- MITÄ HOMMATA ENNEN VAUVAN SYNTYMÄÄ? -

:)
Tälläistä listaa olen itse kaipaillut ja muutamia löytänytkin.
Nyt ajankuluksi ajattelin kirjoittaa tähän ihan oman listan mitä olen itse kirjoittanut ylös hankittavaksi :)
Voitte sitten lisäillä kun tulee jotain uutta ja tarpeellistä mieleen mitä en ole osannut huomioida.

LISTA:

Vaunut - Omiin käyttötarpeisiin sopivat
Sitteri/vauvakeinu - Ei kaikkien mielestä tarpeellinen
Käsidesi - Vieraiden kanssakin kätevä
Vanulappuja - Silmien puhdistamiseen
Vanupuikkoja - Navan puhdistamiseen
Haavanpuhdistusaine - Navan puhdistamiseen
Tutteja - Ei kaikkien mielestä tarpeellinen
Puklurättejä
Amme
Kylpyöljy
Soittorasia - Itse ostan jo raskausaikana ; Tuttu sävel rauhoittaa vauvaa
Kosteuspyyhkeitä - Käteviä yöllä ja reissussa
Vaippoja - kestovaippoja/kertakäyttövaippoja
Pinnasänky
Hoitopöytä
Suolaliuostipat - joskus maitokin saa vauvan nenän tukkoiseksi
Hoitoalusta
Yösiteitä - äidille jälkivuotoa varten
Imetysliivit
Bepanthen - sopii myös imetyksestä kipeytyneille nänneille
Turvakaukalo
Lakanoita
Tuttipullo - varuiksi jos imetys ei sujukaan
Liivinsuojia - kesto sekä kertakäyttöisiä löytyy kaupoista
Hyttyssuoja vaunuihin - kaikissa ei kuulu vakiovarusteisiin
Sadesuoja vaunuihin - kaikissa ei kuulu vakiovarusteisiin
Makuupussi/peitto
Itkuhälytin
Pari purkkia korviketta - jos imetys ei vaikka sujukaan
Pehmoinen hiusharja vauvalle
Hajusteeton pyykinpesuaine
Hoitolaukku
Pakasteeseen pullaa/piirakoita/pasteijoita vierailijoita varten
Vaatteita vuodenajan mukaan


Siinä ne mitä nyt olen saanut itselleni listaan kirjoitettua. Toukokuussa tulossa vauva :)
 
Jos äitiyspakkauksen ottaa, on siellä olevat perustarvikkeet hyvä katsoa etukäteen ettei tule hankittua moneen kertaan. Jos taas päättää jättää pakkauksen väliin, vauvan kynsisakset on suht oleelliset (tosin niitä ei tarvita kuin vasta pariviikkoisesta eteenpäin). Vastasyntyneellä on hyvä olla kääntöhihallisia bodyja tai tumput (joita myös äippäpakkauksessa), koska kynnet on tosi terävät ja vauva raapii itseään helposti.

Sellaiset rasvat ja talkit ym. joita ei tule muuhun käytettyä kannattaa hankkia vasta tarpeeseen, sillä monilla jää käyttämättä kokonaan. Eihän ne iso sijoitus ole mutta vauvaperheessä tavaraa pyörii ympäriinsä muutenkin aika paljon :)

Varsinkin talvivauvalle suosittelen turvakaukaloon lämpöpussia. On äärimmäisen kätevä. Meillä myös kantoliina oli ihan pikkuruisesta asti kovassa käytössä. Kannattaa etukäteen perehtyä ja jos liinailu kiinnostaa, koittaa saada lainaksi tai ostaa kirpparilta, liinoilla on tosi hyvä jälleenmyyntiarvokin kun haluaa siitä eroon.

Jos korviketta varaa ennakkoon, kannattaa olla ainakin yksi tuttipullo.

Me ostettiin vino pino ikean pieniä halpispyyhkeitä pyllypyyhkeiksi. Helpotti että aina on kuiva pyyhe saatavilla ja käsi- ja kasvopyyhkeet oli kiva pitää erillään pyllypyyhkeistä :)

Äitiyspakkauksella tosiaan pääsee jo pitkälle. Kaikki isommat hankinnat kannattaa miettiä mikä on omalla kohdalla tarpeellista ja minkä kanssa voi odottaa ja katsoa tuleeko tarvetta. Meillä esim. pinnasänky odotti sivussa kunnes tyttö täytti 9kk, siihen saakka nukkui meidän sängyssä. Ihan hölmö hankinta etukäteen meidän kohdalla :) Hoitopöydän virkaa on ajanut lipasto johon mahtuu kivasti vaipat, harsot, pyyhkeet jne. Itkuhälyttimiä ei meillä koskaan ole ollut eikä ole ollut tarvettakaan.
 
Listasta huomasin heti puuttuvaksi talkin sekä sinkkivoiteen, kuten jo joku muukin oli huomannut mainita. Myös muovitettuja lakanoita voi olla hyvä hankkia pari, niin säilyy patja puhtaanpana, jos ja kun tulee pulautuksia ja vaipan ohivuotoja yms. Meillä käytin muovitettua lakanaa petarin alla, koska poika oli kova hikoamaan jo vauvana ja koin muovilakanan melko hiostavaksi itsekin.
Niin ja tietenkin vanha kunnon perunajauho ajaa ihan talkin asiaa, sitä nyt löytyy melkein joka huushollista.
 
Ylläoleviin lisäisin
- kantoliinan
- lanollinipohjaisen rasvan (esim. ainun purelan) joka omasta mielestäni tehoaa kipeytyneisiin nänneihin jopa bebanthenia paremmin
- äidille riittävästi maukasta ruokaa ja juomaa avittamaan imetystä (maustettua vissyä / laimeaa mehua mukava juoda välillä, jos vesi alkaa tökkiä ) sekä esim. luumuja pehmentämään synnytyksestä mahdollisesti kovettuvaa vatsaa (erit. sektion jälkeen)
 

Yhteistyössä