Minkälainen on SAPPIKOHTAUS?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Sappikohtaus on kova kipukohtaus, johon liittyy usein pahoinvointia ja löysävatsaisuutta ja joskus närästystunnettakin kohtauksen aikana. Kipu tuntuu ylävatsalla yleensä enemmän oikealla ja saattaa säteillä oikeaan hartiaan. Pelkkä närästys ja ilmavaivat eivät ole tyypillisiä sappivaivoja, mutta kovaan kipukohtaukseen liittyessä ne sopivat siis sappivaivaan ihan hyvin.
 
sappi
Niin kauhean tuskalliset kivut, että ambulanssilla joudun sairaalaan mennä. Hyvä, että tajuissaan pysyy. Ambulanssimiehet/naiset laittaa mulle jo heti kotona kunnon kipupiikin, joka tosin alkaa vasta sairaalassa ollessa vaikuttaan. Oksennan ym. Niin kauheat tuskat, ettei voi kuvitella.
 
vieras ap
ko minulla välillä tuntuu tuossa rintalastan alla sellasta kovaa kipua syönnin jälkeen,Maha menee sekaisin ja tuntuu että pakko mennä maate. Närästää ja kovasti.Kurkussa asti tuntuu tosi kipeesti.
 
mie
Juu, täällä yksi, joka synnyttänyt luomusti, juurihoito tehty ilman puudutusta, mutta sappikivikohtaus meinasi "tappaa". Alkoi sillä lailla, että aivan kuin rintsikoiden alanauha ois alkanu kiristää, sitten kipu siirtyi lapaluihin ja sydänalaan. Tuntui närästykseltä potenssiin miljoona. Sydän hakkasi hulluna ja tuntui kouristavalta. Luulin kuolevani kipuun, pian aloin jo toivoakin kuolemaa. Pahempaa kipua en ole koskaan kokenut. Ambulanssilla sairaalaan.
 
P
Täälläkin yksi kolme kohtausta saanut. Kipu oli pahempaa kuin viisikiloisen lapsen synnyttäminen ilman kipulääkkeitä,kokemusta on. Minulla kohtaus aina loppui kun olin oksentanut koko vatsan sisällön tyhjäksi.
 
Ihan kauhea kipu alkaa tuolta maksan ja sapen kohdalta ja itsellä ainakin tulee pahoinvointia eli oksennusta jos kohtaus on paha tai alkaa esim niin että herään yöllä siihen kipuun enkä ole lääkettä ehtinyt ottaa.Olo on sellainen että sitä ei halua kokea,ja minä olen monesti ihan kolminkerroin tuskasta.Kävely on tosi hankalaa.
 
vieras
Edellä jo kuvattu joo. Mutta yksi neuvo: älä mene maate, vaan nojaa eteenpäin kumartuneena pöytään tms, jos meet maate niin sappitiehyet ei pääse tyhjenemään ja kipu vaan pahenee.
 
Sari
Moi! Helvetinmoiset kivut keskiviikkona: ensin kuristuksia töissä, kotiin lounaalle, lisä kouristuksia. Sitten lounaaksi keittoa ja leipää: virhe!: lisää kipuja ja kouristuksia. Tyhmänä suomalaisen takaisin duuniin, mutta jo tunnin kuluttua takaisin kotiin. Pyöruimän sängyllä, kunnes mies vei sairaalaan. Hätäleikkaus vuorokauden kulessa. Helvetisti kipuja, hyvä kun selvisin. Onnea kaikille, paska juttu, mut kyllä siitä selviää, ku jaksaa ne kivput. Ja aikaa pitää otaaa, kunnon sairasloma vaatia, ei ole simppelia tervehtyä
 
mamskuliini
mulla on aikanaan todettu vatsakatarri ja sanottu että vuosien kuluttua voi siirtyä vatsahaavakis.vatsa ollut suhteellisen hyvässä kunnossa viimeaikoina mutta nyt oli kuitenkin viimeviikolla aivan järjettömät kivut.en nukkunut juurikaan yöllä ja olen melkeen varma että ei ollut vatsakatarria vaan kyse oli sappivaivoista.mulla oli 3 päivää sen jälkeen sisuskalut niin kipeät että autossa istuessa kun tuli töyssy niin vatsaan sattui.pallea oli turvonnyt ja kosketuskin teki kipeää.onko kellään ollut "sisuskalut" hellänä kohtauksen jälkeen että onko normaalia?
 
