Minkälainen nainen ei halua lapsia?

  • Viestiketjun aloittaja mä mietin
  • Ensimmäinen viesti
IhanaValo
Toinen parhaista kavereista on sellainen, ettei halua lasta. Ainakaan vielä. Vakitöissäkin on, mies tosin opiskelee. He vissiin haluavat matkustella ja elää vapata elämää, siinä suhteessa ettei tarvi muista niin kantaa vastuuta.
Toisen kaverini syy lapsivapaaseen elämään on uskalluksen puute. Häntä siis pelottaa ajatukskin raskaudesta, synnytyksestä jne. Miehensä haluaisi jo lapsen.

Ei se miusta niin hirmu outoa oo jos nainen ei halua lasta. Se on melkein sama kun sanois että kaikki miehet tykkää rassata autoja. Ei kaikki tykkää.
 
terve!
huohille vielä: Se vastuu ei katoa kun lapsi muuttaa pois kotoa. Se jatkuu lopun elämää. Sen tajuaminen meinasi musertaa minut laitoksella kun pitelin esikoista sylissäni. Se, että elämäni onnellisuus on kiinni siitä kuinka onnellinen tämä pieni ihminen tulee olemaan. Ja tulen tekemään kaikkeni vielä 90v vuotiaanakin sen eteen. Tekisiväthän omatkin vanhempani minun eteen. Huolta lapsestaan kantaa hautaan saakkaa. Kun pomoni tuli ensi kertaa katsomaan vauvaani, hän hymähti, että "muistatko kun keskustelimme kiihkeästi siitä, että lapsettomien huolet eivät ole mitään?". Muistinhan minä. Ymmärsin hänen pointin. En voinut kuvitella miten paljon lapsi muuttaa.

Minäkin väitän olevani "parempi ihminen" äitiyden myötä. Olen huomattavasti herkempi muiden ihmisten lapsia kohtaan. En edelleenkään pidä lapsista yleiskäsitteenä, mutta ymmärrän räjähdysmäsien eri tavalla miten ainutkertaisia he ovat ja miten suuri vastuu aikuisilla on. Toki ajattelin ymmärtäväni sen aiemminkin. Lapsien myötä näen myös aikuiset ihmiset aivan eri tavalla ainutkertaisina yksilöinä, ymmärrän toisten ihmisten tilanteita paremmin (vaikkei ne liittyisivätköön lapsiin).

Edelleen olen sitä mieltä, että ilman lapsia voi elää hyvää, onnellista ja vastuullista elämää. Toki lapsettomilta jää kokematta jotain mitä minä olen kokenut elämäni palkitsevimpina hetkinä ja koen, että minulta ei jää mitään väliin, ehdinhän elää 14vuotta aikuisen elämää ilman lastakin. Mutta kunnioitan sitä, että ihmisit tekevät sellaisia valintoja, jotka tuntuvat heistä oikealle.
 
terve!
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja sellainen:
Sellainen nainen ei halua lapsia, joka ei osaa ajatella, kuinka ihanaa on, kun
-vauva nostetaan syntymän jälkeen syliin
-saa ensimmäisen hymyn omalta lapseltaan
-vauva oppii uusia temppuja
-tapero ottaa kaulasta kiinni ja halaa ja suukottaa
-taapero oppii puhumaan
-taapero tanssii ja tuohuaa
-lapsen saa iloiseksi tekmällä yhteisiä juttuja
-koululainen tuo taidokkaan työn kotiin
-lapsen kanssa ollaan yhdessä shoppailemassa
-näkee, että lapsi nauttii yhteisestä lomamatkasta
-lapsi valmistaa ensimmäisiä kertoja ruokaa tai leipoo
-kotona on hyvä olla ja se on täynnä elämää
-juhlatkin tuntuvat juhlilta, kun on lapset jotka iloitsevat siitä miten on yhdessä koristeltu ja siivottu ja laitettu herkkuja.
-lapsi käpertyy kainaloon
-vanhempana lapset tulevat omien lastensa kanssa vierailulle

Ja elämä on yhtä onnellista ruusuilla tanssimista joka päivä - joka hetki lapsiperheessä?
No ei tietenkään ole, mutta ei se ole sitä ilman lapsiakaan. Minulla on pitkä kokemus aikuisena olosta ilman lasta. Näin 5 viikon kuume/korvatulehdus/yskäkierteen jälkeen voin sanoa, että väsyttää. Mutta m i k ä ä n positiivinen kokemus elämässäni ei ole lähimaillakaan sitä kun taapero kaivautuu kiinni, tulee halimaan, nauttii elämästään, tanssii iloisena jne. En voinut lapsettomana käsittää miten äidit oikeasti selviävät yövalvomisista. Nyt tajuan ,että se palkinto on vain niin järjettömän iso.

