
Poikia3 ei nyt oikein lukenut/ymmärtänyt mitä kirjoitin :wave:

"Katka kirjoitti:
Luulisin silti, että kuka tahansa, jolla on pieniä lapsia valitsisi tuon Riannan talon tavallisen perustalon tieltä -niinkuin ne joskus olisivat vaihtoehtona toisilleen B)"

Eli nimenomaan tarkoitin tuolla juuri sitä, että kyseiset talot ovat aivan eri sfääreistä (hintaluokka/koko/tyyli), eivätkä näinollen voi koskaan olla vaihtoehtoina toisilleen.
Kyllä ymmärsin viestisi niin, että minun lapsiperheellisenä pitäisi hyppien pomppien olla ottamassa vastaan Riannan taloa, ja että mielelläni ottaisin sellaisen tavallisen perustalon sijaan.

Mutta, tämä ei pidä paikkaansa. Mieltymykseni ovat kovin toisenlaiset, en mielelläni ottaisi sitä perustaloa, mutta en myöskään Riannan taloa, koska arvostan ihan jotain muuta.

Ja sillä tavalla taidan olla myös erilainen, että en haaveile enää asuvani omakotitalossa. Minusta nykyisessä asumismuodossa (paritalo palveluiden äärellä, silti rauhallisessa paikassa) yhdistyy omakotitalon hyvät puolet ja taloyhtiön hyvät puolet. Mutta erityisesti haluan asua lähellä palveluita!
 
No onpa ap lähtenyt linjalle "meidän talo paras, pienet talot tylsiä". En arvostele ap:n taloa, voin vain todeta että aika suppea aloitus oli kyllä eikä edes näin kovan keskustelun arvoinen :/ . Jokainen tyylillään ja tarpeidensa ja varojensa mukaan, pois turha haukkuminen ja oman hattunsa nostaminen. Asiallinen keskustelu ok, tällainen on lapsellista.
 
Myönnetään, että aloitus oli ärsyttävä :ashamed: Tarkoitus ei todellakaan ollut asettaa vastakkain kalliita ja edullisempia taloja, vaan herätellä keskustelua siitä että onko Suomalainen asuntokanta yksioikoista vai ei.
 
Mielestäni suomalainen rakentaminen on rivitaloissa suosinut liian pitkään liian pienien asuntojen rakentamista. Asunnot tehdään kuin niissä käytäisiin vain nukkumassa ja syömässä.

Itse pidän selkeälinjaisista taloista. Ja minusta oikein rakennettu rintamamiestalokin on selkeä ja tarvittaessa monikäyttöinen. Tötterönmallista taloa voi ja kannattaakin pehmentää kuistilla. Eikä tuon ajan talo sulje pois moderniakaan lisärakentamista, kuten esim. eräs arkkitehti oli suunnitellut taloon todella ilmavan ja ajan henkeä kunnioittavan lisäsiiven.

Ja todellakin, kauneus on niin katsojan silmässä ja siihen vaikuttaa elämänkokemus ja muistot. JA ovatko nuo ruotsalaiset masardikattoiset huvilat meidän rintamamiestaloa kauniimpia? Muistoihini ja elämänkokemukseeni vedoten valitsisin rintamamiestalon. ja olisin siitä ikionnnellinen.. =) =)
 
Enkä vetäisi ihan noin yksioikoista päätelmää että iso talo on aina se kalliimpi, myös ns. normaalikokoisiin talohin saa uppoaman rahaa jos niin haluaa. Toki isommat talot maksavat normaalirakentamisessa (tarkoitan neliöitä ajatellen) enemmän mutta olen nähnyt 100 neliön upeita, upeita taloja. Tai vertaa sitä kuka rakentaa ns. hartiapankilla ja kuka tekee avaimet käteen jne. Rahaa menee eri vaihtoehdoilla rakentaen eri tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rianna:
Ok rintamamiestalot ovat rumia ja huoneet ovat pieniä. Tämän ymmärrän, koska ne on rakennettu sotien jälkeen >mahd. halvalla + yksinkertaisin mahd. malli.

MUTTA, miksi vielä nykyäänkin rakennetaan rumia ja pienihuoneisia asuntoja??? Ei sillä että kaikki nykyään rakennettavat talot olisivat näitä samoja, mutta silti näitä näkee AIVAN LIIAN PALJON!

http://www.designtalo.fi/index.php?p=veera_2007

http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/suosikkimallit/Suosikki+3

http://www.jetta-talo.fi/annala2.htm

http://www.mammuttihirsi.fi/victory_talomallisto/mammutti_04_a.htm

Koska yksinkertaisuus on kaunista ehkä?

"Soon makuasia, sano koira kun p*rsettään nuoli."
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Smartass:
Meillä on tuollainen haukuttu 110 neliöinen yksitaso rumilus, jonka isäntä yksinään rakensi alusta alkaen. Kai mun tarvii vaan tuikata ruma taloni tuleen ja hävetä hiilloksen ääressä...
No elä ihmeessä, meillä isäntä hakkaa samanlaista parhaillaan :D
 

Yhteistyössä