Mistä johtuu, että jotkut eivät liho vaikka syövät paljon?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
nooo
No, mä olen edelleen sitä mieltä että suurin osa ei oikeasti edes syö paljoa. Voihan sitä syödä paljon mutta eri asia että mitä. Joku jäätelö tai suklaalevy on aika pientä verrattuna siihen miten minä olen lihonut :D
3 lämmintä ruokaa, joista yleensä illalla joku grillimättö, pizza, kebab tms, karkkipussi, monta kahvileipää, siis viineriä jne, suklaata reilusti joka päivä+ vielä normi ruoat ilman kasviksia isoilla annoskokoilla. Eikä liikuntaa. Aika moni teistäkin alkaisi lihoa.
No joo, tottahan tää varmaan on. Mä sanoin äsken, että oon laiha ja syön sen verran paljon, että kaveritkin ihmettelee, mihin se mussa menee. Mutta niin, syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja nekin pääasiassa kasviksia, en syö grillimättöä kuin silloin tällöin (kerran kk?), en pidä kahvileivistä...
 
"tytsy"
[QUOTE="vieras";26245677]Miksi ikä lihottaa??? Tähän kun joku osaisi antaa vastauksen. Eihän nyt tuossa iässä vielä vaihdevuodetkaan ala.
Nimittäin itsellä juuri tilanne, että ennen en lihonut millään, vaikka söin mitä huvitti enkä liikuntaa harrastanut. Kun täytin 35 alkoi vatsamakkaraa kertyä, vaikka tavat on säilyneet samana.[/QUOTE]


HORMONIT.. siis kyllä hormonitoimintaan vaikuttaa muukin kuin vaihdevuodet. Kolmenkympin jälkeen tulee muutoksia myös.
 
Voi voi....
Alkuperäinen kirjoittaja Läski on kuluttamaton energia.;19595954:
He LIIKKUVAT enemmän. Yksinkertaista.
Ehkä jotkut pysyt hoikkina näin, mutta tämä ei liity yhtään laihduttamiseen ja kovaan liikuntaan. Tätä voisi kutsua pienenä "sairautena", vaikka sitä se ei ole, koska vaikka söisimme saman verran kuin jokin lihava ihminen, emme saisi painoa YHTÄÄN. Syön enemmän kuin monet muut ystävistäni, ja en liho kiloakaan. Ja tämä ei ole oikeasti mukavaa, koska monet ihmiset luulee että meillä on anoreksia. Minulta on monta kertaa tätä kysytty, ja se vie itsetuntoa huimasti alas. Viinekesänä en voinut olla edes mökillä hihattomassa mekossa & paidassa tai lyhyissä huosuissa koska pelkäsin ihmisten tuijottavan minua. Veljenikin on sanonut minua "älyttömän laihaksi." Ja olen siis 15v tyttö, painan 45kg ja pituus 169cm. Ja en saa painoa kertymään NIIN MILLÄÄN :(
 
Minä..
Perusaineenvaihdunta ei kuluta niin paljon kaloreita, että sillä olisi merkitystä miksi jotkut lihovat ja toiset eivät.

Ratkaiseva tekijä on se, että lihavilla ihmisillä kylläisyydentunne tulee myöhemmin tai ei ollenkaan. Laihat ihmiset lopettavat syömisen kun nälkä on tyydytetty, lihavat jatkavat syömistä. Tämä on ihan tutkittu juttu.

Lisäksi tuo harvoin syöminen. Ihmisen keho on ohjelmoitu syömään isomman annoksen ja enemmän kaloreita kerralla, jos ruokailujen välissä on pitkä aika. Juontaa juurensa sinne esi-isiimme, jolloin syötiin silloin kun oltiin saatu saalista. Sen jälkeen voitiin olla pitkiäkin aikoja syömättä.

Eli ihan biologiaa se on. Ei ole kyse mistään energian häviämisestä :) ei ainakaan ennen kuin yksi fysiikan peruslaeista on kumottu.
 
pieni :/
Syön samanverran kun veljeni ja veli on piikkusen pyöree mutta mää oon laiha ku mikä! Ainut millä oon saanu painon nousemaan on 4x isompi annos proteiinia. Kannattaa lisätä vähän vaikka ylimäärästä tonnikalaa jokaiseen ruokaan :p
 
"Jepa"
Moni lihava sanoo "etten syö juuri mitään" ja moni laiheliini sanoo "voin syödä mitä vaan". Toisilla se ei mitään on ihan hemmetisti ja toisille se mitä vaan on pirun vähän. Eli jos päivän syömiset punnittaisiin oikeasti vaa'alla ja raskettaisiin macrot niin se totuus olisikin toisenlainen. Puhdasta proteiiniahan eli vaikka kanafileita voi vetää ihan hemmetisti ennen kuin siitä kertyy päivää kohden liikaa energiaa. Jotain hiilarmössöä syömällä samat kalorit saa täyteen alta aika yksikön.