Ei se silti tarkoita, että kaikkien pitää haluta samanlaista elämää kuin mitä minä elän. Lapsettomuus on ihan hyvä valinta.
 
  • Tykkää
Reactions: orion's belt
huoh x 100
Alkuperäinen kirjoittaja vastaus huoh:lle:
Ei se vastuu häviäkään mihinkään, mutta onko isompaa vastuuta kuin kasvattaa uutta elämää? Siitähän tämän maailman toiminnassa on kyse. Ja jos kaikki siitä kieltäytyisivät niin mitäs siitä tulisi?

Tuohon paremmuuteen, niin kyllä minä voin rehellisesti sanoa olevani parempi lasten myötä, perheelliset ovat kokeneet myös lapsettoman elämän, mutta lapsettomat eivät ikinä voi tietää mitä on perhe-elämä: Uskallan veikata, että lapsettomilta puuttuu kyky ajatella asioita yhtä monipuolisesti kuin äideiltä. Poikkeuksiakin toki on. Joissain työpaikoissakin pomot jopa pitävät suotavana, että hakijalla olisi lapsia, ymmärrettävä kriteeri, tuohan äitiys mukanaan organisointikykyä. Ei sillä että lapsettomalla ei voisi olla, mutta kuitenkin.

Mistähän muuten johtuu, että opiskelupaikassani juurikin perheelliset tuntuvat vetävän parhaita arvosanoja? Ehkä siksi että lapsi pakottaa panostamaan tulevaisuuteen. Vai onko lapsettoman sinkkuopiskelijan krapulapäivien takia vesittyneet tentit vastuullista toimintaa? Äitiys opettaa vastuuseen niin uudella tavalla, että sitä ei voi kuvitella.

Ja mielestäni perustarvetta ei tarvitse sen kummemmin perustella, lapseni hoidan ja hietä pitkään halusin.
Niin, siinäpä sen huomaat: lasten tekemisen perusteluiden vaatiminen kuulostaa mielestäsi ilmeisesti oudolta. Aivan yhtä absurdia on kysyä, miksi joku ei tee lapsia. Toivon, että omat vanhempani hankkivat minut ja sisarukset siksi että halusivat olla vanhempia => itsekkäistä syistä. Uskon, että tällainen vanhempi on sitoutunut lapsen hoitamiseen, koska on hankkinut nämä oikeista syistä eli omaa elämäänsä rikastuttamaan. Jos joku on tehnyt lapsensa siksi, että on suurinta vastuuta luoda uutta elämään, ihmettelen hiukan. Ei kuulosta kovin ihanalta lapsen kannalta olla ultimaattisen vastuunkannon symboli tai todiste. 80

Lapsettomalla ei ole lapsia, jotka hän jättäisi hoitamatta, ja olisi vastuuton tällä osa-alueella. Vanhempi voi kieltäytyä lapsen kasvattamisesta ja näin laistaa vastuunsa, lapseton ei. Ajatuksesi on siis perustavalla tavalla epälooginen. Vähän kuin sanoisi, että olet vastuuton karjatilallinen kun et hoida lehmiä. Ai, sinullako ei ole karjatilaa? No, silti olet vastuuton karjatilallinen kun et hanki lehmiä ja hoida niitä.

Kysymys paremmuudesta lastenteon jälkeen koski ihmisiä ylipäänsä, ei vain sinua. :) Erinäisten ihmisten kohdalla tulee mieleen, että mahtoivat olla melkoisia ennen lapsia jos lasten jälkeenkin ovat mitä ovat. Oma väitteeni on edelleen se, että muita ihmisiä ajattelevampi ja muutenkin fiksu ihminen on sellainen lasten kanssa tai ilman niitä. Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että vanhempi oppii toki lastensa kanssa juuri omiin lapsiin liittyvää vastuunkantoa, pitkäpinnaisuutta jne. Se ei välttämättä näy mitenkään muussa elämässä.

Olen itse opiskelija, ja olen huomannut että vanhemmat opiskelijat menestyvät paremmin kuin nuoremmat. Lapsia tai ei. Lapsettomuus ei tarkoita sitä, että aika menisi bilettäessä (argh tätäkin stereotypiaa), eiköhän suurin osa ihmisistä biletä 20-vuotiaana enemmän kuin 35-vuotiaana...

