Minkä ikäinen on "liian vanha" rattaisiin?

Minkä ikäiselle ette enää ostaisi rattaita?
Minulle ei eron yhteydessä jäännyt rattaita, ja ne olisivat huomattavasti helpottaneet monia tilanteita, nyt mietin ostoa, mutta kuopus täyttää pian kuitenkin jo 3, että onko turhaan? Minulla kun ei autoakaan ole...
 
"vieras"
Kyllä ostaisin sinun tilanteessasi. Kolmevuotias on vielä aika pieni kuitenkin ja etenkin pidemmillä matkoilla on hyvä varalta olla rattaat esim. jos menette retkelle korkeasaareen, niin varalta ainakin on hyvä olla rattaat. Mielestäni ainakin terve 6v. on liian vanha rattaisiin.
 
"anu"
meillä 3-v (täytti huhtikuussa) on rattaissa (emmaljungan softyt, saman tapaiset ku brion ponyt) ainoastaan lenkillä. eihän sitä muuten pääsis ikinä lenkkeilemään. kaupoissa yms. muualla kävelee kyllä itse.
 
-
Viime talvena työnsin pian 4 täyttävää lasta terveydellisistä syistä vielä rattaissa, alkoi kyllä tuntua että on liian iso jo moiseen. Meillä on Brio Race- merkkiset kärryt ja ainakin talvella mahtui vielä ihan ok istumaan.
 
..
Kyllä minä ostin juuri uudet rattaat 2,5-vuotiaalle. Liikutaan paljon kävellen(kauppaan,puistoon,päiväkotiin..) eikä lapsi todellakaan jaksa kävellä kaikkia matkoja. Aamuisin ei myöskään päiväkotimatkalla ole aikaa jäädä tutkimaan jokaista kiveä ja roskaa tai juosta eri suuntaan jokatoinen metri..Meillä siis todella tarpeen vielä rattaat! Toki lapsi saa kävellä, ja monesti esim. kauppareissulla kauppakassi on rattaissa ja lapsi kävelee, mutta hyvä kuitenkin olla "varalla" rattaat mukana :)
 
njaa
Kai se riippuu. Tutuilla ei ole 2v:kään kun harvoin rattaissa, mutta liikkuvatkin kaikki yli 100m matkat autolla. Meillä on 3v rattaissa ja on varmaan vuodenkin kuluttua, koska tehdään 10km lenkkejä harva se päivä.
 
no ohhoh
Siis te ihmiset pidätte 3-v.+ vielä rattaissa, jotta saatte itse lenkkeillä?
Meillä ei tuplat enää hieman alta 3-v:n rattaista yhtään tykänneet. Jätin ne suosiolla, onhan se usein vaivalloista mutta minusta on hienoa, että lapset haluavat itse kävellä, pyöräillä, potkulautailla. Nyt ovat 3,5 v. ja hienosti kulkevat liikenteessä. Meillä ei ole autoa, mutta kuljetaan paljon julkisilla (Hki).

En kyllä 3-vuotiaalle ostaisi rattaita, minusta näyttää koomiselta kun isoja kärrätään.
Ja tälle "njaa"lle kommentti, että pistä se 3-v. pyöräilemään kun itse teet sitä 10 km lenkkiä. Huhheijaa sentään.
 
"anu"
no ohhoh
Ihan vakavasti oot sitä mieltä, et on väärin istuttaa 3-v rattaisiin lenkkeilyn ajaksi?? Relaa vähän..
Mitä pahaa siinä on, jos 3v istuu lenkin ajan. Pyöräillä ei vielä osaa, vaikka kuin on harjoiteltu.. Ja jotta juoksulenkki onnistuu ei oikein muitakaan vaihtoehtoja ole. Ei kaikilla ole lapsenvahteja ja ulkoillaan toki lasten kanssa sit muutenkin paljon. Ainoastaan lenkillä se 3v istuu rattaissa. 5-v esikoinen polkee pyörällään kyllä mukana.
 