Jos ihminen on muuten terve ja jaksaa toimia arjen askareissa ei se kulutus niin paljon heittele että toinen voisi vetää mitä vaan ja toinen ei mitään.
 
"vieras"
[QUOTE="Jepa";28852284]Moni lihava sanoo "etten syö juuri mitään" ja moni laiheliini sanoo "voin syödä mitä vaan". Toisilla se ei mitään on ihan hemmetisti ja toisille se mitä vaan on pirun vähän. Eli jos päivän syömiset punnittaisiin oikeasti vaa'alla ja raskettaisiin macrot niin se totuus olisikin toisenlainen. Puhdasta proteiiniahan eli vaikka kanafileita voi vetää ihan hemmetisti ennen kuin siitä kertyy päivää kohden liikaa energiaa. Jotain hiilarmössöä syömällä samat kalorit saa täyteen alta aika yksikön.

Jos ihminen on muuten terve ja jaksaa toimia arjen askareissa ei se kulutus niin paljon heittele että toinen voisi vetää mitä vaan ja toinen ei mitään.[/QUOTE]

Olet karppaaja? No valitettavasti se ei noin mene. 'Hiilarimössöt' voi valita hyväksi ja ravitsevaksi kokojyväksi, niitä vaihtoehtoja on yhtä lailla. Jos karppaaat, syöt todella epäterveellisesti (paljon lihaa, eläinrasvaa) ja se on kaukana terveellisyydestä.
 
teinipoika
Olen 15 vuotias 175 pitkä ja 55kg painava poika. Syön päivässä 3 lämmintä ruokaa ja siinä välissä paljon muutakin. Käyn myös usein pizzalla yms. En silti liho ja se alkaa vähän jo pelottamaan. En liiku paljoa. Ärsyttää kun yrittää lihottaa muttei onnistu. Ei ole kiva kun luut näkyy selvästi :( isälläni oli kuulemma nuorena sama. Nykyään hän ei enää mikään laiha olekkaan, vaan ihan normaalipainoinen. Toivottavasti sama itsellä
 
"joopajoo"
Jollai on nii hyvä aineen vaihdunta,ite satan vetästä,kaks liha piirakkaa,8lämmintä leipää,nuudeleita kaksi isoo pussia,vähä limuu tuore mehuu,ja makaan ku lahna sängyssä,riisii ja kanaa, ja kaikke muutaki tollasta satsii vetäny jo 3v ja 1kg oon lihonnu :D
 
vierailija
Uskon että riippuu mitä syö, itse en syö juurikaan karkkia toisin kun sipsit menee pussikaupalla ja ennen söin paljonkin karkkia ja olin lihava että uskoisin että sokeri ja suola sekä rasvalla on eri merkitys näissä asioissa.
 
vierailija
Ei kyllä harmainta aavistustakaan!

Mä syön törkeesti ja herkuttelen paljon. Enkä juurikaan liiku. Mutta paino ei tahdo nousta millään. Pari vuotta kesti että sain 5 kg painoo ja siten itteni just normipainoon alipainon puolelsta.

Eikä se muuten liika laihanakaan kivaa ole, ei todellakaan. Mutta se onkin tuo liika laihuus sellanen ongelma mistä on vaiettava ja oltava vaan tyytyväinen siihen kun luut pullottaa.. Koska se laihuus on niin ihannoitua.
terve syöminen on se asia sitten jos ei millään lihoa kannattaa miettiä jotain apua vaikka lääkäristä ne yleensä osaa auttaa
 
Mulla myös siinä mielessä onnellisesti asiat, että paino ei nouse kovin helposti vaikka olen herkkusuu ja suklaa-addikti. Laskin kerran että herkuttelupäivinä saatan syödä jopa yli 3000 kaloria, mutta en toki monena päivänä peräkkäin niin paljon. Liikuntaa harrastan, mutta en ole himoliikkuja. Kohtuudella pyöräilen, kävelen, tanssin ja zumpaan. Ehkä avainasia on, ettei joka päivä mässäile ihan hirveesti, mutta joskus voi.
 
vierailija
Oon 19 vuotias mies 178cm 60kg
Syön aika paljon roskaruokaa, sipsejä, limuja, kotiruokaa yms enkä liiku paljoa ja autolla kuljen kaikki matkat eikä millään kiloja lisää..
 

Yhteistyössä