Mistä johtuu, että jotkut eivät liho vaikka syövät paljon?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei mysteeriä:
Ne jotka syövät "ihan mitä tahansa eikä lihoa" eivät todellisuudessa syö niin paljon kokonaisuudessaan kuin ne, jotka lihovat. Siis kun ihan tarkkaan seurattaisiin pitkältä aikaväliltä, miten paljon kaloreita kertyy. Kyllä laihakin voi syödä herkkuja jne. samasta pöydästä kuin lihavakin, mutta yli 90% tapauksista kokonaisruokamäärä on sitten kokonaisuudessaan pienempi kuin lihavilla. Annoskoot PLUS tietenkin liikunnan vaikutus. Ei siinä yleensä mitään mysteeriä takana ole. Laihat vain useimmiten saavat lihavia vähemmän kaloreita pitkällä aikavälillä, piste.
Niinpä. :D
Aivan taatusti kuka tahansa lihoisi jos söisi vaikka kuten minä, JATKUVASTI.
 
hm
Onhan tästä tehty tutkimuskin. Ja kyllä se niin on, että lihavat laittavat itseensä paljon enemän rahaa kuin laihat. eli syövät kalliimmasti ja enemmän, liikkuvat autolla työmatkat ym matkat jne. ei siinä mitään mysteeriä ole.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nopea aineenvaihdunta?
No, monesti he eivät oikeasti syö niin paljoa...tai kuvittelevat syövänsä paljon ja todellisuudessa syövät murto-osan ylipainoisten syömisistä.
opiskelin samaa aikaa erään laihan tytön kanssa. Koko ajan voukasi miten kauheasti syö, ja söikin aina siihen aikaa kun oli yleisöä. Oikeasti söi jonkun siemensämpylän, tojmaatin ym. tosi terveellistä ja pientä. siis oli lähestulkoon syömättä mutta söi aina kun oli yleisöä. ja asuimme soluasunnossa joten syömiset näin aika tarkkaan pitemmällä aikavälillä.

Meuhkasi kovasti syömisistään, mutta ei koskaan syönyt esim. sellaista mitä läskit syövät: viinereitä, hampurilaisia, sipsejä jne. turhaa energiaa. söi tomaatin ja sämpylän ja paasasi miten on taas syönyt ihan hulluna...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Örppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mä olin ennen raskautta sellanen ettei mun tarvinnu ku karkkihyllyn ohi kävellä niin johan pomppas pari kiloo painoo lisää :D Mutta synnytyksen jälkeen paino vaan laski ja laski ja laski.... eikä oo koskaa sillee palautunu. Edelleen painan vähemmän ku raskaaks tullessa 6 v sitten eikä painoo saa millään ylös.

Tää mua eniten ihmetyttää et mistä tällanen johtuu.
Älä nyt kauheasti huolestu, mutta ootko varma että olet terve? Siis yleensä tuollainen muutos viittaa johonkin sairauteen - tai siis joihinkin sairauksiin liittyy sellasta. Mutta kaipa sitä voi tapahtua ihan ilman syytä ja olet vaan erittäin onnekas :D Tai tällä hetkellä ajattelen että olisin sun sijassas ihan uskomattoman happy, kun itsellä vaan on mennyt just päinvastoin toi painonkehitys raskauksien jälkeen.
Oon terve. Mä nimittäin kävin asian takia aikoinaan lääkärissä ja tutkittiin ja hutkittiin kaikki mahdollinen. Mutta kaikki oli kunnossa.

Mulle myös silloinen yks lääkäri erittäin ylimieliseen sävyyn sanoi että sä varmasti vaan luulet syöväs niin paljo, et sä oikeesti syö tarpeeks.. Parin viikon päähän oli uus aika lekurille ja pidin sen ajan sille ruokapäiväkirjaa. Lopputulos oli se että mä söin 2200-3300 kcal/vrk enkä todellakaan harrastanut mitään liikuntaa ku en pahemmin pysty. Sen jälkeen se lääkäri ei enää ottanut aihetta esille.. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja Örppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mä olin ennen raskautta sellanen ettei mun tarvinnu ku karkkihyllyn ohi kävellä niin johan pomppas pari kiloo painoo lisää :D Mutta synnytyksen jälkeen paino vaan laski ja laski ja laski.... eikä oo koskaa sillee palautunu. Edelleen painan vähemmän ku raskaaks tullessa 6 v sitten eikä painoo saa millään ylös.

