Missä iässä vauva ymmärtää sanoja? (ja mitä sanoja teillä?)

  • Viestiketjun aloittaja satu
  • Ensimmäinen viesti
Miepä
Ihan hyvin voi 7 kk jo ymmärtää. Meillä ainakin puolivuotias selkeästi tajuaa sanan jolla tarkotetaan tissimaitoa, siis itse keksitty ja alusta asti vauvalle toisteltu syöttötilanteessa. Ja muutamia tavaroita vaikuttaa jo muistavan, lisäksi oman nimen ja isi+äiti. Ensinhän niiden on ymmärrettävä sana ja sen kohde ennenkuin tarkoituksellista puhettakaan voi tulla.
 
ppp
Meillä liikutaan sit ilmeisesti enemmän...kävelly on kuukauden päivät tuettuna, työntää lelulaatikkoa lattialla. Juttelee kyllä kovasti sitä omaa kieltään, mutta ei sieltä sanoja erota.
 
Miepä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ei se sano mitää, mut katsoo oikeeseen paikkaan ku mainitsen jonku noista sanoista...
ja oman nimesä ymmärtää :)
Näin mäkin olen asian huomannut, tietysti kun ei mitään oikeisiin sanoihin viittaavaakaan vielä ole. Ihan omaa kieltä puhuu :D
 
meillä puolivuotias tyttö sanoo aina syödessä, kun avaa suunsa lusikalle "Mammmmm" tai "Mmmmm" :D Minä sanon yleensä aina silloin myös "Nam" ja tyttö varmaan vaan yrittää toistaa perässä samaa kivalta kuulostavaa sanaa :D On se vaan niin helluusta... :heart:

Vaikka tuskin tuon ikäinen vielä kuitenkaan ymmärtää miksi noin sanotaan ja että sillä olis joku merkitys? :D
 
vieras
Voi muuten leikkiä vauvan kanssa sellaista leikkiä, kun "missä".. Ensin siis "opetetaan" jokin uusi sana..vaikka kello tms. Sitten kysytään "missä on kello?" Ja vauva katsoo kellon suuntaan. Eli justiinsa tuosta vauvan katseesta huomaa, kun vauva ymmärtää sanan kuten ap. sanoikin.
Yleensä vauvat tästä leikistä itsekin tykkäävät ja pitävät mukavana, kun ei vaan silleen ihan liikaa tätä harrasta (huom! pieni vauva ei jaksa keskittyä kovin pitkiä aikoja vielä).

 
jo
Meillä rupes 10kk ikäisenä oppimaan ymmärtämään sanoja. Aloitettiin kysymällä missä kello, kukka, taulu yms ja näytettiin samalla missä kyseinen esinen on. Nyt 1v3kk ymmärtää kaiken, mutta ei itse puhu juuri mitään vielä.
 
Miepä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi muuten leikkiä vauvan kanssa sellaista leikkiä, kun "missä".. Ensin siis "opetetaan" jokin uusi sana..vaikka kello tms. Sitten kysytään "missä on kello?" Ja vauva katsoo kellon suuntaan. Eli justiinsa tuosta vauvan katseesta huomaa, kun vauva ymmärtää sanan kuten ap. sanoikin.
Yleensä vauvat tästä leikistä itsekin tykkäävät ja pitävät mukavana, kun ei vaan silleen ihan liikaa tätä harrasta (huom! pieni vauva ei jaksa keskittyä kovin pitkiä aikoja vielä).
Just näin meillä on tehty ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
miten vauva ymmärtää sanan "missä"?

:D 7kk innokas äiti kysyy
Vauva alkaa yleensä tilanteesta ymmärtää mitä "missä" sanalla tarkoitetaan ja osaa katsoa oikeaa kohdetta (vaikka ei välttämättä konkreettisesti sanaa "missä" ymmärtäisikään..".

Ensin, kun vauva ei vielä tiedä mikä on esim. "kello" niin, kun vauva katsoo kysymyksen jälkeen "kelloa" vaikka vahingossa tai kun vanhempi "kelloa" näyttää ja vauva katsoo niin vauvaa kehutaan :)

Ja kannattaa muistaa, että vauvat ovat kuitenkin puheen ymmärtämisen kannaltakin tässä ennen vuoden ikää hyvinkin yksilöllisiä (vaikka puheen tuotossa on selkeästi enempi vaihtelua). Toiset vauvat lähtevät tähän leikkiin nopeasti ja toisilta käsitteiden opetteluun kuluu sitten enemmän aikaa.
 
vieras
Mä muistan ikuisesti sen tilanteen, kun 8kk ikäinen lapseni istui syöttötuolissa ja mä laitoin ruokaa. Lapsi näki ikkunasta ulos, ja tuijotti tosi intensiivisesti ensin ulos, sit mua ja taas ulos. Menin katsomaan, niin lähipuussa istui tosi iso varis. Siltä istumalta oppi lapsi varis-sanan, aina ulkonakin niitä bongaili. :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Miepä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi muuten leikkiä vauvan kanssa sellaista leikkiä, kun "missä".. Ensin siis "opetetaan" jokin uusi sana..vaikka kello tms. Sitten kysytään "missä on kello?" Ja vauva katsoo kellon suuntaan. Eli justiinsa tuosta vauvan katseesta huomaa, kun vauva ymmärtää sanan kuten ap. sanoikin.
Yleensä vauvat tästä leikistä itsekin tykkäävät ja pitävät mukavana, kun ei vaan silleen ihan liikaa tätä harrasta (huom! pieni vauva ei jaksa keskittyä kovin pitkiä aikoja vielä).
Just näin meillä on tehty ;)
Näin meilläkin :)

Ei varmaa kauheen monta esinettä kannata heti opettaa/tyrkyttää, ettei toinen mee ihan sekasin.
 
laahkana
Alkuperäinen kirjoittaja ppp:
siis oikeestikko? anteeksi tyhmyyteni, mut ei meil viel tuu sanoja enkä oo huomannu et ymmärtäis mitää muuta ku ketä on äiti ja ketä isi. meil vauva 8 ja puol kk
Meillä on yhdeksänkuinen eikä se ees tajua kuka on äiti ja kuka on isi.
 

Yhteistyössä