Millainen alue Helsingin kontula on nykyään?

  • Viestiketjun aloittaja "sirpa"
  • Ensimmäinen viesti
"Huom"
Alkuperäinen kirjoittaja miettikää...;30132615:
Kuten kartasta näkee Helsingissä ja Vantaalla on jo alueita joiden asukkaista 70% on mamuja. Jokainen voi miettiä mikä tilanne on 10-20 vuoden kuluttua jos kehitys jatkuu nykyisenlaisena...
Kannattaa katsoa ensin mitä tuolla kartalla halutaan kertoa. On siis henkilöä/hehtaari eikä % väestöstä.
 
"Pettynyt"
Olikin järkyttävä virhe muuttaa Kontulaan. Alakerran romaniperhe ei talon hiljenemissääntöjä noudata, meuhkaavat kellon ympäri. Rapun alalasi on rikottu viikottain, verkkokellarin koppeihin varmaan jokaiseen menty ja joku älykääpiö pöllii hissin loisteputken säännöllisin väliajoin. Tästä tulee järkyttäviä lisäkustannuksia ja vuokrat nousee. Olen joutunut maksamaan nyt kolme loisteputkea hissin kattoon, kun huoltoyhtiö ei ole käynyt laittamassa uutta. Ei pimeessä hississä kukaan tykkää matkustaa.
 
mietin
Minua ei huolettaisi välttämättä se asuinalueeni eniten, vaan se, haluanko antaa lasteni kasvaa turvattomassa ympäristössä. Vaikka oma piha olisi mukava paikka, millaista porukkaa on lähikoulussa? Jne.

Kontulassa on näkyvillä lähinnä aikuisten ongelmat ja helposti leimataan että vanhat juopot siellä vaan kaljoittelee. Siitä ei kuitenkaan puhuta mitään, mitä tapahtuu esim. alueen kirjastossa, nuorisotiloissa, kouluissa. Kirjaston takapiha on tunnettu piikittämispaikka, kirjasto itse on varmaan levottomin koko kaupungissa, kiitos mamupoikajengien. Ihan nuoretkin lapset ovat levottomia ja kiusaavat toisiaan. Kerran oli tytöt tiskillä itkemässä että eivät uskalla mennä kotiin kun joku Jamal uhkasi hakata heidät. :O Vartijan olen nähnyt tiloissa myös kahdesti. Nuorisotilan edessä olen nähnyt kolmesti ison tappelun, jossa alakouluikäisiäkin on saanut kyytiä.

Kaikki nämä kannattaa ottaa huomioon.
 
kartta
Alkuperäinen kirjoittaja miettikää...;30132615:
Kuten kartasta näkee Helsingissä ja Vantaalla on jo alueita joiden asukkaista 70% on mamuja. Jokainen voi miettiä mikä tilanne on 10-20 vuoden kuluttua jos kehitys jatkuu nykyisenlaisena...
Ei helevetti, mitä idiootti olet, jos et osaa edes lukea!
 
siellä kauan asunut
Kaksipiippuinen juttu. Jos muuta ei ole tarjolla, ja on pakko ottaa vastaan, niin sitten muutatte sinne.
pk-seudulla ei kaikki voi nirsoilla: asuminen kallista ja krooninen asuntopula.
Itse tekisin kaikkeni, ettei lapsiperheenä täytyisi muuttaa sinne, eikä muihin vastaaviin lähiöihin.
Asuin Kontulassa yksin sinkkuna useita vuosia, siedettävää, kun asui 10 min kävelymatkan päässä metroasemasta/ostarista.
Talossani oli hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Tämä voi tulla monelle yllätyksenä.
Mutta ostari ja metroasema todellakin karseita. Tuollainen lähiö ei ole lapsiperheiden paikka, ellei ole aivan pakko. Ja pääseehän sitä kai pois sieltä joskus myöhemmin.
Liikaa mamuja, liikaa syrjäytyneitä ja alkoholisteja, liikaa suomalaiseen vähemmistöön kuuluvia ihmisiä. Näin se vaan on.
Surullista tuollainen asuntopolitiikka. Liikaa ongelmia samoissa lähiöissä. Myös mainittu Malmi on rauhaton.
 