Kuten itse sanoit, monipuolisesti voi ajatella sekä lapseton että lapsellinen. Yksilötasolle mentäessä lienee aika mahdotonta väittää, että lapseton pystyy vähempään ajatteluun tai organisointiin kuin lapsellinen. Lieneekö sitä koskaan luotettavasti tutkittu, onko lapsellisten parempi organisointikyky totta vai myytti? Olisi kiinnostavaa kyllä tietää.
 
Äiti 35v
Itse olen en-niin-lapsirakas kahden lapsen äiti, omiani tietty rakastan niin paljon kuin vain voi. Elin pitkään siinä luulossa, etten lapsia hanki. Mies vaan alkoi jankuttaa, ja sitten käänsi pääni yli kymmenen yhteisen vuoden jälkeen. Täytyy kyllä sanoa, että vanhemmuus on muuttanut minua -ja paljon, elämään tuli ikäänkuin uusi merkitys. Täytyy samaan hengenvetoon todeta, että silti olen sama ihminen kuin ennenkin, en edelleenkään ole lapsirakas ja kaipaan omaa aikaa. Tietenkin elämä on nykyään ihan erilaista.

Ymmärrän naisia, jotka eivät halua lapsia. He ovat tavallisia naisia, joita tämä äitiys ja vastuu lapsista ei kiinnosta. Jos heitä kiinnostaisi, he hankkisivat/yrittäisivät hankkia lapsia. Ei se todellakaan ole vastuunpakoilua tai tietämättömyyttä! Lapsettomuus on heidän valintansa, eikä siinä ole mitään ihmeellistä, ei mitään sen ihmeellisempää kuin siinä että haluaa lapsia.

Jokainen elää omaa elämäänsä, ihmettelen kovasti, mitä jotkut saavat siitä että arvostelevat/ihmettelevät muiden valintoja?
 
  • Tykkää
Reactions: orion's belt
terve!
Alkuperäinen kirjoittaja huoh x 100:
Alkuperäinen kirjoittaja vastaus huoh:lle:
Ei se vastuu häviäkään mihinkään, mutta onko isompaa vastuuta kuin kasvattaa uutta elämää? Siitähän tämän maailman toiminnassa on kyse. Ja jos kaikki siitä kieltäytyisivät niin mitäs siitä tulisi?

Tuohon paremmuuteen, niin kyllä minä voin rehellisesti sanoa olevani parempi lasten myötä, perheelliset ovat kokeneet myös lapsettoman elämän, mutta lapsettomat eivät ikinä voi tietää mitä on perhe-elämä: Uskallan veikata, että lapsettomilta puuttuu kyky ajatella asioita yhtä monipuolisesti kuin äideiltä. Poikkeuksiakin toki on. Joissain työpaikoissakin pomot jopa pitävät suotavana, että hakijalla olisi lapsia, ymmärrettävä kriteeri, tuohan äitiys mukanaan organisointikykyä. Ei sillä että lapsettomalla ei voisi olla, mutta kuitenkin.

Mistähän muuten johtuu, että opiskelupaikassani juurikin perheelliset tuntuvat vetävän parhaita arvosanoja? Ehkä siksi että lapsi pakottaa panostamaan tulevaisuuteen. Vai onko lapsettoman sinkkuopiskelijan krapulapäivien takia vesittyneet tentit vastuullista toimintaa? Äitiys opettaa vastuuseen niin uudella tavalla, että sitä ei voi kuvitella.

Ja mielestäni perustarvetta ei tarvitse sen kummemmin perustella, lapseni hoidan ja hietä pitkään halusin.
Niin, siinäpä sen huomaat: lasten tekemisen perusteluiden vaatiminen kuulostaa mielestäsi ilmeisesti oudolta. Aivan yhtä absurdia on kysyä, miksi joku ei tee lapsia. Toivon, että omat vanhempani hankkivat minut ja sisarukset siksi että halusivat olla vanhempia => itsekkäistä syistä. Uskon, että tällainen vanhempi on sitoutunut lapsen hoitamiseen, koska on hankkinut nämä oikeista syistä eli omaa elämäänsä rikastuttamaan. Jos joku on tehnyt lapsensa siksi, että on suurinta vastuuta luoda uutta elämään, ihmettelen hiukan. Ei kuulosta kovin ihanalta lapsen kannalta olla ultimaattisen vastuunkannon symboli tai todiste. 80

