Mitä ajattelet, jos näet äidin syöttävän ihan pienelle lapselleen (n1v tai alle) jäätelöä, keksejä ym...?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Jokainen tavallaan. :) Ei kyl käyny mieleskää antaa pojan n. 1-vuotiaana viel edes maistaa mitään epäterveellist. Mut kyl epäterveellisempääki voi mun mielest pikkasen vanhempana antaa vähäsen maistaa / ja viel vanhempana joskus myös syödä. Täydellinen rajoittaminenkaan ei oo hyväks.

Meiän 1v10kk ikänen on muutaman kerran maistellu esim. pienii määrii pullaa, lettuja, pannukakkuu, marja-, hedelmäpiirakkaa, jäätelöö, maissinaksuja..

Keksii, karkkii, täytekakkuu, leivoksii, vanukast, sokeroituu jogurttii / viilii, muroja, sipsejä, popcornii, pillimehuu, tiivistemehuu.. ym. ei oo maistellu yhtään.
 
Ihme kyllä, että ravitsemusterapeutit käskevät syöttää pienille lapsille paljon herkkupaloja, jotta paino nousisi.

Jos pituuskasvu on hyvää, niin onko väliä, jos lapsi on kevyt? Ja jos pituuskasvussa on ongelmaa, niin varoisin syöttämästä herkkuja, koska ainakin meidän lapsilla ne vie aika herkästi oikean ruokahalun, ts. ei maistu enää kunnon ruoka, jos saavat herkkuja.

Ja toisekseen me on käyty ravitsemusterapeutilla myös, kun lapsella on paino niin alas mennyt, kyse tosin jo koululaisesta. Ei tosiaan käsketty herkkuja syöttää, vaan päin vastoin, terveellistä ravitsevaa ruokavaliota haettiin. Voi tietty ikä vaikuttaa, meillä alkoi olla vähän sellaisia laihdutusjuttuja mielessä tytöllä (joka jo valmiiksi reippaasti painokäyrien alapuolella) eli syömishäiriö.
 
näin
Ajattelisin, että onpa hölmöä opettaa tuon ikäiselle kun ehtii se myöhemminkin...En antanut omallekaan vasta kun itse tajusi alkaa pyytämään. Voi sitä vauva vielä herkutella omilla soseillaan.
 
diipadaapa
meille niin ajankohtaista sillä meillä melkein 8kk sai tänään ekan kerran omaan kulhoon jäätelöä, vaniljaa ja noin desilitra meni hyvällä halulla, Ö-Ö komensi lisää ja ei meinannut lusikkaan saada sellaista vauhtia kun olisi tarvinnut :) siitä se jätskiura lähtee!
murusia fasun sinisestä on jo saanut pari kuukautta.
lapselle ne herkut mun mielestä ennemmin kuulukin kuin aikuiselle jonka makuaisti turtunutkin iän myötä.
ylipainoisia ei tästä perheestä silti löydy vaikka meitä kuusi henkeä on ja hampaat on kaikilla kunnossa.
 
mrr
Ja miksipä en antaisi herkkuja. Lapsi syö ruokansa ja puuronsa mielellään, leikkii kaiket päivät pihalla juoksennellen ja hampaat pidetään kunnossa. Voi herranjestas että joku vielä jaksaa vetää ylipainoisuuskeskustelun tähän... Muksut lojuu telkkarin edessä ja pelailee tietokonepelejä - siitä se läskiys ja vetelyys johtuu!! Laittakaa ne mukulanne pihalle niin voivat nauttia herkuistakin!!
 
realisti
vasta olen huomannut, että pikkuisille ei sais antaa mitään "herkkuja". Mitä se vaikuttaa mihinkään vaikka 1v. syö VÄLILLÄ ranskiksia tai jätskiä? Ei mitään tietenkään. Ruokavalio on 10v. sama vaikka herkut olis aloitettu 1v. tai 7v.
 