vanapoika
Kyllä noita viestejä luettuani olen varma että minullakin on kyseessä sappi kohtaus, jonka olen saanut kolmesti.Kipu on tosiaan hirveä sanoin kuvaamaton. Ja aina on alkanut syötyäni hieman liikaa ja rasvaista ruokaa.Väliä on onneksi ollut kohtauksilla vuosia.
Nyt luvin jonkun viestistä ettei pidä mennä makuulle, van nojata johonkin etu kumarasa. se on toiminut minullakin.Seuraavan kohtauksen tullessa menen kyllä sairaalaan ja vaadin leikkauksen mikäli se todetaan sappi vaivaksi. Kipua sellaista ei kestä mikään eikä kukaan.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vanapoika:
Seuraavan kohtauksen tullessa menen kyllä sairaalaan ja vaadin leikkauksen mikäli se todetaan sappi vaivaksi. Kipua sellaista ei kestä mikään eikä kukaan.
Kannattas kyllä mennä jo aiemmin, koska siihen leikkaukseen päässyyn voi mennä se puoli vuotta ellei pääse / joudu kiireellisenä.
 
P*skamaha
Alkuperäinen kirjoittaja Sari:
Hätäleikkaus vuorokauden kulessa.
Hihi. Vai että "hätäleikkaus". Korkeintaan punainen, ja sittenkin saattaa jäädä kiireellisempien punaisten, saati "mustien" (hätäleikkaus) jalkoihin. Todennäköisesti kuitenkin oranssi. Eikä noita hätäleikkauksia noin yleisesti missään osastoilla odotuteta tuntikausia, vaan leikataan todellakin asap, heti kun saadaan tiimi kokoon ja sali vapaaksi (jos ei ole jo) ja kaikki käytettävissä olevat effortit laitetaan tällä kiireellisyydellä leikattavan eteen.


Heti leikattavat (Toti-kiirellisyys: HÄTÄLEIKKAUS) Hätäsektio,Kiireellinen sektio,Rupturoitunut aortta-aneurysma tai epäily, Arterielli vuoto,Massiivi vuoto, Postoperatiiviset vuodot, joissa epävakaa hemodynamiikka,Extrauteriina, jossa epävakaa hemodynamiikka,Istukkaretentio jossa massiivi vuoto

0-8 tunnin kuluessa leikattavat (Toti-kiirellisyys: PUNAINEN) GE- ja yleiskirurgia: Akuutti maha, Peritoniitti, Strangulaatio tai suoli-iskemiaepäily, Uhkaava perforaatio (colonobstruktio, vakava kolekystiitti, pidempään oireillut vaikeaoireinen appendisiitti jne), Kureutunut ulkoinen tai sisäinen tyrä, Trauma; tylppä tai penetroiva vamma, Nekrotisoivat pehmytkudosinfektiot

Verisuonikirurgia:Raajan elinkelpoisuutta välittömästi uhkaava iskemia, Septinen iskeeminen infektio, Postoperatiivinen vuoto / komplikaatio,Verisuonitrauma

Urologia:Rakkotamponaatio

Massiivi hematuria, Rakkoperforaatio, Testistorsio,Priapismi, Penetroiva urologinen vamma, Genitaalien laseraatiovamma, Nekrotisoiva pehmytkudosinfektio

Gynekologia ja obstetriikka: vuotava keskenmeno, vaginan traumaattiset laseraatiot, anaalisfinkterin repeämä, Ortopedia ja traumatologia,cauda equina,avomurtumatmurtuma, jossa luksaatio, verisuoni - tai hermovamm,a faskiotomiat

8 - 24 tunnin sisällä leikattavat (Toti-kiirellisyys: ORANSSI)
Ortopedia ja traumatologia:tietyt lasten murtumat (esim suprakondylaarimurtumat ) dislokoituneet sääri - ja reisimurtumat Bi- ja trimalleolaarimurtumat ja vastaavat Repositiot