Lapsettomalla ei ole lapsia, jotka hän jättäisi hoitamatta, ja olisi vastuuton tällä osa-alueella. Vanhempi voi kieltäytyä lapsen kasvattamisesta ja näin laistaa vastuunsa, lapseton ei. Ajatuksesi on siis perustavalla tavalla epälooginen. Vähän kuin sanoisi, että olet vastuuton karjatilallinen kun et hoida lehmiä. Ai, sinullako ei ole karjatilaa? No, silti olet vastuuton karjatilallinen kun et hanki lehmiä ja hoida niitä.

Kysymys paremmuudesta lastenteon jälkeen koski ihmisiä ylipäänsä, ei vain sinua. :) Erinäisten ihmisten kohdalla tulee mieleen, että mahtoivat olla melkoisia ennen lapsia jos lasten jälkeenkin ovat mitä ovat. Oma väitteeni on edelleen se, että muita ihmisiä ajattelevampi ja muutenkin fiksu ihminen on sellainen lasten kanssa tai ilman niitä. Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että vanhempi oppii toki lastensa kanssa juuri omiin lapsiin liittyvää vastuunkantoa, pitkäpinnaisuutta jne. Se ei välttämättä näy mitenkään muussa elämässä.

Olen itse opiskelija, ja olen huomannut että vanhemmat opiskelijat menestyvät paremmin kuin nuoremmat. Lapsia tai ei. Lapsettomuus ei tarkoita sitä, että aika menisi bilettäessä (argh tätäkin stereotypiaa), eiköhän suurin osa ihmisistä biletä 20-vuotiaana enemmän kuin 35-vuotiaana...

Kuten itse sanoit, monipuolisesti voi ajatella sekä lapseton että lapsellinen. Yksilötasolle mentäessä lienee aika mahdotonta väittää, että lapseton pystyy vähempään ajatteluun tai organisointiin kuin lapsellinen. Lieneekö sitä koskaan luotettavasti tutkittu, onko lapsellisten parempi organisointikyky totta vai myytti? Olisi kiinnostavaa kyllä tietää.
Minun organisaatiokyky on ihan yhtä hanurista kuin 6v sitten :D Valitettavasti.

Olen edelleen huohin kanssa siitä eri mieltä, että lapsi tuo totaalisen uudenlaista vastuullisuutta elämään. Aika harva vanhempi väittäisi muuta. Lapsi muuttaa totaalisesti kaiken. Kyllä se on järjetön shokki millaista on kun joku on riippuvainen sinusta 24/7. Imetysaika on sitä. Toki on vanhempia, jotka eivät ota vastuuta.

En tarkoita, etteikö lapsettomat olisi vastuuttomia. On vastuuta itsestä, yhteiskunnasta, läheisistä, työstä, harrastuksista jen. Mutta lapsen tuoma vastuu on erilaista. Miten tahansa vastuullisen duuninkin voi aina lopettaa vuoden avaroitusajalla ja kenenkään elämä ei mene siitä pilalle.
 
  • Tykkää
Reactions: orion's belt
nn
Alkuperäinen kirjoittaja terve!:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh x 100:
Alkuperäinen kirjoittaja vastaus huoh:lle:
Ei se vastuu häviäkään mihinkään, mutta onko isompaa vastuuta kuin kasvattaa uutta elämää? Siitähän tämän maailman toiminnassa on kyse. Ja jos kaikki siitä kieltäytyisivät niin mitäs siitä tulisi?

Tuohon paremmuuteen, niin kyllä minä voin rehellisesti sanoa olevani parempi lasten myötä, perheelliset ovat kokeneet myös lapsettoman elämän, mutta lapsettomat eivät ikinä voi tietää mitä on perhe-elämä: Uskallan veikata, että lapsettomilta puuttuu kyky ajatella asioita yhtä monipuolisesti kuin äideiltä. Poikkeuksiakin toki on. Joissain työpaikoissakin pomot jopa pitävät suotavana, että hakijalla olisi lapsia, ymmärrettävä kriteeri, tuohan äitiys mukanaan organisointikykyä. Ei sillä että lapsettomalla ei voisi olla, mutta kuitenkin.

