Milloin teidän tytöillä alkoi murrosikä?

  • Viestiketjun aloittaja Tytöstä huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
Tytöstä huolissaan
Onko täällä isompien tyttöjen äitejä jotka voisi kertoa milloin murrosikä alkoi? Alkoiko esimerkiksi kuukautiset samaan aikaan kuin äidillä vai jo paljon aiemmin? Kuinka paljon kiukuttelua murrosikä piti sisällään? Huolestuttaa vaan, kun kohta 9-vuotias on alkanut kiukutella ihan hirveästi pienistäkin asioista ja alkaa potkia, huutaa ja parkua ihan tolkuttomasti. Me ollaan oltu ihan rauhallisia eikä tietääkseen ole koulussa eism. mitään ongelmia. Vähän huolestuttaa että tätäkö nyt sitten meidän periaatteessa niin söpön tytö n kanssa on vielä monta vuotta edesspäin...
 
sisko 9 vee on ollu teinix jo muutaman vuoden että taitaa mennä jo ohi... mutta menkat kait silläki alkaa samaan aikaan ku mulla ja siskopuolellaki eli 10-11 vuotiaana...

pitäsköhän munki kertoo sille näistä jutuista vähän...? mä tiedän että äitipuoli ei sitä tee ja vaikka tekeeki nii mielummin ei... ja tytöllekki varmaan noloa jos se joutuu iskän kaa puhumaan menkoist, suihkusta ja finneistä ja hiestä ja pojista ja.. huh... jos mä annan sille opetusvideon vaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
sisko 9 vee on ollu teinix jo muutaman vuoden että taitaa mennä jo ohi... mutta menkat kait silläki alkaa samaan aikaan ku mulla ja siskopuolellaki eli 10-11 vuotiaana...

pitäsköhän munki kertoo sille näistä jutuista vähän...? mä tiedän että äitipuoli ei sitä tee ja vaikka tekeeki nii mielummin ei... ja tytöllekki varmaan noloa jos se joutuu iskän kaa puhumaan menkoist, suihkusta ja finneistä ja hiestä ja pojista ja.. huh... jos mä annan sille opetusvideon vaan...
Tee siskolle iso palvelus ja kerro. :flower: :) Niin minäkin olen puhunut oman siskoni kanssa, kun tiedän omasta kokemuksesta, että äiti ei osaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
sisko 9 vee on ollu teinix jo muutaman vuoden että taitaa mennä jo ohi... mutta menkat kait silläki alkaa samaan aikaan ku mulla ja siskopuolellaki eli 10-11 vuotiaana...

pitäsköhän munki kertoo sille näistä jutuista vähän...? mä tiedän että äitipuoli ei sitä tee ja vaikka tekeeki nii mielummin ei... ja tytöllekki varmaan noloa jos se joutuu iskän kaa puhumaan menkoist, suihkusta ja finneistä ja hiestä ja pojista ja.. huh... jos mä annan sille opetusvideon vaan...
Tee siskolle iso palvelus ja kerro. :flower: :) Niin minäkin olen puhunut oman siskoni kanssa, kun tiedän omasta kokemuksesta, että äiti ei osaa.

jos mä teen siitä semmosen juhlalisen seremonian :) käyn vaan hakee sen kotoa joku päivä ja sanon että nyt kuule mennään. kirjotan paperille kaikki mistä pitää kertoa, näytän piirtoheitinkalvoja ja ostan muutaman aiheeseen sopivan oppaan.... tähän pitää valmistautua kunnolla... sitte mä vien sen shoppailemaan ja kahville :kieh:
 
Voi apua, meillä taitaa 8 vee tytöllä olla jo joku esimurrosikä sitten kanssa päällä. Saa kamalia kiukkukohtauksia ja yksinkertaisten ja selkeidenkin juttujen tekeminen on välillä kamalan työn takana.

Huh, jos esimurrosikä alkoi nyt ja sitten on vasta se varsinainen, niin tässähän on luvassa ratkiriemukkaita vuosia tuon temperamenttisen typsyn kanssa... :xmas:
 
Meidän eilen 9v täyttänyt tyty on noilla perusteilla ollut murkkuiässä koko ikänsä :D Mutta toisaalta, tulee äitiinsä ;)

Oikeasti vähän pelottaa, että millainen teini-ikä tytön kanssa tuleekaan olemaan, kun nyt löytyy jo ääntä ja tahtoa ja temperamenttia vaikka muille jaettavaksi.

Ja menkoista ajattelin meidän neitoselle kertoa tässä vuoden sisällä.
 
Tytsy
Hei, mä oon 14v eikä mistään tommosesta tietoakaan! :( mun äitylillä alko murrosikä eli menkat jo 10v, mikä mättää? Välillä rasittaa kun kaikilla muilla on mut ei mulla!
 
ötökkä
Alkuperäinen kirjoittaja Tytsy:
Hei, mä oon 14v eikä mistään tommosesta tietoakaan! :( mun äitylillä alko murrosikä eli menkat jo 10v, mikä mättää? Välillä rasittaa kun kaikilla muilla on mut ei mulla!
Ole kuule onnellinen. Joillakin alkaa menkat vasta 16v. eikä niillä ennen sitä mitään teekään. Mulla itellä alko 15v. ja hyvin on lapset ehtinyt saamaan:) Nauti sinä vielä nuoruudesta!
 
