Minkä ikäiset lapset juo teillä kahvia?

  • Viestiketjun aloittaja Tiiteni harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Tiiteni harmaana
Minkä ikäiset siis oikeasti juo esim päivittäin ja minkä ikäisenä olette antaneet maistaa? Itse olin varmaan 5 kun join jo useasti kahvia. En tiedä milloin maistoin ekan kerran. Oma tyttöni on nyt 5 ja on maistanut joskus lusikallisen ja tänään halusi taas maistaa. Annoin puoli kuppia ja tykkäsi kovasti korvapuustin kanssa. Sanoi, että haluaisi opetalla juomaan kahvia. Kielsin ettei vielä noin pienenä. Lupasin, että joskus voi juhlissa juoda vähän taas. Ehkäpä sitten koululaisena jossain vaiheessa useammin.
 
meillä on kohta 3v ja tykkää kahvista jossa on sokeria :D Aika usein pyytää hörppyjä multa tai omaan mukiin kahvia, että juo pari kertaa viikossa hörpyn tai pienen kupillisen :) En oikein tiedä, miksei sitä saisi vähän juoda jos kerran tykkää?? Kofeiinihan aiheuttaa riippuvuutta, mutta tuskin tuo määrä. Mutta jos joka päivä alkaisi tyttö vaatimalla vaatimaan, niin en antaisi...
 
  • Tykkää
Reactions: Marza1970
äititi
Esikoinen oli vuoden ja kävi kahvikupista salaa hörpyt ottamassa ja rakastui syvästi. Oli aina ruikuttamassa ja anelemassa pöydän vieressä. Välillä juhlissa annettiin maitoa ekspressokupista, jossa oli ihan tippa kahvia & sokeria ja lapsi rakasti sitä yli kaiken. Ei ole koskaan tykännyt mehuista, pullasta tai karkista, mutta kahvi oli ehdoton suosikki. Tätä vaihetta kesti ehkä vuoden ja sitten se unohtui täysin. Nyt noin viisivuotiaana ei halua edes maistaa kahvia.
 
"teppo"
kahvi on hyvää heti aamulla ja sitten koko päivän..
ei mielestäni mitään rajoituksia lapsille missään ole määritelty?
itse olen kahvia juonut useita kuppeja päivässä jo 5 vuotiaasta
 
"vieras"
Ootte kyllä harvinaisen tietämätöntä porukkaa. Ei lapsille anneta kahvia, ikäraja kofeiinissa on 16 vuotta.

Oletteko kasvaneet tynnyrissä, kun ette tälläsiä tiedä?
 
"kirppu"
Jep, oon ihan järkyttyny näistä vastauksista! Ei lapsille kahvia anneta eikä cokista tai muutakaan vastaavaa jos vanhemmilla yhtään on järkeä päässä.

Omat lapset pieniä ja voisin ajatella, että jos esim. lukioiässä haluaa kavereiden kanssa kahvilla istua niin sille en mitään voi, mutta yritän kyllä puhua ajoissa kahvin epäterveellisyydestä ja siitä ettei kahvin juonti paikkaa huonoja yöunia.

Itse juon tällä hetkellä vain aamukahvin, mutta yritän siitäkin päästä eroon ja vaihtaa vähitellen vihreään teehen.
 
"vieras"
[QUOTE="kirppu";25952195]Jep, oon ihan järkyttyny näistä vastauksista! Ei lapsille kahvia anneta eikä cokista tai muutakaan vastaavaa jos vanhemmilla yhtään on järkeä päässä.

Omat lapset pieniä ja voisin ajatella, että jos esim. lukioiässä haluaa kavereiden kanssa kahvilla istua niin sille en mitään voi, mutta yritän kyllä puhua ajoissa kahvin epäterveellisyydestä ja siitä ettei kahvin juonti paikkaa huonoja yöunia.

Itse juon tällä hetkellä vain aamukahvin, mutta yritän siitäkin päästä eroon ja vaihtaa vähitellen vihreään teehen.[/QUOTE]
Minä olen täysin vastakkaiselle linjalla ja pyrin juomaan kahvia säännöllisesti. Kahvissa on myös hyviä vaikutuksia. Sen on todettu ehkäisevän dementiaa. Uskon, että se voi pitää paikkaansa, sillä äitini sairastui muutamia vuosia sen jälkeen, kun oli lopettanut kahvinjuonnin. Meillä vanhin 18-vuotias juo kahvia. On juonut parin vuoden ajan. Nuoremmat eivät juo. Kahvin juontia ei ole meillä kielletty, vaan se on ollut lasten oma valinta
 
"äiti"
opettakaa lapsille kahvin juonti, sosiaalinen tapahtuma monen elämässä. Ei sitä missään kielletä.
Ne määrät joita lapsi juo ei aiheuta riippuvuutta eikä muutakaan,suuret määrät kyllä.
 
"vieras"
10-vuotiaalle en ole vielä antanut kahvia. 14-vuotias juo kupillisen silloin tällöin, lähinnä kylässä ollessaan. Mun mielestä kenenkään ei ole pakko opetella juomaan kahvia, kai nuo sitten isompana juovat jos tahtovat. Itse olen juonut kahvia varmaan 2-vuotiaasta, ekaluokkalaisena aamupalani ennen koulua oli kuppi kahvia ja pulla. Ei kovinkaan terveellistä, lapsilleni en halua opettaa samaa.
 
Blue
[QUOTE="äiti";25952327]opettakaa lapsille kahvin juonti, sosiaalinen tapahtuma monen elämässä. Ei sitä missään kielletä.
Ne määrät joita lapsi juo ei aiheuta riippuvuutta eikä muutakaan,suuret määrät kyllä.[/QUOTE]

En todella opeta, ihan itse saavat sitten aikanaan alkaa käyttää jos haluavat. Onko sulla tapana sitten sulkea kahvia juomattomat pois kahvipöydästä kun kerran se kahvi vaan sen sosiaalisuuden siihen tekee.
 
"unnunnunnu"
Alle 15-vuotiaan elimistö ei sulata/pysty käsittelemään kofeiinia joten meillä lapset saavat kofeiinipitoisia juomia vasta yli 15v. Maailma on täynnä muitakin juomia joten en ymmärrä miksi lapsille pitäisi antaa kahvia,colaa,energiajuomia ym.
 
saapi juuva
Minun lapseni on saanut juoda kahvia siinä vaiheessa kun sitä itse on halunnut. Pienenä halusivat maistaa,mutta poika alkoi kahvia juomaan vakituiseen n 16v ja tyttö nyt 16v ei juo kahvia vieläkään. Mihehellä on taasen kolme lasta aijemmasta liitosta ja siellä äiti on sanonut,että 18v saa alkaa juomaan kahvia jos siltä tuntuu sitä ennen ei. Meillä kyllä lapsista yksi juo aina aamukahvin. Juo kuulemma aina koulussakin äidiltä piilossa. Lpasi siis jo 17v :D
 

Yhteistyössä