Milloin tunsit sikiön liikkeet?

Hei

Koska olette alkaneet tuntea sikiön liikkeet?
Mulla on ollu kipristelyä aina silloin tällöin vasemalla puolella alalaidassa, mutta en kyllä usko, että se on lapsen liikettä, luulisin että paikat kasvaa.

Toinen asia olisi, että missä asennoissa te nukutte? Mie herään aina silloin tällöin siihen, että olen selälläni ja sehän ei ole hyväksi sikiölle? Mitä se voi tehä? Nyt taasen viime yönä heräsin montakertaa siihen että olin selälläni ja nyt mulla on ihan hirveä huoli kun en tunne vielä liikkeitäkään.

Tiedän että tämä on varmaankin turhaa stressailua, ku ultrassa sanottiin, että varmaankint tunnen liikkeet vasta sitten kun sikiö kääntyy ja potkii alaspäin, nyt ku se oli viikko sitten jalat kohti rintoja ja mun istukka on sielä patjana niin en ehkä tunne sen takia liikkeitä.

viikkoja 20+5
 
Selällään nukkuminen on huonoksi sikiölle silloin jos se tuntuu sinusta epämukavalle, eli jos sinulle tulee vaikka paha olo nukkuessasi selällään. Selällään makaaminen saattaa heikentää verenkiertoa tms. mutta unissasi todennäköisesti käännyt automaattisesti pois selältäsi jos sinulle tulee huono olla.

Ekasta lapsesta aloin liikkeet tuntemaan vasta viikon 20 paikkeilla, istukka oli edessä ja vaimensi liikkeitä tehokkaasti. Toisesta olen tuntenut raskausviikolla 16.
 
Ekat liikkeet tuntui viikoilla 17+4. Liikkeet tuntuu nykyään päivittäin. Varsinkin illalla sängyssä selällään maaten. Silloin kun laittaa käden alavatsan päälle, niin alkaa jytke.

Mä nukun myös selälläni. Ei kait sen pitäis sikiölle huono asia olla..vai? Mä oon vaan luullut, että jossain vaiheessa sikiö alkaa painamaan noita verisuonia yms. ja selällään nukkuminen on silloin huono asento.

viikkoja 19+0 POKS
 
esikoisesta tajusin liikkeet rakenneultrassa 20 tai 21+ viikoilla. Tässä toisessa 16+ viikoilla. Nukun kyljilläni, mutta edelleen herään joka yö siihen, että olen selälläni ja vaihdan asennon kylkiasentoon ja nyt on menossa 35+6
 
helba:

Esikosta tunsin liikkeet rv16, mutta vasta rv20 jälkeen ne olivat säännöllisempiä ja muistaakseni rv23 aikoihin, oli pojulla massussa selkeä valve rytmi...klo23.00 se alkoi ja loppui klo00.00 ja seuraavan kerran ihan aamusta tuntui n.30min.

Noista nukkuma asennoista.
Et ole tehnyt vaavillesi mitään nukkumalla selälläsi...sehän olisi ihan absurdia. Kukaan sikeässä unessä oleva ihminen ei pysty vaikuttamaan nukkuma asentoihinsa. Tuo selällään nukkuminen koskee lähinnä sitä aikaa kun maha on jo suuri. Tällöin maha painaa valtimoita ja saa aikaan tukalaa oloa. Paras asento veren hyvän verenkulun saamiseksi on vasen kylki, mutta siinä asennossa ei ola pakko pysyä.
Itse sain esikon odotuksen aikaan unenpäästä parhaiten kiinni olemalla juuri vasemmalla kyljellä ja jos mahani kanssa yöllä käännyin selälleni, heräsin siihen kyllä, kun palleaa ja rakkoa alkoi painaa ja pojukin siellä alkoi asentoa protestoida.

Joten huolipois nuista nukkuma asennoista...liikkeet tulevat kyllä ajallaan...jos olet ensisynnyttäjä, niin liikkeet alkavat tuntua juuri nällä viikoillasi. Ja jos sinulla on istukka kohdun etuseinämässä, niin se voi vaikuttaa siihen, ettet ole vielä kunnon liikkeitä tuntenut.

Monet sanovat ekojen liikkeiden tuntuvat pieniltä kuplilta jotka poksahtelevat, kalanpyrstön hipaisuilta tai elohiiriltä.

Itsellä nuo liikkeet tuntuivat elohiiriltä ja nuo liikkeet menivät usein pienellä alueella edestakaisin...eli oletettavasti vaavi silloin liikutti jalkaa suoraksi ja taas koukkuun ja uudestaan :D

paapelo+poju+Tiuhti 10+2
 
Aivan eka hipaisu tuntui jo 14+3 vkolla vaikka ensimmäinen onkin tulossa ja istukka edessä vaimentamassa. Sen jälkeen möyrintää 17+3 vkolla ja enemmän liikkeitä 19+ vkolla, jonka jälkeen alkoi sitten liikkeet tuntuakin säännöllisemmin. Kädelle liikkeet tuntui noin 23. vkolla.
 