"vieras"
No kyllä minä ainakin vielä 3 vuotiasta voin sillointällöin rattaissa kuljettaa ihan hyvin. Rattaiden painoraja menee meillä 15 kilossa ja 3v tyttäreni painaa 11,5 kiloa ja on 89cm pitkä. Ei se ikä vaan se lapsen koko. Mielestäni näin pienikokoiselta on kohtuutonta vaatia samaa mitä fyysisesti samanikäinen roteva metrin pitkä jaksaa ja pystyy. Esimerkiksi meillä poika yletti kolme vuotiaana pyöräilemään matkat, muttei tämä tyttö hyvällä tahdollakaan. Kävelemään en vielä tällaista hukkapätkää pistä joka matkaa ihan vaan siksi, että kaikkien kolmevuotiaiden täytyy. Vaikka hän kyllä käveleekin paljon, ei hävetä ottaa rattaita mukaan :)
 
"vieras"
kuinkahan moni näistä rattaiden vastustajista omistaa auton ja köröttelee kuitenkin lapsi kyydissä päivät mm. päiväkotiin, kauppaan, kirjastoon. Mitäs pahaa lapsen on istua ne matkat rattaissa, mutta autossa istuminen on ihan sopivaa ?
 
"hei"
Meillä on rattaat laitettu just myyntiin, lapsi 3v. 4kk. Pidemmät matkat kuljetaan autolla, lyhyemmät lapsi kävelee tai pyöräilee. Ja matkarattaat meinaan vielä pitää tilapäiskäytössä.
On mulle kyllä puistossa jo talvella ihmetelty sitä, että 3v. istuu vielä rattaissa :)
 
"shihtzu"
Esikoinen on nyt 2v8kk ja kaikki reissut kaupungille tehdään rattaissa. Lyhyitä matkoja tuo lapsi kyllä kävelee, mutta istuu mielellään rattaissakin. Polkupyörällä ei vielä osaa ajaa
 
"jepp"
[QUOTE="vieras";23815496]Jos sulla ei kerran ole autoa ja tiedät liikkuvasi vähänkin pidempiä matkoja esim. kävellen, hanki rattaat.[/QUOTE]

Näin, ei se ole iästä kiinni, vaan tarpeesta.
 
"Zio"
[QUOTE="vieras";23815811]kuinkahan moni näistä rattaiden vastustajista omistaa auton ja köröttelee kuitenkin lapsi kyydissä päivät mm. päiväkotiin, kauppaan, kirjastoon. Mitäs pahaa lapsen on istua ne matkat rattaissa, mutta autossa istuminen on ihan sopivaa ?[/QUOTE]

En nyt ehtinyt vielä vastustamaan, mutta siis liikun käytännössä aina julkisilla, lapset eivät ole rattaissa istuneet sen jälkeen kun 2.5 vuotta täyttivät (ajalliisesti osuu kesään kaikilla lapsillani) - teemme ihan reippaita kävelylenkkejä ja jos lapsi väsyy, otetaan sitten harteille istumaan (saapahan itsekin vähän lisäpainoa reissulle). Tämä on toiminut koti- & ulkomailla oikein hyvin. Toki, kädet pitää olla suurin piirtein vapaana, jos lapsi on harteilla, mutta sitä varten on reppu.

Päiväkodissa ovat kiitelleet kovasti, että meillä lapsilla on koordinaatio kohdillaan & eivätkä säikähdä pidempiä retkiäkään. Sanoisin, että harjoittelemalla tuo onnistuu. :)

Ps. Korkeasaaressa saa lainarattaita & vetokärryjä muualla maailmassakin tarjolla eläintarhoissa, ettei siinä nyt omia rattaita tarvita.
 
no ohhoh
Aivan niin se unohtuikin - komppaan Zioa, että myös meillä on tullut tosiaan päiväkodista tosi positiivista palautetta lasten koordinaatio- ym. liikunnallisista kyvyistä ja ammattilaiset kysyivätkin tästä päätelleinä, että meillä on taidettu jättää rattaat ajoissa pois. Siis täytyyhän lasten päästä liikkeelle, ihan oikeasti.

