Minkä ikäiselle riisi/kauramaitoa?

Minulla on nyt vähän yli kymmenkuinen tyttövauva, jolla on kotona todettu maitoallergia. Allergiasta ei ole epäilystäkään, sillä neljä kertaa olemme hänen elämänsä aikana antaneet tuttelia, maitopohjaista puuroa, porkkanavelliä yms. jossa on maitoa hänelle, ja sen jälkeen tyttö oksentanut monta tuntia. Maitoaltistukseenkin meillä aika oli mutta en vienyt sitä sinne, koska oksentaa rajusti koko päivän ja ajattelin että ei ole enää kauaa aikaa kun ehkä voi alkaa antaa jo riisi/kauramaitoa. Itse olen ollut töissä ja isi hoitanut vauvaa n. 9 kuisesta lähtien. Töissä olen lypsänyt maidot aina seuraavaksi päiväksi, mutta nyt maidon tulo on siten hiipunut etten enää lypsä töissä vaan annan omaa maitoa aamulla, kun tulen töistä n.klo 15, illalla sekä yöllä. Almiron peptiä tyttö ei suostu juomaan, mutta isä on alkanut laittaa sitä päiväruoan joukkoon. Itse aion maksaa Almironit, sillä kelan korvaustahan emme saa, koska altistusta ei ole tehty. Onneksi kuitenkin olen itse apteekissa töissä, että saan henkilökunta-alennuksen Almironista.

Nyt sitten kovasti odotamme aikaa, että saamme alkaa antamaan riisi/kauramaitoa tytöllemme. :p Minkä ikäisille olette alkaneet antamaan niitä, kumpa on ollut parempaa ja millä menestyksellä lapset juovat niitä?
 
Sinulla tulee siis 4-5 imetystä vuorokaudessa? Se on kyllä tuon ikäiselle riittävä maidonmäärä. Eli ette varmasti edes tarvitsisi muita maitotuotteita. Mutta jos tuntuu että haluat antaa niin itse annoin kauramaitoa esikoiselle hänen ollessa 10kk ikäinen. Hän oli silloin maitoallergikko, imetin osittain ja hän sai tota kauramaitoa pari desiä päivässä. Lasten allergialääkäri sanoi myös että kauramaito on ihan hyvä vaihtoehto, kun lapsi/vauva saa kuitenkin äidinmaitoa, josta saa tarvitsemansa vitamiinit, eli sen puoleen ei korviketta tarvi vaikka onkin alle vuoden ikäinen. Toivottavasti sait jotain selkoa kirjoituksestani :)
 
Ihmettelen kantaasi, olla siis menemättä altistukseen! Altistus aloitetaan 10 ml ja siitä määriä nostetaan pikkuhiljaa. Meillä riittää jo hipaisu huuliin. Kaura/riisi/soijamaito on vettä verrattuna apteekin korvikkeisiin. Itselläni on todella huojentunut olo, kun ei tarvitse miettiä, saako lapsi tarpeeksi kaikkia ravintoaineita, kun ne on valmiina korvikkeissa. Meillä lapsi on ns. superallerginen ja altistettu yhdelle jos sun toiselle aineelle kotona ja sairaalassa. Toivottavasti lapsesi on lopulta allerginen vain sille maidolle. Suosittelisin soittoa/käyntiä ravitsemusterapeutilla. Meillä lapsi on 13 kk ja apteekin korviketta menee noin 6 dl päivässä ja silti tarvitaan lisä kalkkia.
 
Samaa mieltä edellisen kanssa. Erikoismaidot on allergiselle kuitenkin se tärkein ravinnon lähde ja sitä suositellaan antamaan 2v asti ja sitten vasta miettiä muita maitoja. Me siirryttiin kauramaitoon pojan ollessa sen 2v. Ja niinkuin edellinenkin mainitsi niin pelkkä hipaisukin saattaa riittää diagnoosiin maitoallergiasta jos oireet selvät. Ja onhan ne erikoismaitojen ostaminen hintavaakin pitkällä tähtäimellä ilman kelan korvauksia :/ Mutta kukin tavallaan =)
 
Kyllä se kuitenkin on fekta että äidinmaidosta lapsi saa paremmin vitamiinit/VASTA-AINEET yms eli, koska tämä äiti imettää niin eihän hän tarvitse korviketta! Pikkasen eri juttu sitten jos ei imetä. Mutta ei ole mitään järkeä syrjäyttää imetystä korvikkeella. Varsinkin kun ilmeisesti tämän äidin tilanteessa imetys sujuu hyvin! Tsemppiä sinulle ja lapsellesi Maiju!!! Käy vielä vaikka www.imetys.fi/itu sivulla, sieltä saat asiallista tietoa imetyksestä ja sen hyödyistä ja vertaistukea myös. Mukavaa joulun odotusta :heart:
 
Itse aloin antaa kauramaitoa 1v3kk vanhalle tytölle, jolla oli myös ihan itse todettu maitoallergia. Ei sentään oksennellut, mutta maha meni aina pepun polttavalle ripulille kun kokeilin maitotuotteita. Tuohon ikään asti imetin, mutta sitten rintamaito loppui ollessani raskaana.

Kauramaitoa ei kyllä varsinaisesti juonut ennen kuin joskus kaksivuotiaana, mutta puuroihin ja ruokiin sitä piilotin, ja annoin myös Yosa-jugurtteja, joihin on lisätty kalsiumia. Lisäksi annoin välillä kalsiumia tablettinakin, jos kauramaitoa meni kovin vähän. Nyt tyttö on 3v, ja maitotuotteet käyvät jo jonkin verran ruoan seassa. Ruokajuomana juo edelleen kauramaitoa.

Itse en nähnyt altistukselle ja korvikkeelle tarvetta, koska muita allergioita ei ollut, ja kalsiumia lukuunottamatta tarvittavat hivenaineet sai muusta ruoasta. 4-5 imetyskertaa/vrk riittää hyvin, ja voittehan te sitä kauramaitoa sekoitella puuroon tai tarjota mukistakin (makuun totutteleminen kyllä kestää).
 
Olen kyllä vähän eri mieltä tuosta imetyksestä. Alle vuoden ikäiselle kannattaa ehdottomasti etsiä sopia korvike, jos imetys on hiipumassa tai on epäilys, ettei saa tarpeeksi maitoa. Kyllä kahden vuoden ikään asti tarvitsee korviketta. On myös järjetöntä maksaa korviketta itse, koska kela-korvauksen kanssa se tulee samanhintaiseksi kuin tutteli kaupasta. Kyllä 10kk ikäinen on jo ne vasta-aineet äidinmaidosta saanut, loppu on ruokaa ja erityiskorvike on lapselle erinonomaista ruokaa siinä missä äidinmaitokin. Toki kannattaa imettää, jos pystyy, mutta voi olla ettei saa tarpeeksi maitoa ikäisekseen. Nyt mars lääkärille, altistukseen ja tarvittaessa ravintoterapeutille. Ja varmasti oppii korviketta syömään, anna ruoan seassa, juuri niinkuin olet tehnytkin ja mausta hedelmäsokerilla, kun tarjoat pelkkää maitoa. Ei lapsesi pärjää millään kauramaidolla pitkään aikaan ja pakkotilanteissakin tarvitaan vitamiinilisät ja tarkka suunniteltu ruokavalio, jos on pakko pärjätä es. riisimaidolla (ei löydy sopivaa korviketta).
 

Yhteistyössä