Miltä supistukset tuntuu?

  • Viestiketjun aloittaja "esikoinen"
  • Ensimmäinen viesti
"esikoinen"
Olen raskaana viikolla 37+4. Kertokaahan mulle miltä supistusten pitäisi tuntua? Tuntuu niin tyhmältä kun lääkäri kyselee että supistaako ja en oikein osaa sanoa onko supistellut vaiko ei.
 
"mmm"
Noo, koko raskausajan mietiskelin ihan samaa... Ja kun se synnytys sitten alkoi, niin voi että, tiesin todellakin, että supistaa, kun niihin mä meinasin "kuolla". Luulin, että esim. se ponnistusvaihe on kamala, mutta siis sehän oli ihan "mukavaa" :D. En usko, että sua on supistellut. Toki raskausaikana voi kai tulla sellaisia harjoitussuppareita, joita mulla tuli kai kokonaista 2 kpl ja nehän eivät nyt olleet mitenkään kauheita. Mutta siis jos koskaan saan toisen lapsen niin odotan jo kauhulla niitä supistuksia...
 
"vieras."
Minulla supistukset tuntuivat kovilta kuukautiskrampeilta. Kuten kuukautisissa, myös synnytyssupistuksissa kipu kovenee ja kovenee ja sitten helpottaa hetkeksi. Ei ne tuntunut yhtään erilaisilta kuin kuukautisten aikana tapahtuva kohdun supistelu, kovempia olivat tietenkin. Minulla oli kipeita supistuksia viikolta 18 asti. Vaikea oli tietää, milloin synnytys oikeasti on käynnissä kun vähänväliä aina supisteli.
 
njp
Esikoisen synnytyksen käynnistyessä ensimmäiset supistukset tuntui vatsanväänteiltä, siltä, että kohta täytyy mennä vessaan. Kyllähän ne siitä sitten aika nopeasti muuttui napakammiksi, eikä voinut enää erehtyä. Harjoitussupistukset tuntui vain vatsan kovettumisena.
 
tyuuik
Mulla oli supistukset vain alaselkäkipuna. Mulla oli supistellut ainakin monta viikkoa enkä tajunnut. (Olin pari kolme viikkoa ennen synnytystä kahdelle sormelle auki, eli mahdolliesti noita oli tullut jo pitkäänkin.) Edellisenä iltana ennen synnärille lähtöä muistan ihmetelleeni kipeytyvää selkääni. Vasta kun supistukset alkoivat tulemaan noin minuutin välein säännöllisesti ja niin kivuliaiksi, etten pystynyt enää lepäilemään saati ajattelemaankaan nukkumista, tajusin ne supistuksiksi. Enkä tajunnut silloinkaan ennen kuin aloin kellottamaan tuota kummaa selkäsärkyä.

Kyllä ne sitten jossain vaiheessa muuttuivat niin selkeiksi, ettei niistä ollut mitään epäselvyyttä, mutta aika pitkään näemmä niitä voi olla tajuamatta.
 
"äiti88"
Supistukset voi tuntua erilaisilta eri naisilla! Kivuttomia supistuksia (harkkarit) en juurikaan edes huomannut, jos satuin sattumalta pistämään käden vatsalle niin huomasin sen olevan kivikova, ja hetken päästä taas normaali.

Synnytyssupistuksissa arvoin vielä siinäkin kohtaa kun kohdunsuu oli 8 senttiä auki, että onko synnytyssupistuksia vai ei, että eipä sekään niin sanottua ole... onneksi tajusin mennä "varmuudeksi" sairaalaan. Ne supistukset muutama tunti ennen ponnistusvaihetta taas oli jo ihan selviä, ei jääny huomaamatta... Ja ponnistusvaihe oli minulle taas kaikkein kauhein vaihe, vaikka toiset pitää sitä helppona. Supistukset tuntui eniten alaselässä ja alavatsalla, säteili myös reisiin jonkin verran. Vähän niinkuin menkkakivut potenssiin sata. Sit helpottivat taas hetkeksi ja sit taas aaltona tulee se supistuskipu.

Niin me vaan ollaan yksilöitä kaikki.
 
"jeps"
Esikoisen synnytyksen käynnistyessä ensimmäiset supistukset tuntui vatsanväänteiltä, siltä, että kohta täytyy mennä vessaan. Kyllähän ne siitä sitten aika nopeasti muuttui napakammiksi, eikä voinut enää erehtyä. Harjoitussupistukset tuntui vain vatsan kovettumisena.
Näin mullakin. Synnytys alkoi lievänä alaselkäkipuna. En tajunnut mitään. Sitten iski ripuli, lopulta oksennus ja menkkamaiset krampit ja jossain vaiheessa kivut äityivät niin pahoiksi että oli pakko lähteä synnärille. Mulla ne oli kuin menkkakipuja x 100 ja tuntuivat lopulta koko kropassa, vaikea sanoa missä. Avautumisvaihe on pahin, se ponnistaminen on jopa ihan "kivaa".

harjoitussupistuksia en huomannut jos sellaisia edes oli. Luulin synnytystäkin harjoitsussuppareiksi pitkään (laskettuun oli vielä aikaa).
 
"vierailija"
Mulla korvensi kylkiä, ja nippaili alavatsaa ja alaselkää, ihan kuin olis ollut puristava vanne lantiolla. Noilla alkoi koko homma. Sitten supistukset meni reisiin, jalat meni alta totaalisesti, jäyti ja jyysti reiden sisältä. Missään vaiheessa ei tullut mitään vatsankovettumisia, ellei sitten epiduraalin aikana, mutta en ainakaan huomannut mitään sellaista.
 
vierailija
Minulla supistukset tuntuivat kovilta kuukautiskrampeilta. Kuten kuukautisissa, myös synnytyssupistuksissa kipu kovenee ja kovenee ja sitten helpottaa hetkeksi. Ei ne tuntunut yhtään erilaisilta kuin kuukautisten aikana tapahtuva kohdun supistelu, kovempia olivat tietenkin. Minulla oli kipeita supistuksia viikolta 18 asti. Vaikea oli tietää, milloin synnytys oikeasti on käynnissä kun vähänväliä aina supisteli.
Kun ei ole ollut sellaisia kuukautiskipuja ikinä, vaikea verrata. No, joskus on muusta syystä tovin krampannut mahasta. Ehkä siis jotain sellaista.
 

Yhteistyössä