Minkäikäinen voi nukkua eri kerroksessa kuin vanhemmat?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siis milloin siirtyisimme varsinaiseen makuuhuoneeseemme ja lapset saisivat yläkerran kokonaan?
Lapset nyt 1 v 8 kk ja 3 v 5 kk, reippaita ja yöt menevät aika hyvin yleensä. Osaavat hyvin kulkea rappusissa, mutta on niissä portitkin. Yläkertaan vietäisiin vuodesohva, jolla mä voisin nukkua, jos lapset kipeitä ja heräilevät.
Mitä mieltä ootte? Miten teillä?
 
"mä"
ajattelen, että varmaan eskari-ikäisen voisin laittaa eri kerrokseen. Täytyis jollain tavalla osata toimia hätätilanteessa ja liikkua portaissa myös unenpöpperössä.
 
"mie"
Meillä lapset nyt 5v, 3,5v ja 5kk. On kanssa suunnitelmissa, että saavat sit joskus omakotitalon yläkerran omaan käyttöön. Siellä jokaisella oma makuuhuone, yhteinen aula/oh ja wc/kylppäri. Mä olen ajattellut, että sitten kun kuopus on 5v, me voisimme muuttaa alakertaan, viimeistään silloin kun kaikki ovat kouluikäisiä. Kenties aikaisemmin, jos kuopuksen yöunet rupeavat olemaan jo siinä 3-4vuotiaana hyvät ja tuntuu, että he "uskaltaisivat" keskenään yläkerrassa nukkua.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";23285947]ajattelen, että varmaan eskari-ikäisen voisin laittaa eri kerrokseen. Täytyis jollain tavalla osata toimia hätätilanteessa ja liikkua portaissa myös unenpöpperössä.[/QUOTE]

Mitä hätätilanteita ajattelet? Meillä osaavat kyllä mennä rappusissa tosi hyvin.
t. ap
 
"vieras"
Meillä esikoinen oli 3v kun muutettiin tähän 2-kerroksiseen taloon ja heti alkoi nukkumaan yläkerrassa yksin. Kun kuopus syntyi, hän siirtyi omaan huoneeseensa yläkertaan n. 8kk:n iässä.
Molemmat ovat nukkuneet omissa huoneissaan, ilman ongelmia. Ja nyt siis ikää 6v ja 3v.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23285963]Meillä esikoinen oli 3v kun muutettiin tähän 2-kerroksiseen taloon ja heti alkoi nukkumaan yläkerrassa yksin. Kun kuopus syntyi, hän siirtyi omaan huoneeseensa yläkertaan n. 8kk:n iässä.
Molemmat ovat nukkuneet omissa huoneissaan, ilman ongelmia. Ja nyt siis ikää 6v ja 3v.[/QUOTE]

Kiitos! Ajattelin jo, että eikö missään nuku pienet yläkerrassa yksin!
Kuinka usein olette joutuneet öisin kävelemään yläkertaan lohduttamaan tms. lapsia?
t. ap
 
Minusta se riippuu lapsesta. Tyty muutti meillä alakertaan nukkumaan yksinään, kun oli n. 10v. Asiasta keskusteltiin, ja lapsi itse oli sitä mieltä, että hän kyllä osaa ja pärjää ja uskaltaa yms.

Ja kun on toimivat palovaroittimet molemmissa kerroksissa, niin heräähän sitä palohälyttimen huutoon myös eri kerroksessa nukkuvat.
 
"vieras"
Meillä lapsi oli n. 2v kun me aikuiset muutettiin alakertaan. On siitä saakka nukkunut omassa huoneessa. Kömpi joskus yöllä meidän sänkyyn mut hyvin on menny. On nyt 11v.
Portteja meillä ei ole koskaan ollut.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23285970]Kiitos! Ajattelin jo, että eikö missään nuku pienet yläkerrassa yksin!
Kuinka usein olette joutuneet öisin kävelemään yläkertaan lohduttamaan tms. lapsia?
t. ap[/QUOTE]

Esikoista koko aikana ehkä 5 kertaa ja kuopusta 2-3 kertaa.
Sairaana jos ovat, niin yläkerrassa on vuodesohva jossa jompikumpi voi nukkua lapsen kanssa tai sitten lapsi otetaan alakertaan olohuoneeseen jommankumman kanssa nukkumaan niin toinen saa nukkua makkarissa rauhassa. Vuorottelemme...
Meidän lapset on olleet aivan luxus-vauvoja ja -lapsia nukkumisen suhteen :)
 
Livian
Meillä on talossa 3 kerrosta, ihan yläkerrassa nukkuvat 16v ja 14v, heidän huoneiden välissä on aula/oh ja wc. kakkoskerroksessa on 12v, 11v ja 10v, heillä on 2 wc:tä ja iso aula/oh. Nuorin (2v) nukkuu alakerrassa, erihuoneessa, kuin vanhemmat :) Hyvin on mennyt. 16v muuttaa varmaan 19 vuotiaana opiskelemaan, niin 12v pääsee sitten 3 kerrokseen, niin pääsee 2v 2 kerrokseen :) Jokaisella on siis oma huone.
 
"vieras"
Minkä ikäinen vaan, itkuhälyttimen kanssa. :) Öisin syövän vauvan kanssa tosin olisi turhan hankalaa.. Meillä nukkuu 2, 4 ja 8v yläkerrassa. Pienempien huoneessa on itkuhälytin ja rappusissa portti josta pienin ei pääse ja keskimmäinen tietää ettei yksin saa rappusiin lähteä. Isoin kulkee omia aikojaan mutta sulkee portin. Herään aina aamulla itkuhälyttimestä tuleviin heräilyn ääniin ja menen ylös hakemaan pienemmät.. Palohälyttimet ja muut tietenkin extrahyvin pitää tarkistaa usein, jos noita kauhuskenaarioita haluaa miettiä.
 
fgh
Meillä nukkuu yläkerrassa yksin 4v ja 2v. Ne on hyviä nukkujia, olenkohan mä vuoden aikana joutunut kerran tai kaksi menemään sinne ylös yöllä. Osaavat käydä potalla ite jos tarvis ja mitäs muuta niitten siellä tarttis osatakaan? huutelevat sitten kun heräävät ja menen ottamaan portin pois.
 
lallllaa
meillä on siirretty n. 1,5 v yläkertaan, itse alakerrassa, portit portaissa.kyllä ne lapset älähtää, kun tarvitsevat jotain. itse joutuu kyllä juoksemaan kerrosten väliä joka yö..
 

Yhteistyössä