Milloin sairaslomalle?

Olen tätä asiaa kovasti miettinyt ja kysellytkin kaikilta mahdollisilta, mutta kysympä nyt täältäkin. Eli, millä viikoilla olette joutuneet jäämään tuplaraskaudessa pois töistä? Onko fyysinen työ?
Tiedän toki, että tilanteet on erit, mutta jotenkin sitä kuitenkin vertaa samassa tilassa oleviin, eikä yksöisraskauksiin. Minulle lääkäri sanoi, että luultavasti puoleen väliin voi olla, mutta silti kiinnostaa miten te muut?
Kiitos vastauksista :flower:
 
En ollut koko raskauden aikana päivääkään sairaslomalla vaikka olen hoitoalalla töissä. Työ oli nostamista ja rankkaa, vanhuksia hoidin. Loppuvaiheessa työkaverit hoiti nostopuuhat ja "vartioivat" etten tehnyt ihan kaikkia hommia :) Töistä jäin pois puoltoista viikkoo ennen äitiysloman alkua, 1.5 viikkoa oli kesälomaa ensin.
Muutenkin "elin niinkuin ennen" koko raskausajan :)
 
kaksosten äiti
oho, onpas sulla ollut kepeä kaksosraskaus dharma80, hieno homma :) Itse jäin kokonaan saikulle joskus olisiko ollut viikon 22 tienoilla, ensin kovat pahoinvoinnit, sitten alkoi harjoitussupparit joiden vuoksi sitten jäin. Lepäilin enkä olisi muuta pystynyt tekemäänkään vaikka hyväkuntoinen mimmi olinkin ennen raskautta. Raskaus sinänsä sujui sitten hyvin eivätkä supparitkaan mitään tehneet kun osasin löysätä. Se kannatti koska vauhtia ja vaarallisia tilanteita löytyy synnytyksen jälkeen yllin kyllin =)
 
Turmis
rv 22 muistaakseni. siinä oli tosin reilu viiko lomaa ensin. Harjotussuppareita tuli kovastikin. Mulla sen verran raskas työ henkissti ja fyysisesti että oli ihan hyvä olla pois töistä jo sillon.
 
Olin hoitovapaalla esikoisesta kaksosia odottaessani. Olo oli kyllä koko raskauden ajan niin vetämätön, että jos työelämässä olisin ollut, niin luultavasti sairaslomalla suht aikaisessa vaiheessa (näin luulisin) :(
 
chinagirl
Jain vk:lla 29. Olin kanssa siihen aikaan hoitoalalla. Aitiyspolin laakari sai patistaa mua jaamaan kotiin.Voin mita mainiommin koko raskausajan, ilman mitaan ongelmia. Mutta kylla se lopulta oli ihanaa jaada kotiin , huomasin sen muutamien viikkojen kuluessa.
 
Mä jäin sairaslomalle jo tosi aikasin, periaatteessa olin koko raskaus-ajan
pois töistä kun mulla oli pahoinvointia :x tosi pitkälle ja pahinta se oli just töissä, en tiedä mistä sekin johtui ja se oli tosi ärsyttävää kun sai viikon kerrallaan saikkua ja sit menin taas koittamaan töihin ja oksennus lensi, eipä ollu kiva oksennella siellä vessassa ku en ollu vielä kertonu työkavereille et odotan, mut kylläpä ne sen tais aika äkkiä hoksata :p
:wave: :wave: :wave:
 
hömpsä
Koko raskauden ajan olin töissä, edellisenä iltana ennen synnytystä olin työvuorossa, pojat syntyi rv 37+5 Hyvässä kunnossa olin koko ajan, viimeisilläni muutettiin pari päivää ennen synnytystä ja koiran kans olin juoksemassa. En jaksanut kauhean varovainen olla, kun olin niin hyvässä kunnossa koko raskauden :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2006 klo 11:38 hömpsä kirjoitti:
Koko raskauden ajan olin töissä, edellisenä iltana ennen synnytystä olin työvuorossa, pojat syntyi rv 37+5 Hyvässä kunnossa olin koko ajan, viimeisilläni muutettiin pari päivää ennen synnytystä ja koiran kans olin juoksemassa. En jaksanut kauhean varovainen olla, kun olin niin hyvässä kunnossa koko raskauden :D
Miten mahdollista? Ts. kun ä-lomalle "pitää" jäädä se 30 arkipäivää ennen l.a.? Tai sitten saa minimiä siihen asti, että jää ä-lomalle (toki minimi+palkka on parempi useasti kuin ä-raha). Ja tietääkseni 2 vk ennen ja jälkeen synnytyksen (ennen l.a.) ei saa tehdä työtä? Itse vaihdoin keikkatyöt juuri tätä varten, ennen ä-loman alkua tehtäväksi.

Ä-lomalle jäin rv 32+5 eli 2 vk varhaistettuna. Syynä oli lopputyön loppuun saattaminen ennen syntymää (joka kun voi kaksosilla olla etukäteen). No, flunssa verotti kuitenkin loman alusta, eli eka viikko meni lepäilyyn.

Ihan hyvässä kunnossa olin kyllä töiden loppuun saakka.
 
hömpsä
Kioskilla olin töissä, niin pystyin olemaan... olin sielä pimeänä. Mieluummin olin töissä, kun en jaksanut kotona oleilla... sai sitte vähä enemmän rahaakin :D Oli siinä asiakkailla ihmettelyn aihetta, ku olin niinku jumppapallon olisin nielassu :)
 
hönpsä
Alle parikymppinen olin kun odotin... ei kai siinä mitään, jos tuota mieltä oot :D Eikö voi olla mahdollista, että joku tosiaan on niin hyvässä kunnossa? Ehkä oon sitte joku erityis yksilö :eek:
 
hömpsä
näköjään vähä nimikin muuttui matkan varrella :) Kioski oli aika hiljainen, eikä mitään raskasta joutunut tekemään, niin oli ihan sama istuinko kotona vai kiskalla :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2006 klo 17:06 hömpsä kirjoitti:
Kioskilla olin töissä, niin pystyin olemaan... olin sielä pimeänä. Mieluummin olin töissä, kun en jaksanut kotona oleilla... sai sitte vähä enemmän rahaakin :D Oli siinä asiakkailla ihmettelyn aihetta, ku olin niinku jumppapallon olisin nielassu :)
Ainakin joissain maissa ä-lomaa kykenee siirtämään, ts. ei ole "pakko" aloittaa, ennen lapsen syntymää. Meillähän se ei "säästy". Yksösraskaudessa olisin hyvinkin kyennyt jatkamaan loppuun saakka, miksei nytkin, hieman helpotettuna.
 
mulla ny rv21 ja olen nytki saikulla..periaatteessa olen ollu tähän asti melkee koko ajan ku alussa nii huono olo ja väsytti..nyt sit töissä koko ajan supistelee(ei kipeitä) mut maha koko ajan ihan kovana nii että on välillä hankala kävellä..ja teen fyysistä työtä.
enkä oo enää menossa töihin.
 

Yhteistyössä