  • Tykkää
Reactions: Mimozenäiti
typykkä
Tytsy"]Hei, mä oon 14v eikä mistään tommosesta tietoakaan! :( mun äitylillä alko murrosikä eli menkat jo 10v, mikä mättää? Välillä rasittaa kun kaikilla muilla on mut ei mulla![/quote]

Ole kuule onnellinen. Joillakin alkaa menkat vasta 16v. eikä niillä ennen sitä mitään teekään. Mulla itellä alko 15v. ja hyvin on lapset ehtinyt saamaan:) Nauti sinä vielä nuoruudesta)


Kuten jo kerroin ja hain kanssasisaria tuossa pikien kasvamis osiossa, meillä 15 v tyttö ei ole vielä kehittynyt : onko myöhään kasvaneita. kertokaa näistä, koska ne ovatkin nähtävästi aika harvassa.

 
kakstoista vee
hei olen 12v poika ja haluaisin tietää että onko mulla murrosikä mulla on jalkoissa mustia karvoja ja kainaloissa on valkosia karvoja ja peniksen ympärillä on myös valkoisia karvoja ja finnejäkin on ollut
 
olen lara
joo, eli olen 11.v ja mun rinnat tai oikeestaan toinen rinta alko kasvaa jo 8-9 vuotiaana. onks se normaalii? ja siis nyt oon 11.v ja mulla on ny tänä vuonna alkanu vissii valkovuoto. kuinka pian valkovuodon alkamisesta alkaa varsinaine kuukautisvuoto?
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Tytöstä huolissaan:
Onko täällä isompien tyttöjen äitejä jotka voisi kertoa milloin murrosikä alkoi? Alkoiko esimerkiksi kuukautiset samaan aikaan kuin äidillä vai jo paljon aiemmin? Kuinka paljon kiukuttelua murrosikä piti sisällään? Huolestuttaa vaan, kun kohta 9-vuotias on alkanut kiukutella ihan hirveästi pienistäkin asioista ja alkaa potkia, huutaa ja parkua ihan tolkuttomasti. Me ollaan oltu ihan rauhallisia eikä tietääkseen ole koulussa eism. mitään ongelmia. Vähän huolestuttaa että tätäkö nyt sitten meidän periaatteessa niin söpön tytö n kanssa on vielä monta vuotta edesspäin...
siitä se lähtee. Varhaispuberteetti. Voi alkaa 9-12v. Sitten varsinainen murrosikä voi alkaa 13-15v. Tietysti näissä on vaihteluita, sillä jokainen lapsi on yksilö ja vaikuttaa tosiaan koska vanhemmilla on alkanut :)
 
Äiskä
Alkuperäinen kirjoittaja olen lara:
joo, eli olen 11.v ja mun rinnat tai oikeestaan toinen rinta alko kasvaa jo 8-9 vuotiaana. onks se normaalii? ja siis nyt oon 11.v ja mulla on ny tänä vuonna alkanu vissii valkovuoto. kuinka pian valkovuodon alkamisesta alkaa varsinaine kuukautisvuoto?




Muutaman vuoden kuluttua voivat alkaa. Odottele ihan rauhassa ja keskity lapsena olemiseen. Kerkeät vielä vihaamaan niitä menkkoja eli kuukautisia.
Rinnatkin alkavat kasvaamaan parin vuoden sisällä, ole huoleti. Aika usein nuo asiat menee tytöllä samalla tavoin kuin omalla äidillä meni, joten voithan jutella hänen kanssaan asiasta?
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja olen lara:
joo, eli olen 11.v ja mun rinnat tai oikeestaan toinen rinta alko kasvaa jo 8-9 vuotiaana. onks se normaalii? ja siis nyt oon 11.v ja mulla on ny tänä vuonna alkanu vissii valkovuoto. kuinka pian valkovuodon alkamisesta alkaa varsinaine kuukautisvuoto?




Muutaman vuoden kuluttua voivat alkaa. Odottele ihan rauhassa ja keskity lapsena olemiseen. Kerkeät vielä vihaamaan niitä menkkoja eli kuukautisia.
Rinnatkin alkavat kasvaamaan parin vuoden sisällä, ole huoleti. Aika usein nuo asiat menee tytöllä samalla tavoin kuin omalla äidillä meni, joten voithan jutella hänen kanssaan asiasta?
hehehe. Kamalaa pelottelua :D Kuukautiset ei välttämättä ole kamalat, niinkuin itselläni on aika kivuttomat ja helpot. Ja Laralle tiedoksi, kannattaa kysyä äidiltäsi koska hänen kuukautisensa alkoi. Yleensä siitä voi päätellä koska sulla alkaa. :D
 
täti
Alkuperäinen kirjoittaja kakstoista vee:
hei olen 12v poika ja haluaisin tietää että onko mulla murrosikä mulla on jalkoissa mustia karvoja ja kainaloissa on valkosia karvoja ja peniksen ympärillä on myös valkoisia karvoja ja finnejäkin on ollut





kyllä se on alkanut.
 

Yhteistyössä