Mistä te ostatte vapuksi niitä kelluvia rusinoita?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi;28404145:
Haloo, kuluuhan tuossa ne sukkikset, se mitään säästöä ole! Minä oon joka vuosi erotellut rusinat simasta kaatamalla pullon suoraan lavuaariin. Turvonneet rusinat on sen verran isoja että eivät mene lavuaarin viemärin reikiin ja ne on helppo noukkia siitä pois.
Tämä on tosi hyvä vinkki, eipä lapsetkaan juo sitä viinaa kuhisevaa simaa!
 
"simppeli"
[QUOTE="Vieras";28403884]Kiitos kaikille tää ketju pelasti mun vittumaisen päivän :D ja täytyy muistaa huomenna kaupasta metsästää näitä kelluvia rusinoita, jos niillä vaikka huijais ton siman valmiiks :D[/QUOTE]

Joo pelaan ite varmanpäälle ja kysyn omistajalta. tietty jemmannu kaikki kelluvat rusinat takahuoneeseen :$
 
no tämä oli ainakin provo, kun kaikki tietää, että niissä rusinapaketeissa on paino pohjassa juuri sen takia ettei tälläistä tapahtus, muutenhan niitä olis mahdoton laittaa ostoskoriinkaan. Mun serkulle oli käynyt kerran niin, että ostoskassissa se paino oli jotenkin irronnut ja keskellä parkkipaikkaa oli paketti lähtenyt kassista lentämään. Onneksi on harrastanut aina koripalloo ja otti sellasen mahtiloikan ja sai vielä kiinni leijailevan paketin. Kun aika kalliita ovat... Minä ostan aina Mauste-Sallisen ilmarusinoita sen 1kg paketin kun tulevat näin vappuna myyntiin, on aika edullinen ja siitä riittää leivonnaisiinkiin, tulee tosi kuohkea maustekakku kun noita käyttää.

Ootteko muuten kokeilleet Lidlin Blow up rusinoita, näkyi olevan sellaisia ilmestynyt vapun kunniaksi, voiko noita käyttää ihan samalla tavalla vaikka näyttivät vähän oudoilta, keltaisilta?

Mä oon käyttäny noita Lidlin Blow uppeja, mut niiden kanssa pitää olla kyllä tosi tarkkana ettei se sima käy liikaa, kun niissä on sitten se räjähdysvaara. Että ne ei oikein ainakaan aloitteleville simantekijöille käy. Ja maksalaatikkoon niitä EI kannata kokeilla. Blow upit paistolämpötilassa voi olla kohtalokkaita.
 
  • Tykkää
Reactions: Kissimi
hahaa
Mä oon käyttäny noita Lidlin Blow uppeja, mut niiden kanssa pitää olla kyllä tosi tarkkana ettei se sima käy liikaa, kun niissä on sitten se räjähdysvaara. Että ne ei oikein ainakaan aloitteleville simantekijöille käy. Ja maksalaatikkoon niitä EI kannata kokeilla. Blow upit paistolämpötilassa voi olla kohtalokkaita.
Hui, no hyvä etten sitten noita ottanut! Mihinkähän ne ulkomailla näitä käyttää, kun ei ne varmaan siellä simaa tee, ja juuri noi blow upit ja raise upit on ulkomaisia merkkejä?
 
"..."
Kelluvat rusinat on ylipainoisia (läskejä) Kalifornian rusinoita. Nykyään on vaikea muita löytääkään. Tai jos normaalikokoisia, sitten ne on geenimanipuloituja. Kelluvat siis turvallisempia.
 
herra Riesling
Halvimmaksi tulee kasvattaa kelluvat rusinat itse. Rusinat ovat kuivattuja viinirypäleitä. Jos kastelee kasvavia viinirypäleitä vedellä, johon on liuennut vetyä tai heliumia, tulee niistä kevyitä kaasurypäleitä. Jos kaasurypäleeseen kertyy likaa kaasua, voi se räjähtää (olet kai kuullut rypälepommista).
Turvallisinta on kastella rypäleitä vedellä, johon on liuotettu divetyoksidia. Kypsät kaasurypäleet kuivataan ja niin saadaan hienosti kelluvia rusinoita. Kuivasalustan päälle on syytä kiinnittää hyttysverkko tms. etteivät rusinat karkaa.
 
Halvimmaksi tulee kasvattaa kelluvat rusinat itse. Rusinat ovat kuivattuja viinirypäleitä. Jos kastelee kasvavia viinirypäleitä vedellä, johon on liuennut vetyä tai heliumia, tulee niistä kevyitä kaasurypäleitä. Jos kaasurypäleeseen kertyy likaa kaasua, voi se räjähtää (olet kai kuullut rypälepommista).
Turvallisinta on kastella rypäleitä vedellä, johon on liuotettu divetyoksidia. Kypsät kaasurypäleet kuivataan ja niin saadaan hienosti kelluvia rusinoita. Kuivasalustan päälle on syytä kiinnittää hyttysverkko tms. etteivät rusinat karkaa.
:LOL: ai kauhee
 
viiras
Miksi kukaan haluaa kelluvia rusinoita?? En tiedä pitääkö sitten paikkaansa se, että rusinat kun nousee ylös simapullossa ylös niin sima on valmista. Jos käyttää kelluvia rusinoita niin eihän sitä tiedä, koska sima on valmista. En muuten ole koskaan nähnyt kaupassa kelluvia rusinoita myynnissä, en tosin juuri koskaan rusinoita ostakkaan. Ovatko uusi tuote? Mitä järkeä??
 