Ja meidän kaksoset ovat molemmat pienikokoisia ikäisekseen (olivat keskosiakin), että ei ole mistään rotevuudesta kyse. Sen myönnän, että itse olisi monessa tilanteessa päässyt helpommalla, kun olisi saanut ne tökätä rattaisiin...

Vielä aiempiin kommentteihin sen verran lisäkommenttia, että jos 3-v. ei oikeasti osaa vielä pyöräillä, voisiko johtua juuri siitä liiasta rattaissaistuttamisesta...? Nämä asiat oikeasti liittyvät yhteen. Toisekseen, jos varsinainen polkupyöräily ei innosta/tuntuu liian hankalalta, kokeilkaa potkupyöriä. Niillä meidän muksut päästelivät jo 2-v:nä ihan onnessaan.
 
anteeksinyt
Mutta mulla jotenkin pistää silmään tämä, että 2-vuotiaana pitäisi rattaat jättää pois. Ja että vain sillä tavalla lapsen motoriset taidot kehittyvät jotenkin ylivertaisen hyviksi.

Meidän juuri 2 vuotta täyttänyt ei ole koskaan ollut ikäisekseen motorisesti kovin taitava, on muutenkin arka ja harkitseva ja keskittyy lähinnä näpertelyyn ja keskustelemiseen. Hänellä on kolmipyörä, jonka polkimillekin ylettyy jo hyvin ja joka on kunnollinen ketjuvetoinen - vaan eipä hän suostu sen päälle, ohjailee vain sivusta seisten. Potkupyörä on ihan ehdoton ei, koska sehän ei pysy itsestään pystyssä, jolloin sitä voisi rauhassa tarkkailla.

Veikkaan, että ehkä kesän lopulla ajatus on kypsynyt tarpeeksi, että suostuu jo istumaan pyörän päällä työnnettävänä, mutta ei kyllä taatusti suostu laittamaan jalkojaan polkimille. En ymmärrä, miten asiaa auttaisi esim. se, ettei rattaissa saisi pitemmällä matkalla (kun joka päivä kävellään siis ainakin yksi 5 km lenkki) istua, vaan väkisin pitäisi mennä sillä pyörällä tai kävellä, vaikkei jaksa eikä osaa. Sylissähän minä sitten häntä raahaisin... Ja lisättäköön, ettei tämä lapsi todellakaan istuisi kenenkään harteilla! Huhhuh.

Eli meillä istutaan rattaissa hyvällä omallatunnolla pitkät lenkit, ja pihalla sitten kävellään, juostaan ja harjoitellaan muita liikkumistapoja ihan rauhassa, lapsen omaan tahtiin. Juuri hankin paremmat rattaatkin, joissa mahtuu istumaan kuulemma nelivuotiaanakin, jos on vielä tarvetta. Eivät kaikki lapset vain kehity liikunnallisesti samaan tahtiin, niin kuin eivät esim. opi puhumaankaan samaan tahtiin... Kehitystä voi tiettyyn pisteeseen asti tukea, mutta eihän lasta pakottaa voi.
 
Maalaisjärkeä
Riippuu lapsesta. Itse tiedät tarvitsetko joihinkin matkoihin lapselle rattaita. Tuskin lasta koko ajan rattaissa pidät. ;) Huuto-netistä tai jostain lähikirpparilta ostaisin sinuna jotkut halvat, pienenkokoiset rattaat. Ja myyt sitten pois kun et enää tarvitse. Älä turhaan stressaa ikäasiaa. Tee niinkuin lapsellesi on parasta.
 

Yhteistyössä