Minkä ikäisenä ajattelit jäädä eläkkeelle?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
65v voisi olla passeli.Vihdoinkin vapaa eikä enää koskaan sitä pakonomaista,typerää,ärsyttävää,kirottua kello kuuden herätystä.Varmaa on myös se että kun minä jään eläkkeelle niin herätyskelloni jää silloin myös eläkkeelle.
 
En usko, että jaksan elinvoimaisena sinne viralliseen eläkeikään asti. Olen alle 4-kymppinen ja minun kroppa on jo aika risa.
 
vierailija
tuskin eläkkeelle kovin aikaisin pääsee minun ikäluokan ihmiset, eikä toisaalta ole sinne kiirekään. Ymmärrän täysin ettei yhteiskunnalla ole varaa maksaa useiden kymmenien vuosien eläkkeitä jatkossa.

Ehkä joskus 70v jälkeen toivottavasti pääsee heittäytymään mummiksi.
 
vierailija
tuskin eläkkeelle kovin aikaisin pääsee minun ikäluokan ihmiset, eikä toisaalta ole sinne kiirekään. Ymmärrän täysin ettei yhteiskunnalla ole varaa maksaa useiden kymmenien vuosien eläkkeitä jatkossa.

Ehkä joskus 70v jälkeen toivottavasti pääsee heittäytymään mummiksi.
Jos olisi eläkekatto (vaikka esim 3000 euroa/kk) niin eläkerahaa riittäisi pidemmälle.
 
vierailija
Monellako on yli kolmen tonnin kk-eläke?
Suomen isoimmat eläkkeet: Keskiarvo 16 000€/kk

25.11.2009 07:23
STT - Uusi Suomi
Eläketurvakeskuksen mukaan Suomessa on vain vähän korkeita eläkkeitä ja paljon pieniä eläkkeitä.

Sadan isoimman eläkkeen keskiarvo oli viime vuonna vajaat 16 000 euroa kuukaudessa. Kaikkein kovatuloisin kärkijoukko on pieni, sillä eläkkeensaajien ylimpään tulokymmenykseen pääsi hieman yli 2 000 euron eläkkeellä.

Eläkekatto, eli isoimpien eläkkeiden rajoittaminen, nousi keskusteluun keväällä, kun julkisuuteen tuli tietoja huippujohtajien supereläkkeistä. Sosiaali- ja terveysministeriö pyysi tuolloin Eläketurvakeskukselta selvitystä asiasta.

Eläketurvakeskus arvioi, että eläkekatto tietäisi heti korotuksia työeläkemaksuihin. Oletus on, että eläkettä karttuisi ja työeläkemaksua perittäisiin vain katon alapuolelle jäävästä palkanosasta.

Selvityksen mukaan eläkekatto ei estä hyvätuloisten korkeampia eläkkeitä. Ne vain kanavoituvat maksettaviksi muiden järjestelyjen kautta. Todennäköisimmin eläkekatto pikemmin lisäisi eriarvoisuutta kuin tasaisi tulonjakoa.

Selvitykseen sisältyy kansainvälinen vertailu. Mukana olleista 20 maasta 14:ssä rajoitettiin jotenkin eläkkeiden enimmäismääriä.

Eläketurvakeskuksen työryhmä luovutti selvityksensä sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälälle (kesk.) tänään keskiviikkona.
 
Outoja höpinöitä nuo viisikymppisenä eläkkeelle jäämiset. Ei sen ikäsenä enää pääse eläkkeelle, työttömäksi voi toki heittäytyä mutta se kyllä syö tehokkaasti tulevaa eläkettä.
Virallista eläkeikää nostetaan pikku hiljaa ylemmäs, tulevaisuudessa eläkeikä on lähempänä seitsemääkymppiä kuin kuuttakymppiä.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/vanhuuselake-ikaluokilla-oma-elakeikansa/

Minä aion aikanaan työskennellä yli alimman eläkeiän, mikäli terveys ei aseta esteitä. Sopiva huviliikunta pitää pinnalla ja (työ)kykyisenä!

 
Superherolover
Mä (olen 45-vuotias mies) rupesin 35-vuotiaana silloisessa työssäni ajattelemaan, että asetan ittelleni tavoitteeksi taloudellisen riippumattomuuden 45 vuoden iässä. 35-vuotiaana olin jo säästänyt paljon ja maksanut leijonanosan kalliista asunnostani Helsingin kantakaupungista (jonka arvo tosin on noussut ihan mukavasti). Nyt minulla olisi siihen periaatteessa mahdollisuus, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu, että mielluummin sitä töissä on. Toki työni on antoisaa, hyvin maksettua jne. Nettona tipantaa 7000 kuussa ja bonarit päälle. Matkustamista on ympäri maailmaa vähän liikaakin, skippaan kaikki reissut mitä voi, mutta silti matkapäiviä 50-60.

Varmaan sitä tulee haettua jossain vaiheessa sopivampaa tasapainoa työn ja vapaa-ajan välille, mutta paahdetaan nyt kun maistuu.

Ymmärrän silti, että monilla on haluja lopettaa heti kuin mahdollista työnsä. Aika iso osa kuitenkin työskentelee epämielekkäiden ja surkeasti palkattujen tehtävien parissa.

Siksi minun mielestäni ei tarvitse olla huolissaan siitä kuka pulkkaa vetää. Jos yksi heittäytyy sivuun, aina on uusi tekijä tilalle.
 
Jäin 52-vuotiaana, koska haluan nauttia elämästäni ilman työvelvoitteita. Viihdyn mainiosti, ja tulen toimeen hyvin.
Sama täällä. Jäin eläkkeelle, tai pääsin eläkkeelle, alle viiskymppisenä. Nautin joka päivä enemmän tästä uudenlaisesta vapaasta tilasta. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä enemmän en ole valmis lähtemään takaisin työelämään, vaikka mahdollista olisi.
Töihin minua onkin vielä säännöllisesti kyselty, ja rekrytoijat haastatelleet, mutta varmaankin haastattelijat ovat tajunneet sen paremmin kuin minä, että jos tulen, niin en tule jäädäkseni, vaan sanon goodbye ihan milloin vaan.
Eläkettä saan jo nyt yli valtakunnallisen palkkakeskiarvon, joka on tänään 3.000 €.
 
vierailija
Sama täällä. Jäin eläkkeelle, tai pääsin eläkkeelle, alle viiskymppisenä. Nautin joka päivä enemmän tästä uudenlaisesta vapaasta tilasta. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä enemmän en ole valmis lähtemään takaisin työelämään, vaikka mahdollista olisi.
Töihin minua onkin vielä säännöllisesti kyselty, ja rekrytoijat haastatelleet, mutta varmaankin haastattelijat ovat tajunneet sen paremmin kuin minä, että jos tulen, niin en tule jäädäkseni, vaan sanon goodbye ihan milloin vaan.
Eläkettä saan jo nyt yli valtakunnallisen palkkakeskiarvon, joka on tänään 3.000 €.
Siis onko tää joku vitsi. Miten se on mahdollista, että saa 3000 alle 50v ????
 

Yhteistyössä