Mitä ajattelet ihmisestä jolla on luottotiedot menneet?

  • Viestiketjun aloittaja Myös ihminen
  • Ensimmäinen viesti
Myös ihminen
Monesti saa lukea, että luottotiedotonta pidetään toisen luokan kansalaisena, luuseri joka ei koskaan aio maksaa velkojaan, ihminen johon ei voi luottaa ollenkaan, sen näkee ihmisestä päälle päin että luottotiedoton jne.

Kun eihän sitä monestakaan näe päälle päin onko luottotiedoton vai ei. Jos mä tulisin teitä kadulla vastaan, niin ette te osaisi sanoa olenko luottotiedoton vai en. Kun ei sitä musta näe millään tavalla enkä eroa muista mitenkään.

Olen ihan tavallinen ihminen joka käy töissä ja makselee koko ajan velkojaan pois. Olen äiti ja aviovaimo, asumme omakotitalossa. Olen töissä vanhustyössä ja ihan olen luotettava ihminen niin työelämässä kuin yksityiselämässä. En varasta muiden rahoja tms. ja teen kovasti töitä sen eteen, että saan velkani maksettua. Omaa tyhmyyttä koko ulosotto, mutta ei se musta silti tee epäluotettavaa rikollista joka ryssii kaiken. Olen maksanut kalliit oppirahat siitä kun talous lopulta kaatui niskaan enkä enää selvinnyt laskuista.

Joskus luin täältä ihmetteltyä, että miten luottotiedottomalla voi olla pankissa lainaa. No siis miksi ei voisi olla? Itse olen ottanut opintolainaa ennen luottotiedottomuutta ja koska olen sitä lainaa lyhentänyt koko ajan niin ei se tietenkään ole mennyt ulosottoon. Asuntolaina ja talo ovat toki miehen nimissä juuri mun luottotiedottomuuden takia. Myös mun halpa autoni on miehen nimissä, mutta mä sen maksoin osamaksulla ja maksan auton kulut. Auto on toki niin halpa, että sellainen voisi olla mun nimissä ja mies voisi sen mun nimiin siirtää koska ei ylittyisi lahjaveron raja. Vakuutuksen ottamisessa vain tulisi ongelmia, niin saa pysyä miehen nimissä. Myös mun puhelinliittymä on miehen nimissä, mutta mä maksan laskut. Oli vain parempi vaihtoehto ottaa kunnollinen liittymä kuin pitää prepaidiä.

Laskin, että saan velat maksettua pois alle vuodessa ja sitten helpottaa paljon taloudellisesti kun saan palkan kokonaan itselleni. Velattomana olen kuitenkin sama ihminen kuin velkaisena eikä se mun ulkonäköä muuta mitenkään eikä siltikään ihmiset tiedä miten mun asiat on talouden suhteen.

Ei vain tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa ihmisten typerille ja lapsellisille oletuksille luottotiedottomista. Joo onhan niitä sellaisiakin jotka ihan tahallaan ryssii asiat ja ostaa kaiken mahdollisen velaksi ennen kuin luottotiedot menee eivätkä koskaan aio maksaa velkojaan, mutta on myös paljon meitä jotka tekevät kaikkensa, että saavat ulosottovelat pois. En todellakaan aio olla luottotiedoton lopun elämääni. Enkä todellakaan haluaisi olla työtön vain sen takia, että ei tarvitse maksaa velkoja. Meillä ei olisi varaa omakotitaloon jos mä olisin työtön.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
No mutta kyllähän tuo on sinällään siis ihan ymmärrettävää. Jos joku ihminen on merkittävällä tavalla osottautunut epä-luotettavaksi, niin tyhmähän sitä pitäisi olla, jos sokeasti tähän epäluotettavaan ihmiseen luottaisi.

Siis en usko, että monillakaan mitään sen ihmeellisempiä ajatuksia on luottotiedottomista, mutta en esim. itse lainaisi tällaiselle rahaa, ottaisi vuokralaiseksi tmv.. Mielestäni ihan luonnollista.
Siis kun jollekullehan sitä on jättänyt velkansa maksamatta, jos luottotiedot ovat menneet. On siis rikkonut jonkun sopimuksen, eikä se nyt millään tapaa anna kovin luotettavaa kuvaa ihmisestä. Ihan normaalia, että se herättää epäluuloa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
r0s
ja höpö höpö. Virheitä tekee jokainen ja voit myös menettää luottotietosi jonkun toisen mokan takia. Voit myös sairastua ja joudut jäämään töistä pois ja sen kautta et voi maksaa laskujasi ajallaan.

Näin.

Esimerkiksi mun mies joutui konkurssiin koska yritys, jolle hän työskenteli, jätti maksamattaa parisataatuhatta markkaa ja jatkumona miehellä ei ollut millä maksaa työntekijöilleen ja tavarantoimittajille.

