Millaista on elää ADHD-miehen kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja ihastuksissa
  • Ensimmäinen viesti
täh
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Addin kanssa eläminen voi tosiaan vaatia hermoja, mutta tylsää ei varmasti ole :D
tarkoitatko addilla nyt pelkkää add:ta vai adhdta?
addeilla tarkoitan kaikkia joilla on add tai adhd, itsellä tosin on add.

oli se h siinä tai ei, loppujen lopuksi sama vaiva.
on niillä eroja kuitenkin, muuten olisivat sama diagnoosi...add on käsittääkseni pelkkää keskittymisen ongelmaa kun taas adhdhen liittyy myös ylivilkkaus
 
vieras
Pärjääkö ilman lääkitystä ihminen jolla ko diagnoosi?

Ku minusta nuo voi olla ihan kellä tahasa ohikulkevalla ihmisellä. Et jos jokaista aletaan tutkimaan niin takuulla tulis joku häiriö kaikille ;)
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Addin kanssa eläminen voi tosiaan vaatia hermoja, mutta tylsää ei varmasti ole :D
tarkoitatko addilla nyt pelkkää add:ta vai adhdta?
addeilla tarkoitan kaikkia joilla on add tai adhd, itsellä tosin on add.

oli se h siinä tai ei, loppujen lopuksi sama vaiva.
on niillä eroja kuitenkin, muuten olisivat sama diagnoosi...add on käsittääkseni pelkkää keskittymisen ongelmaa kun taas adhdhen liittyy myös ylivilkkaus
joo on eroja, juurikin tuo, että adhd on ylivilkas. Mutta kyllä add on muutakin kuin pelkkä keskittymisen ongelma.
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pärjääkö ilman lääkitystä ihminen jolla ko diagnoosi?

Ku minusta nuo voi olla ihan kellä tahasa ohikulkevalla ihmisellä. Et jos jokaista aletaan tutkimaan niin takuulla tulis joku häiriö kaikille ;)
jotku pärjää, jotkut ei. Itse odotan kuin kuuta nousevaa, että löytyisi toimiva lääkitys.

 
mango
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Mitään asiaa ei osata tehdä alusta loppuun. Asioihin tarttuminen on kyllä helppoa, mutta jos sitä pitää tehdä varttia pidempään, on jo todella vaikeaa. Keskittymiskyky siis puuttuu. Epäjärjestys kotona, autossa, pihassa ja pään sisällä. Jatkuva palo kokeilla uusia asioita ja olla liikkeessä. Yksin ei kuitenkaan ole kiva harrastaa, joten puolison pitää mennä samaa tahtia mukana. Riippuvuusongelmat, meillä oli alkoholi. Masennuskaudet. Väkivaltaisuus, kun paha oli pukkasi ulos fyysisesti.

Näistä muistan oman adhd-suhteeni. Ei ikinä enää.
Mulla muuten samanlaiset kokemukset, mutta väkivaltaa ei kyllä suhteessa ollut. Mies kyllä suutuspäissään heitteli ja paiskoi tavaroita, mutta muhun ei koskenut. Ja miehellä siis epävakaa persoonallisuushäiriö ja hänen kohdallaan ainakin ilmeni hyvin paljon ADHD-oireina... Ei oikeastaan mitään keskittymiskykyä, joka päivä keksi uusia tempauksia ja ideoita jotka kuitenkin usein unohti jo saman päivän aikana, hyvin vaikea pysyä paikoillaan, mikä oli tuskastuttavaa koska itse olen hyvin rauhallinen ja kotona viihtyvä ihminen.
 
epeli
mun miehellä adhd, kaikki tosiaan jää kesken,unohtaa asioita ja on AINA myöhässä.kun mielenkiinto on jo johonkin niin koko ympäristö "häviää" ja ajantaju. Eli koneella saattaa istua yön ja töihin saattaa jäädä asumaan.ulospäin suuntautunut kälättäjä,joka ei tajua loukkaavansa kommenteillaan muita.
esikoinen taitaa perineen isältään, ikää kolme (tutkivat vasta kun lapsi on viisi),mutta luonne samanlainen. Esikoinen ei tosiaan ole koskaan antanut silittää, en tajunnut että se sattaisi tuntua lapsesta niin inhottavalta kuin jadal mainitsi.
 
JONSERED Karhunkantaja
Aivan mahtavaa!! :D

Vain addi jaksaa addia, kyllästymättä.

Minä olen se huiskis-haiskis-haaveilija, äijä nipo... ainakin joskus. Nuoruudessaan hänelle kelpasi kaikki kaksijalkainen, tikapuista A-tolppiin, mutta vanhemmiten on rauhoittunut (tai löytänyt sopivan parin :saint: ...)