Mistähän muuten johtuu, että opiskelupaikassani juurikin perheelliset tuntuvat vetävän parhaita arvosanoja? Ehkä siksi että lapsi pakottaa panostamaan tulevaisuuteen. Vai onko lapsettoman sinkkuopiskelijan krapulapäivien takia vesittyneet tentit vastuullista toimintaa? Äitiys opettaa vastuuseen niin uudella tavalla, että sitä ei voi kuvitella.

Ja mielestäni perustarvetta ei tarvitse sen kummemmin perustella, lapseni hoidan ja hietä pitkään halusin.
Niin, siinäpä sen huomaat: lasten tekemisen perusteluiden vaatiminen kuulostaa mielestäsi ilmeisesti oudolta. Aivan yhtä absurdia on kysyä, miksi joku ei tee lapsia. Toivon, että omat vanhempani hankkivat minut ja sisarukset siksi että halusivat olla vanhempia => itsekkäistä syistä. Uskon, että tällainen vanhempi on sitoutunut lapsen hoitamiseen, koska on hankkinut nämä oikeista syistä eli omaa elämäänsä rikastuttamaan. Jos joku on tehnyt lapsensa siksi, että on suurinta vastuuta luoda uutta elämään, ihmettelen hiukan. Ei kuulosta kovin ihanalta lapsen kannalta olla ultimaattisen vastuunkannon symboli tai todiste. 80

Lapsettomalla ei ole lapsia, jotka hän jättäisi hoitamatta, ja olisi vastuuton tällä osa-alueella. Vanhempi voi kieltäytyä lapsen kasvattamisesta ja näin laistaa vastuunsa, lapseton ei. Ajatuksesi on siis perustavalla tavalla epälooginen. Vähän kuin sanoisi, että olet vastuuton karjatilallinen kun et hoida lehmiä. Ai, sinullako ei ole karjatilaa? No, silti olet vastuuton karjatilallinen kun et hanki lehmiä ja hoida niitä.

Kysymys paremmuudesta lastenteon jälkeen koski ihmisiä ylipäänsä, ei vain sinua. :) Erinäisten ihmisten kohdalla tulee mieleen, että mahtoivat olla melkoisia ennen lapsia jos lasten jälkeenkin ovat mitä ovat. Oma väitteeni on edelleen se, että muita ihmisiä ajattelevampi ja muutenkin fiksu ihminen on sellainen lasten kanssa tai ilman niitä. Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että vanhempi oppii toki lastensa kanssa juuri omiin lapsiin liittyvää vastuunkantoa, pitkäpinnaisuutta jne. Se ei välttämättä näy mitenkään muussa elämässä.

Olen itse opiskelija, ja olen huomannut että vanhemmat opiskelijat menestyvät paremmin kuin nuoremmat. Lapsia tai ei. Lapsettomuus ei tarkoita sitä, että aika menisi bilettäessä (argh tätäkin stereotypiaa), eiköhän suurin osa ihmisistä biletä 20-vuotiaana enemmän kuin 35-vuotiaana...

Kuten itse sanoit, monipuolisesti voi ajatella sekä lapseton että lapsellinen. Yksilötasolle mentäessä lienee aika mahdotonta väittää, että lapseton pystyy vähempään ajatteluun tai organisointiin kuin lapsellinen. Lieneekö sitä koskaan luotettavasti tutkittu, onko lapsellisten parempi organisointikyky totta vai myytti? Olisi kiinnostavaa kyllä tietää.
Minun organisaatiokyky on ihan yhtä hanurista kuin 6v sitten :D Valitettavasti.

Olen edelleen huohin kanssa siitä eri mieltä, että lapsi tuo totaalisen uudenlaista vastuullisuutta elämään. Aika harva vanhempi väittäisi muuta. Lapsi muuttaa totaalisesti kaiken. Kyllä se on järjetön shokki millaista on kun joku on riippuvainen sinusta 24/7. Imetysaika on sitä. Toki on vanhempia, jotka eivät ota vastuuta.

En tarkoita, etteikö lapsettomat olisi vastuuttomia. On vastuuta itsestä, yhteiskunnasta, läheisistä, työstä, harrastuksista jen. Mutta lapsen tuoma vastuu on erilaista. Miten tahansa vastuullisen duuninkin voi aina lopettaa vuoden avaroitusajalla ja kenenkään elämä ei mene siitä pilalle.
Juuri näin!
 
Minä taidan olla juuri sellainen, joka ei ikimaaimassa olisi lapsia halunnut. Raskaus varmistui kuitenkin vasta lähempänä 20. raskausviikkoa, joten eipä tässä paljon vaihtoehtoja ollut: mä olen siis melko ura- ja opiskelukeskeinen, melko itsekäs, kova juhlimaan ja monella tavalla kovin naiivi.