Juntti
Muutimme syksyllä maalta Vesalaan, kilometrin päähän Kontulan ostarilta. Ensinnäkin talo jossa asumme on rauhallisempi kuin yksikään aiemmista asunnoistamme/asunnoistani, joita on toistakymmentä eri maakunnissa ja kaupungeissa, mukaanlukien pienet, alle kymmenen tuhannen asukkaan paikkakunnat. Ostarilla on menoa ja meininkiä ja värikästä porukkaa monessakin mielessä, mutta pääasiassa rento meininki ja hyvinkin "tavallisia" ihmisiä kaikesta huolimatta. Me on viihdytty.
 
"ETE"
Sen että Kontula on huonoa aluetta huomaa siitä viimeistään, että lähes kaikissa ostarin liikkeissä myyjät eivät ole usein kovin ystävällisiä, koska ovat tottuneet roskasakkiin. Yksinkertaisesti sosiaaliset ihmiset jotka haluavat elää hyvää elämää muuttavat paremmalle alueelle. Tuntuu kuin asuisi keskellä erämaata, kaikki tutut täältä ovat muita opiskelija-asujia. Muuten jengin voi lukea pääasiassa kategoriaan: Syrjäytynyt hullu, syrjäytynyt masentunut, syrjäytynyt vähän pihalla oleva(tässäkin ketjussa näkyy heitä jotka kehuvat kontulaa naivisti), vanhus, narkki, maahanmuuttaja(mikä ei ole huono itsessään). Metroa en käytä koska olen liian empatiaherkkä kaikille masentuneille, narkkareille, lääketoppuraisille ja hulluille mitä laiturilla ja aseman ympärillä häröilee 110 % varmasti. Yöbussi 92N on jotain itkettävän ja naurettavan väliltä. Rasistisia tappeluja, häiriintyneitä avautumisia, jengi sammuu lattialle, skitsoilevia yksinäisiä vanhoja tyttöjä jne
 
Smoke
Mä en ole ikinä asunut Itä-Helsingissä, silti kykenen näkemään tahallisen dramatisoinnin jopa koomisiin mittasuhteisiin saakka noissa ihmisten tarinoissa hurjasta idästä.

Helsingissä tai Suomessa ylipäätään ei ole merkittävän huonoja asuinalueita, kierimme luksuksessa.
Joillekin voisi tehdä ihan hyvää nähdä, millaisissa oloissa ja millaisilla alueilla valtaosa maailman ihmisistä elää.
Kontula on pelkkää paskaa, ostarilla tulee joskus satunnaisesti käytyä ja suurin osa jengistä silkkaa paskaväkeä.
En muuttaisi tuonne mistään hinnasta mamujen ja white trashin keskelle.
 
Ihan hirveä kaupungin osa: narkkeja, juoppoja, ghettomatuja, nuorisojengejä yms.


En mä lapsiani tuollaisella alueella kasvattais. Tällainen neuroottinen kun olen noiden maailman tärkeimpieni suhteen.:oops:
Mutta itsekseni jos asuisin niin mikä ettei.(y)

Ostarilla ja sen ympäristössä laitapuolenkulkijat räkäposkella istuvat jallu kourassa ja rähisevät.
Nuoriso on jengiytynyttä, kaveripiirit on sitä yhtä ja samaa tietyissä osissa Kontulaa: poikii pitkäaikaistyöttömyyttä, alkoholiongelmaa, huumeidenkäyttöä, lääkkeiden väärinkäyttöä, mielenterveysongelmia jne.

Itse selvisin vastaavanlaiselta alueelta alkoholisoitumatta, enkä muutenkaan imenyt mitään vaikutteita, mutta monet lapsuuden kavereista ovat liittyneet jo ilmavoimiin alkon tai huumeiden tms. vuoksi.

Kontulassa on hyvä asua jos asuu rauhallisemmilla alueilla, esim omakotialueilla, eikä käytä Kontulan omia palveluja.

Elkää ny Kontulalaiset hermostuko kovin.
Mulla asuu kavereita lapsineen siellä, että en kirjoittele ihan tuulesta temmattuja.

Ja näin on kyllä monessa kaupunginosassa, Kontula ei toki ole ainoa paikka jossa en lasteni kanssa suostu asumaan.

