Milloin vauvasi saavutti syntymäpainonsa?

Meille syntyi isokokoinen vauva (4550g) ja paino laski alimmillaan 4290g:aan sairaalassa (1.pvä vanhana). 2 päivää vanhana paino oli jo 4340g (tämä syötön jälkeen) ja 6 päivää vanhana 4410g (ennen syöttöä). Onko painon nousu riittävä?

Muistaakseni esikoinen oli syntymäpainossaan jo viikon kuluessa synnytyksestä, mutta oli syntyessään kooltaan pienempi. Lisäksi tämä suuri vauvamme oli niellyt lapsivettä synnytyksessä ja ensimmäiset päivät oli aika huono syömään, kun oksenteli paljon. Edelleen on kova pulauttelija kyllä, mutta Cuplaton tipat ovat auttaneet jonkin verran.

Maitoa tulee mun mielestä enemmän kuin esikoisen aikaan, mutta vauva haluaa olla harvemmin rinnalla. Öisinkin saattaa nukkua 4h pätkiä. Jos syötän useammin kuin mitä vauva vaatii, hän pulauttelee kaiken pois.

Olisitko itse tässä tilanteessa huolissasi vauvan painonnoususta?
 
Meillä on ensimmäinen neuvolatarkastus vasta 1kk iässä, sitä ennen terkkari käy kotona (kun vauva on 2 vkoa vanha). Tuohon 2 vkon ikään mennessäkö teillä oli paino noussut?

Mä olen nyt yrittänyt toteuttaa tätä niin, että syötän vain yhden rinnan per syöttö, niin ei pulauttele niin paljon ja oletan näin, että jää enemmän sisällekin maitoa. Huolettaa vain tuo, että riittääkö yhden rinnan maito, kun esikoinen söi molemmat rinnat vuorotellen tuntikausia ennen kuin oli kylläinen. Nyt kuitenkin jos syötän molemmat rinnat, oksentaa vauva kaaressa ylimääräiset maidot pois.
 
Meillä on ensimmäinen neuvolatarkastus vasta 1kk iässä, sitä ennen terkkari käy kotona (kun vauva on 2 vkoa vanha). Tuohon 2 vkon ikään mennessäkö teillä oli paino noussut?

Mä olen nyt yrittänyt toteuttaa tätä niin, että syötän vain yhden rinnan per syöttö, niin ei pulauttele niin paljon ja oletan näin, että jää enemmän sisällekin maitoa. Huolettaa vain tuo, että riittääkö yhden rinnan maito, kun esikoinen söi molemmat rinnat vuorotellen tuntikausia ennen kuin oli kylläinen. Nyt kuitenkin jos syötän molemmat rinnat, oksentaa vauva kaaressa ylimääräiset maidot pois.


Esikoinen 12pvä 250g yli syntymäpainon ja kuopus 10pvä 100g yli syntymäpainon.

Esikoinen oli syntyessään n. 3kg ja kuopus 3,5kg.

Tuohon syömiseen en osaa kommentoida oikein mitään. Kaikki lapset on tietenkin erilaisia. Esikoinen pulautteli paljon, mutta kuopus ei juuri ollenkaan. Toiset saattaa syödä 10min ja toiset vauvat 1h putkeen.
 
Esikoinen oli viiden päivän iässä terkkarin kotikäynnillä mennyt jo noin 100g syntymäpainon yli.
Syntyessään oli 4kg aika tasan.

Tämä toinen oli viikon iässä kotikäyntimittauksessa mennyt vähän syntymäpainon yli.
Syntyi 3,9kg painoisena.
 

Yhteistyössä