HERÄTYS!
Alkuperäinen kirjoittaja diipadaapa:
meille niin ajankohtaista sillä meillä melkein 8kk sai tänään ekan kerran omaan kulhoon jäätelöä, vaniljaa ja noin desilitra meni hyvällä halulla, Ö-Ö komensi lisää ja ei meinannut lusikkaan saada sellaista vauhtia kun olisi tarvinnut :) siitä se jätskiura lähtee!
murusia fasun sinisestä on jo saanut pari kuukautta.
lapselle ne herkut mun mielestä ennemmin kuulukin kuin aikuiselle jonka makuaisti turtunutkin iän myötä.
ylipainoisia ei tästä perheestä silti löydy vaikka meitä kuusi henkeä on ja hampaat on kaikilla kunnossa.
DESI? Muutaman kk ikäiselle VAUVALLE! Se ei olisi kaivannut sitä jos et olisis antanut. Täysin turhaa! et taida tietää kuinka paljon LISÄAINEITA on jädessä. Niimpä. Koulun penkille ois tarve.
 
Ajattelisin varmaan, että tuo mamma ei ainakaan surffaa plussalla, kun kehtaa vielä julkisesti antaa lapselleen jotain muutakin kuin lisäeineetonta, maustamatonta, luomuraaka-aineista kotona tehtyä sosetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja realisti:
vasta olen huomannut, että pikkuisille ei sais antaa mitään "herkkuja". Mitä se vaikuttaa mihinkään vaikka 1v. syö VÄLILLÄ ranskiksia tai jätskiä? Ei mitään tietenkään. Ruokavalio on 10v. sama vaikka herkut olis aloitettu 1v. tai 7v.
No mutta kun tuo aloittaja vaan itse kysyi, että onkohan se pahasta, kun siitä on tullut lähes päivittäistä....

Ei minustakaan ole mitään väliä, jos pienokainen joskus maistaa herkkuja, mutta jos siitä alkais tulla päivittäistä, niin silloin varmaan alkaisin miettiä vaihtoehtoja.
 
viivin
No enpäs ajattele juuri mitään. Jokainen pystyy maalaisjärjellä ajattelemaan mitä voi omalle lapselleen antaa. Kyllä meillä saa jätskiä, vaikkei äiti itse siitä tykkääkkään, niin ei tarvii muiden siitä "kärsiä"
 
Huh.. Tää on taas näitä.. En kattois pahalla mutta mielessäni kyllä arvostelisin. Oma tyttö 9kk on aivan haltioissaan maissinaksuista ja kurkusta ja ei tulis mieleenkään antaa mitää herkkuja vielä pitkään aikaan. Kun tyttö kasvaa niin meillä syödään hedelmistä tehtyjä mehujäitä ja smoothieita herkkuina. Lisäaineet yritän pitää mahd kauan mahd kaukana. Risteilyllä kun oltiin niin mummi ja isomummi meinasivat antaa tytölle mehua ja pullaa ja mies piti heille kunnon puhuttelun ettei tuollaista enää tapahdu.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
mua jotenki puistattaa. ei niin pienelle tarvi väkisin antaa vielä, eihän ne ite ees tajua kinuta sellasia! pärjää kyllä ilmankin.
sama täälä! Miksi alle 1v:lle pitää antaa tuollaisia makeita ja sitten ihmetellään kun ei peruna maistu
Vaan entäs kun näkee kuinka jossain mäkkärissä syötetään alta 1 vuotiasta hampparisafkalla! se vasta puistattaakin.... itelle ei kyllä tulis mieleenkään, mulla oli vauvalle aina sosepurkki mukana kaupungilla ja joskus tuli kyllä mentyä mäkkiin, mutta muksulle syötin siellä kyllä oman soseen, en tosiaan mitää happy mealia..
minä olen antanut 1 vuotiaalle hampparia, pyysin sen ilman mausteita ;)

 
Tottakai lapsillekin hyviä makuja
Kauhistelkaa. Meillä on sillointällöin täytekakkua tai vanilijakermajäätelöä iltapalaksi, niin paljon kuin uppoaa. Puuroa ja pottuja ei meillä syö lapsetkaan.
 

Yhteistyössä