24-48 tunnin sisällä leikattavat (Toti-kiirellisyys: KELTAINEN) lonkkamurtumat

Lähipäivinä leikattavat (VIHREÄLINJA) Potilaat odottavat leikkausta vuodeosastolla tai kotona. Nämä potilaat tulisi pyrkiä leikkaamaan suunnitellusti muutaman vuorokauden sisällä. Mahdollisuuksien mukaan sijoitetaan leikkauslistalle edellisenä päivänä, joka myös potilaalle ilmoitetaan. Näin vältytään pitkittyneeltä paastolta ja odotukselta


American Society of Anesthesiologists (ASA)
Patient Physical Status Classification 3

ASA I - A normal healthy patient.
ASA II - A patient with mild systemic disease.
ASA III - A patient with severe systemic disease.
ASA IV - A patient with severe systemic disease that is a constant threat to life.
ASA V - A moribund patient who is not expected to survive without the operation.
ASA VI - A declared brain-dead patient whose organs are being removed for donor purposes.
E - Emergency operation of any variety (used to modify one of the above classifications, i.e., ASA III-E)
 
Voin kertoa oman kokemukseni. Ensimmäinen mahakipukohtaus tuli 2007 kesällä. Yhtäkkiä tuli keskelle ylämahaa hirvittävä mahasärky. Oksetti, tuntui että vatsa on jotenkin solmussa että mikään ei kulje, ei ilma, ei uloste ei mikään. Ihan kuin tukossa olisin. Koko päivän vääntelehdin sängyssä ja etsin hyviä asentoja ja välillä kävin istumassa kippurassa kuumassa suihkussa koska se rentoutti oloa. Olo oli aika hirveä. Yöllä se meni ohi. Se kohtaus kesti siis kymmenisen tuntia. Koska seuraavana päivänä ei ollut mitään ja vatsa toimi erittäin hyvin että ajattelin että ehkäpä se oli ollut ummetusta vaikka jo työn puolesta olisi pitänyt tietää että ummetus ei noin oireile.
Seuraava kohtaus tuli helmikuussa 2008 syötyäni kotipizzan monsteria. Valvoin koko yön ja sama kipu keskellä ylämahaa ja taas avain kuin suoli tukossa että solmu keskellä mahaa ja mikään ei kulje. Oksensin monta kertaa. Sitä kesti läpi yön, n.9 tuntia. Siitä se putki alkoi, kohtauksia tuli lievempinä pitkin kevättä kunnes toukokuussa 2008 paukahti paha päälle. Tuli taas sama voimakas mahasärky keskelle ylämahaa, masassa kamala tukkonen oli ihan kuin solmussa olisi maha, oksentelin, aloin muuttua keltaiseksi. Kaksi viikkoa söin pelkkää kauravelliä ja mustikkavadelmakiisseliä. Kävin lääkärillä joka määräsi ultraan ja verikokeisiin ja määräsi litalgia. Verikokeissa kävin heti ja ultraan menin heti seuraavana päivänä. Ultrassa näkyi että sappirakko on täynnä pieniä kiviä, monta kymmentä kpl. Lisäksi sappitiehyeen alku joka ultrassa näkyy oli laajentunut. Radiologi epäili että siellä on tiehytkivi paraikaa tai sitten sieltä oli kivi mennyt läpi. Seuraavana päivänä posootin taas lääkärilleni joka sanoi että maksa-arvot ja bilirubiinit on katossa ja pitäisi pistää lähete kunnalliselle sairaalaan että leikkaavat nopsasti. No, kaiken aikaa päivät meni siinä että n.10h kesti aina se kohtaus, oksentelin, söin velliä, oksentelin, istuin kippurassa kuumassa suihkussa ja vääntelehdin sängyssä ja litalginista ei mitään hyötyä. Pistin kolmekin suppoa kerralla ja ainoa oli että vintti meni pimeäksi hetkeksi, nukuin ehkä tunni ja heräsin taas koviin kipuihin.
Seuraavana päivänä olin uusissa verikokeissa ja lääkäri oli toivnut että poikkean hänen huoneessaan kertomassa kuulumiset. Samalla hän soitti kaverilleen sairaalaan ylilääkärille että pakko leikata ja nopeasti. Ja sitten sieltä jonohoitaja soittikin heti iltapäivällä että voinko tulla ylihuomenna leikkaukseen. Sitten kävin seuraavana päivänä tapaamassa anestesialääkärin ja yllääkärin joka mut leikkasi ja kävin taas liudassa verikokeita ja vielä magneettikuvissa jossa katsottiin että on tiehyeessä paraikaa kiveä. Iltapäivällä lääkäri soitti että magneettikuvat ok, tiehyeessä ei kiveä ja leikkaus voidaan tehdä seuraavana päivänä ja aamusta painelin sitten sairaalaan ja aamusta minut leikattiin ja samana iltapäivänä pääsin kotiin. Ja siihen loppui vaivat.