Ainut "moka" oli se, että mies työskenteli toiminimellä.
 
ja höpö höpö. Virheitä tekee jokainen ja voit myös menettää luottotietosi jonkun toisen mokan takia. Voit myös sairastua ja joudut jäämään töistä pois ja sen kautta et voi maksaa laskujasi ajallaan.
Kyllä näin on. Mutta yhtälailla se, että on esim. yritystoiminnan kautta menettänyt henkilökohtaisen omaisuutensta, kertoo henkiön suunnittelu- ja harkintakyvystä. Tai jos on sairauden tähden menettänyt, niin mistä tietää, ettei menetä uudelleen. Aika moni on nuorena menettänyt luottotietonsa, ja ottanut opikseen, mutta toiset sitten ei. Se pointti on siinä, että ei ulkopuolinen voi näitä syitä/tulevaisuutta sen tarkemmin tietää. Ja jos voi valita, lainaako rahaa tai vuokraako asuntonsa, niin mielummin sen tekee sellaiselle, jolla ei aikaisemmin ole ollut ongelmia maksuissa. Ihan ymmärrettävää, eikä sitä kannata minään henkilökohtaisena loukkauksena ottaa.
 
vierailija
Kyllä näin on. Mutta yhtälailla se, että on esim. yritystoiminnan kautta menettänyt henkilökohtaisen omaisuutensta, kertoo henkiön suunnittelu- ja harkintakyvystä. Tai jos on sairauden tähden menettänyt, niin mistä tietää, ettei menetä uudelleen. Aika moni on nuorena menettänyt luottotietonsa, ja ottanut opikseen, mutta toiset sitten ei. Se pointti on siinä, että ei ulkopuolinen voi näitä syitä/tulevaisuutta sen tarkemmin tietää. Ja jos voi valita, lainaako rahaa tai vuokraako asuntonsa, niin mielummin sen tekee sellaiselle, jolla ei aikaisemmin ole ollut ongelmia maksuissa. Ihan ymmärrettävää, eikä sitä kannata minään henkilökohtaisena loukkauksena ottaa.
Eihän sitä ikinä tiedä, kuka menettää luottotietonsa, joten sun logiikalla kaikki on jo valmiiksi eiluotettavia surkimuksia.
 
Eihän sitä ikinä tiedä, kuka menettää luottotietonsa, joten sun logiikalla kaikki on jo valmiiksi eiluotettavia surkimuksia.
Jos henkilöltä on jo kerran mennyt luottotiedot, on todennäköisyys ongelmiin jatkossakin suurempi. Jos siis on vara valita, niin eihän kukaan täysjärkinen nyt ehdoin tahdoin riskialttiimpaa vaihtoehtoa valitse, esim. kämpäänsä vuokratessa.
 
vierailija
En ajattele luottotiedottomista oikeastaan mitään, enkä keksi, mitä pitäisi ajatella. Ihmisiä on niin eri tilanteissa elämää. Pitäisikö luottotiedon nyt olla jokin elämää suurempi asia, joka määrittelee ihmisen paremmin kuin mikään muu. Näyttäkää mulle sellainen täydellinen ihminen, kellä ei ole huolia, terveysjumeja taikka pienimpiäkään paheita, niin ehkä sitten voi sanoa, että mihin kategorisois ton luottotiedon.
 
Kyllä näin on. Mutta yhtälailla se, että on esim. yritystoiminnan kautta menettänyt henkilökohtaisen omaisuutensta, kertoo henkiön suunnittelu- ja harkintakyvystä. Tai jos on sairauden tähden menettänyt, niin mistä tietää, ettei menetä uudelleen. Aika moni on nuorena menettänyt luottotietonsa, ja ottanut opikseen, mutta toiset sitten ei. Se pointti on siinä, että ei ulkopuolinen voi näitä syitä/tulevaisuutta sen tarkemmin tietää. Ja jos voi valita, lainaako rahaa tai vuokraako asuntonsa, niin mielummin sen tekee sellaiselle, jolla ei aikaisemmin ole ollut ongelmia maksuissa. Ihan ymmärrettävää, eikä sitä kannata minään henkilökohtaisena loukkauksena ottaa.
On myös niitä joiden vanhemmat ovat hassanneet lapsensa luottotiedot.:confused:
 
vierailija
Eniten ihmettelen sitå, miten pullossa kasvanut voi olla jos taloutensa ryssii. Iso osa luottotiedottomista taitaa olla niitä jotka on hassahtanut osamaksusydeemeihin. Pakko ostaa netistä vaikka varat ei antaisi myöten. Julkkiksetkin vähättelee ulosottoon menoa, kukas sitä nyt parkkisakkoja jaksaa maksaa, kunhan lv-väsky roikkuu käsikynkässä.

Kasvatuksessa ja koulussa on vikaa kun ihmisalkuja ei saada tajuamaan ettei krääsää voi ostaa velaks. Tai ihan kaikkien kaveritakauksiin ei vaan pidä lähteä vaikka toinen loukkaantuisi. Muutenkin ennakointiq voi harrastaa, eikä elää vaan tässä ja nyt.

Ihminen voi oppia virheistään. Siihen uskon. Mutta miksi yhä useampi tekee näitä virheitä? Vaikka asiasta toitotetaan kaikkialla?
 

Yhteistyössä