Mistä aluslakana 200 x 200 sänkyyn?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei! Onko kellään tietoa, mistä voisi ostaa aluslakanat 200 × 200 kokoiseen sänkyyn? 180 leveään petariin vielä löytääkin lakanan, mutta sitä isompia en ole nähnyt.
 
vierailija
ärsyttää kun tiettyjä kokoja ei vaan ole. lakanoista 200x200 ja muutkin sitä suuremmat koot on kiven alla ja muotoon ommellut 180x200. ja tyynyliinoja ei ole isoja... esim.50x80 ja kylpyhuoneen matot on kaikki tyyliin kokoa 50x80 ja tarvitsisin ainakin 80x150-200. kaksi mattoa peränjälkeen on typerän näköistä. miksi ei voida valmistaa suurempia kylppärinmattoja. :mad:
 
löytyy niitä. meilä ko ukko on liki 2metriä pitkä, on sänkyki 210x180cm ja siihenki löytyy lakanoita kyllä ko ettiä ossaa. tähän hättään en ossaa sanoa mistä viimeksi olen löytäny, ko muisti on perseestä ja hetkeen ei ole uusia tarvinnu
 
vierailija
en vittu osta stockan kalliita silkkilakanoita vaikka olisivat ainoita maailmassa.....sitäpaitsi silkki tai satiini aluslakana ei sovi yhtään säärikarvoille. jos et ajele jokapäivä niin sänki jää ikävästi kiinni lakanaan.
 
vierailija
en vittu osta stockan kalliita silkkilakanoita vaikka olisivat ainoita maailmassa.....sitäpaitsi silkki tai satiini aluslakana ei sovi yhtään säärikarvoille. jos et ajele jokapäivä niin sänki jää ikävästi kiinni lakanaan.
Osaatko tehdä pussisauman? Olen vuosikausia ommellut vanhoista lakanoista sellaisia, kun on valtavan suuri sänky, enkä tykkää siitä, että ne lakanat eivät yllä petauspatjan alle. Siis sun täytyy ne kuluneimmat reunat ommella yhteen pussisaumalla ja tietysti leikkaat huonoimmat kohdat ensin pois. Idea on siinä, et se ohut kangas ei tunnu yhtään paksummalta, kun siinä on suunnilleen puolet vähemmän kangasta. Paras tulos tulee, jos se keskusta on paksuinta, vaikka neliö, ja siihen sit ompelet niitä muita kankaita ympyrään. Hulpiot tietysti kannattaa aina leikata kokonaan pois. Tuo muuten ei kauaa vie, joten vie ompelijalle, jos ei itsellä aikaa ole. Nepalilaiset ompelevat samalla metodilla koristetyynynpäällisiä, joten ei niillä väreilläkään aina merkitystä ole, mitä laitat. MUTTA pese ensin kaikki kankaat 90 asteessa pitkällä ohjelmalla ja silitä kunnolla valmiiksi. Pussisaumaa on käytetty sata vuotta sitten yleisesti, kun polkukoneilla on ommeltu, ennen siksakkia.
 
vierailija
Omituista, kun ei löydy paussisaumasta mitään muuta nyt:
http://handmadebyhanne.blogspot.com/2014/08/tunika.html

Kaarteisiin, esimerkiksi taskun reunoihin ja kainaloihin, päänteihin ym käytetään kyllä vinokaitaletta, kaupasta valmiina myytävää vinonauhaa, mutta pussisauma on parhaimmillaan täysin suorassa kankaassa on suorassa ompeleessa. Se lopputulos on samanlainen molemmin puolin ja voit tehdä kääntömekkoja ym kätevästi sen jälkeen, kun olet yhden pussisauman tehnyt:rolleyes:
 
r0s
Ihmettelinkin, et eikö niitäkään enää saa mistään. Kiitos! PUSSIsauma ei kuivu niin nopeasti, kuin yksinkertainen kangas eikä sellaista saa laittaa kaappiin, ennen kuin on varmasti kuiva myös saumoista. Samasta syystä muuten ne vaatteet kannattaa kuivata hengarissa.
Mä ripustan ne muotoonommellut henkariin kuivumaan ja kuivuttuaan henkarissa vaatekaappiin paitojen ja mekkojen kanssa samalle orrelle.
 
vierailija
Mä ripustan ne muotoonommellut henkariin kuivumaan ja kuivuttuaan henkarissa vaatekaappiin paitojen ja mekkojen kanssa samalle orrelle.
Ai, niitä en olekaan käyttänyt, vaan etupäässä noita puuvillasatiinisia ja toisten entisiä ihanasti kuluneita. Pellavaisia en ole koskaan omistanut, mutta miehen kotona on ollut sellaisia - ja pussisaumoilla kaikki. Ne ei tosiaan kulu ikinä rikki:D
 
vierailija
Kiitos vinkeistä! Suunnittelen 200x 200 sängyn hankintaa, mutta halusin ensin varmistua että petareita ja lakanoita löytyy. Netistä näitä yritin aiemmin etsiä, mutta lakanoiden osalta heikoin tuloksin. Ehdottomia suosikkejani ovat muotoonommellut lakanat&satiinipuuvilla (Ikean kyseiset lakanat ovat olleet mielestäni hyviä. Kurjaa, että satiinipuuvillalakanat ovat vähentyneet). Vaikka en ole ihan avuton ompelukoneen kanssa niin ilman kaavoja/tarkkoja mittoja niiden ompelu epäilyttää. Noiden muotoonommeltujen lakanoiden kuivumisen osalta en ole itse huomannut ongelmaa.
 
vierailija
Ompelussa on tosiaan oleellista se, että ensin peset ne kaikki 90 asteessa, koska siinä ne kutistuu, jos ei ole vielä kutistunut aikaisemmin. Ja silityksen yhteydessä revit ne kaikki reunat suoriksi, ettei jää hulpioita eikä kieroja saumoja. Lopputulos riippuu tuosta, joten jos ei sitä viitsi tehdä, kanattaa mennä kauppaan ja ostaa parasta aivinpellavaa. Se on todella pehmeää, ihanaa, viileää helteellä. Kai sitä joku tekee, kun Suomessakin pellava kasvaa ihan hyvin kaikkialla - sanovat ne, joilta olen kysellyt.
 

Yhteistyössä