Minkä ikäisenä olette päästäneet lapsen ulos yksin leikkimään/ulkoilemaan?

  • Viestiketjun aloittaja Kunhankysyn
  • Ensimmäinen viesti
Riippuu kait siitä missä perhe asustaa. Esikoinen on 3-vuotiaasta asti lähtien saanut jäädä vielä takapihalle leikkimään, kun itse menin laittamaan vauvan kanssa ruokaa.

Meillä on koko takapihan puoleinen seinä ikkunaa ja näin lapsen hyvin keittiöstä. Ei tyttö kyllä koskaan ole lähtenyt takapihalta minnekkään vaan leikkii nätisti.
 
Meillä saa aloittaa yksinoloharjoitteet ulkona 6v iässä. Ei ennen.

Poikkeuksena takapihamme, joka on siis 5 m x 5 m rivarin takapiha, jossa on aita, eli lapsi ei pääse sieltä pois. Mutta tuollakin lapsi saa olla vain silloin, kun itse olen lähes 24/7 näkö tai kuuloetäisyydellä lapsesta.

Tuo 3v ei vielä voi olla yksin takapihallakaan, mutta 4v:llä on jo enemmän järkeä päässä.
 
"vieraana"
5v on ollut samanikäisen naapurin lapsen kanssa joko meidän tai heidän omalla pihalla. Erikseen on vannotettu että jos pihaa vaihtaa on käytävä sanomassa asiasta ovella. Vahditaan ikkunasta missä menevät. Pihoilta ei saa poistua tai tielle mennä, ja toistaiseksi näitä sääntöjä on noudatettu hyvin.
 
tiiteni harmaana
Esikoinen silloin kun oli vielä ainoa lapsi, aloitti yksin ulkoilun noi 4-vuotiaana. Asumme maaseudulla, rauhallinen ja iso piha. Lapsi tiesi rajat, mihin asti on lupa mennä. Ei ollut kylläkään silloin koko ulkoiluaikaa yksin, mutta meni esim. edeltä aamulla ulos tai jäi pihalle kun minä tulin tekemään ruokaa. Nyt on tytöt 7,5v ja2,5v. Päästän välillä tytöt kahdestaan edeltä ulos kun itse jään vielä pukemaan. Nätisti ovat leikkineet ja isompi osaa huolehtia vähän pienemmästä. En tuota pienempää tietysti yksin päästäisi hetkeksikään.
 
vieras456
Asumme Helsingissä kerrostalossa, jossa iso leikkipiha. Esikoinen on 5v ja en vielä edes harkitse sinne jättämistä. 6v voisi minusta jo harjoitella yksin leikkimistä, mutta luulen, että poika ei vielä silloinkaan halua - kaipaa leikkikaveria mutta on ujo eikä oikein saa tehtyä aloitetta muiden lasten kanssa olemisesta edes silloin kun äiti tai isä on paikalla.
 
"vierailija"
4 v on saanut harjoitella maalla isolla laajalla pihalla yksin leikkimässä. Kurkin kyllä ikkunasta 2 min välein:)

Kerrostalomme pihaan voisi ehkä 6 vuotiaana jäädä? Ei vielä ainakaan, ja tuskin vielä vuodenkaan päästä.
 
"veera"
Huh, olipa huojentavaa lukea näitä vastauksia! Mä olen luullut olevani ylisuojeleva ja vähän hysteerinenkin tän ulkoiluasian suhteen... Meillä 6 vuotias harjoittelee yksin ulkoilua, ja sitäkin vain mummulassa (ok-talo ja suojaisa piha). Me asutaan ihan kaupungin keskustassa ja liikenne hurjaa tässä pihan lähellä, että täällä ei tulis mieleenkään päästää yksin ulos.

Mukava tajuta olevansa sittenkin ihan normaali :)
 
vierras
Meidän kohta 5-vuotiastamme en ole päästänyt yksin, enkä ole ajatellut vähään aikaan päästääkään. Iso kerrostalopiha, jota ei näe ikkunasta kunnolla kokonaan. Erityisesti alue, jossa yleensä leikkii on aika pahasti katveessa täältä katsoen. Lisäksi melkein vierestä menee iso tie + talojen vieressä parkkialue, joten lähistöllä liikkuu paljon autoja. Myös pihaan ajaa silloin tällöin autoja tuomaan tavaraa, pizzataksi tai joskus muuten vaan. Suurin osa on varovaisia ajaessaan, mutta eivät kaikki. Pihassa myös isompia lapsia, jotka saattavat keksiä lähteä vaikka kauppaan tai jonnekin kauemmas leikkipuistoon ja en ole ollenkaan varma, ettei meidän lapsi lähtisi mukaan innostuessaan, kun ei tulisi ajatelleeksi, ettei saanutkaan mennä. Tämä on niin iso alue, ettei tietäisi mistä suunnasta lähtisi hakemaan ja jos ei tulisikaan kavereiden kanssa takaisin, en ole täysin vakuuttunut, että muistaisi aina ylittää tien riittävän varovasti ja katsoa kunnolla autot yms.
 
sfasdfs
Meillä 4 v ja 2 v kaksoset. On annettu 4 veen olla pihassa, jos ollaan menossa ulos ja on vielä pienten pukeminen kesken. Joskus toinen pienistäkin ollut pihalla isonveljen seurassa, kun kolmatta on puettu vielä. Joskus pitemmänkin ajan pihalla ollut yksin 4 v, mutta silloin katsottu ahkerasti ikkunasta. Ja kesällä olivat kaikki usein suojaisalla takapihalla hiekkalaatikolla ja katsottiin ikkunasta, että kaikki ok ja hyvin meni.

Nyt vaan on isoveli saanut päähänsä karkailla pihasta ja pienemmät menee mukana, niin nyt on ehdoton kielto, ettei yksin pihalle. Tai oikeastaan, että pienet ei mee pihalle ennen kuin molemmat on puettu. Ei isoveli yksin mihinkään lähde, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy...
 
tunnenlapseni
3,5v sai kerran olla takapihalla ehkä 10 min. Tosi luotettava kaveri, tiedän hyvin ettei ikimaailmassa uskaltaisi lähteä mihinkään, mutta en sitten jaksa naapureiden kyttäilyä joten odotellaan, että on yli 4v ja sitten päästän siihen liukumäelle itsekseen.
 
näin
me asutaan kaupungissa kerrostalossa ja siellä ei kyllä vielä päästetä 4v lasta yksin pihalle (ei pysty valvomaan mitenkään) mutta mummolassa (omakotitalo) saa lapsi jo ulkoilla yksin. Selkeät säännöt on ja lapsi niitä noudattaa. On paljon kypsemmän oloinen kuin 4v, moni luuleekin vanhemmaksi. Tänään, kun lapsi tuli pihalta, sanoin että mahtavaa kun taas hienosti tottelit sääntöjä (eli varaston taakse, talon taakse tien lähelle ja ojan lähelle meno kielletty), niin lapsi vastasi, että "miksen tottelis?" Niinpä :D
 

Yhteistyössä