Mitä hittoa mä teen tuon lapsen kanssa?! (Kieltäytyy syömästä.)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kyseessä tosiaan vähän päälle 1-vuotias lapsi. Vähän sellainen nirsoilija ja sihtikurkku se on aina ollut, mutta nyt sitten kieltäytyy jatkuvalla syötöllä ruuasta eikä mikään kelpaa, ihan sama mitä tarjoaa. Kääntää päätään pois, nipistää huulensa yhteen, itkee ja raivoaa kun ruokaa yrittää "tuputtaa" viemällä lusikkaa lähemmäksi huulia niin että mitenpä sitä ruokaa väkisinkään tarjoat. Aivan sama, tarjoaako suolaista vai makeaa, lopputulos on sama. Tänään on syöty 1dl porkkanasosetta, ja kuten nyt varmaan jokainen tajuaa, niin aika vähäinen ruoka-annos tuon ikäiselle on.

Musta itsestäni tuntuu, että hermot on ihan lopussa tuon jatkuvan ruuan kanssa tappelun kanssa. Tekisi mieleni antaa olla loppupäivä ilman yhtään mitään, niin jospa se sitten seuraavana päivänä maistuisi. Hitto. Toki tiedän, ettei sitä niinkään voi tehdä ja tietysti ruokaa ja juomaa yritän hänelle tarjota, mutta minkäs teet kun ainoastaan juoma tuolle nirppanokalle kelpaa ja silläkään se ei pidemmän päälle elä.

Millä tuon saa syömään?
 
aloittaja vielä
Joo ja ruokailua on tosiaan yritetty ihan ajan kanssa. Vasta tunnin tuossa neiti nirsoilijaa syöttelin, ja kolme pikkulusikallista sain sitä ruokaa hänelle ujutettua. Lopusta kieltäytyi ja ne muut palat mitä otti, sylki pois. Samaa peliä pitänyt pari päivää. Kyllästyttää. Hermostuttaa. Ruokakin on hyvän makuista, eikä liian kylmää tai liian kuumaa. Tosin jäähtyihän se tuossa tunnin aikana, vaikka se jo kertalleen ehdittiin uudelleenlämmittää.
 
cenna
Annatko lapsen itse syödä? Meillä uppoaa ruoka kuin ruoka kun lapsosella on lusikka omassa kädessä :) ja syö kyllä sorminkin. Sitten minä siinä sohelluksen lomassa lykin omalla lusikalla ruokaa suuhun.
 
"been there"
Meilla oli vahan samaa kaytosta vajaan viikon ajan ennenkuin huomattiin, etta oli tullut uusi hammas. Aina uusien hampaiden kanssa sama kaytos toistui. Palasi sit syomaan normaalisti kun hammas oli kunnolla puhjennut. Olisiko teilla samaa? En usko, etta lapsi pahasti karsiin, jos vahan aikaa (omasta halustaan) syo vahemman. Yrita tarjota erilaisia ruokia, josko jotain ikenien kutitusta helpottavaa loytyisi (esim leipa jos suistuisi syomaan omasta kadestaan). Tsemppia, onhan se turhauttavaa.
 
Meillä oli 1-vuoden iässä samaa ja siitä asti on syönyt itse ruokansa. Annoin ruuan lautasella eteen ja lusikan. Nyt ikää 1v 4kk ja syö oikein siististi itse ruuan. JOkus joudun lautasen pohjalta rapsimaan kun sinne jää ruokaa jonkin verran.
 
toinen samanlainen
Meillä on lapsi joka on alle 1v ja meillä samanlaisia ongelmia. Itse kuitenkin ajattelen niin että ei sitä ruokaa voi pakottaa, syöhän se sitten kun on nälkä. Joskus meillä syödään ihan älyttömän pieniä määriä päivän aikana, ja oikeen huolestuttaa että saako tarpeeksi, ja tätä saattaa jatkua pari-kolme-neljä päivää, ja sitten taas jaksaa syödä.
Tiedän että toi on tosi stressaavaa, mutta kannattaa ottaa sellanen asenne että syö sitten kun on syödäkseen ja nälkä. Tärkeintä on ehkä kuitenkin se että sitä ruokaa on tarjolla, mutta tuntia mä en sitä yrittäisi antaa, vaan tarjoile max 30min ja sit siivotaan pöytä. Ei mikään buffee meininki kannata.

Mä tein kans sellasen jutun että kun kovasti tinttaili toi herra niin otin sellasen peilin, joka seisoo itse tuella ja laitoin sen niin että lapsi näki itsensä peilistä kokoajan, ja ilmeet ja sen kaiken. Toimi jotenkin kummasti se syöminen paremmin kun joutu katsomaan itseään peilistä.

Toinen mitä voit yrittää on antaa sille oma lusilla käteen, ja syötät ite toisella lusikalla.

Tässä nyt ne mitkä meillä toimii...
 
Blue
Oletko tarjonnut lapselle täysin samaa ruokaa kuin se mitä te syötte?

Meillä poika oli reilu 1v kun kerran ostettiin kaupasta grillattu broileri kun piti saada nopsaan ruoka pöytään kun reissusta tultiin. Pojalle otin sitten purkkiruoan "pikaruoaksi". No, poikahan ei suostunut syömään lusikallistakaan.. Kesti hetken ennen kuin tajusin antaa pojalle sormiruoaksi eteen sitä kanaa ja riisiä ja salaattia, eli täysin samaa ruokaa kuin mitä me muutkin syötiin. Ne katosivat saman tien, ja sen jälkeen poika ei enää suostunut syömään mauttomia soseita.
 

Yhteistyössä