Lapset eivät siis kuuluneet missään vaiheessa tulevaisuuden suunnitelmiin, ja täytyy myöntää, etten jaksa olla kovinkaan innoissani raskaudestani. Lähinnä ahdistun sellaisista asioista kuin yksilöllisyyden ja oman tilan menettämisestä. Minusta lapsen saaminen ei tunnu lainkaan normaalilta, vaan hetkittäin jopa pahalta unelta.
 
ks
Yhtä hyvin voisi kysyä minkälainen ihminen haluaa lapsia. On varmasti monenlaista syytä haluta tai olla haluamatta jotakin. Turhaan sitä ihmettelemään. Kaikki ei ole samanlaisia eivätkä halua samoja asioita.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja koska:
En pidä lapsista enkä jaksa heidän juttujaan. Minusta lapset ovat rasittavia.
Minä en jaksa ihmisiä, jotka eivät osaa muusta keskustella kuin omista kersoistaan.
No mistä te pidätte?
Enkä mä ihmisistä jotka puhuu vain omista panoistaan...
onko sulla vaan kaksi puheenaihetta lapset ja panot? aika suppeata elämää vietät. Kyllähän sitä puhuttavaa löytyy shoppailut, leffat, viinit, ruoka, politiikka ja muu maailmanmeno jne
 
huoh x 100
Alkuperäinen kirjoittaja terve!:
Olen edelleen huohin kanssa siitä eri mieltä, että lapsi tuo totaalisen uudenlaista vastuullisuutta elämään. Aika harva vanhempi väittäisi muuta. Lapsi muuttaa totaalisesti kaiken. Kyllä se on järjetön shokki millaista on kun joku on riippuvainen sinusta 24/7. Imetysaika on sitä. Toki on vanhempia, jotka eivät ota vastuuta.

En tarkoita, etteikö lapsettomat olisi vastuuttomia. On vastuuta itsestä, yhteiskunnasta, läheisistä, työstä, harrastuksista jen. Mutta lapsen tuoma vastuu on erilaista. Miten tahansa vastuullisen duuninkin voi aina lopettaa vuoden avaroitusajalla ja kenenkään elämä ei mene siitä pilalle.
Olen kyllä kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että suhteessa omaan lapseen sitä vastuuta tulee tietysti valtavasti lisää lasten myötä. En tule koskaan kokemaan sitä totaalisuutta.

Pointtini oli se, että MUISSA asioissa, kuten työelämässä, vastuunkanto tai organisointikyky eivät ole riippuvaisia lasten olemassaolosta. Vastuunkantaminen tai vastuun ymmärtäminen eivät siis ole mielestäni lasten olemassaolosta riippuvaisia asioita yleisellä tasolla, vaan siitä onko ihminen vastuullinen ylipäänsä.

Ei pidä siis sekoittaa toisiinsa faktaa (=> lapsi lisää lapseen liittyvää vastuuta) ja vastuun ymmärtämistä tai sen ottamista ylipäänsä.

Kaikki vanhemmathan eivät tietysti huolehdi edes jälkikasvustaan, mutta se onkin ihan eri puheenaihe.
 
En ihan tajunnut
Alkuperäinen kirjoittaja huoh x 100:
Alkuperäinen kirjoittaja terve!:
Olen edelleen huohin kanssa siitä eri mieltä, että lapsi tuo totaalisen uudenlaista vastuullisuutta elämään. Aika harva vanhempi väittäisi muuta. Lapsi muuttaa totaalisesti kaiken. Kyllä se on järjetön shokki millaista on kun joku on riippuvainen sinusta 24/7. Imetysaika on sitä. Toki on vanhempia, jotka eivät ota vastuuta.

En tarkoita, etteikö lapsettomat olisi vastuuttomia. On vastuuta itsestä, yhteiskunnasta, läheisistä, työstä, harrastuksista jen. Mutta lapsen tuoma vastuu on erilaista. Miten tahansa vastuullisen duuninkin voi aina lopettaa vuoden avaroitusajalla ja kenenkään elämä ei mene siitä pilalle.
Olen kyllä kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että suhteessa omaan lapseen sitä vastuuta tulee tietysti valtavasti lisää lasten myötä. En tule koskaan kokemaan sitä totaalisuutta.