Tää mua eniten ihmetyttää et mistä tällanen johtuu.
Älä nyt kauheasti huolestu, mutta ootko varma että olet terve? Siis yleensä tuollainen muutos viittaa johonkin sairauteen - tai siis joihinkin sairauksiin liittyy sellasta. Mutta kaipa sitä voi tapahtua ihan ilman syytä ja olet vaan erittäin onnekas :D Tai tällä hetkellä ajattelen että olisin sun sijassas ihan uskomattoman happy, kun itsellä vaan on mennyt just päinvastoin toi painonkehitys raskauksien jälkeen.
Oon terve. Mä nimittäin kävin asian takia aikoinaan lääkärissä ja tutkittiin ja hutkittiin kaikki mahdollinen. Mutta kaikki oli kunnossa.

Mulle myös silloinen yks lääkäri erittäin ylimieliseen sävyyn sanoi että sä varmasti vaan luulet syöväs niin paljo, et sä oikeesti syö tarpeeks.. Parin viikon päähän oli uus aika lekurille ja pidin sen ajan sille ruokapäiväkirjaa. Lopputulos oli se että mä söin 2200-3300 kcal/vrk enkä todellakaan harrastanut mitään liikuntaa ku en pahemmin pysty. Sen jälkeen se lääkäri ei enää ottanut aihetta esille.. :D
Syötkö sä jatkuvasti noin etkä liiku?
 
vieras
Mä olen ollut aika normaalipainoinen, mutta synnytyksen jälkeen paino tippui ja tippui...ajattelin sen johtuvan imetyksestä, ja varmaan johtuikin, mutta imetyksen jälkeenkin jäin alipainoiseksi. Olen ollut aina kova syömään ja perso herkuille, ja mielestäni syön oikeasti suht paljon. Pitkän ajan kuluessa olen saanut nyt painoa hiissaattua ylöspäin, mutta edelleenkään en paina yhtä paljon kuin ennen raskautta -josta jo 4 vuotta. Syön kyllä terveellisiä ruokia, mutta päivittäin tulee napsittua jotain herkkuakin ja annokseni ovat melko suuria. Miehenikin mielestä syön melko paljon, että ei tämä vain omaa luuloani ole. Enkä ole mikään mahdoton liikkuja, työmatkat kyllä hyötyliikun, mutta muuten liikkuminen ei ole kovin runsasta. Epäilen, että tällä ruoalla+liikunnalla joku muu lihoisi huomattavasti nopeammin. Ehkä iän myötä rasva alkaa minuunkin tarttua helpommin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Syötkö sä jatkuvasti noin etkä liiku?
No joskus välillä saattaa tulla vähän vähäkalorisempi päivä mutta aika harvoin. Enkä harrasta liikuntaa, kaikki lajit mistä tykkäisin niin on sellasia että mä en pysty surkeen fysiikan takia harrastaan..
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mä olin ennen raskautta sellanen ettei mun tarvinnu ku karkkihyllyn ohi kävellä niin johan pomppas pari kiloo painoo lisää :D Mutta synnytyksen jälkeen paino vaan laski ja laski ja laski.... eikä oo koskaa sillee palautunu. Edelleen painan vähemmän ku raskaaks tullessa 6 v sitten eikä painoo saa millään ylös.

Tää mua eniten ihmetyttää et mistä tällanen johtuu.
hm. No kaikki minun tuntemat yhden lapset äidit, jotka imettäneet ovat sen raskauden ja imettämisen jälkeen alipainoisia. (vai onko sulla 2 lasta?)

imettäminen vie kilot ja yhden lapsen kanssa on aikaa laittaa kunnollista ravintoa ja liikkua rattaiden kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen ollut aika normaalipainoinen, mutta synnytyksen jälkeen paino tippui ja tippui...ajattelin sen johtuvan imetyksestä, ja varmaan johtuikin, mutta imetyksen jälkeenkin jäin alipainoiseksi. Olen ollut aina kova syömään ja perso herkuille, ja mielestäni syön oikeasti suht paljon. Pitkän ajan kuluessa olen saanut nyt painoa hiissaattua ylöspäin, mutta edelleenkään en paina yhtä paljon kuin ennen raskautta -josta jo 4 vuotta. Syön kyllä terveellisiä ruokia, mutta päivittäin tulee napsittua jotain herkkuakin ja annokseni ovat melko suuria. Miehenikin mielestä syön melko paljon, että ei tämä vain omaa luuloani ole. Enkä ole mikään mahdoton liikkuja, työmatkat kyllä hyötyliikun, mutta muuten liikkuminen ei ole kovin runsasta. Epäilen, että tällä ruoalla+liikunnalla joku muu lihoisi huomattavasti nopeammin. Ehkä iän myötä rasva alkaa minuunkin tarttua helpommin...
Ihan sama juttu ku mulla! :)
 
