MILLOIN UUDELLEENSYNNYTTÄJÄ SAIRAALAAN?

  • Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti
kertokaas
Eli siis kolmatta tässä nyt odotellaan syntyväksi ja mietityttää,että millois se olikaan kun uudelleensynnyttäjän olis hyvä sairaalaan lähteä?
Ei viitsisi liian aikaisin lähteä,mutta tokalla kerralla tuntui etten pysty olemaan kotona enää hetkeäkään(oisinko kuunnellu kolmisen tuntia kovenevia supistuksia),mutta silti saikulla olin vain 2cm auki ja supparit harvenivat huomattavasti sitten siellä :/ ...oli vähän sellainen "anteeks nyt kun tänne tällä tavalla tuppauduin liian aikaisin" -olo.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 13:13 kertokaas kirjoitti:
Eli siis kolmatta tässä nyt odotellaan syntyväksi ja mietityttää,että millois se olikaan kun uudelleensynnyttäjän olis hyvä sairaalaan lähteä?
Ei viitsisi liian aikaisin lähteä,mutta tokalla kerralla tuntui etten pysty olemaan kotona enää hetkeäkään(oisinko kuunnellu kolmisen tuntia kovenevia supistuksia),mutta silti saikulla olin vain 2cm auki ja supparit harvenivat huomattavasti sitten siellä :/ ...oli vähän sellainen "anteeks nyt kun tänne tällä tavalla tuppauduin liian aikaisin" -olo.
Äitiyspakkauksen oppaassa lukee että:
Uudelleen synnyttäjän on lähdettävä sairaalaan kun:

- supistukset ovat säännöllisiä TAI hyvin kipeitä
JA
- kun supistus kestää vähintään 30 sekunttia.

Eli koska toinen, kolmas jne tulee yleensä nopeempaa kuin eka niin tokassa, kolmannessa ym ei ole mitään sääntöjä että on tultava niin ja niin monen minsan välein, vaan tärkeintä näemmä että ovat säännöllisiä. Toki kannattaa odottaa että kipu myös kovenee ja ne PYSYY säännöllisenä eikä lopu heti.

:wave:
Ite odotan toista ja täällä kans jännätään et koska sit todella pitää lähteä, joillain kun tokasta on tullut jo kova kiire sitten. :/ :D
 
Tai jos lapsivesi menee.

Mitä olen ymmärtänyt, niin supistusten pitää muuttua säännöllisiksi ja pidempikestoisiksi (mun ohjeissa sanottiin 60 sek. per supistus), ja voi odottaa että ne muuttuvat vähän kipeiksikin ja tulevat lepotilassakin.

Vähän mystistä tämä on, saman asian kanssa täällä pähkäilen. Olisi niin kätevää kun kävisi kuten viimeksi, että lorahti iso lammikko lattialle lapsivettä, niin ei tarvi ihmetellä.
 
krisse-80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 16:55 Vaniljatäti kirjoitti:
Vähän mystistä tämä on, saman asian kanssa täällä pähkäilen. Olisi niin kätevää kun kävisi kuten viimeksi, että lorahti iso lammikko lattialle lapsivettä, niin ei tarvi ihmetellä.
Sama homma! ;)
 
Samaa mietitään täällä. Vappuaattona tuli 7 tuntia peräkkäin säännöllisiä supistuksia, samanlaisia jotka aikanaan alottivat synnytyksen. Niitä tuli levossakin. En silti lähtenyt sairaalaan kun eivät koventuneet sietämättömiksi. Loppuivat sitten. Lääkäri katsoi eilen ja totesi että paikkoja ovat valmistelleet kiitettävästi...
 

mulle sanovat synnärille kun soittelin supistusten riutomana että sitten kantsii tulla kun ei enää kotona pärjää supistusten kanssa ja tuntuu että haluaa jotain kivunlievitystä. ja mulla supistelis illon 7min välein.
 
