Minkälainen on erityisherkkä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
lapsenne, ja minkä ikäinen?
Olen alkanut epäilemään lapsella erityisherkkyyttä, neuvolapsykologille on aika varattu.
Olisi mielenkiintoista kuulla arkielämästänne ja kuinka elämä sujuu.
 
vierailija
10v nyt. 5-vuotiaaksi asti oli alasti, koska vaatteet tuntui inhottavalta, sit alkoi häveliäisyyssyistä käyttää ainakin housuja. Ei urheile koska hiki tuntuu inhottavalta. Koviin ääniin laittaa kämmenet korville ja saattaa pitää omaa pälpätystä ettei kuulisi. Lasta kuvottaa herkästi vessa- ja vastaavat asiat, reagoi kuten ääniin, ettei kuulisi jos joku puhuu vessasta, vaipoista, tms.
Ei syö inhottavilta tuntuvia ruokia kuten hernekeittoa, vaikka maussa ei ole kuulemma mitään vikaa ja herneistäkin tykkää.
Nukahtamisvaikeus.
Herkkä vatsa (paljon ilmavaivoja, tietyt ruuat sulaa huonosti, ripuloi herkästi).
Arki sujuu niin että yritämme välttää lapsen turhaa kuormittamista kyseisillä asioilla. Koulussa erityishuomioitava.
 
vierailija
5v. Herkkä koville äänille, säikähtää helposti, peittää korvat tai käyttää kuulosuojaimia, tai jos ei näitä pysty tekemään tekee itse ääntä peittääkseen melua.

Herkkä tuntoaistimuksille. Pienetkin pipit on suuria. Sietää huonosti epämukavuuksia.

Herkkä aistimaan asioita. Tuntuu että sauraa tarkemmin ympäristöään.

Herkkä myös tunnepuolella. Loukkaantuu helposti epäoikeudenmukaisuuksista. Ei siedä hyvin suuria hälyisiä meluisia ryhmiä ja leikkejä. Ei edes suostu osallistumaan esim. hippaan, liikaa liikkuvia osia, yllätyksiä ja koskettelua.

Todella taitava monessa asiassa. Ikätasoaan edellä lukemisessa laskemisessa jne. Taiteellisesti todella lahjakas.
 
vierailija
Näkyikö erityisherkkyys jo pienempänä, esim. 2-3v käytöksessä, ja koska "diagnoosi" saatiin? Koska aloitte itse ajatella, että lapsi ei ole "ihan kuin muut"?
 
vierailija
No joo, näin jälkikäteen ajatellen näkyi, mutta ei sitä silloin osannut ajatella. Joskus 5v me alettiin epäillä ettei kaikki ole ihan niinkuin muilla samanikäisillä, ja otettiin yhteyttä perheneuvolaan.
Ei meidän lapsella mitään varsinaista diagnoosia ole, ei ole tullut mieleen että sellainen pitäisi olla, pitäisikö?
Hän nyt vaan on herkkä, saatiin perheneuvolasta hyvät "käyttöohjeet" ja niillä mennään.

T: äskeinen 10-vuotiaan äiti
 
vierailija
No joo, näin jälkikäteen ajatellen näkyi, mutta ei sitä silloin osannut ajatella. Joskus 5v me alettiin epäillä ettei kaikki ole ihan niinkuin muilla samanikäisillä, ja otettiin yhteyttä perheneuvolaan.
Ei meidän lapsella mitään varsinaista diagnoosia ole, ei ole tullut mieleen että sellainen pitäisi olla, pitäisikö?
Hän nyt vaan on herkkä, saatiin perheneuvolasta hyvät "käyttöohjeet" ja niillä mennään.

T: äskeinen 10-vuotiaan äiti
Mitä ne asiat oli, joista jälkikäteen ajatteli, että sitähän se oli? Vai nuo kaikki mainitsemasi?
Ei varmaan mitään diagnoosia pidä olla, kai erityisherkkyys on lähinnä luonteenpiirre/ temperamentti?
Asia on uutta mulle ja saatan puhua ihan väärillä termeillä.
 
vierailija
Mitä ne asiat oli, joista jälkikäteen ajatteli, että sitähän se oli? Vai nuo kaikki mainitsemasi?
Ei varmaan mitään diagnoosia pidä olla, kai erityisherkkyys on lähinnä luonteenpiirre/ temperamentti?
Asia on uutta mulle ja saatan puhua ihan väärillä termeillä.
Parivuotiaana oli nuo muut paitsi vessa-asiat, sen ikäiselle kakkavaippa on ehkä vielä jotenkin luonnollinen juttu. Mutta ei me sitä silloin tajuttu. Lapsi oli välillä yhtäkkiä aggressiivinen tai raivosi, mutta silloin se meni uhmaiän piikkiin, vaikkei se kaikki sitä pelkästään ollutkaan, hänellä oli paha olla jostain muusta syystä (esim. ilmavaivat, kuuma, meteli)
 

Yhteistyössä