herra Riesling
Miksi kukaan haluaa kelluvia rusinoita?? En tiedä pitääkö sitten paikkaansa se, että rusinat kun nousee ylös simapullossa ylös niin sima on valmista. Jos käyttää kelluvia rusinoita niin eihän sitä tiedä, koska sima on valmista. En muuten ole koskaan nähnyt kaupassa kelluvia rusinoita myynnissä, en tosin juuri koskaan rusinoita ostakkaan. Ovatko uusi tuote? Mitä järkeä??
Käyttämällä kelluvia rusinoita homma nopeutuu, koska sima on valmista kun rusinat kelluvat. Aiemmin piti odotella siman kypsymistä päiväkausia. Kelluvia rusinoita käyttäen on sima valmista nautittavaksi heti!

Samalla tavalla voi tippaleipien valmistumista nopeuttaa käyttämällä valmiiksi ruskistettuja jauhoja ("Myllärin perusruskea").
 
  • Tykkää
Reactions: Kissimi
"vieras"
[QUOTE="vieras";28404053]Edullisempia saa USA:n Amazonilta, mutta ne jää yleensä kyllä tullin kattoon.[/QUOTE]

Itse tullessani USA:sta jemmasin ne pyllyyn jotta pääsin tullin läpi. Tsiisus niitä oli hankala saada ulos, mutta tulivat lopulta silleen kun menin käsiseisontaan ja pyllistin kattoa kohti. Pompsahtelivat sitten napsahdellen kattoon, josta mies sai ne talteen keittiötikkaita apuna käyttäen.
 
"vieras"
[QUOTE="Martta";28403065]Meillä on jo useamman vuoden tehty itse kelluvat rusinat tavallisista Sun Maid luomurusinoista.

Ostin apteekista ison neularuiskun, samanlaisen jolla voi kinkkua suolata. Neularuiskulla otan kunkin lapsen heliumpallosta hieman heliumia, jota ruiskutan rusinoihin. Se on yllättävän riittoisaa, eivätkä lapset edes niin pienen heliummäärän puuttumista huomaa. Paljon halvempaa kuin kelluvien rusinoiden osto, varsinkin kun ne heliumpallot joutuu kuitenkin lapsille ostamaan.

Joskus voi saada myös lössähtäneitä heliumpalloja edullisesti torilta. Tähän ne käyvät hyvin.[/QUOTE]

Kiva sit puhua aku ankan äänellä koko vappu :O
 
herra Riesling
[QUOTE="vieras";28404640]Itse tullessani USA:sta jemmasin ne pyllyyn jotta pääsin tullin läpi. Tsiisus niitä oli hankala saada ulos, mutta tulivat lopulta silleen kun menin käsiseisontaan ja pyllistin kattoa kohti. Pompsahtelivat sitten napsahdellen kattoon, josta mies sai ne talteen keittiötikkaita apuna käyttäen.[/QUOTE]

Sama ongelma tulee vastaan silloin, kun erehtyy nielemään kelluvia rusinoita kokonaisina. Kun istut seuraavana päivänä pöntöllä, eivät rusinat tipahda siististi veteen vaan ylöspäin pyrkiessään inhottavasti "ryömivät" pitkin pakaroita. Jos sitten erehtyy nousemaan, vilahtavat ne samantien kattoon ja taas joutuu moppaamaan vessan katon.

Muista pureskella rusinat!
 
Valaistunut
Kiitos tästä ketjusta, se avasi minun silmäni! Nääs aloin miettimään kaupan valmissimoja, et miten ne tehdään. Luulin aina, et ne on tehty "vanhanaikaisesti" käyttämällä, mutta... Kun googlasin asiaa, löysin mielenkiintoisen Youtube-videon. Siinä kerrottiin, että perinteiset menetelmät on korvattu lähes kokonaan näillä kelluvilla rusinoilla. Halvat simat tehdään kierrätysrusinoista, jotka saadaan maksalaatikko- ja rusinapullatehtaista, niistä lattialle pudonneista... Siks ne maistuu pahalle. Kalliit simat tehdään luomulaatuisista, aina tuoreista - ei kierrätetyistä! - kelluvista rusinoista. Laitan linkin siitä videosta myöhemmin. Se on englanninkielinen.
Hauskaa vappua!
 
Peksis
Kun laittaa vaikka mummon imemään ilman tekareita suklaarusinoista suklaan ensin pois. niin lopulta paljastuvat rusinat on todellakin kelluvia ja niissä on myös kiva aromi!
 
vieraaas
Kun laittaa vaikka mummon imemään ilman tekareita suklaarusinoista suklaan ensin pois. niin lopulta paljastuvat rusinat on todellakin kelluvia ja niissä on myös kiva aromi!
Kun tätä kerran yritin, niin niihin rusinoihin jäi tekohampaiden kinnitysainetta sen mummon ikenistä. Olivat sitten sen verran tahmaisia rusinoita etteivät kelluneet nätisti siinä siman pinnalla. Tarttuivat kiinni pulloon ja laseihin. Rakennettiin silloin taloa ja laitettiin saunan panelit seinään niillä rusinoilla, säästettiin naulakuluissa kätevästi.
 

Yhteistyössä