Kiitos vastauksista. Tosi aikaisin kaikki on alkanut tuntea liikkeet, mutta ehkä mie nyt yritän vain odotella viikon pari, että ehkä ne sitten viimeisään tuntuu. Ja ehkä sitä alkaa turhaan hätääntymään myös sen takia ku KAIKKI kyselee, että joko tunnet liikkeet.

Selällään nukkumisesta kiitos informaatiosta, että en ehkä ole jo "tappanu" sikiötäni. Viime yönä vain heräsin hirveään pahaanoloon ja silloin säikähin, että oonkohan nukkunut jo kauan ku kerkes tulla niin huonolo.

 
Kaa
Esikoinen tulossa, istukka etuseinässä ja liikkeet tunsin noin viikolla 21-22.

Olen nukkunut koko raskauden aikana aina siinä asennossa mikä hyvältä tuntuu. Viimeisimmät viikot olen nyt nukkunut vasemmalla kyljelläni tai puolittaisessa selällään/kyljellään asennossa. Mahallaan nukkuminen onnistui aikalailla pitkään, varmaan tuonne rv 32 asti.
 
Istukka oli edessä, mutta n. viikolla 17-18 olin varma, että tunsin liikkeitä. Aluksi liikkeet tuntui sellaisena myllerryksenä ja möyrintänä, ikään kuin vauva olisi heittänyt kuperkeikkaa. Ja välillä tuntui kuin vauva olisi työntänyt itseään kohdun seinää vasten, kuin pienellä vatsan alueella tuntui kovempi kohta, joka hetken päästä hävisi. Ekat selvät potkut tuntui kun lähemmäs 20 viikkoa oli täynnä. Vasta sen jälkeen, kun ekan kerran vakuuttui liikkeiden tuntemisesta, tajusi, että oikeastaan niitä oli tuntunut jo jonkin aikaa, mutta niitä ei ollut tajunnut liikkeiksi...

Malttia vaan, etköhän kohta pääse tuntemaan vauvasi tökkimiset ja möyrystelyt!
:heart:
 
Mulla tuntui ekat "elohiiret" tasan viikolla 18. Joka päivä on tuntunu muutaman kerran ja yhtenä päivänä tuntui että nyt se tuloo mahasta läpi, mutta koska pidin miehelle mykkäkoulua niin en pyytänyt sitä tunnustelemaan. :LOL: Itselle mieli teki vain tepposia kun tuntee ne sisältä päin niin ei osaa puolueettomasti sanoa tunsiko käsikin ne! :D Mutta jospa ne kohta muuttuisivat semmoisiksi, että mies ja lapsipuoletkin pääsee osallisiksi! :) Viikkoja nyt 20+2
 
Esikoista odotellaan ja tunsin ekoja liikkeitä viikolla 15. Tuntui kättä vasten sellaista mylläämistä ja möyrintää. Ekat "potkut" tuntui jouluaattona viikolla 16. Samaan aikaan myös mies tunsi potkut kättään vasten.
Uskon että mulla vaikuttaa asiaan se että kohtu on eteenpäin kallellaan ja istukka on takaseinässä.

 
Mä odotan esikoistani ja en voi sanoa tunteneeni liikkeitä vielä kunnolla, vaikka menossa on jo 22 rv. Jotain pientä muljahdusta tai ilmakuplaa olen ollut tuntevinaan vasemmalla puolella, mutta en osaa tulkita niitä automaattisesti vauvan liikkeiksi. Epäilin, että istukka on jotenkin edessä ja se rakennultrassa varmistuikin,että etuseinäistukan vuoksi en ole tuntenut liikkeitä vielä.
 
Nyt kakkosta odottaessani ensimmäiset kutittavat liikkeet tuntuivat jo rv13+0. Esikoisesta en muista. Nyt raskaus puoli välissä, liikkeet tuntuvat päivittäin mutta eivät mitenkään säännöllisesti. Johtuu siitä että mulla on aika reilu vararavintovarasto sekä lisäksi reilusti taakse päin kallellaan oleva kohtu :D

Olkkis ja ötzki 19+6
 
Viimeisimmissä kolmessa raskaudessa ;) ,oon jo 12-13 vkolla ollut ainakin tuntevinani jos jonkinmoista muljahtelua harvakseltaan tuosta keskeltä kohtua.... :whistle: =)
Mutta kunnon potkut ja liikkeet on aina tuntuneet siinä 15vkosta eteenpäin.... =)
 
Mulla kolmas raskaus, aloin juuri tuntemaan liikkeitä, n. rv 15. Ensin luulin että kuvittelen mutta sitten aloin uskoa ja neuvolassa juuri sydänääniä kuunnellessa vauva potkaisi anturiin niin että terkkarikin selvästi huomasi :D Taitaa tulla yhtä napakka potkija kuin isoveljestäkin...
 

Yhteistyössä