Kontulan arkkitehtuuri on k-a-m-a-l-a-a!:sick:
Eikä tämä yhtään auta asiaa:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/424292-kontula-on-saamassa-oman-tornitalonsa-katso-havainnekuvat
 
Viimeksi muokattu:
:D No ei se asuinalue ketään alkoholisoi. Kaverit ehkä, muttei se missä asuu.
Jos asuinalueellasi kaverit vetää huumeita niin kyllä siinä monesti niin käy että joukossa tyhmyys tiivistyy, ja kun se tapahtuu tietyllä alueella niin voidaan ajatella että se on alueellista ja näin ollen yhdistettynä sun heikko mieli vanhempiesi asuinpaikan valintaan susta tuli narkkari.:D
 
vierailija
Mistä sä oikein muutat ap? Miksi on pakko hyväksyä just tämä asunto?
Mä en kyllä usko, että sulla tulee ongelmia Kontulassa, koska olet liikkeellä aika avoimin mielin.
En tajua, miksi mamuja pitää vihata.
Ei mamuja tarvitse vihata, mutta en ymmärrä myöskään sitä miksi kukaan vanhempi haluaisi viedä lapsensa ympäristöön, jossa vallitsee vieraan kulttuurin lait. Täytyy ymmärtää, että kontulalaisessa tarhassa se suomalainen lapsi on se maahanmuuttaja. Siniset silmät ovat siellä vähemmistössä. Liberaali voi tietysti ihastella miten hienon monikulttuurista se on, mutta muslimi ei välttämättä ole ihan yhtä monikulttuurinen tai liberaali. Se ei välttämättä tule koskaan hyväksymään sianlihan syöntiä tai minihameita, vaikka Suomessa asuukin. Se saattaa ihan suoraan huoritella vääräuskoisia ja katsoa sormien läpi sitä kun kristittyä vedetään turpaan. Eli se suomalainen lapsi saattaa olla yksinäinen ja kiusattu koko lapsuutensa vain sen takia, että se on ulkopuolinen eikä kuulu porukkaan. Siinä ei äidin lässytys toiseuden hyväksymisestä paljon auta.
 
vierailija
Kyllä se tarkoittaa synonyymia juuri noille nykykielessä.
Menee mamu ja ma-tu sekaisin. Mamu on maahanmuuttaja. Ihan mikä tahansa maahanmuuttaja, mutta lähtökohtaisesti ihminen, jolla on syy ja lupa olla maassa. Ma-tu on maahantunkeutuja. Siis sellainen ihminen, joka on tullut maahan asiattomasti ja ilman lupaa, tunkeutumalla. Tyyppiesimerkkinä Ruotsista rajan yli ilman viisumia kävelleet turvapaikkaturistit, jotka notkuvat muutaman vuoden ja tulevat sitten karkoitetuiksi, jos eivät ehdi ennen sitä vietellä jotain hyväuskoista hölmöä naimisiin kanssaan tai tekemään lapsia. Nämä ovat ihmisiä, jotka hyväksikäyttävät systeemivikaa päästäkseen lännen kultamaille joko elämään sosiaaliturvalla tai tekemään työtä kiertäen työviisumiin liittyvät ehdot esiintymällä turvapaikkaa tarvitsevana raasuna ilman mitään todellista vainoa.
 
vierailija
Ööh..?? Ruotsin lähiö= Itä-Helsinki? Ovat vähän eri asioita.. Kontula on myös aivan eri asia kuin vaikkapa Vuosaari. Jos Itä-Helsinkiin harkitset, muuta Vuosaareen, ei kuitenkaan Rastilan puolelle. Tytön koulu Vuokissa on Helsingissä keskivertoa parempi (Helsingin yliopisto tutkinut asiaa) että ei se koulutuksen taso kovin huonoa ole. Ei kannata siis kaikkea uskoa, varsinkaan tuollaisia typeriä ennakkoluuloja.
Nimenomaan Rastilan puolelle eikä Merirastilan puolelle.
 
vierailija
Kontula on hyvä aikuisille sinkuille (edullinen, palvelut, julkinen liikenne, ravintolaelämää lähelläkin eikä vain keskustassa), mutta huono lapsille, jotka joutuisivat käymään opintiensä monikulttuurisessa ympäristössä erityistukea tarvitsevien kielipuolten lasten keskellä.
 

Yhteistyössä