Millaista on elää ADHD-miehen kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja ihastuksissa
  • Ensimmäinen viesti
ihastuksissa
Onko joku parisuhteessa adhd-aikuisen kanssa?
Missä asioissa huomaa adhd:n arjessa? Onko he esim. enenmän alkoholin perään? unohtavatko uskollisuuden?
tälläsiä kysymyksiä mietin..lisää saapi keksiä ja toki vastata.:)

Ai niin, ja sellainen, että onko adhd-aikuiset epävarmoja itsestään?Ujoja jopa? eivät uskalla tehdä aloitteita muuta kuin kolmen promillen humalassa?
Pitääkö itse siis tehdä aloite vaa juokseeko ne karkuun heti?
 
..
mun kokemus puolisukulaisen kautta..on paljon helpommin päihteiden perässä, ei ujo lainkaan, sitoutuminen mihinkään vähän niin ja näin, miellyttävä persoona joka kiehtoo kunnes huomaat että se vaan on menossa koko ajan ..ei sun takia vaan sairautensa.tämä on vain minun kokemukseni ja ei välttämättä kuvasta kaikkia.
 
petetty
Ja vielä, ei pidä lupauksiaan, koska on yleensä tehnyt ne senhetkisessä mielentilassa. Esim. kysyin aikooko juoda eräissä juhlissa, johon vastasi "en tietenkään" ja kuinkas kävi..oli kännissä kuin käki. Meni myös sänkyyn eksänsä kanssa, koska "tuli niin vanhat muistot elävästi mieleen kun eksä seisoi siinä edessä" Hohhoijaa..
 
gfd
Hirveää...mieheni ei ole peliaddikti eikä alkoholisti ja ei helmoija jahtaa vaan ihan arjen jutut on ainaista vääntämistä. Niissä minulla menee hermo kun mistään ei voi kunnolla sopia yhdessä ja iana mies myöhästyy ja jahkailee. Itse kun olen sellainen, että haluan ripeästi tehdä asiat niin miehen epselvyys ja jahkailu ja saamattomuus saa minut raivoamaan.
 
Mitään asiaa ei osata tehdä alusta loppuun. Asioihin tarttuminen on kyllä helppoa, mutta jos sitä pitää tehdä varttia pidempään, on jo todella vaikeaa. Keskittymiskyky siis puuttuu. Epäjärjestys kotona, autossa, pihassa ja pään sisällä. Jatkuva palo kokeilla uusia asioita ja olla liikkeessä. Yksin ei kuitenkaan ole kiva harrastaa, joten puolison pitää mennä samaa tahtia mukana. Riippuvuusongelmat, meillä oli alkoholi. Masennuskaudet. Väkivaltaisuus, kun paha oli pukkasi ulos fyysisesti.

Näistä muistan oman adhd-suhteeni. Ei ikinä enää.
 
vieras
Aviomiehelläni on jonkinmoinen adhd. Diagnoosia ei virallisesti ole, mutta olen alkanut häntä tutkimuksiin patistaa. Unohteelee asioita, toimii hetken mielijohteesta, pitkäjännitteisyys puuttuu, rikkoo lupauksia, valehtelee tietämättään, äkkipikainen. Toisaalta on tavattoman mukava, unohtaa myös riidat nopeasti, pärjää työelämässä, erittäin sosiaalinen ja ystävällisen. Välillä hänen kanssa on hyvin raskasta elää, mutta yritän ymmärtää. On hyvin sitoutunut avioliittoomme, enkä usko että pettäisi minua.
 
petetty
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aviomiehelläni on jonkinmoinen adhd. Diagnoosia ei virallisesti ole, mutta olen alkanut häntä tutkimuksiin patistaa. Unohteelee asioita, toimii hetken mielijohteesta, pitkäjännitteisyys puuttuu, rikkoo lupauksia, valehtelee tietämättään, äkkipikainen. Toisaalta on tavattoman mukava, unohtaa myös riidat nopeasti, pärjää työelämässä, erittäin sosiaalinen ja ystävällisen. Välillä hänen kanssa on hyvin raskasta elää, mutta yritän ymmärtää. On hyvin sitoutunut avioliittoomme, enkä usko että pettäisi minua.
En haluaisi pelotella, mut ole tarkkana. Munkin mies rakastaa mua oikeesti, en epäile sitä hetkeäkään. On hellä, kehuu, huolehtii ja on tosi mukava. Meillä on todella hauskaa yhdessä, nauretaan usein vedet silmissä. Mutta kun silmäni käännän, hän saattaa vikitellä toista ja humalassa mennä vielä pitemmälle. Hän pystyy katsomaan mua silmiin ja valehdella aivan kirkkain silmin jostain asiasta. Valehtelu on hänelle keino selviytyä ikävistä asioista, kuten oman paskamaisuuden kohtaamisesta. Epäilen että adhd mieheni ei koskaan "kasva aikuiseksi" ja toisaalta sitä poikamaista, iloista ja huoletonta puolta hänessä juuri rakastankin..
 
Hankalaa, näin adhd isän lapsen suusta :D On siis ollut hullua seurata isäni naiskuvioita. Äitini kanssa oli silloin joskus jo aika hurjia riitoja. Paistinpannut lentelivät ikkunoista yms. Seuraavan vaimonsa on hetken mielijohteista kiskonut hiuksista, melkein kaljuksi. Aina ollut väkivaltainen. Alkoholi maistunut aina. Itsetuhoinen. Ailahtelevainen. Mitään työtä ei tee loppun asti. Toisalta taas hyvinkin rauhallinen, hissukka.