Pointtini oli se, että MUISSA asioissa, kuten työelämässä, vastuunkanto tai organisointikyky eivät ole riippuvaisia lasten olemassaolosta. Vastuunkantaminen tai vastuun ymmärtäminen eivät siis ole mielestäni lasten olemassaolosta riippuvaisia asioita yleisellä tasolla, vaan siitä onko ihminen vastuullinen ylipäänsä.

Ei pidä siis sekoittaa toisiinsa faktaa (=> lapsi lisää lapseen liittyvää vastuuta) ja vastuun ymmärtämistä tai sen ottamista ylipäänsä.

Kaikki vanhemmathan eivät tietysti huolehdi edes jälkikasvustaan, mutta se onkin ihan eri puheenaihe.
Tarkoitatko siis yksinkertaisesti 'vastuuta lapsesta', en oikein tajunnut tuota "suhteessa omaan lapseen sitä vastuuta tulee tietysti valtavasti lisää lasten myötä" ja "=> lapsi lisää lapseen liittyvää vastuuta"??
 
huoh x 100
Yritetään vielä. :) Siis:

Lapsen hankkiminen on vapaaehtoinen valinta (ainakin Suomessa pitäisi olla näin). Lapsenhoito on seurausta siitä, että haluaa vanhemmaksi ja hankkii lapsen. Vastuullinen vanhempi ottaa vastuun lapsenhoidosta.

Aikuinen ihminen ylipäänsä kantaa vastuuta niistä asioista, joita on päättänyt tehdä. Esimerkiksi lääkäriksi kouluttautunut ihminen kantaa vastuuta siitä, että potilaan elämän jatkuminen voi riippua hänen päätöksistään. Lääkäri voi olla lapseton tai hänellä voi olla lapsia. Se, onko lääkärillä lapsia, tuskin vaikuttaa siihen, miten vastuullisesti hän hoitaa ammattiinsa kuuluvat asiat.

Ihan samalla logiikalla vanhempi ja lapseton siis vastaavat omista valinnoistaan, mitä ne sitten ovatkin. Se, että ottaa vastuuta itse haluamansa lapsen hoitamisesta, ei tarkoita, että ihminen olisi kaikin tavoin enemmän vastuullinen kaikilla elämän osa-alueella kuin lapseton ihminen.

Lapsenhoidon rankkuutta en vähättele yhtään, enkä väitä ettei se vaatisi paljon. Se on mielestäni ihan toinen juttu kuin vastuunottamiskyvystä keskusteleminen.
 
surullista
Alkuperäinen kirjoittaja brandine:
Minä taidan olla juuri sellainen, joka ei ikimaaimassa olisi lapsia halunnut. Raskaus varmistui kuitenkin vasta lähempänä 20. raskausviikkoa, joten eipä tässä paljon vaihtoehtoja ollut: mä olen siis melko ura- ja opiskelukeskeinen, melko itsekäs, kova juhlimaan ja monella tavalla kovin naiivi.

Lapset eivät siis kuuluneet missään vaiheessa tulevaisuuden suunnitelmiin, ja täytyy myöntää, etten jaksa olla kovinkaan innoissani raskaudestani. Lähinnä ahdistun sellaisista asioista kuin yksilöllisyyden ja oman tilan menettämisestä. Minusta lapsen saaminen ei tunnu lainkaan normaalilta, vaan hetkittäin jopa pahalta unelta.
SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI LAPSEN ANTAMISTA ADOPTIOON. Saat jatkaa elämääsi ilman ahdistusta ja vaativaa olentoa, joka tulee surulliseksi, kun huomaa, että kukaan ei häntä odottanut ja se kaikista rakkain äitikin vaan pitää vaivana.
Anna lapsellisi siis mahdollisuus hyvään elämään ja anna hänen oppia rakastamaan ihmistä, joka hänestä välittää.
 
ral
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun yks tuttu sanoi että ei halua lapsia, koska on seurannut sivusta niin monen parisuhteen kariutuneen sen jälkeen kun ovat saanet lapsia.
jos pitää valita lapsi tai parisuhde niin ehdottomasti lapsi. Parisuhteita nyt kariutuu tuon tuosta, jos on tietyn tyyppinen oli lapsia tai ei.
 
En ihan tajunnut tajusi nyt
Alkuperäinen kirjoittaja huoh x 100:
Yritetään vielä. :) Siis:

Lapsen hankkiminen on vapaaehtoinen valinta (ainakin Suomessa pitäisi olla näin). Lapsenhoito on seurausta siitä, että haluaa vanhemmaksi ja hankkii lapsen. Vastuullinen vanhempi ottaa vastuun lapsenhoidosta.