vieras
No, mä olen edelleen sitä mieltä että suurin osa ei oikeasti edes syö paljoa. Voihan sitä syödä paljon mutta eri asia että mitä. Joku jäätelö tai suklaalevy on aika pientä verrattuna siihen miten minä olen lihonut :D
3 lämmintä ruokaa, joista yleensä illalla joku grillimättö, pizza, kebab tms, karkkipussi, monta kahvileipää, siis viineriä jne, suklaata reilusti joka päivä+ vielä normi ruoat ilman kasviksia isoilla annoskokoilla. Eikä liikuntaa. Aika moni teistäkin alkaisi lihoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mä olin ennen raskautta sellanen ettei mun tarvinnu ku karkkihyllyn ohi kävellä niin johan pomppas pari kiloo painoo lisää :D Mutta synnytyksen jälkeen paino vaan laski ja laski ja laski.... eikä oo koskaa sillee palautunu. Edelleen painan vähemmän ku raskaaks tullessa 6 v sitten eikä painoo saa millään ylös.

Tää mua eniten ihmetyttää et mistä tällanen johtuu.
hm. No kaikki minun tuntemat yhden lapset äidit, jotka imettäneet ovat sen raskauden ja imettämisen jälkeen alipainoisia. (vai onko sulla 2 lasta?)

imettäminen vie kilot ja yhden lapsen kanssa on aikaa laittaa kunnollista ravintoa ja liikkua rattaiden kanssa.
Mulla on yks lapsi. Kolme viikkoo imetin ja siihen loppui maidontulo mutta ei suinkaan loppunut painon lasku. Toki syön normiruokaa, ihan terveellistä, mutta lisäksi ihan reilulla kädellä herkkujakin ku tykkään niistä :D
 
hm
Huolestukaa alipainosta jos
-ikää yli 35
-syötte viinereitä sipsejä ja hampurilaisia päivittäin, paljon kaloreja
-lapsia vähintään 2

jos noilla ei liho, niin sitten on epänormaali ja ehkä sairaskin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, mä olen edelleen sitä mieltä että suurin osa ei oikeasti edes syö paljoa. Voihan sitä syödä paljon mutta eri asia että mitä. Joku jäätelö tai suklaalevy on aika pientä verrattuna siihen miten minä olen lihonut :D
3 lämmintä ruokaa, joista yleensä illalla joku grillimättö, pizza, kebab tms, karkkipussi, monta kahvileipää, siis viineriä jne, suklaata reilusti joka päivä+ vielä normi ruoat ilman kasviksia isoilla annoskokoilla. Eikä liikuntaa. Aika moni teistäkin alkaisi lihoa.
Nostan vielä kun hiljeni ketju kummasti :D
 
kiva teoria
Alkuperäinen kirjoittaja ei mysteeriä:
Alkuperäinen kirjoittaja ei mysteeriä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nopea aineenvaihdunta?
No, monesti he eivät oikeasti syö niin paljoa...tai kuvittelevat syövänsä paljon ja todellisuudessa syövät murto-osan ylipainoisten syömisistä.
tässä se jo tulikin..
Ja toisinpäin. Monet lihavat valittavat, että kun he "eivät mitään syö ja silti vain lihoo". Kun sitten _ihan tarkasti_ jokainen suupala katsottaisiin ja punnittaisiin, niin luonnollinen selitys löytyisi annoskoosta ja kokonaiskalorimäärästä.
En ihan allekirjoittais tätä. Olen aikaisemmin laihduttanut painonvartijoissa ja silloin söin paljon enemmän kuin normaalisti ja paino tippui. Nyt karppaan ja taas syön enemmän kuin aikaisemmin ja paino tippuu. Niin ja on oikeasti tuo ruokapäiväkirja pidemmältä aikaväliltä, kun tunnollisesti olen tuonne kiloklubiin kirjannut syömisiäni.

