milloin uusi raskaus sektion jälkeen?

Minulle lääkäri sanoi että puolen vuoden päästä voi alkaa yrittämään jos haluaa. Mutta luulen että se arvioidaan jokaisen kohdalla! Minulla oli suunniteltu sektio ja kaikki meni ok. Haava parani hyvin ja nopeasti.
Mutta olen kuullut myös ystävältä,että hänelle suositeltiin ainakin 1 vuotta väliin. Hänellä oli hätäsektio taustalla.
 
Mulle taas ei sanottu minkäänlaista aikarajoitetta, eli kai ne sitten mietitään yksilöllisesti. Mun ensimmäinen lapsi syntyi viime kesäkuun lopussa ja uuden vauvan laskettu aika on elokuun alussa, eli viisi kuukautta oli vauva, kun tulin raskaaksi.
 
mulle sanottiin ettei mitään aikarajaa ole,jos on takana vain yksi sektio josta toipunut hyvin. mutta ei nyt suositellut heti rysäyttään uuttakaan alulle ;)
mielummin odottaisin joitakin kuukausia--puolivuotta ennenkuin rupeaisin yrittämäänkään, ja eihän se raskaus aina onnistu ihan heti!
 
Minulle ei annettu minkäänlaista "ohjetta" koska saa seuraavaa alkaa tekemään. Yritimme jo pojan ollessa 3kk, mutta kesti hiukan. Nyt on poika 8kk ja olen neljännellä kuulla raskaana :) Tämäkin tulee syntymään sektiolla.
 
Meille sanottiin pari kuukautta sitten suunnitellun sektion jälkeen, että kaksi vuotta pitäisi odottaa ennen kuin uutta raskautta voi suunnitella..! aika erilaisia suosituksia on annettu, mitenhän se sitten on? Sektio sujui hyvin ja haava ainakin ulkoisesti (ja varmaan sisäisestikin) parani hyvin. :D
 
Ite kävin tänään gynekologilla vuosi tarkastuksessa. Sectiosta nyt 7kk ja lääkäri katsoi ultralla kohdun seinämää joka oli hänen mielestään jo täysin parantunut ja hän sanoi ettei uudelle raskaudelle ole mitään estettä. Parantuminenhan on toki yksilöllistä mutta ultralla on kohdun tilanne ainakin aika helppo tsekata...
 
Mulle sanottiin jälkitarkastuksessa, että 4-8kk kannattaa antaa kohdulle aikaa vahvistua, jos ei ole ollut takapakkia toipumisessa ylipäänsä. Vuositarkastuksessa gynellä sanoi, että joskus jo 1kuukausikin riittää parantamaan haavan tarpeeksi vahvaksi. Sanoi myös, että toki riippuu paljon siitä, onko ollut leikkauksessa tai toipuessa komplikaatioita tai tulehduksia. Mulla takana kiireellinen sektio ponnistusvaiheen pitkittymisen vuoksi.
 
Kiitos vastauksista! Minusta on jotenkin hämmentävää, että on olemassa noin monenlaisia ohjeita laidasta laitaan mitä terveydenhuollosta saa... Mulle sanottiin neuvolassa, että 6 kk pitää odotella ennen uuden yrityksen aloitusta. Lääkäri taasen sanoi, että vuosi olisi hyvä odotella, mutta kuitenkin tärkeintä on kuulostella omaa vointiaan ja jaksamistaan ja sen mukaan mennä. Kenenkään raskautta ei kuulemma keskeytetä pelkästään siksi, että olisi tullut raskaaksi liian aikaisin sektion jälkeen .Mulle tehtiin kiireellinen sektio, kun lapsivedet tihkui pitkään ja lopulta tuli kohtutulehdus. Olen toipunut leikkauksesta hyvin. Mietin vain, että kun jo tuota ikääkin on, niin kaksi vuotta odottelua ennen seuraavaa yritystä tuntuu melkoisen pitkälle ajalle... en tietty halua ottaa riskiä senkään suhteen, että hätäilee ja sitten käy ikävästi. Vauva on nyt 4 kk, joten ei tämä asia nyt vielä IHAN ajankohtainen ole, mutta mietin silti...
 
Hei, minulle yksityisellä sanottiin että mitään aikarajaa ei ole. Jos edellinen vauva on tullut sektiolla, seuraavaa raskautta ja synnytystä seurataan hänen mukaansa aina tarkemmin joka tapauksessa - tulee äiti heti uudelleen raskaaksi tai vasta vuosien kuluttua. Hän myös ultrasi haavaani mutta sanoi että ultraukset eivät ole luotettavia eikä niiden perusteella voida mitata kestääkö haava vai ei. Hänen mielestään kuitenkin jos toipuminen on edennyt ihan normaalisti, ei ole mitään estettä yrittää vaikka heti. Mainitsi kylläkin, että pieni riski on että haava ei kestä mutta se voi olla niin vaikka raskauksien välissä olisi useampi vuosikin. Hänen mielestään naisen kroppa kyllä itse kertoo milloin on palautunut sillä että kuukautiset alkavat - tästä olen kyllä itse hiukan eri mieltä, sillä niin laidasta laitaanhaan nuo menkat alkavat; toisilla heti kuukauden päästä ja toisilla vasta yli vuoden päästä.

Mutta en näkisi mitään estettä aloittaa yrittämistä esim. siinä vaiheessa kun vauva on 6kk, tai jo aikaisemminkin, jos siltä tuntuu. Luulen, että jos olisi erittäin tärkeää että kohtu lepäisi kaksikin vuotta, se myös informoitaisiin silloin yhteneväisesti. Toki riskistä ja riskinottohalukkuudesta kai tämäkin on aina kiinni ja lääkärien omasta varovaisuudesta. Ystävälläni ja hänen siskollaan on 11kk ikäeroa ja kumpikin on tullut sektiolla. Tämähän toki ei mitään takaa vaikka yksi ongelmaton esimerkki onkin.
 
Mulle ei kukaan sanonut ajoista mitään. Eli esikoisesta tehtiin kiireellinen sektio, josta toivuin hyvin ja tosi nopeasti. Tulin uudelleen raskaaksi, kun vauva oli 1v2kk. Eli lapsille tuli ikäeroksi 1v11kk. Eri vaiheiden jälkeen päädyttiin jälleen kiireelliseen sektioon ja vauva jouduttiin auttamaan sektiohaavasta ulos imukupilla. Tässä tohinassa kohdun vanha haava repesi ilmeisesti tosi pahasti. Taas toivuin kuitenkin hyvin ja nopeasti. Eli arpikudos on aina arpikudosta ja siten heikompaa kuin "normaali" kudos!
 

Yhteistyössä