Mulle on molemmilla kerroilla sanottu että mitäs täällä jo teet kun noin vähän aikaa on supistukset kestäneet. Ekasta olin kotona kärvistelly neljä tuntia, supparit 5 min välein säännöllisesti, säännöllisiä ja repivän kivuliaita. Olin kuitenkin jo 5 cm auki ja sitten vasta loppui epäkohtelias käytös ja toivotettiin tervetulleeksi. Tokasta supparit alkoivat heti 2 min välein heti ja tiesin että nyt on menoa. Puoli tuntia ja olimme synnytysvastaan otossa taas kuuntelemassa virttä että miksi olemme siellä niin aikaisin. Ja jälleen olin 5 cm auki ja ääni muuttui kellossa. Eli lähde silloin kun olo siltä tuntuu välittämättä kätilöiden kommenteista. Kommentoivat siellä vain perustaen ajatuksensa keskimääräisiin aikoihin mutta jokainen meistä on yksilö ja itse tietää parhaiten milloin on viisasta mennä. Nyt kolmannen kanssa olen yhtä määrätietoinen ettei tarvitse sitten matkalle synnyttää kun on pitempi matka sairaalaankin. Toisesta kun synnytys kesti vain 3 tuntia josta sairaalassa olin siis 2,5 tuntia. Jos olisin mennyt vähänkin myöhemmin en olisi ehtinyt saamaan kohdunkaulan puudutusta.
 
Kannattaa myös huomioida se, että kuinka pitkä matka sairaalaan on.. Meillä matka sairaalaan kestää 1,5h. Jos kotiin jää odottamaan, sitä että tarvisi kivun lievitystä, niin automatka on melko kamala..
 
Lanella
Mä kakkosen kohalla soitin sairaalaan ja niillä oli niin kiire, et sanovat, et mee suihkuun ja tuu, kun välit on 10min. No, menin kiltisti suihkuun ja sinne jäin. Välit meni alle 5min, kivut tosi kovat ja ei keretty esikkoa tiputtaa matkalla pois kyydistä, kun tuntu pää jalkojen välissä.
En sitten saanu kivunlievitystä siihen synnytykseen ja vauva oli iso ja jäi kaamee trauma. Kolmannen kaa lähin hakee kaveria kun välit oli n.10min, ei vielä kivuliaita pahasti, et pystyin ajaa. Liikkuessa nopeutui, pysty olee alkuun käyrillä melko tuskattomasti. Lopulta tuli tosi paljon vautia ihan luonnostaan ja jos oisin oottanu samaan oloon lähön kanssa kun kakkosella, vauva ois syntyny matkalle, joka sinäänsä ei ole edes pitkä. Ja kerkesin saamaan hyvän kivunlievityksen ja synnytys oli miellyttävä ja onnistui tosi hyvin.
 
kääk
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 16:38 Siljuska kirjoitti:
mulle sanovat synnärille kun soittelin supistusten riutomana että sitten kantsii tulla kun ei enää kotona pärjää supistusten kanssa ja tuntuu että haluaa jotain kivunlievitystä. ja mulla supistelis illon 7min välein.
:eek:
Eka synnytys käynnistettiin ja kivunlievitystä kaipasin vasta n.tuntia ennen ponnistusvaihetta. Sairaalaan pitkä matka eikä huvittaisi alkaa joka suppailusta sinne ajamaan... :eek:
 
Tuota mä oon miettinyt joka kerta, että millon sitä lähtis :D

Esikoisen kohdalla olin kotona mahdollisemman pitkään ja kätilö ihmetti, kun sairaalassa teki tutkimuksen, että "mitä sä vasta nyt tulit?" :kieh:
Kohdunsuu oli jo 5cm auki ja harvemmin ensisynnyttäjät kuulemma jättävät tulon noin myöhään. Vauva syntyi 4h myöhemmin.

Kakkosen kohdalla oli kohdunsuu myös 5cm auki ja syntyi noin 3.5 h päästä.

Kolmonen, kohdunsuu 7cm auki ja syntyi 1½h myöhemmin.

Nelosesta olin valmiiksi sairaalassa odottelemassa käynnistystä, mutta syntyikin yöllä vajaa 2h siitä, kun supistukset alkoivat.

Viides, kohdunsuu auki 8-10cm, syntyi 20 min sairaalaantulon jälkeen =)
Kätilön mielestä oli tosi lähellä, ettei syntynyt autoon :whistle:

Joten niin kuin näkyy, en mä oikein tiedä millon sinne mennä pitää, tosin tähän asti ollaan aina sairaalaan ehditty, että kai se ajoitus on oikein kuitenkin :D Mä en ole ikinä ollut oikein kipeä, niin siksi kotona oon ollut mahdollisimman kauan.
 
