Minkähän takia sitä alkaa puhumaan painottaen

jos toisena puhuja on "hoono soomi"...

Tuli vaan mieleen kun soitin just tarhalle, että kuopuksella on nielutulehdus, ja siellä vastas yks somalinainen, joka on siis tuolla tarhalla pienten puolella töissä.

No hän puhuu ihan ookoo suomea, mutta kuitenkin aksentilla. No minä puhuin sille hitaamman puoleisesti ja painottaen sanoja, että varmasti ymmärtäis; tulee ihan luonnostaan. Mikähän siinäkin oikeen on... No suomenkieli on kyllä aika vaikea kieli, kaipa sitä haluaa että viesti menee perille.
 
Olen työssäni huomannut sellaistakin, että monet huutavat ikäihmisten korvaan, vaikkei heillä kuulovikaa olisikaan. Myös sokeille tunnutaan puhuvan todella kovaa jostain kumman syystä.

Ja tosiaan, ulkomaalaisen "oloisille" kyllä moni puhuu aika tiukasti artikuloiden tai kovalla äänellä. Liekö sitten ajatuksena, että jos puhuu kovempaa, niin ymmärtää siitä sitten paremmin..... :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:34 jänö kirjoitti:
Olen työssäni huomannut sellaistakin, että monet huutavat ikäihmisten korvaan, vaikkei heillä kuulovikaa olisikaan. Myös sokeille tunnutaan puhuvan todella kovaa jostain kumman syystä.

Ja tosiaan, ulkomaalaisen "oloisille" kyllä moni puhuu aika tiukasti artikuloiden tai kovalla äänellä. Liekö sitten ajatuksena, että jos puhuu kovempaa, niin ymmärtää siitä sitten paremmin..... :D
Näin juuri...Olen itsekkin tuota joskus miettinyt :D
 

Yhteistyössä