Minkäikäisen tytön kanssa olette jutelleet ekan kerran kuukautisista,miten otitte asian

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
6v on nyt tuo tyttö.
Ja meidän koiralla oli juoksut ja tyttöä huolestutti miksi koira vuotaa verta ja sattuuko siihen. Oli luontevaa kertoa koiran juoksuista ja myös siitä että ihmisillekin tulee kuukautiset ja ne siteet vessassa on äitin "juoksuaikahousut"
 
hyvissä ajoin
7-vuotiaana juteltiin ekan kerran. Pitäis varmaan taas ottaa asia esille...
Ihan vain siitä syystä, että itellä alkoi menkat aikoinaan hieman vajaa 10-vuotiaana ja olin jokseenkin hukassa asiasta tapahtuman johdosta. Äiti kun ei ollut asiasta koskaan mitään puhunut minulle ja tietysti oli viel tapahtumahetkellä töissä... =(
 
aina
En muista ikää. Aina on puhuttu avoimesti, sekä tytön että pojan kanssa. Lapset tietävät myös että äitillä on PMS joka johtuu kuukautisista jos olen turhan kärttyinen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voih:
Koulussakin asiasta puhutaan jo ekalla luokalla, joten turha äitien on asian kanssa stressata.
Ihanko oikeesti puhutaan jo ekalla?? Minusta tulee vasta neljännellä, olisko asiasta varmasti tietävää paikalla?
 
vierailija
5-vuotiaan kanssa asiasta on puhuttu, en kyllä ole selittänyt koko munasolu-kuviota, mutta siis tietää että aikuisilta naisilta ja isommilta tytöiltä tulee verta aina välillä.
 
vierailija
Pojat olivat 4v ja 5v kun sattuivat tulemaan vessaan ja näkemään veriset siteet. Pelästyivät melkolailla, joten oli selitettävä mistä asia johtuu. (Tyttöjä minulla ei olekaan)
 
Sama täällä. Vessarauha on meillä täysin tuntematon käsite, joten jo muutaman vuoden iläisenä on asia tullut puheeksi.

Hyvähän se on etukäteen asiasta kertoa, muuten järkyttyy aikalailla.
 
vierailija
5-vuotiaan kanssa asiasta on puhuttu, en kyllä ole selittänyt koko munasolu-kuviota, mutta siis tietää että aikuisilta naisilta ja isommilta tytöiltä tulee verta aina välillä.
4-vuotias poika ainakin ymmärtää hyvin, kun kertoo, että kaikilla pikkutytöillä on ne munasoluaihiot valmiina ja niitä täytyy meidän aikuisten suojella parhaan kykymme mukaan (y)
Siinä yhteydessä voi sitten mainita, et jos se sen kuunkierron aikana ei hedelmöitynyt, se aihio tulee pois ja samalla kun se irtoaa kohdusta se kiinnityssolukko - ja siinä tulee vertakin parin päivän ajan. Yksinkertaista - ja sitä varten ei tarvi enää nykyään tarvi osata virkata pumpulilangasta siteitä:barefoot:
 

Yhteistyössä