Minkä ikäiset lapset juo teillä kahvia?

  • Viestiketjun aloittaja Tiiteni harmaana
  • Ensimmäinen viesti
kökköliini
meillä 2v aloittaa päivänsä "kahvilla" eli loraus kahvia ja maitoa yli puolimukia. ja jos ei ole kahvia niin riittää että näyttää kaatavan kahvia ja lisää maitoa niin menee täydestä....tuo loraus on ruokalusikallinen korkeintaan.
 
"vieras"
Meillä on tyttö vasta nyt ruvennut juomaan kahvia, on 18.v. Lapsena kyllä maistoi silloin tällöin, mutta ei tykännyt. Poika ei juo kahvia, ei kuulemma tykkää siitä, on 16.v.

Itse olin varmaan joku 12.v. kun rupesin juomaan kahvia, ja nyt sitä menee melkein kaksi pannullista päivässä.
 
Meillä 10- ja 12-vuotiaat eivät kumpikaan juo kahvia ollenkaan.

Itse aloin juoda naapurin tädin aloitteesta kahvia 2-vuotiaana (hän tarjosi ihanaa pannukahvia ja kuohukermaa sen kanssa) - tosin en kai heti ryhtynyt juomaan sitä mitenkään säännöllisesti. Mutta muistan kyllä, että koululaisena kotiin tultuani piti heti keittää kahvia ja ryhtyä rauhassa lukemaan päivän Helsingin Sanomia.

Rakastan kahvin tuoksua, etenkin pannukahvin. Juomani päivittäinen kahvimäärä on nykyisin loppujen lopuksi aika pieni, sillä puolet annoksesta on kuumaksi keitettyä maitoa.
 
Rollolainen
[QUOTE="minna";25952450]Kahvi vaikuttaa heikentävästi unenlaatuun ja se taas vaikuttaa esimerkiksi oppimiseen. En todellakaan antaisi lapsilleni kahvia.[/QUOTE] en allakirjoista tätä. Mun uneen kahvi ei ainakaan vaikuta ja tuo 10v juo säännöisesti kaviaja hänen oppimiseen se ei ainakaan ole vaikutanut.
 
[QUOTE="vieras";25952185]Ootte kyllä harvinaisen tietämätöntä porukkaa. Ei lapsille anneta kahvia, ikäraja kofeiinissa on 16 vuotta.

Oletteko kasvaneet tynnyrissä, kun ette tälläsiä tiedä?[/QUOTE]

:D näytäs mulle se ikäraja kohta..itse en tykkää,kun lapset juo energiajuomia ( taitaa olla enemmän haitallisempaa kuin kahvi ),mutta kun eivät mun lapsia ole,niin en voi kieltäytyä myymästä niille ekaluokkalaisillekaan kun ei ole mitään laissa määrättyä ikärajaa..onneksi oma tyttöni ei tykkää energiajuomista.
 
[QUOTE="minna";25952450]Kahvi vaikuttaa heikentävästi unenlaatuun ja se taas vaikuttaa esimerkiksi oppimiseen. En todellakaan antaisi lapsilleni kahvia.[/QUOTE]

tapauskohtaista,toisilla vaikuttaa unenlaatuun toisilla ei..ihan kuin aikuisillakin..
 
Rollolainen
:D näytäs mulle se ikäraja kohta..itse en tykkää,kun lapset juo energiajuomia ( taitaa olla enemmän haitallisempaa kuin kahvi ),mutta kun eivät mun lapsia ole,niin en voi kieltäytyä myymästä niille ekaluokkalaisillekaan kun ei ole mitään laissa määrättyä ikärajaa..onneksi oma tyttöni ei tykkää energiajuomista.
energiajuomat sisältävät mutkain kuinkofeiinia. Energiajuoma vaikuttaa ( jos juo enemmän kuin yhden tälkin päivässä) lapselle smalal tavalla kuin alkoholikin. Täsät asiasta oli koulussa Martti jylhä juttelemassa ja myös liikunnan tärkeydestä samalal. Paras juona lapsil eon vesi tai laimea mehu. Enenrgiajuomissa ei ole MITÄÄN trpeellista, enenmmin sitten sitä kahvia, se on pieneimpi haitta
 
"vierastaja"
[QUOTE="äiti";25952327]opettakaa lapsille kahvin juonti, sosiaalinen tapahtuma monen elämässä. Ei sitä missään kielletä.
Ne määrät joita lapsi juo ei aiheuta riippuvuutta eikä muutakaan,suuret määrät kyllä.[/QUOTE]

En koe jääneeni sosiaalisista tapahtumista paitsi, vaikka en ole eläissäni kahvia juonut. Ei kannata ainakaan sosiaalisen paineen vuoksi lastaan kahviin opettaa. Jos aikuisena alkaa juoda niin sitten alkaa. Vierestä seurannut, kuinka ihminen yrittää luopua kahvinjuonnista, mutta sortuu aina vaan. En toivo oman lapseni moista riippuvuttaa kehittävän, enkä ainakaan aio siihen pienenä rohkaista. Samaan kategoriaan menee kyllä limut ja varsinkin energiajuomat.

Jos lapsi haluaa kahvia, antakaa sitten maistaa nimenomaan kahvia. Ei maitoa ja sokeria, johon tiputettu pisara kahvia. Ei jää harhaluuloja kenellekään.
 
energiajuomat sisältävät mutkain kuinkofeiinia. Energiajuoma vaikuttaa ( jos juo enemmän kuin yhden tälkin päivässä) lapselle smalal tavalla kuin alkoholikin. Täsät asiasta oli koulussa Martti jylhä juttelemassa ja myös liikunnan tärkeydestä samalal. Paras juona lapsil eon vesi tai laimea mehu. Enenrgiajuomissa ei ole MITÄÄN trpeellista, enenmmin sitten sitä kahvia, se on pieneimpi haitta
suotta sä mulle paasaat..
 
Täällä
Nyt 13v juo kahvia 'silloin tällöin', eli ehkä kerran viikossa tai kahdessa. 11v ei ole edes kiinnostunut. Mies ei juo lainkaan, mä tarvin ainaki aamusta eli oon riippuvainen siitä. Samoin esikoinen on saanut energiajuomaa silloin tällöin. Aluksi olin sitä vastaan, mut totesin viisaammaks antaa luvan noin, kuin että siitä tulis 'kielletty hedelmä', jota kaikki kaverit juo. Näin pysyy ainaki aisoissa, pahintahan on jos juodaan säännöllisesti päivittäin ja tölkkikaupalla. Tölkki kahteen viikkoon tmv tuskin ketään haittaa.
 
Kahvitilkka
Ihan kakarasta olen itse kahvia juonut. Mummin kanssa pidettiin aina "kaffepaussit". Mies on ollut vastaavassa opissa. Meillä ei lapsilta ole koskaan kahvia kielletty. Yksi tykkää, toinen ei, kolmas kittaa mustana ilman sokeria.
Ei mitään vahingollista olla huomattu ja jatketaan samaan malliin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25952185]Ootte kyllä harvinaisen tietämätöntä porukkaa. Ei lapsille anneta kahvia, ikäraja kofeiinissa on 16 vuotta.

Oletteko kasvaneet tynnyrissä, kun ette tälläsiä tiedä?[/QUOTE]

Kyllä.

Ehottomasti kahavipaketteihin K16 lätkät, eivätpä pääse pennut ostamaan juhulamokkaa. Iliman papereita.

No ei se kuitenkaa toimis, isot pojat ja tytöt kävis kuitenki ostaan hakuja vastaan nuoremmille jotain vastavaa, vaikka saludua.
 

Yhteistyössä