Elämä on spontaania ja hemmetin hauskaa. Silti arki tulee hoidettua.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Addin kanssa eläminen voi tosiaan vaatia hermoja, mutta tylsää ei varmasti ole :D
tarkoitatko addilla nyt pelkkää add:ta vai adhdta?
addeilla tarkoitan kaikkia joilla on add tai adhd, itsellä tosin on add.

oli se h siinä tai ei, loppujen lopuksi sama vaiva.
on niillä eroja kuitenkin, muuten olisivat sama diagnoosi...add on käsittääkseni pelkkää keskittymisen ongelmaa kun taas adhdhen liittyy myös ylivilkkaus
Samalla ihmisellä, eri kausina, voi olla joko adhd- tai add-oireet, osittain siksi ad(h)d saatetaan sekoittaa bipolaariseen mielialahäiriöön.
 
Ncm
Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Ylivilkkaus voi ilmetä myös vain oman pään sisällä. Minua tuntemattomat ihmiset pitävät minua rauhallisena.
Olen melkein kuin parisuhteessa itseni kanssa. ;)

On helppoa näin, mutta en tiedä sitten miten niiden kanssa, jotka eivät käy samanlaisilla ylikierroksilla...
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Ylivilkkaus voi ilmetä myös vain oman pään sisällä. Minua tuntemattomat ihmiset pitävät minua rauhallisena.
Eksyy päänsä sisään ja unohtaa muun maailman. Tätä tapahtuu minullekin... Silti toisinaan olen myös hyper, kouluaikoina saatoin vaikka kiivetä aikani kuluksi katolle ottamaan aurinkoa yläosattomissa tai puhua pälpättää taukoamatta ja tasapainon vuoksi nukkua lähes kaikki oppitunnit ja silti saada kokeista 9:jä ja 10:jä, valmistautumatta mitenkään.

Lukiossa vierustoverini sai matematiikasta joko 9 tai 10, kun neuvoin häntä, itse sain 4 tai 5, kun ei kertakaikkiaan kiinnostanut.

Äijä on kansakoulun kasvatteja, laski oravia ikkunassa ja oli ainoa, jolle opettaja ikinä antoi 10 puutöistä, fyysisiltä voimiltaan hän vastasi kolmea ikätoveriaan ja liikunnanopettaja yritti patistaa ammattiurheilun pariin.
 
Miksi naiset rakastuvat renttuihin:)
Minulla ystävänä miespuolinen ADHD:sta "kärsivä". Sai diagnoosin tuossa 3v sitten.
Aivan hurmaava persoona, ja todella sosiaalinen. Rakastaa naisia, ja niitähän on PALJON;) Levoton sielu; aina menossa. Kiertää eri maita työn ja huvin vuoksi. Muuttaa usein. Ei paljon paikallaan pysy. Alkoholin kanssa ongelmia. Erosi vaimostaan pari vuotta sitten -en ihmettele yhtään miksi;)
Rakastaa lapsiaan yli kaiken, ja huolehtii heistä (en tosin tiedän kuinka säännöllisesti/sovitun mukaan).
Ihana persoona siis -mutta niin pirun levoton:)
 
höh..
Alkuperäinen kirjoittaja epeli:
mun miehellä adhd, kaikki tosiaan jää kesken,unohtaa asioita ja on AINA myöhässä.kun mielenkiinto on jo johonkin niin koko ympäristö "häviää" ja ajantaju. Eli koneella saattaa istua yön ja töihin saattaa jäädä asumaan.ulospäin suuntautunut kälättäjä,joka ei tajua loukkaavansa kommenteillaan muita.
esikoinen taitaa perineen isältään, ikää kolme (tutkivat vasta kun lapsi on viisi),mutta luonne samanlainen. Esikoinen ei tosiaan ole koskaan antanut silittää, en tajunnut että se sattaisi tuntua lapsesta niin inhottavalta kuin jadal mainitsi.
..onkohan meillä sama ukko?? :O
 
Mun
Mulla on kai se poikkeus sääntöön sitten. :D

On erittäin täsmällinen, kaiken pitää olla tiptop. Kaukosäätimistä alkaen. Oikeastaan koskaan ei voi asettua paikalleen, jotain pitää tehdä (uskokaa miten siistiä meillä aina on :D )

Mut kääntöpuolena on tietenki se että mentävä on, kotona oleskelu on haastavaa vaikka pilleritkin on kohillaan. Aina välillä tietenkin helpompaa..

On kyllä hyvin luotettava, vaikka on tolskattava niin sovitusta pitää kiinni jetsulleen.

