Missä iässä lopetitte koiran rokotukset?

Niin kauan rokotan 2 vuoden välein kun koira elää.Outo kysymys mielestäni tämä...
Meinaatko että menee rahat hukkaan jos rokotat vanhan koiran? Joku koira kuolee 8 vuotiaana ja toinen pötkii 14 vuotiaaksi asti ellei vanhemmaksikin.

 
Koko iän meillä on kaikki eläimet rokotettu ja rokotetaan. Ainoa poikkeus oli meidän vanha kissa jonka rokotuksen voimassa olo umpeutui pari viikkoa ennen sovittua lopetusajankohtaa.
kyllä se aikuinenkin koira saa ne tarttuvat taudit ilman rokotteen antamaa suojaa, ihan niinkuin pentukin. Vanhukset etenkin vielä ehkä jopa herkemmin..
Tosiaan kummallinen kysymys munkin mielestäni.. :eek:
 
Ja kun aatellaan et vanhemmiten se vastustuskyky heikkenee niin miksi lopettaa vanhan koiran rokottaminen? Tosin oon kuullut eläinlääkärin suusta lauseen "Tätä koiraa on rokotettu niin paljon että vasta-ainetta riittää loppuiäksi". Mutta tuohon en kyllä uskois.
 
Meinataan rokottaa loppuun saakka. Oon kyllä kuullu että ihan eläinlääkärit on joillekkin suositellu että ei rokottas enää vanhaa koiraa koska on hyödytöntä, että koira on jo tarvittavan vastustuskyvyn saanut ja se 2vuoden välien annettu rokotus ois vaan tehoste.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
siis täh...2v välein..

ja mä hemmetti joudun tota shelttiä juoksuttaan kerran vuodessa rokotteella ja toisen kerran sydänkontrollissa...
eli joka vuos käydään minimissään 2krt/v lääkäris
Jos koira on tavallinen kotikoira jonka kanssa ei harrasteta esim. luolilla käyntiä niin rokotuksia ei tarvitse uusia kuin 2v. välein. Kannattaa kysäistä asiasta eläinlääkärissä seuraavan kerran käydessänne. Nämä uudet Kennelliiton rokotussuositukset ovat jonkin vuoden olleet käytössä. Kaikki ell eivät tietenkään suosituksista piittaa, mutta on kuitenkin tutkittu että rokotteiden teho kestää sen kaksi vuotta, todennäköisesti pidempäänkin :)
 
Mun vanhemmat eivät rokottaneet, nyt jo edes mennyttä koiraa enää 9v jälkeen.. olin ensin täysin sitä vastaan, sillä minusta koira pitää rokottaa niin kauan kun se elää.. no, tämä koira jouduttiin lopettamaan sitten 11 vuotiaana, joten ei se kerennyt olla ilman sitä 11v-rokotusta kuin reilun puoli vuotta.. (onpas sekavasti selitetty) :ashamed:
 
Lapsuuden kodissani oli collie, jota käytettiin pentuaikana muutaman kerran rokotuksella.. Koira eli 13 vuotiaaksi ilman mitään tauteja yms.. koiran sisko, jota rokotettiin säännöllisesti yms sairasti vaikka mitä ja kuoli monta vuotta aikasemmin.. Tiedä sitten mistä nämäkin johtu, mutta kummiski.. Itse kyllä nuo nykyiset koirat rokotan säännöllisesti loppuun saakka.. =)
 
Koiralle annettavat rokotukset 12vko. nelosrokote, 16 vko nelosrokotteeseen tehoste ja raivotautirokote. Vuoden iässä annettaan nelosrokote ja raivotautirokote ja tämän jälkeen kahden vuoden välein ellei matkusteta ulkomailla tai käydä esim. luolakoirakokeissa, niin silloin ainakin raivotautirokote annetaan vuoden välein. Näyttelyihin riittää tuo kahden vuoden välein rokottaminen.
 
