Mitä ajattelet jos lapsesi päiväkoti/koulukaverin isä olisi vankilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
En nyt kyllä ymmärtänyt tätä vähemmistökommentia, enkä liioin lisäystä siitä, että suomalainen on suomalainen. Haluttiinko sillä kertoa, että vähemmistöt olisivat avarakatseisempia kuin kenties suvaitesemattomat suomalaiset.
 
b
[QUOTE="vieras";22596674]Että on parempi pitää kunnon välimatka moiseen sakkiin, ettei vain pääse pöpöt tarttumaan! Mutta tiedätkö että näillä lapsilla on myös vähemmistön edustaja ystävänään, eikä hänen iskänsä ole ikinä istunut linnassa, mutta ei ole myöskään ystävyyttä kieltänyt? No suomalainen on suomalainen![/QUOTE]

Jotain vikaa ihmisessä on jos toistuvasti istuu linnassa. ja ihmettelen naista joka jaksaa sellaista. En halua lapselleni antaa kuvaa, että on ok tehdä rikollista, kunhan istuu hetken linnassa.

Mistä syystä mies on linnassa? Jos kyse on huumeista, niin niitä en hyväksy ollenkaan.
 
b
[QUOTE="vieras";22596727]Suomalaiset kun on tekopyhiä...[/QUOTE]

Miten niin? Tekopyhiä, kun tuomittua rikollista pidetään rikollisena..??? Mitä pitäisi tehdä, taputtaa päähän ja sanoa, että voi voi kun joudut taas linnaan??
 
"vieras"
Jotain vikaa ihmisessä on jos toistuvasti istuu linnassa. ja ihmettelen naista joka jaksaa sellaista. En halua lapselleni antaa kuvaa, että on ok tehdä rikollista, kunhan istuu hetken linnassa.

Mistä syystä mies on linnassa? Jos kyse on huumeista, niin niitä en hyväksy ollenkaan.
Eiköhän se kuule suurimmalla osalla siellä ole kyse rahasta. Mutta lopetanpa tähän, eipä heidän elämänsä meille kuulu, olenpa edelleen heidän kanssaan samoin tekemisissä kuin aina ennenkin ja pidän suomalaisen suvaitsemattomuuden poissa ja annan ihmisten elää niinkuin he haluavat, ei ole minun asiani puuttua kenenkään liittoihin. Ja toivotan tervetulleiksi lapseni ystävät heidän vanhempiin tuijottamatta. Jopa muutkin kuin suomalaiset.
 
Äitini on sellainen ihminen, ettei kukaan varmasti uskoisi, että hänellä on rikollisen kanssa lapsia. Suurin osa ei edes kerro, että on perheenjäsen/sukulainen vankilassa, joten aivan turha olla noin ennakkoluuloinen, luultavasti ette edes tietäisi jos lapsenne kaverin vanhempi on vankilassa. Vai miten tarkasti aiotte lapsen kavereiden perhetaustan selvittää? Järjestette heille ristikuulustelun? Harvassa on myös ne tapaukset, joissa vankilassa olleen lapsesta tulee myös vanki tai muuten huono ihminen.
 
aijaa
Hassua, mutta minua ei haittaisi ollenkaan. Ellei siis olisi jotain syytä epäillä, että lapseni ei heidän kotonaan leikkiessään olisi turvassa (esim. isä olisi jo vapaalla jalalla JA taipuvainen johonkin väkivaltaan tms.). Silloin haluaisin lapsen leikkivän kyseisen kaverin kanssa joko ulkona tai meillä.

Minun mielestäni meidän vanhempina on opetettava lapsellemme järkevät arvot, ei se ole kavereiden tehtävä, vaikka kaveripiiri toki vaikuttaakin. Ainoa tilanne, missä ohjaisin lastani olemaan leikkimättä jonkun lapsen kanssa olisi sellainen, jossa lapsi itse (jo isompi siis) olisi ilkeä, hyväksikäyttävä ja kiero, ja aiheuttaisi lapselleni ahdistusta ja pahaa oloa. Ja tämä siis täysin katsomatta sellaisen lapsen perhetaustoihin.
 
"vieras"
miten niin rikolliSTEN kotiin? Oli puhetta että jos isä on vankilassa..sillon mun matematiikalla vain yksi perheestä on rikollinen. Ja yleisesti vankilassa olevien perheet on ihan tavallisia ihmisiä.

No oikeastaan ihan sama, en silti haluaisi lasteni menevän leikkimään sellaiseen kotiin. Mitäs jos vaikkapa se perheen äiti on ihan tavallinen, mutta perheessä mahdollisesti vierailevat sukulaiset/tuttavat ovat samaa sorttia vankilassa olevan isän kanssa? Jossitteluahan tämä on, mutta kuitenkin täysin mahdollista.

Olen itse lapsena vieraillut useasti yhdessä perheessä, jonka isä oli vankilassa. En osaa selittää, mutta jotenkin outo, erilainen ilmapiiri siinä perheessä oli. Isästä ei saanut puhua mitään ja muutenkin sellainen "surullinen" tunnelma.

Ja miten niin vankilassa olevien perheet ovat yleisesti ottaen tavallisia perheitä?? Hieman kyllä epäilen...Minun käsitykseni kyllä on, että myös muilla perheenjäsenillä voi olla esim. päihdeongelmaa, mielenterveysongelmia, talousvaikeuksia, varmasti sosiaalitoimiston asiakkaita moni. Ei mene minun käsitykseeni tavallisesta, normaalista perheestä...
 
[QUOTE="vieras";22596764]Eiköhän se kuule suurimmalla osalla siellä ole kyse rahasta. Mutta lopetanpa tähän, eipä heidän elämänsä meille kuulu, olenpa edelleen heidän kanssaan samoin tekemisissä kuin aina ennenkin ja pidän suomalaisen suvaitsemattomuuden poissa ja annan ihmisten elää niinkuin he haluavat, ei ole minun asiani puuttua kenenkään liittoihin. Ja toivotan tervetulleiksi lapseni ystävät heidän vanhempiin tuijottamatta. Jopa muutkin kuin suomalaiset.[/QUOTE]
Minäkin annan ihmisten elää kuten he haluavat - en vain ole tekemisissä heidän kanssaan, jos heidän tapansa elää rikkoo mun periaatteita (ja Suomen lakia) vastaan, toistuvasti. Simppeliä :)

Mitä muihin kuin suomalaisiin tulee, niin olen mä joskus pari sanaa ulkomaalaistenkin kanssa vaihtanut :xmas: eli rasisti en ole vaikken rikollisuutta lainkaan hyväksykään.
 
Minäkin annan ihmisten elää kuten he haluavat - en vain ole tekemisissä heidän kanssaan, jos heidän tapansa elää rikkoo mun periaatteita (ja Suomen lakia) vastaan, toistuvasti. Simppeliä :)

Mitä muihin kuin suomalaisiin tulee, niin olen mä joskus pari sanaa ulkomaalaistenkin kanssa vaihtanut :xmas: eli rasisti en ole vaikken rikollisuutta lainkaan hyväksykään.
:xmas::kieh::wave:
 
yh
Ei se varmaankaan haittaisi. Omankin lapseni isä on sellainen venkula ettei paljon ole varaa olla ylimielinen, tosin hän ei tietääkseni ole tai ole ollut vankilassa mutta aika arveluttavia puuhailee. Eikä se meistä kai sen huonompia tee, siis minusta ja lapsesta. Toki kertoohan se minun arvostelukyvystäni silloin vuosia sitten kun menin raskautumaan tuollaiselle tyypille. Niin ja onhan tuo lapsikin tietysti vähän arveluttava, onhan se saattanut periä isältään vaikka mitä geenejä.
 
Totta kai antaisin lapseni (jos mulla sellainen olisi) leikkiä ko. perheen lasten kanssa, ulkona tai sitten meillä. Lapsen vanhemman rikoksesta riippuen, en välttämättä päästäisi lapsiani tämän kaverin luo kylään. Lasten turvallisuus on tärkeintä. Minäkään en saanut lapsena vierailla sen perheen luona, jonka isä oli sotkeutunut huumeisiin. Ulkona ja muiden lasten luona kyllä leikittiin yhdessä.
 
ei vaikuttaisi minuun mitenkään noilla tiedoilla mitä ap kertoi. lapseni saisivat mennä edelleen leikkimään ap:lle ja jos ap:n lapsi kertoisi omalle lapselleni isänsä olevan vankilassa niin juttelisin aiheesta, korostaisin, että lapsi on täysin syytön isänsä tekoihin ja lapsi ei ole tehnyt mitään väärää ja lapsella voi olla surullinen olo asiasta.
 
"vieras"
Kukaan ei tarttunut kysymykseen, että entäpä jos oma lapsenne ajatuisi rikollisille urille ja vankilaan. Mieltäisittekö oman kotinne rikollisten kodiksi?
Jos oma lapseni joutuisi vankilaan, tuntisin syvää häpeää myös siitä, että kasvatuksessa olisi jotain mennyt pahasti pieleen. Olisin surullinen jos joku alkaisi vältellä perhettäni ja ajattelisi meidän olevan jotenkin huonompia, mutta ymmärtäisin kyllä. En mieltäisi omaa kotiani rikollisten kodiksi, mutta ymmärtäisin kyllä, jos joku ei enää tuntisi oloaan meidän kodissamme hyväksi ja turvalliseksi.
 
[QUOTE="vieras";22596975]Jos oma lapseni joutuisi vankilaan, tuntisin syvää häpeää myös siitä, että kasvatuksessa olisi jotain mennyt pahasti pieleen. Olisin surullinen jos joku alkaisi vältellä perhettäni ja ajattelisi meidän olevan jotenkin huonompia, mutta ymmärtäisin kyllä. En mieltäisi omaa kotiani rikollisten kodiksi, mutta ymmärtäisin kyllä, jos joku ei enää tuntisi oloaan meidän kodissamme hyväksi ja turvalliseksi.[/QUOTE]

Kutakuinkin noin.

Tekisin myös hyvin selväksi sen, että vaikka lastani rakastankin, niin tekoa en millään tasolla hyväksy.

Eikä lapsi asuisi samassa kodissa kanssani.

Jos mieheni tekisi jotain, mikä veisi hänet vankilaan, niin 99% varmasti ottaisin avioeron ja irtisanoutuisin kokonaan kaikesta mikä häneen liittyy.
 
[QUOTE="vieras";22596975]Jos oma lapseni joutuisi vankilaan, tuntisin syvää häpeää myös siitä, että kasvatuksessa olisi jotain mennyt pahasti pieleen. Olisin surullinen jos joku alkaisi vältellä perhettäni ja ajattelisi meidän olevan jotenkin huonompia, mutta ymmärtäisin kyllä. En mieltäisi omaa kotiani rikollisten kodiksi, mutta ymmärtäisin kyllä, jos joku ei enää tuntisi oloaan meidän kodissamme hyväksi ja turvalliseksi.[/QUOTE]oletettavasti itse ajattelisin ja tuntisin samoin. Vaikka pahalta tuntuisi, jos toiset lapset menettäisivät sen vuoksi kavereitaan.
 
