Minkä ikäisenä lapsi oppinut pyöräilemään ilman apupyöriä?

Minkä ikäisenä lapsi oppinut pyöräilemään ilman apupyöriä?

  • Alle 3 vuotiaana

    Ääniä: 1 10,0%
  • 3½ vuotiaana

    Ääniä: 2 20,0%
  • 4 vuotiaana

    Ääniä: 4 40,0%
  • 4½ vuotiaana

    Ääniä: 3 30,0%
  • 5 vuotiaana

    Ääniä: 1 10,0%
  • 5½ vuotiaana

    Ääniä: 3 30,0%
  • 6 vuotiaana

    Ääniä: 1 10,0%
  • 6½ vuotiaana

    Ääniä: 2 20,0%
  • yli 7 vuotiaana

    Ääniä: 0 0,0%
  • ei osaa vielä ajaa ilman apupyöriä

    Ääniä: 2 20,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    10
  • Kysely suljettu .
Tyttö vai poika? Kuinka opetitte?

Meillä on 5½v tyttö ja edellispäivänä kokeiltiin kaverin lapsen pyörällä, josko ilman appareita ajaminen onnistuisi ja kävihän se yllättävänkin helposti. Tein vielä tytölle selväksi, että jos kaatuu niin se ei haittaa ja varmasti sattuu, niin ei tyttö hermostunut osaamattomuuteensa kuten yleensä :) Nyt olisi tarkoitus ottaa apupyörät pois lapsen omasta pyörästä.
 
kertokaapa mullekkin miten tuo onnistuu...

mein esikoinen on tuleva ekaluokkalainen eikä osaa ajaa ilman apupyöriä, ollaan jo viime kesänä koitettu ja tänä kesänä mutta ei niin ei.
nyt otin vallan pois apupyörät ja tuloksena oli että koitti tasan yhden kerran ja kun ei heti osannut niin viskas pyörän sivuun ja meni mököttämään ja sanoi ettei tykkää pyöräillä, ollaan koitettu kannustaa, kehua, lahjoa, kiristää ynnä muuta mut poika sanoo vain ettei halua pyöräillä ja että kävelee mieluummin..huoh! ei ees yritä, apupyörillä ajaessa tykkäs kovasti pyöräilystä, apupyörät takaisin vai?
miten opettaa lasta joka ei halua oppia?

väkisinkö pyörän selkään porun kanssa vai heivaanko pyörät mäelle?
 
Se on kutakuinkin lapsesta itsestään kiinni. Oletteko kokeilleet erilaisia maastoja? Pelkääkö lapsi satuttavansa itsensä?

Me kokeiltiin esikoisen kanssa viime kesänä eikä siitä mitään tullut. Nyt kun kokeiltiin, niin tyttö (5½v) halusi itse oppia ja opettelu kävikin helposti. Jo toisella harjoittelukerralla oppi itse liikkeelle lähtemisen, josta meillä alkoi ensimmäisenä mökötykset. Heti alkuun kerroin tytölle rehellisesti, että jos kaatuu niin se sattuu - eikä suuttunut kuten yleensä ;)

Kuopus (4v3kk) halusi myöskin kokeilla ajaa ilman apupyöriä eikä hänellä kyllä ollut tarvittavaa tasapainoa vielä, niin kokeillaan sitten ensi kesänä uudestaan :) Painostamatta.
 
heidip: ajattelin nyt ootella ens kesään enkä puhu pyöräilystä lainkaan ja katsotaan sitten uudestaan, pelkää kaiketi sitä kaatumista ja luonne on just sellainen että kerrasta pitää osata.
pienempänäkin viskeli kynät seinille jollei osannut heti piirtää kuten itse piirsin, ei siinäkään auttanut kuin aika ja opettelu ja nyt piirtää ihan uskomattoman hyvin ja hienoja piirroksia eikä kynät lentele seinille ;)
kaipa se siis pitää ootella että poika itse kiinnostuu asiasta...
 
Meillä neiti oppi ajamaan ilman apupyöriä kaikkien yllätykseksi heti keväällä reilu 3,5 v - siirrettiin
talven aikana pieneksi jääneestä pyörästä apupyöriä isompaan, ja neiti ottikin pienen
pyöränsä, ja lähti sillä pihalle potkuttelemaan - eikä aikaakaan, kun uskalsi kokeilla polkemista!
Jäi apupyörät kerralla tarpeettomiksi! Potkupyöräily edelliskesänä auttoi varmasti eri osa-alueisiin
tutustumisessa: tasapaino, ohjaaminen, satulassa istuminen jne. olivat jo tuttuja kun
siirtyi polkemista opettelemaan apupyörien kanssa sit syksymmällä.
 
Meil poika sai apparipyörän 2v8kk iässä ja tosi helpolla oppi ajamaan sillä itse. Tänäkesänä hän on sen 4v 8kk ja apparit otettiin pois. Oppiminen tapahtui itsestään sen myötä kun ajeli kesällä tosi paljon ja koska apparit menivät aina kieroon niin se tasapaino sieltä löyty itekseen kunnes tohdittiin nostaa pyörät ylös kokeeksi. laps lähti ajamaan samantien ja siinäpä se. Muutenkin on sellasta lajia että oppii itse, suuremmin ei opeteta tarkotuksella.
 

Yhteistyössä