Mitä mieltä olette käsitteestä synnytysväkivalta?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minusta on naurettavaa, että kaikki vastoinkäymiset pyritään nykyisin vääntämään joksikin "väkivallaksi". Varsinkin kun hyväähän sillä vaan tarkoitetaan vaikka synnytyksessä onkin paljon sellaista mikä tuntuu ikävältä.
 
Jotenkin tuohon synnytykseen vain suhtaudutaan toisin.
Jos syöpäpotilasta ronkittaisiin mitään selittämättä miten sattuu, tai jalkamurtumasta kärsivää kohdeltaisiin kuin idioottia, nousisi hirveä haloo. Mutta jotenkin synnyttäjien pitäisi vain olla hiljaa ja kiltisti, tapahtui mitä tahansa.

Itsellänikin kokemusta todella vittumaisesta kätilöstä, joka väänsi väkisin selälleen ponnistamaan ja samoin jostain helvetin spinaalipuudutuksesta mitä en ikinä pyytänyt/halunnut.

Kauheastihan tuo riippuu tyypistä, joka sattuu olemaan työvuorossa. On myös kokemusta maailman ihanimmasta kätilöstä, joka selitti kaiken, kysyi mitä halusin ja kertoi mitä tulossa.
 
vierailija
Muistan lukeneeni tästä aiheesta kun asuin englannissa. Sielläkin käytettiin samantapaista nimitystä, eli väkivallaksi sitä kutsuttiin myös siellä. Tärkeä aihe, ei näitä tunteita ja kokemuksia tyhjästä keksitä.
 
vierailija
Jotenkin tuohon synnytykseen vain suhtaudutaan toisin.
Jos syöpäpotilasta ronkittaisiin mitään selittämättä miten sattuu, tai jalkamurtumasta kärsivää kohdeltaisiin kuin idioottia, nousisi hirveä haloo. Mutta jotenkin synnyttäjien pitäisi vain olla hiljaa ja kiltisti, tapahtui mitä tahansa.

Itsellänikin kokemusta todella vittumaisesta kätilöstä, joka väänsi väkisin selälleen ponnistamaan ja samoin jostain helvetin spinaalipuudutuksesta mitä en ikinä pyytänyt/halunnut.

Kauheastihan tuo riippuu tyypistä, joka sattuu olemaan työvuorossa. On myös kokemusta maailman ihanimmasta kätilöstä, joka selitti kaiken, kysyi mitä halusin ja kertoi mitä tulossa.
Tämä juuri, jokainen kätilö, kunkin kätilön oma mielentila tuolloin (vaikka väsymys) tai muu, varmasti vaikuttaa. Mulla ei ole mitenkään kauhean epämiellyttäviä kokemuksia, muuten kuin että lähdettiin illalla synnyttämään ja lapsi syntyi varhain aamulla. Kätilö oli väsynyt. Mulle taisi jäädä epiduraalitippa vähän liian kauaksi aikaa ja kun aikaisemmin oli laitettu akupunktioneulat, ne jäivät sinne ja huomattiin vasta osastolla. Kun synnytys alkoi lähestyä ja viereisestä huoneesta kuului huutoa, niin kätilö sanoi, että just sen takia sanoo, ettei huudeta ja mule sanoi ettei saa "murista".. mitä lie silloin päästänyt suustani. Mut ymmärsin sen jälkeenpäin niin, että se hengitys piti keskittää siihen ponnistamiseen.

Toisella kerralla meni paremmin, tosin kätilö vaihtui just ihan kohta h-hetkellä ja mies oli lähtenyt hakemaan evästä ja uutta kätilöä odottelin ja piti soittaa nappia, kun tuntui, että alapää räjähtää, eikä siinä sit kauan synnytykseen enää mennyt.

Mut joo ekaa kertaa tuohon termiin nyt törmäsin tänään jonkun jutun yhteydessä. En osaa ottaa kantaa, kun en juttua lukenut, mut ihan varmasti on kurjia kokemuksia. Ehkä sana väkivalta kuulostaa näin äkkiseltään liioitellulta.
 
vierailija
Mulla ei ole mitenkään kauhean epämiellyttäviä kokemuksia, muuten kuin että lähdettiin illalla synnyttämään ja lapsi syntyi varhain aamulla.
Siis tarkennus: ei tämä ollut se ikävä kokemus vaan se, mitä seurasi, kun jälkeenpäin ajateltuna kätilö ei ollut ihan skarppi. Kun käytiin osastolla synnytystä läpi, niin ponnistusaika oli ollut pitkä. Johtui ilmeisesti siitä, että mulla oli paikat epiduraalin takia tunnottomat. Eli joku virhe ilmeisesti sattunut, mutta en sitä silloin vielä osannut ajatella, kunnes sitten tajusin toisen kohdalla, että ilman epiduraalia (paraservikaalipuudutus annettiin) ponnistusvaihe sujui huomattavasti nopeammin ja tuntui myös!
 