Aikuinen ihminen ylipäänsä kantaa vastuuta niistä asioista, joita on päättänyt tehdä. Esimerkiksi lääkäriksi kouluttautunut ihminen kantaa vastuuta siitä, että potilaan elämän jatkuminen voi riippua hänen päätöksistään. Lääkäri voi olla lapseton tai hänellä voi olla lapsia. Se, onko lääkärillä lapsia, tuskin vaikuttaa siihen, miten vastuullisesti hän hoitaa ammattiinsa kuuluvat asiat.

Ihan samalla logiikalla vanhempi ja lapseton siis vastaavat omista valinnoistaan, mitä ne sitten ovatkin. Se, että ottaa vastuuta itse haluamansa lapsen hoitamisesta, ei tarkoita, että ihminen olisi kaikin tavoin enemmän vastuullinen kaikilla elämän osa-alueella kuin lapseton ihminen.

Lapsenhoidon rankkuutta en vähättele yhtään, enkä väitä ettei se vaatisi paljon. Se on mielestäni ihan toinen juttu kuin vastuunottamiskyvystä keskusteleminen.
Täysin samaa mieltä olen kanssasi, edellistä viestiäsi en vaan tajunnut kun oli jotenkin hassusti ilmaistu.. Vastuu lapsesta on todellakin eri asia kuin vastuu ylipäänsä, sehän on ihan selvä. En jaksanut lukea koko ketjua, mut ihme jos jotkut väittää että vain lasten myötä voi ihminen olla vastuullinen...
 
lässyn lää
Alkuperäinen kirjoittaja sellainen:
Sellainen nainen ei halua lapsia, joka ei osaa ajatella, kuinka ihanaa on, kun
-vauva nostetaan syntymän jälkeen syliin
-saa ensimmäisen hymyn omalta lapseltaan
-vauva oppii uusia temppuja
-tapero ottaa kaulasta kiinni ja halaa ja suukottaa
-taapero oppii puhumaan
-taapero tanssii ja tuohuaa
-lapsen saa iloiseksi tekmällä yhteisiä juttuja
-koululainen tuo taidokkaan työn kotiin
-lapsen kanssa ollaan yhdessä shoppailemassa
-näkee, että lapsi nauttii yhteisestä lomamatkasta
-lapsi valmistaa ensimmäisiä kertoja ruokaa tai leipoo
-kotona on hyvä olla ja se on täynnä elämää
-juhlatkin tuntuvat juhlilta, kun on lapset jotka iloitsevat siitä miten on yhdessä koristeltu ja siivottu ja laitettu herkkuja.
-lapsi käpertyy kainaloon
-vanhempana lapset tulevat omien lastensa kanssa vierailulle
Ja kaiken tämän vuoksi pitäisi kokea raskaus ja synnytys.
Eihän niitä lapsia tarvii vihata,vaikkei niitä istelleen haluakkaan.
Monilla lapsettomilla on kuitenkin suvussa/tuttavilla niiä lapsia joiden kanssa on tekemisissä,ja ne lapset voivat olla tärkeitäkin.
 
joopa
nainen, joka ei halua sitoutua, ei halua menettää vapauttaan, ei halua vastata muista kuin itsestään. sitten sille naiselle tapahtui kummia ja nyt hän on kolmen lapsen äiti eikä tule tästä urakasta selviämään.
 
Mulla ei ole lapsia, ei lemmikkejä eikä edes mitään tärkeää duunia, jossa voisin edetä. Että ajatelkaas, mä vasta vastuuta pakoilenkin. Enkä halua noista mitään. Lapset ja lemmikit on liian sitovia ja aikaavieviä. Ja nykyhommani lastenhoitajana on jees.

Muoks: Enkä edes jaksa hypätä baareissa. :xmas:
 
Eräs hyvä ystäväni ei miehensä kanssa halua lapsia. Hän kyllä pitää lapsista, mutta ei halua omalla toiminnallaan kuormittaa maapalloa. Arvostan hänen mielipidettään.

Eräs toinen hyvä ystäväni ei olisi tehnyt isätöntä lasta. Arvostan hänenkin mielipidettään.

Molemmat ovat aivan ihania, lojaaleja ja avarakatseisia ihmisiä :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: orion's belt

Yhteistyössä