Laihat ihmiset vaan syö koko ajan. Itse olen aikaisemmin pystynyt olemaan pitkiäkin aikoja syömättä. Koko päivä pelkkää kahvia ja kotona kuuden aikaan lämmin ruoka. Siihen olen toki voinut päälle napostella vaikka suklaata, mutta koko päivän kalorimäärä on ysynyt aisoissa, vaan kiloja kertyy.

Nyt syön aamiaisen, lounaan, päivällisen ja joskus välipalojakin ja kas paino tippuu vaikka kalorimäärät on paljon isompia. Salaisuus pille kaiketi tällä kertaa sokereissa.

Olen kuitenkin sen verran aiheeseen tutustunut jojo laihduttajana, että oikeasti ruuansulatus kuluttaa aika paljon kaloreita ja jos syö kasviksia paljon, niin niistä saadut kalorit ei kata aineenvaihdunnassa kuluvaa energiaaa, ja siksi se enemmän laihduttaa.

Harvoin syöminen hidastaa aineenvaihduntaa ja elimistö pyrkii pitämään kiinni siitä kaikesta, mikä siihen tankataan.

Minulla on muutama ystävä jotka on todella laihoja ja muistan nuoruudessani, kun he söivät ihan koko ajan ja aivan mitä sattuu. Paketillinen keksejä saattoi mennä tuosta noin vaan, pussillinen karkkeja päälle. Leivät kaikkine herkkuineen aamulla illalla ja päivällä, siihen pullat ja mehut. Annoskoot sitten ruokaillessa saattoi olla ihan tavallisia, mutta kyllä pullukkana ystävänä vähän ihmetytti kaikki terveysvalistukset, kun meillä ei saanut karkkeja kuin viikonloppuisin, silti olen aina ollut hieman pullea. Niin ja siis liikuttiin yhdessä, joten ei tuo oikein liikunnallakaan ole selitettävissä.

Minusta kyllä tuntuu, että toiset on vaan alttiimpia lihomaan, ja toisiin ei vaan kaikki syömiset yhtä tiukkaan tartu.
 
;)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, mä olen edelleen sitä mieltä että suurin osa ei oikeasti edes syö paljoa. Voihan sitä syödä paljon mutta eri asia että mitä. Joku jäätelö tai suklaalevy on aika pientä verrattuna siihen miten minä olen lihonut :D
3 lämmintä ruokaa, joista yleensä illalla joku grillimättö, pizza, kebab tms, karkkipussi, monta kahvileipää, siis viineriä jne, suklaata reilusti joka päivä+ vielä normi ruoat ilman kasviksia isoilla annoskokoilla. Eikä liikuntaa. Aika moni teistäkin alkaisi lihoa.
Voihan se lihominen toki näinkin tapahtua ja siitä heti kaikkia lihavia epäillään, että syödään mielettömiä määriä. Luulen että salaisuus piilee siinä että pitääkin syödä usein ja ihan reilusti jos siltä tuntuu, mutta suurin osa pitää olla kasviksia.

Itse lihoin siis sillä tavalla että söin vaan kerran päivässä ja toki oli kausia että söin joka päivä suklaata. Yleensä levystä vedin yhden rivin tai joskus kaksikin. eli 4-8 palaa. Kesällä jätin joskus ruuan pois kokonaan ja pari kolme magnumia saattoi mennä tai jotain muuta jäätelöä.

Kalorien puolesta ei minun painoisen energian saanti täyttynyt juuri koskaan, mutta kasviksia tuli syötyä aika harvoin.

Minun salaisuus lienee, liian vähäinen liikunta ja liian harvat ruokailukerrat sekä liian vähän kasviksia. Kalorimäärät sen sijaan oli kyllä hyvin alakantissa koko ajan.
 
m
Minäkin luulin kuuluvani niihin, jotka voi syödä mitä vaan lihomatta. Sitten oikeasti lihoin. Ehkä 3-4 kg, mutta lihoin kumminkin. Kun aloin tosissani funtsimaan tätä ilmiötä tajusin, etten oikeasti ollut syönyt aikaisemmin niin paljon kuin luulin. Lihoin kun aloin oikeasti syödä suklaata ja juoda viiniä monta kertaa viikossa, plus juustoja. Parisuhde siis. Oli pakko lopettaa ja todeta, että minuun pätee ihan samat säännöt kuin kaikkiin muihinkin. Nyt edelleen viiden vuoden jälkeen yritän päästä tuosta vatsamakkarasta, mutta ei se mihinkään lähde..
 