Kaiken kaikkiaan karmaiseva kokemus. Ja sorry kirjoitusvirheet.
 
Vanha aloitus mutta paljon asiasta halutaan tietää joten paan oman kokemuksen. Mulla alkoi se kohtauksella missä alkoi eka ylävatsalla tai keskellä(en muista) kipu. Koveni pikkuhiljaa ja lopulta kipu myös lapaluiden kohdalla, kipu- ja puristusrengas meni rintojen alta. Kipu meni niin kovaksi et steppasin ja ulisin kuin synnyttäessä. MIKÄÄN ei auta siinä! Ei makuu, ei istuminen, ei paikallaan olo, ei steppaaminen, ei hengittäminen rauhassa, ei puuskutus, ei MIKÄÄN!!!
toinen tuli sit muutaman päivän päästä. Olin jo valmiina lähteen päivystykseen. Kysyin kyytiä tuttavilta, kukaan ei päässy viemään, taksiin ei ois ollu varaa paitsi pakon edessä. No pakkohan se kyllä oli :/ mutta kipu lakkas ja en menny. Kolmas tuli ja sisko vei mut. Kipu taas loppu ennen kun se tuli mut hiukan uusi autossa. Päivystyksessä kipu poissa mutta olin ihan poikki. Sanoin et huimaa, maha hellänä kohtauksesta jne. Otettiin sydänfilmi, hengitin paperipussiin ym. Lääkäri tuli ja kyseli onko jotain tapahtunut kotona, olenko stressaantunut? Masentaako? :kieh: :LOL: just. Sanoin et sain vauvan juuri, kaikki niin hyvin kuin olla ja voi enkä ole masentunut. Lääkäri: aijaa, non ei se varmaan sit oo paniikkikohtaus. Yeah right? |O
Mulla kohtauksen laukasi ties mikä, en uskaltanut syödä lopulta mitään. Paheni ja tiheni. Kerrankin kohtaus kesti reilusti toista tuntia.
Paineli ja kyseli. Lopulta sanoi et voi olla sappikivet ja laitto lähetteen ultraan jossa oli rakko puolillaan soraa.
Sain kohtauksiin kipulääkkeet.
Leikattiin ja nyt kaikki hyvin. :wave:
Lääkäri sanoi että nuorilla naisilla voi olla sitä koska jotkut laihtuvat liian nopeeta. Mulla on aina tullut ja mennyt raskauskilot hups vaan. Esim tytöstä tuli 14 kg joista 10kg jäi laitokselle ja loput 4 perään pois noin vain. Sitten laihduin vielä lisää sappitaudin takia.
 
mies 63v
Alkuperäinen kirjoittaja CorpseBride:
Jep jep, on meinaan niin tuskaa, et ei paljon pahempaa tuu mieleen! |O
Kyllä mitään sappikohtaukseen varrattavaa kipua en tiedä olevan olemassakaan. Synnytyksestä ei ole kokemusta kun olen mies henkilö, mutta kun kohtaus tulee, niin siihen ei auta mikään lääke heti.
Viimeiksi saadessani kunnon sappi kohtauksen tuli minulle myös haima tulehdus. Se todettiin johtuneen sappi kivistä jotka olivat lähteneet liikkeelle ja tukkineet haima tiehyeen. Nyt odotan leikkaukseen pääsyä, Se tehdään nykyään tähystämällä. Ei haavoja eikä sairaalassa oloa pitkää.
 
nainen 50+
Mulla joskus sappi varmaan vaivaa, ainakin jos syön kurkkua tai omenaa. Eilen ja tänään syönyt suolakurkkua kun niihin himo ja kyllä turvottaa palleaa ja koskee. Makasin jo tyynyn päällä mahallaan ja otin särkylääkettä, Samarinia ja Valmarinia.
 

Yhteistyössä