Ihana mies <3
 
ev
mun veli on adhd ja mitä sivusta seuraan hänen ja tyttöystävänsä elämää, ei se aina niin helppoa ole. veljeni osaa olla aivan ihana tyyppi mutta arjessa se ei vaan pärjää. se unohtaa maksaa vuokrat ja laskut. jos vuokraa filmin, unohtaa palauttaa sen ja saa monien satojen eurojen sakkoja siitä. siivota ei osaa jne. työpaikkaa ei saa pidettyä kiinni puolta vuotta kaumpaa. sillä on luottotiedot menneet kun se ei vaan osaa/muista maksaa laskuja. ei pidä huolta tavaroistaan, joutuu ostamaan saman tuotteen moneen kertaan.
 
fd
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aviomiehelläni on jonkinmoinen adhd. Diagnoosia ei virallisesti ole, mutta olen alkanut häntä tutkimuksiin patistaa. Unohteelee asioita, toimii hetken mielijohteesta, pitkäjännitteisyys puuttuu, rikkoo lupauksia, valehtelee tietämättään, äkkipikainen. Toisaalta on tavattoman mukava, unohtaa myös riidat nopeasti, pärjää työelämässä, erittäin sosiaalinen ja ystävällisen. Välillä hänen kanssa on hyvin raskasta elää, mutta yritän ymmärtää. On hyvin sitoutunut avioliittoomme, enkä usko että pettäisi minua.
Kuin minun mieheni :)..ei petä, ei alkoholisti, mutta juuri tuollainen. Itse olen luonteeltani sellainen, että en oikein jaksa hänen luonnettaan.
 
ap
kiitos vastauksista.Lisääkin saapi laittaa.:) Ihastukseni siis on adhd, pelottaa hieman mennä pidemmälle hänen kanssa, jos sitten rakastunkin pettävään tuuliviiriin.Tällä hetkellä on kyllä hyvin vaikea unohtaa häntä.<3

Tämä ihastukseni näyttäisi olevan hyvin ujo ja eikä tee aloitetta,paitsi humalassa.Muuten en osaa vielä sanoa hänen oireitaan.
 
v
Kaverin mies on ADHD ja elämä on melkoisen vaikeaa. Mies saa päähänpistoja esim. ammattiasioissa, käy täysin tuulella ja sitten masentuu kun ei tulekaan mitään.
Lasten hoito on silloin kun huvittaa, on tärkeämäpää juosta ties missä omissa menoissaan kun ei jaksa olla paikoillaan. Äkkipikainen, menettää hermonsa hetkessä ja kaverini saa kokea sen potkuin ja nyrkein. :/
 
ADHD isi
Joo terveeks vaan kaikille! itselläni todettiin adhd aikuis iällä. Koulut meni vähän vituralleen ja viinakin maistu sillon nuorena. Ikää on vasta 26 ja Lapsia on tullut 4kpl ja elämä on lähteny parempaan suuntaan ja mentiin naimisiinkin :) Ei kaikki jolla on kyseinen diagnoosi ole pahoja tyyppejä, tai pettäjiä. Itse menetän malttini helposti mutta lepyn yhtä helposti. En ole ikänä pettänyt naistani, enkä tule pettämäänkään. Unohtelen asioita ja pitkäjänteisyys vaatii hiomista ja myönnän että joskus teen asioita hetken mielijohteesta. Oon takonu päähäni että puhumalla asiat korjaantuu, ja jos ei korjaannu ni puhutaan vähän lisää. Perkeleen ärsyttävää on välillä kun maltti menee ja tekis mieli pistää talo matalaksi, mut oon zempannu lähe aina xD. Oon myös huomannu et sovinto kannattaa aina :p PS. ja muistakaa perkele ettei niitä ADHD ryynejä/nappeja kannata ottaa.. mänöö järki! :O
 
"Horuksen silmä"
Mites tän nätisti sanois. Adhd aikuisilla on usein elämä vähän sekaisin, koska asioita alotetaan tekemään kymmeniä yhtä aikaa eikä yhtään saada tehtyä loppuun saakka.
Kannattaa ensin selvittää millainen adhd mies on kysymyksessä. Eli kysele monessako työpaikassa on ollut, monessako asunnossa on asunut ja montako parisuhdetta on takana. Jos jokaiseen vastaus on monta, niin voin taata että mikään ei ole hänen elämässään pysyvää.
Todennäköisesti hänellä on jonkinasteinen addikstio. Päihderiippuvuus, peliriippuvuus, adrenaliiniriippuvuus....
 
Ei jaksa
kiitos vastauksista.Lisääkin saapi laittaa.:) Ihastukseni siis on adhd, pelottaa hieman mennä pidemmälle hänen kanssa, jos sitten rakastunkin pettävään tuuliviiriin.Tällä hetkellä on kyllä hyvin vaikea unohtaa häntä.<3

Tämä ihastukseni näyttäisi olevan hyvin ujo ja eikä tee aloitetta,paitsi humalassa.Muuten en osaa vielä sanoa hänen oireitaan.
Mulla myös ADHD mies. En usko että pettäis,on minussa niin kiinni koska hoidan kaikki hänenkin asiansa (äitinsä on hoitanut ne ennen minua),soitan kaikki puhelut,paperihommat,kotihommat. Nyt eroan,en jaksa enää. Reilun 5 vuotta olen jaksanut ja varmaan vaan tottunut olemaan ja passaamaan. Nyt aion huolehtia vain omasta itsestäni jatkossa.
 

Yhteistyössä