Meillä on 6v cockeri, jolle ei ole enää annettu raivotauti rokotetta, koska se ei ole näyttely eikä metsästyskoira. Kolmen ell:n mielipide on kysytty ja kaikki on sanonu, että kun kerta on koko ajan "valvovan silmän alla" niin ei tarvii raivotautirokotetta enää. Se laitettiin 4v rokotuksissa vielä, mutta nyt heinäkuussa ei laitettu enää.
Muuten koira rokotetaan 2v välein, vaikka jo yksi ell oli sitä mieltä, että suoja riittää loppuiäksi. Mutta kyllä saa koira käydä piikkinsä hakee, eikä tuo hinta nyt niin kamala ole, että siihen talous kaatuis.
Sit taas toinen meidän koira (4v hirvikoira, joka ei hauku hirveä, vaan on meillä sohvakoirana ja lekkikaverina) rokotetaan raivotautia vastaan lpoun ikänsä, koska se taas kulkee mun mukana marja,- ja sienimetsäreissut, ja isännän mukana kalareissut. Nämä asiat on keskusteltu ell:n kanssa, ja hänen kanssaan on sovittu, että näin edetään.
Kyllä mä oon kuullu, että koiria jätetään 7 v eteenpäin rokotamatta, mutta on se aika kummallista munkin mielestä. Jokainen tietysti saa tehdä niinkuin lystää.
 
Mie en vaan ymmärrä, miksi koira tulisi jättää rokottamatta? Se ei kuitenakaan vaadi, kuin yhden koira-kontaktin, sen yhden ainoan kerran ja sitten mulistaan turoa rutussa, kun olisi vaan pitänyt rokottaa se koira...

Venäjältä ja muualta itäblokin maista tulee kuitenkin suhteellisen paljon koiria ja ihan oman itseni takia jo rokottaisin koirani... :$
 
siis täh...2v välein..

ja mä hemmetti joudun tota shelttiä juoksuttaan kerran vuodessa rokotteella ja toisen kerran sydänkontrollissa...
eli joka vuos käydään minimissään 2krt/v lääkäris


Kahden vuoden välein rokottaminen riittää kyllä ihan näyttelykoirillekkin, ulkomailla reissaajat on asia erikseen. Luolakoirilla rabies tulee uusia vuoden välein.

Alle vuoden ikäisen koiran rokotukset ovat voimassa vuoden, yli vuoden ikäisen kaksi vuotta.
 
parempi kysymys olis ehkä kuinka usein rokotatte koiranne :) tuo rokotuskäytäntö ihan samoilla aineilla kun vaihtelee maittain. täälläkin ell voi merkitä uusimisväliksi 1 v vaikka kennelliitonkin ohjeen mukaan 2 v riittää. usassa väli on 3 v. ja kannattaa miettiä mitä rokotteita koira todella tarvitsee, jos esim. maalla eikä tekemisissä paljon muiden kanssa, kennelyskä ihan turha. mutta rabies aina voimassa, se on tappava tauti ja tarttuu myös ihmiseen!
 
Täällä myös vanhemman rokottamattomn koiran omistaja ja ajattelin vastata tähän vanhaan ketjuun. Näyttelyitä harrastettiin 4 vuotta ja sen jälkeen ei olla rokottettu millään lailla. Perheen toista koiraakaan ei ole rokotettu sitten pentuajan. Kotikoiria kummatkin. Oman koiran kanssa olen käynyt marjassa ja sienessä. Koirani on 15 vuotias. Kun kerran päätin olla rokottamatta koiraa niin ei se asia ole sen pahemmin päätä vaivannut. Nämä on sellaisia asioita joita ei kukaan kyllä utele toisilta. Mitä sellaisella tietolla tekee? Olen okei asian kanssa koska Suomi on rabiesvapaa maa. Emmekä käyskentele itärajalla. Uskon että näillä elintavoilla koirallani on häviävän pieni todennäköisyys saada rabiesta. Jos vaikka laittaisin rokoterahat agilityharrastukseen, voi olla todennäköisempää että koira vaikka saa sieltä liikuntaelinvamman johon koira pitää lopettaa. Ja jos rabies epäilyjä tulisi, ne tiedotettaisiin hyvissä ajoin mediassa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä