Mitä liikuntaa kotona tai mielummin muualla 7 kk vauvan kanssa keksisi?

  • Viestiketjun aloittaja "Viuhtis"
  • Ensimmäinen viesti
"Viuhtis"
Jouduin lopettamaan imetyksen jo nyt ja painoa pamahti heti 6 kg lisää ja vielä kun olin ajatellut nipistää muutamia kiloja pois heti kun lopetan imetyksen. Olen katsonut syömisiä tosi tarkkaan mutta se ei tunnu riittävän eli jotain liikuntaa olisi pakko harrastaa ja olisi kivakin.

Ongelma on vain siinä, että aikaisemmin olen käynyt ryhmäliikuntatunneilla ja ratsastamassa. Ikinä en ole kokenut mitenkään houkuttelevaksi kotona jumppavideon kanssa jumppaamista ja miten sellainen edes onnistuisi 7 kk ryömivän vauvan kanssa. Päiväuniajat tuntuvat aina menevän kotitöihin. Äiti-lapsi jumppaa olisi tarjolla yhdessä liikuntakeskuksessa mutta tunti alkaa jo klo 9 eli minun pitäisi herättää vauva jo klo 7 ja normaalisti herää 9.30- 10.00 aikoihin eli ei tunnu kivalta vaihtoehdolta. Samassa liikuntakeskuksessa on lapsiparkki mutta eivät ota sinne alle 2 vuotiaita lapsia. Muissa ei tällsista palvelua olekkaan.

vauvan ollessa pieni tehtiin pitkiä vaunulenkkejä kun oli lämmin niin voi imettää ja vaihtaa vaippaa kesken matkankin ja vauva nukkui pitkiä päiväunia. Nyt kun noita ei enää voi tehdä ulkona ja vauva saattaa nukkua vain puolen tunnin päiväunet kahden tunnin sijasn niin ei kamalan pitkälle viitsi lähteä kun tiedän, ettei viihdy hereillä vaunuissa varsinkaan jos on vähänkin nälkäinen ja itseä kyllästyttää pyöriä näitä lähiteitä ja polkuja moneen kertaan peräkkäin kun sitä on ho niin monta kuukautta tehnyt.

Nyt siis vinkkejä mitä liikuntaa keksisin tai olisiko esim. Youtubessa joku oikeasti niin mukaansa tempaava jumppa video, että tulisi tehtyä kotona.
 
treenari
aloita vaunujuokseminen. Juokset vaikka sen puoli tuntia jonka ajan lapsi jaksaa olla vaunuissa. Sit tietty voi pysähtyä lenkin aikana vaikka puistoon hetkeks ja taas juosta kotiin. Toinen vaihtoehto on hankkia kotiin jonkin kuntoiluväline kuten juoksumatto, crossari tai spinningpyörä. Kun vauva on päikkäreillä niin sit vaan treenailemaan. Ja aamut kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi treenien suhteen jos vauva kerta nukkuu 9.30 asti! Heräät itse klo 8 ja vedä tunnin treenin, käyt suihkussa ja vauva heräilee :) Niin mä sulatin raskauskilot (toki vaatii itseltä sen tunnin nipistämisen jo muutenkin lyhyistä yöunista). Sit voikin loppupäivän touhuta muita juttuja :)
 
"Viuhtis"
Levi: siis alaikäraja lapsiparkkiin on 2 vuotta ja vauvani on nyt 7 kk eli on kyllä vähän enemmän kuin muutaman kuukauden nuorempi.

Mikäköhän olisi sellainen pieneen tilaan menevä ja suht halpa kuntoiluväline? Kun en viitsisi mitään kallista ostaa jos en tykkääkään niin jää vain turhaan pyörimään varastoon.
 
Kokeile nopeaa treeniä
Googlaa seven minute training. Löytyy myös appseina jos sinulla tabletti tai älypuhelin. Ideana on se että saa tehtyä tehokkaan treenin vähässä ajassa ilman että on pakko lähteä mihinkään. Tutkimusten mukaan tuo nopea treeni, eli 30 sekuntia toistoja 10 sekunnin väleillä ja sitten uusi liike, on niin tehokas että se vastaa kunnon salitreeniä. Tämän olen itse kokenut motivoivaksi että liikunnan voi hoitaa kymmenessä minuutissa jos ei sinä päivänä pääse muualle kuin puistoon tai kävelylle. Tsemppiä! Toivottavasti löydät jonkun liikuntamahdollisuuden, pienen lapsen kanssa pää kestää paremmin jos saa liikkua.

Jos lapsesi viihtyy kantorepussa niin lähde sellaisen kanssa rivakalle lenkille :)
 
tiiteni harmaana
Kahvakuulailla voi kotonakin. Ja jos painoa haluat pudottaa nälkää näkemättä niin suosittelen vähähiilihydraattista ruokavaliota (hiilarit korvataan luonnollisilla rasvoilla).
 
"juupeli"
Miksi vauva ei voi nukkua enää ulkona? Meillä nukkuu paremmin pihalla kuin sisällä. Toki välillä nukkuu pihallakin vain 30minuuttia.

Mulla on vauva 8kk:tta käyn vaunulenkeillä, teen vauva sylissä kyykkyjä (peiliin edessä niin vauva tykkää), portaissa teen askelia vauva sylissä tai ilman, makaan selin ja nostelen vauvaa suorille käsille, öö mitähän vielä.. Mielikuvitus kehiin..
 
"Viuhtis"
Täytyykin googlettaa ja kokeilla, kiitos vinkistä!

Vauva nukkuukin ulkona mutta ei välttämättä nuku niin pitkiä unia, että ehtisi tehdä kunnon lenkin ja hereillä ei vaunuissa viihdy. Joku aika sitten jaksoin viellä kiertää samaa pientä lenkkiä monta kertaa ympäri mutta alkaa kyllästyttää. Olen niin monta kertaa syksyn aikana koittanut pitää vauvaa sylissä ja samalla työntää mutkaista tietä vaunuja, että en viitsi siksi lähteä pidemmälle. Pienempänä toimi jos imetin ja vaihdoin vaipan kesken matkan jos sattui heräämään, jaksoi taas olla vaunuissa mutta näillä ilmoilla kun en viitsi vaippaa vaihtaa tai ruokkia ulkona niin ei voi sitäkään kokeilla. Täällä ainakin saattaa kylmimpinä päivinä olla pari astetta pakkasta.
 
vierasfe
Olet siis yksinhuoltaja ilman tukiverkostoja? Ite ainakin liikuin lasten ollessa pieniä silloin, kun mieheni tuli töistä. Jätin vaan lapset iskälleen ja lähdin lenkille/salille/jumppaan jne.
 
nii...
Vaihda ne vaunut juoksurattaisiin. Vauva viihtyy niissä paljon paremminkun niissä voi säätää istuma-/nukkuma-asentoja, ja vauva näkee sieltä hyvin hereillä ollessaan. Meillä ainakin on toiminut hyvin, vaikkei koskaan ole pitkäuninen ollutkaa.
 
"luminen"
Vauva kantoreppuun ja lumitöihin vaan ! Viime viikolla minä retuutin meidän 11 kuukautta vanhaa tyttöämme Manduca-kantorepussa samalla kun isoveljensä 3 vuotta teki "lumitöitä" kanssani. Hauskaa oli kaikilla ja minä tunsin jumpan olevan sekä tehokasta että hyödyllistä.
 

Yhteistyössä