Millainen on hyvä kummi? Ja mitä odotat kummilta?

  • Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
miettii
Itse olen pienen tytön kummi, asun melko kaukana joten en pääse usein käymään. Lisäksi olen vähän epävarma kummin "tehtävistä", enkä oikein tiedä miten voisin olla hyvä kummi kun asun niin kaukana ja näen tyttöä ehkä 2 kertaa vuodessa.

Eli millainen olisi hyvä kummi, ja mitä kummilta yleensäkin ns. odotetaan?
 
"Mummo"
Yhteydenpitoa lapseen. Käymällä, soittamalla, kutsumalla luokseen, antamalla aikaa. Lahjat ei ollenkaan tärkeitä. Mutta yhteydenpidolla saa lapsen luottamuksen ja joskus myöhemmin voi olla lapselle oma luottoaikuinen vanhempien lisäksi.
 
Itse olen kummina kolmelle lapselle ja omalla lapsellani on kaksi kummia. Kummius on mielestäni sitä, että osallistuu edes jollakin tavalla lapsen elämään. En odota enempää, enkä toivoisi vähempää. Käy vierailemassa, jos siihen on mahdollisuus ja muistaa esimerkiksi merkkipäivinä (ihan kortti riittää). Antaa ns. kuulua itsestään, että "kummi" ei jäisi lapselle vain joksikin spesiaalisanaksi takaraivoon ihmisestä, joka ei sitten kuitenkaan ole mitenkään spesiaali, jos ei pidä edes yhteyttä.
 
"Vierailija"
Omilla lapsilla kummit lähisuvusta, joten yhteydenpitoa muutenkin. Itse miehineni olen ystävättäreni lapsen kummi ja asumme kaukana. Muistan merkkipäivinä ja joskus muulloinkin. Tapaamme silloin tällöin. Miellän itseni lapsen aikuiseksi ystäväksi.
 

Yhteistyössä