Milloin isän kannattaisi pitää isyysloma?

Onko teillä ajatuksia asiasta? Ollaan miehen kanssa mietitty, että olisiko järkevämpi, että hän pitää isyysloman vasta, kun pikkuinen on esim. muutaman kuukauden ikäinen eikä ihan alussa kun syntyy.

Kuinka teillä muilla on isät olleet isyyslomalla ja onko ollut hyvä ajankohta jälkikäteen ajateltuna?

Kiitos jo etukäteen kokemuksista/ajatuksista ja oikein ihanaa vappua kaikille!
 
No jos itse olet huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen niin on hyvä jos isä kykenee olemaan kotona sinua auttamassa esim ensimmäiset 1-2 viikkoa edes.

Toisaalta muutaman kk ikäinen vauva on työläämpi, mutta siinä vaiheessa siihen vauvanhoitoon on jo tottunut sen verran, että yksinkin pärjää.

Mutta isä kyllä varmaan saa enempi irti siitä muutaman kk ikäisestä kun osaa jo paremmin ottaa kontaktia ihmisiin jne.

Meillä isä ei pidä isyyslomia (oma lapsi 5,5kk nyt) koska opiskelee tällähetkellä, sai synnytyksen jälkeen olla 2vk kotona (menin tosi huonoon kuntoon / sopi opettajien kanssa) ja sitten on riittäneet koulun normilomat :) kesäloma isukilla menee kyllä töissä, mutta hyvin meillä menee jo nykyään...

Miehen sisko on äitiysvapaan (onko se 2-3kk) kotona ja sitten isä jää pitämään koko vanhempainvapaan (n. 7kk?) kun ko. tulevalla äidillä opinnot kesken :) (valmistuu mieheni kanssa samaan aikaan, vanhempainvapaa heillä loppuu myös silloin...) Heillä myös tukien kannalta kannatavampaa jättää mies kotiin...
 
Meillä mies piti viikon isyyslomaa, kun kotiuduttiin sairaalasta. Se oli hyvä, koska pari ekaa päivää olin kotona vielä aika kipeä. Tyttö 1,5 viikkoa vanha, kun mies meni taas töihin ja oli kiva alkaa totuttelemaan arkeen vauvan kanssa yksin, koska minähän täällä kotona olen. 2 viikkoa piti siten myöhemmin, vauva oli silloin n. 3 kk. Tuo oli minusta hyvä. Vaikka vauva oli silloin jo vanhempi, mutta ei ollut enää niin minussa kiinni. Alkuun ku se on sitä, että nukutaan ja tissille ja nukutaan, jne. 3 kk ikäinen vauva jaksaa olla jo hereillä ja seurustella.

Toinen kun syntyi, nii mies piti heti 2 viikkoa isyyslomaa. Sillon oli talvi ettei ulos päässyt heti vauvan kanssa. Parin viikon päästä sain taas itse palata arkeen. Ja viikon piti vielä lomaa, kun vauva oli 2 kk.
 
Mä olen miettiny tätä samaa. Eihän siinä isyysloman pitämisessä ole mitään rajaa, kunhan vaan pitää sen ennen ku vanhempainvapaa loppuu? Meillä toisen lapsen laskettuaika on syyskuussa, esikoinen täyttää lokakuussa 2v. Ja tosiaan käyny mielessä että jos mies pitäs eka vaikka vain viikon isyyslomaa. Ja sitten vauvan ollessa isompi pitäs ne loput.
 
Meillä mies piti sekä isyysloman että kesäloman putkeen vauvan synnyttyä omasta halustaan sillä halusi heti olla vauvan kanssa ja päästä kiinni vauva-arkeen. Olin myös niin huonossa kunnossa että oli pakkokin olla. Tällä kertaa aiotaan tehdä samoin, mies jää heti pois kun vauva syntyy ja pitää kesälomat sitten putkeen myös :)
 
Meillä isä oli meidän yhteisen "esikoisen" syntymän aikoihin 3 pvää kotona (= pois töistä), kun vauvaa käynnisteltiin. Syntyi viikonloppuna. Seuraavalla viikolla hän teki lyhyttä päivää ja etätöitä. Kun vauva oli parin viikon ikäinen, olivat hänen isommat lapset meillä hiihtolomalla koulusta ja hän otti vuosilomaa. Toivuin synnytyksestä hyvin ja ekat 1-2vkoa vauva melkein vain nukkui. Kuten vielä aika pitkään sen jälkeenkin.

Nyt tokan yhteisen kanssa mies joutuu joka tapauksessa olemaan tuon edellisen pikkuisen kanssa sen ajan kun olen sairaalassa tulokkaan kanssa. Heinäkuu on onneksi sellainen kuukausi, ettei hänellä ole paineita käydä töissä. Ajateltiin, että hän olisi isyyslomalla jonkin aikaa - ainakin joitakin päiviä. Sitten elokuussa hänellä on 2 viikkoa vuosilomaa. Loput lomapäivät pidetään joulun ja uuden vuoden paikkeilla ja yksittäisiä tarvittaessa.

On vaikea arvata milloin vauva on vaativimmillaan, mutta silloin kun on, olisi mukava saada itselle helpotusta (myös päivällä).
 
meillä mies oli lasten synnyttyä heti 2,5kk kotona, piti isyysloman ja kesälomat, loistava järjestely. (syntyi siis kaksoset). Nyt kolmannen kohdalla sattuu syksylle la. joten pitää sen 3vkoa heti kun päästään vauvan kanssa kotiin... itse koen sillon apua tarviivani, ja mieskin haluaa heti lapseen tutustua
 

Yhteistyössä