En ole mitään lukua paljoakaan syömisistäni pitänyt, mutta mulla on sellainen fiilis kyllä, että syön suht paljon, vaikka hoikka olenkin.

Syön aika ajoin epäterveellisestikin, Hese- ja Mäkkijuttuja viikoittain, pullaa, karkkia ym. duunissa päivittäin. Himassakin tulee herkkuja syötyä. Lämpimiä aterioita syön päivässä 2-3, yleensä ne sisältävät pastaa tai perunaa ja jotain lihaa yleensä kermakastikkeessa. Kasviksia syön aika vähän. Leipää menee useimmiten 6 palaa päivässä.

Duunini puolesta joudun pakon edessä hieman liikkumaan, muuten en liikuntaa juuri harrasta :ashamed: . Äitini yli 50-v. on kyllä aika samanlainen kuin minä, liikkuu suht vähän, syö kuin hevonen ja on hyvin hoikka.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ei mysteeriä;19596230:
Ne jotka syövät "ihan mitä tahansa eikä lihoa" eivät todellisuudessa syö niin paljon kokonaisuudessaan kuin ne, jotka lihovat. Siis kun ihan tarkkaan seurattaisiin pitkältä aikaväliltä, miten paljon kaloreita kertyy. Kyllä laihakin voi syödä herkkuja jne. samasta pöydästä kuin lihavakin, mutta yli 90% tapauksista kokonaisruokamäärä on sitten kokonaisuudessaan pienempi kuin lihavilla. Annoskoot PLUS tietenkin liikunnan vaikutus. Ei siinä yleensä mitään mysteeriä takana ole. Laihat vain useimmiten saavat lihavia vähemmän kaloreita pitkällä aikavälillä, piste.
syön enemmän kuin ylipainoinen isäni enkä liiku juuri yhtään mutta olen edelleen alipainoinen :p
 
"vieras"
Huolestukaa alipainosta jos
-ikää yli 35
-syötte viinereitä sipsejä ja hampurilaisia päivittäin, paljon kaloreja
-lapsia vähintään 2

jos noilla ei liho, niin sitten on epänormaali ja ehkä sairaskin...
Miksi ikä lihottaa??? Tähän kun joku osaisi antaa vastauksen. Eihän nyt tuossa iässä vielä vaihdevuodetkaan ala.
Nimittäin itsellä juuri tilanne, että ennen en lihonut millään, vaikka söin mitä huvitti enkä liikuntaa harrastanut. Kun täytin 35 alkoi vatsamakkaraa kertyä, vaikka tavat on säilyneet samana.
 
nooo
Varmaan monta syytä.
Itse oon ollut aina alipainoinen, mutta kaveritkin huomauttelee, että syön paljon. Syön usein ja runsaasti, mutta pääasiassa aika terveellistä ruokaa. Kakut ja herkut ei mulle suurina annoksina edes maistu (siis ihan luonnostaan on näin, ikinä en pp pyrkinyt rajoittamaan). Karkkia ja suklaata vedän kyllä, mutta ilmeisesti aika kohtuullisesti. Limpparia, siideriä tai energiajuomia en juo ja oluttakin vain todella kohtuudella.

Liikuntaa en varsinaisesti harrasta, mutta kun vertaan poikaystävääni (jolla on taipumusta lihota) niin oon kyllä liikkuvainen. En istu paikoillani pitkiä aikoja, kotonakin puuhailen kaikenlaista. Kävelen ja pyöräilen mielelläni, alimpiin kerroksiin meen usein portaita, en hissillä jne.

Näiden lisäksi mulla on varmaan nopea aineenvaihdunta ja laihuudelle suosiolliset geenit. Koko muu perheenikin on hoikkia. Äiti joskus 45+ ryhtyi lihomaan.
 
"Joku"
oon hokka,mutta liikun paljon..huomaamattakin tulee liikuntaa kun juoksee lasten kanssa paikasta toiseen..oon laskenu että kulutan n.2400kaloria päivässä,mihin voi hyvin vetää pari munkkia ja pizzan=)
 

Yhteistyössä