Mistä puusta voi rakentaa esim. sängyn?

Alan tässä jo harkita sängyn tekemistä itse (=miehen avustuksella), kun ei tunnu sopivaa muuten löytyvän.

Meillä rakennusjutut menee yleensä niin, että mä suunnittelen ja mietin rakennustavat ja mies toteuttaa. Mulla sis olisi vähän jo mielessä, että millä tavalla voisi sängyn tehdä mutta sopiva puutavara toteutukseen onkin sitten hankalampi juttu.

Mieluiten haluaisin täyttä puuta enkä siis missään nimessä lastulevyä.

Nyt katselin netistä, että mistä puutavaraa voisi hankkia, mutta hankalaksi osoittautui. Löysin kyllä useita laudelautoja ja kestopuuta myyviä yrityksiä. Kertokaas voiko noita harkita sänkymateriaaleiksi ja muita vinkkejä.
 
Kestopuu ei sovi sisäkäyttöön. Se on myrkyllistä. Laudepuusta nyt voi tehdä periaatteessa mitä vaan mutta useinhan lauteen olisi hyvä olla suht huokoista ettei persaus pala. Ja se on hinnaltaan ehkä vähän suolaista ja valmiiksi pyöristeltyä. Perus puutavaraa on vaikkapa k-raudan varastopuolella, bauhaussin drive-inissa tai puufirmoissa. Suomenojalla oli joku (op-puu?), laajin puuvalikoima on varmaan Fiskarsin laatupuussa, mutta ne on tuppeensahattuja.
 
Höpöhöpö. Yhtä siististi ne on sahattu kuin muuallakin. Taidat olla joku kilpaileva kätyri.
Kyllä ne höyläyttääkin jos haluat mutta muuten ne on tuppeensahattuna varastossa. Ja sahaa miten haluat. Niillä siis varmasti paras valikoima puulajeja. Ootkohan koskaan käynyt siellä? Ei ole samanlaista lankkuvarastoa kuin jossakin rautakaupassa mistä perus rakentaja hakee lankkunsa. Tuo on enemmänkin puuseppien shoppailumesta.
 
Pohja kai riippuu siita kummonen patja sulla on ja onko se sanky kuina levea.
jos sa laitat vaneerin niin kai sinne pitais laitta jotain tukia sinne pohjaan.
Kaikki riippuu sen sangyn rakenteesta. Ma tarkoitan , etta olisko se niinku sohva vai yhden henkilon sanky vai kahden henkilon sanky.
Paasta vedettava vai sivusta vedettava vai yksin vain runko ja paadyt , johon tulis aluspatja (ma en tieda mika sen okea nimi on) ja sitten se patja , jonka paalla nukutaan.
 
"vieras"
Mänty on edullisin vaihtoehto. Se on suhteellisen pehmeää puuta.

Sälepohjaa ehdotan, patja pääsee hengittämään.

Viimeisen päälle jos rupeat tekemään, niin sen puun pitäisi kuivua vähintään puolisen vuotta ennen rakentamista, ettei se väänny enää valmiina kuivuessaan.

Tuppeensahattua voi kuvata parhaiten varmaan, että puu on kuin kanamuna kananmunaleikkurilla leikattuna, reunoja ei ole suoristettu.

Joistakin puutavaraliikkeistä saa kaiken ihan mittaansahattuna, mutta se maksaa aina extraa, enemmän tai vähemmän.

Itse en lähtisi sänkyä kyllä rakentamaan ilman kunnon pöytäsirkkeliä ja tasohöylää. Syksyllä alkaa monessa työväenopistossa puutyökurssit, siellä on helppo saada tarvittavat koneet käyttöön ja opettaja neuvomaan erilaisissa teknisissä ratkaisuissa ja koneiden käytössä.
 

Yhteistyössä