Veljelläni myös todettu ADHD, lapsena meidän ollessa keskenään kotona, olen monesti joutunut lukittautumaan vessaan, pakoon häntä. Kerran soitin poliiseillekkin, kun veljeni juoksenteli veitsen kanssa perässäni. Isäpuoleni on haettu ambulanssilla sairaalaan veljeni raivokohtauksen seurauksena. Jne.

Ah niin ihana lapsuus :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja MiiskuMuikkunen:
Hankalaa, näin adhd isän lapsen suusta :D On siis ollut hullua seurata isäni naiskuvioita. Äitini kanssa oli silloin joskus jo aika hurjia riitoja. Paistinpannut lentelivät ikkunoista yms. Seuraavan vaimonsa on hetken mielijohteista kiskonut hiuksista, melkein kaljuksi. Aina ollut väkivaltainen. Alkoholi maistunut aina. Itsetuhoinen. Ailahtelevainen. Mitään työtä ei tee loppun asti. Toisalta taas hyvinkin rauhallinen, hissukka.

Veljelläni myös todettu ADHD, lapsena meidän ollessa keskenään kotona, olen monesti joutunut lukittautumaan vessaan, pakoon häntä. Kerran soitin poliiseillekkin, kun veljeni juoksenteli veitsen kanssa perässäni. Isäpuoleni on haettu ambulanssilla sairaalaan veljeni raivokohtauksen seurauksena. Jne.
Hyvä kuvaus.
 
ap
Ompas MiiskuMuikkusella ollut hurjan kuuloinen lapsuus ja kokemus yleensäkkin adhd-ihmisistä.

Eipä muutkaan kauhean positiivistä kuvaa anna.Kauhea vaan koettaa unohtaa ihastukseni.:( mutta en halua että minua petetään millään tasolla.

Te,keillä on kokemusta näistä, niin oliko näillä ihmisillä mitään hoitokontaktia mihinkään? tai lääkitystä? tms. ?
 
th
Siinähän se menee, oikein hyvin kiitos. Mies on aktiivisesti tehnyt töitä muuttuakseen niiltä osin kuin pystyy. Lääkitys auttaa todella paljon! Ei ole juoppo, hullu tai uhkapeluri. On pettänyt, minua ei tiettävästi.
 
jadal
niin no mä oon kylläkin nainen, mutta varmaan kuitenkin pystyn jotain kertomaan :)
No kuitenkin, yritän nyt jotenkin tiivistettynä kertoa vähän omasta näkökulmasta, ja millaista mieheni joutuu kestämään :D
Saa kysyä jos ja kun jotain jää epäselväksi :)


Itselläni tää on toistaiseksi ilman lääkitystä, joten en osaa kertoa miten lääkitys auttaa.
Mutta jotain on aina epäjärjetstyksessä, jos ei kämppä tai kaapit, niin vähintään pään sisällä käy hirveä myllerrys. Asiat unohtuu hirveän helposti, ellei ne ole todella mielenkiintoista, samoin asioiden aloittaminen on usein vaikeaa, vaikka miten haluaisi ja tietäisi että pitäisi. Itsehillintä on monissa asioissa hankalaa, mä en esimerkiksi pysty olla syömättä liikaa. Joskus taas ylikeskittyy, ei voi lopettaa koneella istumista tai kirjan lukemista, tai mitä tahansa muuta mistä on innostunut, vaikka kello olisi kolme yöllä ja aamulla herätys klo 7.

Sitoutumiskammoa mulla ainakaan ei ole, mä taas sitoudun ehkä liiaksikin.
Omien tunteiden hillintä on vaikeaa, ja päivän aikana saattaa tulla käytyä läpi kaikki mahdolliset tunteet, ja syyksi voi riittää mitättömät asia. "väärin" asetellut tiskit koneessa voi aiheuttaa myrskyn :ashamed:

Niinkuin joku tuolla mainitsikin, jollain tasolla addi ei varmaan ikinä kasva aikuiseksi, vaikkakin pystyy olemaan vastuullinen ja hoitamaan asiansa.

Monilla addeilla on muuten aistiyli- ja aliherkkyyksiä, ja sähkölaitteiden äänet voi häiritä niin , ettei pysty nukkumaan, tai kevyt silitys voi suorastaan polttaa.
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Addin kanssa eläminen voi tosiaan vaatia hermoja, mutta tylsää ei varmasti ole :D
tarkoitatko addilla nyt pelkkää add:ta vai adhdta?
addeilla tarkoitan kaikkia joilla on add tai adhd, itsellä tosin on add.

oli se h siinä tai ei, loppujen lopuksi sama vaiva.
 
Lisään vielä sen verran, kun muut kuvaukset allekirjoitin, että tuntemani ADHD mies on varsin järjestelmällinen ja jopa perfektionisti, ei todellakaan ole asunto sekainen, päinvastoin. Monissa asioissa siis hyvin tarkka. Mutta se paikallaan pysymättömyyden palo tilanteen tullen, kun hetki ja tunteet vie mennessään - en luottaisi että on uskollinen, eikä ole sitä ollutkaan kertomansa mukaan, väittää kyllä että olisi tulevaisuudessa mutta njääääh, en usko.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Lisään vielä sen verran, kun muut kuvaukset allekirjoitin, että tuntemani ADHD mies on varsin järjestelmällinen ja jopa perfektionisti, ei todellakaan ole asunto sekainen, päinvastoin. Monissa asioissa siis hyvin tarkka. Mutta se paikallaan pysymättömyyden palo tilanteen tullen, kun hetki ja tunteet vie mennessään - en luottaisi että on uskollinen, eikä ole sitä ollutkaan kertomansa mukaan, väittää kyllä että olisi tulevaisuudessa mutta njääääh, en usko.
jaa kolmannen lapsesi isä?
 

Yhteistyössä