miksi tunnen näin..

Ollaan puolitoista vuotiaan tytön isän kanssa päädytty juuri asumuseroon. Nyt olisi ajankohtaista puhua tytön yhteishuoltajuudesta ja tämä asia tosiaankin vaivaa minua. Lapsen isä nimittäin tahtoo yhteishuoltajuuden jatkuvan ja tytön myös itselleen hoitoon, tarkoittanee kai sitä 'joka toiseksi viikonlopuksi'-systeemiä. Jostain syystä ajatus tytön jättämisestä hänelle päiväksi saati kokonaiseksi viikonlopuksi tuntuu hyvin huonolta. Eroon päätyminen ei kyllä muutenkaa ole sujunut täysin sovussa ja saa nähdä tulemmeko koskaan olemaan keskenämme hyvissä väleissä.

Olemme vasta kakskymppisiä kumpikin ja exäni vietti aikaa asuessamme yhdessä enemmän kapakassa kuin kotona ja osallistui lapsen hoitoon huvin vähän. Nyt sitten tahtoo alkaa leikkiä isiä kun ollaan eroamassa. Minulla ei kai ole muita mahiksia kuin suostua jatkamaan yhteishuoltajuutta ja antaa tyttö isälleenkin hoidettavaksi, vaikka kipeää tekee... Auttaako aika vai mikä....? kokemuksia ja neuvoja...?
 
-nini-
en voi antaa sulle neuvoja, tai muutakaan lohuttavaa kuin se että tiedän tasan tarkkaan mitä käyt läpi.
meilläkin isä vietti kaikki vapaa-aika muualla kuin kotona, mutta nyt kyllä haluaa olla pojalle "isä". minulla on yksinhuoltajuus, mutta olen sanonut exälle että saa pojan hoitoon joka kolmas tai neljäs viikonloppu. hän asuu nykyään vanhempiensa luona, ja "anoppi" on muutenkin auttanu pojan kanssa paljon. olen kuitenkin päättänyt että jos ei isi itse hoida ensimmäistä viikonloppua se jää viimeiseksi. itse haluaisin pitää pojan erossa exästä kokonaan, mutta se tuntuu jotenkin liian "ilkeältä".

toivottavasti "lohduttaa" tietää että on muita samassa tilanteessa kuin sinä.

voimia sinulle, ja onnea jatkossa.
 
Aikuinen ihminen ajattelee lapsen etua. Ihan sama, millainen kusipää se entinen puoliso omasta mielestä olisi. Lapsi tarvitsee sekä isän että äidin, myös eron jälkeen. Pienen lapsen äitinä sinä päätät, annatko lapsellesi isän vai etkö anna. Voit viedä lapseltasi isän, jos haluat. Kiittääkö lapsesi sinua siitä joskus, jos näin teet? Uskallanpa epäillä. Lapsi on täysin sinun armoillasi ja kieltämällä lapseltasi isän kiellät myös puolet lapsestasi. Lapsi ei lakkaa olemasta isänsä biologinen jälkeläinen, vaikka kuinka haluaisit. Mitä pahaa lapsesi on sinulle tehnyt, että haluaisit rangaista lastasi viemällä häneltä isän?
 
Janni79
olen ollut alusta asti yksinhuoltaja, ja tyttöni isä tuntuu olevan vieläkin niin vastuuton että tyttöä en hänelle luovuta edes yöksi. käy meillä katsomassa silloin tällöin, kunhan menoiltaan ehtii, ei ole kyllä edes pyytänyt yöksi. miten ihminen joka käyttäytyy kuin teini pystyisi huolehtimaan lapsesta yksin. ei kaikki isit ole sellaisia kuin elokuvissa. minun lapsestani ei tule hänen harjoituskappalettaan.

neuvoksi annan että suostu kaikkeen mitä ymmärtää vaatia, ilosella ilmeellä että tottakai, sehän on lapsen parhaaksi että on sinulla joka toinen viikko, että tutustutte sitten kunnolla kun ette ole oikeen ehtineet vielä =) melkein kokemuksella voin sanoa että kunhan isä tietää että hänellä on lupa ja mahdollisuus olla lapsen kanssa ja että siihen vielä kannustetaan, ja saa tuntea ettei hänen vaatimuksensa olekan kiusaa niin ei se mies kauaa jaksa. vaan onhan siinä tietty riskinsä...
 
itkupilli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2004 klo 21:15 äiti kirjoitti:
Ollaan puolitoista vuotiaan tytön isän kanssa päädytty juuri asumuseroon. Nyt olisi ajankohtaista puhua tytön yhteishuoltajuudesta ja tämä asia tosiaankin vaivaa minua. Lapsen isä nimittäin tahtoo yhteishuoltajuuden jatkuvan ja tytön myös itselleen hoitoon, tarkoittanee kai sitä 'joka toiseksi viikonlopuksi'-systeemiä. Jostain syystä ajatus tytön jättämisestä hänelle päiväksi saati kokonaiseksi viikonlopuksi tuntuu hyvin huonolta. Eroon päätyminen ei kyllä muutenkaa ole sujunut täysin sovussa ja saa nähdä tulemmeko koskaan olemaan keskenämme hyvissä väleissä.

Olemme vasta kakskymppisiä kumpikin ja exäni vietti aikaa asuessamme yhdessä enemmän kapakassa kuin kotona ja osallistui lapsen hoitoon huvin vähän. Nyt sitten tahtoo alkaa leikkiä isiä kun ollaan eroamassa. Minulla ei kai ole muita mahiksia kuin suostua jatkamaan yhteishuoltajuutta ja antaa tyttö isälleenkin hoidettavaksi, vaikka kipeää tekee... Auttaako aika vai mikä....? kokemuksia ja neuvoja...?
Ei sun tarvitse antaa yökylään lastasi jos katsot että ei pysty siitä huolehtimaan. Tietysti on hyvä että lapsi isää näkee vaikka sitten sinun kanssasi... Näistä asioista voi sopia ja voit kysyä myös neuvolasta missä sinun paikka kunnallasi tehdään ja sovitaan huoltajuus asiat.
 

Yhteistyössä