Esikoisen synnytys alkoi yöllä lapsivesien menolla, melkein heti lähdettiin sairaalaan ja heti laittoivat synnytyssaliin, ei perhehuoneeseen odottelemaan. Pojan sydänäänet oli vähän kehnot, niin laittoivat nopeuttavan ja supistuksia voimistavan tipan. Poika syntyi iltapäivällä.
Toinen synnytys alkoi supistuksilla, kotona olin niin pitkään kun pystyin. Sairaalaan menin kun supistuksia oli ollut 7 tuntia. Kuulostaa aika pitkältä ajalta, mutta tunsin ettei synny vielä ja sairaalaan mennessä olin auki muistaakseni 4cm. Synnytyssaliin suoraan ja siellä meni melkein 5 tuntia ennen kun tyttö syntyi.
 
Mimosa
Kätilö-ystäväni sanoi, että on olemassa jonkinlainen nyrkkisääntö, että seuraavat synnytykset kestävät n. puolet siitä ajasta, kuin ensimmäinen. Mutta tämä ei pidä aina paikkaansa.
Kun hän kuuli, että eka synnytykseni kesti n. 20 tuntia, hän sanoi, että nyt kolmatta odottaessa voin rauhassa olla kotona niin kauan, kuin pystyn. Meiltä ajaa sairaalaan n. 30 minuutissa.
 
lisko
Jos siis asut pääkaupunkiseudulla ja menossa Naistenklinikalle synnyttämään, niin turha sinne on soitella. On molemmilla aiemmilla kerroilla sanottu kun oon sinne soittanu, että "ei kannata vielä tulla, ei se välttämättä tänään synny, et pystyis tänne soittamaan jos olisit niin kipeä että olis oikeita supistuksia". Vaikka siis esim ekan kanssa supistuksia oli ollu säännöllisinä jo 14 h ja tulivat alle 5 min välein pitkään. Sitten vaan sanoin miehelle että en kyllä jaksa olla kotona enää. Ja varmaan turha mainita että pianhan se esikoinen sitten syntyi kun päästiin perille. Toisen kanssa kävi melkein samoin paitsi että oli kalvokin jo puhki. Ja siitäkin olin soittanu että onkohan lapsivettä kun näyttää siltä. Mutta siellä se hoitaja vaan arveli että onko eka lapsi kun en tiedä että lapsivettä tulee ihan lorisemalla ja sen kyllä tunnistaa. No vastasin että ei ole eka lapsi, ja satun tietämään että lapsivettä voi tulla myös vain hieman riippuen reiän paikasta ja koosta. Mutta tytteli toisessa päässä vain jauhoi sitä lorina-tarinaansa. No kun sitten päätin että lähdetään kun supistuksetkin on säännöllisiä, niin selvis se lapsivesiasiakin. Ja taas olis vauva syntyny kotiin jos olisin kuunnellu ohjeita. Tän kolmannen kanssa en aio soittaa kenellekään, vaan lähteä kun olen varmistunut että supitukset on säännöllisiä ja voimistuvat jatkuvasti. Ainakin Nkl:lla palvelu synnytyssalissa on loistavaa, kunhan ensin on päässyt niiden ammattitaidottomien puhelimeen vastaajien ohi.
 
kuuvuu
Kannattaa kyllä luottaa vähän omaan intuiitioon.

Kakkosen kanssa tunsin supistuksen juuri ja juuri (kivusta ei tietoakaan), tulivat 10min välein kun lähdettiin sairaalaan, lääkäri oli käsenyt lähtemään jos supistelee 10min välein.
Oli kyllä vähän sellanen olo että sori kun tultiin jo... kuitenkin olin jo 4cm auki (ollut 2cm auki jo toista viikkoa eikä kohdunkaulaa enää jäljellä) ja kesti alle 2h kun lapsi ulkona (eikä niitä kivuliaita supistuksia sitten tullut lainkaan)


Kannattaa varmaan jutella oman lääkärin/neuvolatädin kanssa, miten on, jos paikat näyttää miltä ja miten aiemmat synnytykset menneet.
 
karo
Minäkin suosittelen että sinne sairaalaan menee uudelleensynnyttäjä tarpeeks ajoissa ennemin kun liian myöhään. nimittäin mä menin kakkosta synnyttämään aivan liian myöhään. kun tuli sairaalaan, olin niin kipeä etten saanut edes itse vaatteita pois päältä.. hoitaja auttoi multa vaatteet pois. ja kun vihdoin pääsin kivuissani synnytssaliin, olin jo auki 7 senttiä. nyt kun kolmatta odotan, en tee kyllä enää samaa virhettä.. vaan meen tarpeeks ajoissa sinne.
 

Yhteistyössä