"sipsi"
[QUOTE="vieras";22596975]Jos oma lapseni joutuisi vankilaan, tuntisin syvää häpeää myös siitä, että kasvatuksessa olisi jotain mennyt pahasti pieleen. Olisin surullinen jos joku alkaisi vältellä perhettäni ja ajattelisi meidän olevan jotenkin huonompia, mutta ymmärtäisin kyllä. En mieltäisi omaa kotiani rikollisten kodiksi, mutta ymmärtäisin kyllä, jos joku ei enää tuntisi oloaan meidän kodissamme hyväksi ja turvalliseksi.[/QUOTE]

Ei se kasvatuksesta aina johdu... Näin aikoinaan erityisen koskettavan muistovärssyn nuoren ihmisen kuolinilmoituksessa. Se meni jotensakin näin: "Saattelin lapseni valmiiksi, kuin laivan merelle. Ompelin purjeet, tarkistin ruorin, luotsasin reitit. Vain tuulille en voinut mitään." Allekirjoituksena oli Äiti.
 
[QUOTE="sipsi";22597019]Ei se kasvatuksesta aina johdu... Näin aikoinaan erityisen koskettavan muistovärssyn nuoren ihmisen kuolinilmoituksessa. Se meni jotensakin näin: "Saattelin lapseni valmiiksi, kuin laivan merelle. Ompelin purjeet, tarkistin ruorin, luotsasin reitit. Vain tuulille en voinut mitään." Allekirjoituksena oli Äiti.[/QUOTE]

kauniisti ja koskettavasti sanottu. Ja niin totta.
 
"Vieras"
Alkuperäiselle; En siis ajattelisi mitään, en ylipäätänsäkään mieti mitään lasten kavereiden vanhemmista.Isompi neiti on jo sen verran iso että jos nyt joku sen kavereiden vanhemmista istuu linnassa niin ei ole sen kaverin vika.Tietty jos nyt joku pedofiili olisi kyseessä niin uskoisin että siinä vaiheessa vanhemmat ei olisi yhdessä. Pienempi taasen, niin en tiedä päiväkodissa yhtään mitään kenenkään muiden vanhemmista, eikä suoraan sanoen juurikaan edes kiinnosta. :)
 
"vieras"
[QUOTE="sipsi";22597019]Ei se kasvatuksesta aina johdu... Näin aikoinaan erityisen koskettavan muistovärssyn nuoren ihmisen kuolinilmoituksessa. Se meni jotensakin näin: "Saattelin lapseni valmiiksi, kuin laivan merelle. Ompelin purjeet, tarkistin ruorin, luotsasin reitit. Vain tuulille en voinut mitään." Allekirjoituksena oli Äiti.[/QUOTE]


No sanoisinpa kyllä, että aika monessa tapauksessa kasvatuksellakin on tekemistä asian kanssa. Tai niin ainakin itse aina ajttelen: "minkälainen perhe hänellä on, millaiset eväät saanut elämäänsä" "missä kohtaa on mennyt jotain vikaan, kenties jo lapsuudessa" "olisivatko vanhemmat voineet tehdä jotain vielä enemmän lapsensa hyväksi" "kuinka voisin välttyä siltä, että omat lapseni joutuisivat tuollaiseen tilanteeseen"... Tuskin olen ainoa, joka tällaisia päässsään pyörittelee...
 
entä lastesi elämästä?
Irtisanoutuisin lasteni elämästä, jos heistä tulisi samanlaisia kuin esim. huumeisiin sekaantuneesta kaveristani, joka teki ryöstöjä, varasteli sukulaisiltaan, murtautui naapuriinsa ja sukulaisten luo, teki petoksia, laiminlöi lastensa hoidon tyystin...jne. Eli jos elämäntapa olisi sellainen, mitä en mitenkään voisi hyväksyä tai ymmärtää, ja mistä kärsii koko perhe ja lähipiiri.

Rakkaus lasta kohtaan säilyisi aina, vaikka lapsi isompana muuttuisikin sellaiseksi josta on todella vaikea ellei jopa mahdoton pitää.

Jos lasten isä joutuisi vankilaan, niin lapset saisivat jatkaa yhteydenpitoa hänen kanssaan niin halutessaan. Tapaamisia ei tulisi vankilassa olemaan, ei ainakaan minun luvallani.
 

Yhteistyössä