vierailija
Joo ei. Ei väkivaltaa. Huono termi. Suurin osa varmaan aidosti yrittää äidin ja lapsen parasta. Ja väsyneet ja tympeätkin tekee työnsä.
Itsellä huono fiiluspohjainen kokemus ekasta synnytyksestä, nihkeä ja tympeä kätilö monessa kohtaa, ei miestä mukana oisko vaikuttanut. Mutta ei väkivaltainen!
Mutta tiesi mitä teki. Ponnistusvaiheessa tarvittiin nopeaa apua, hoiti homman ja 10 p lapsi syntyi. Se tärkeintä.
Synnytys on hyvin, hyvin riskialtis tapahtuma äidille ja lapselle, aina ei aikaa silitellä ja selitellä. Ja on outoa, jos joku ei ymmärrä sisätutkimusta ym kun lasta ollaan päästämässäo_O
 
vierailija
Joo ei. Ei väkivaltaa. Huono termi. Suurin osa varmaan aidosti yrittää äidin ja lapsen parasta. Ja väsyneet ja tympeätkin tekee työnsä.
Itsellä huono fiiluspohjainen kokemus ekasta synnytyksestä, nihkeä ja tympeä kätilö monessa kohtaa, ei miestä mukana oisko vaikuttanut. Mutta ei väkivaltainen!
Mutta tiesi mitä teki. Ponnistusvaiheessa tarvittiin nopeaa apua, hoiti homman ja 10 p lapsi syntyi. Se tärkeintä.
Synnytys on hyvin, hyvin riskialtis tapahtuma äidille ja lapselle, aina ei aikaa silitellä ja selitellä. Ja on outoa, jos joku ei ymmärrä sisätutkimusta ym kun lasta ollaan päästämässäo_O
<3
 
vierailija
En mäkään synnytyksestä tykännyt, sattui, tutkittiin, jne, mutta olin kiitollinen, että 2 kätilöä valvoi yönsä mun synnytyksen takia, vaikka selvästi hekin väsyneitä olivat. Tylsää olis ollut olla yksin...
 
vierailija
Ensisynnyttäjänä sain kokeneen hoitajan, joka joutui itse paniikkiin. Jos hoitaja ei erota kahdesta reiästä sitä, mistä vauvat tulee, voin kertoa, että kyllä pelkäsin. Vietiin kuin viimeistä päivää pitkin käytäviä samalla tutkien ja huutaen. Vain sen takia, että voitiin synnytyssalissa todeta lääkärin toimesta kaiken olevan kunnossa.

Olisiko synnytysväkivalta oikea sana, ei, mutta hoitajan kädettömyyttä kyllä ja tunsin itseni häväistyksi.

Kuopuksen syntyessä samainen hoitaja pyöri alussa. Taas olin sängyssä kontillani, huudettiin sormet väärässä reiässä ja oltiin viemässä hätäsektioon. Toinen hoitaja vieressä huutaa "ei sinne, vaan alemmas!". Ei anteeksipyyntöä tai pahoittelut, vain tiuskimista siitä, kuinka minun pitäisi rauhoittua.
Taas salissa ihana lääkäri kuitenkin totesi kaiken olevan juuri oikein ja kunnossa.

Jälleen tunne oli häpeä, kun monen ihmisen nähden hoitaja tunkee sormea jonnekin minne päivä ei paista.
 
justjoo
Nyt meni #metoo niin överiksi kun olla ja voi. Raskaudessa ja synnytyksessä, kuten missä tahansa sosiaali- ja terveysalalla tai ihan jossain muissakin palveluissa voi kommunikaatiossa olla ajoittain paljonkin parannettavaa, mutta väkivalta on tässä yhteydessä täysin väärä ilmaus. Ne ammattilaiset yrittävät parhaansa mukaan auttaa. Itse olen synnyttänyt 4 kertaa, ja ne ovat kyllä olleet elämäni kivuliaimpia tapahtumia, ja viimeiseen meinasin ihan oikeasti kuolla menetettyäni 3 litraa verta. Synnytystraumoja olen joutunut jälkeenpäin ammattilaisen kanssa käsittelemään, mutta väkivaltaa en kyllä ole kokenut synnytyksessä koskaan. Äärimmäisen kiitollinen olen suomalaiselle äitiyshuollolle

Mielestäni on nyt mennyt väkivaltaiseksi se missä kaikissa yhteyksissä sanaa väkivalta käytetään. Väkivalta ei ole synonyymi huonolle kokemukselle, vaan väkivalta on tahallista toisen alistamista ja satuttamista. Miksi kukaan ei ole vielä puhunut esim. kampaamoväkivallasta tai hammaslääkäriväkivallasta.
 
vierailija
Nyt meni #metoo niin överiksi kun olla ja voi. Raskaudessa ja synnytyksessä, kuten missä tahansa sosiaali- ja terveysalalla tai ihan jossain muissakin palveluissa voi kommunikaatiossa olla ajoittain paljonkin parannettavaa, mutta väkivalta on tässä yhteydessä täysin väärä ilmaus. Ne ammattilaiset yrittävät parhaansa mukaan auttaa. Itse olen synnyttänyt 4 kertaa, ja ne ovat kyllä olleet elämäni kivuliaimpia tapahtumia, ja viimeiseen meinasin ihan oikeasti kuolla menetettyäni 3 litraa verta. Synnytystraumoja olen joutunut jälkeenpäin ammattilaisen kanssa käsittelemään, mutta väkivaltaa en kyllä ole kokenut synnytyksessä koskaan. Äärimmäisen kiitollinen olen suomalaiselle äitiyshuollolle

Mielestäni on nyt mennyt väkivaltaiseksi se missä kaikissa yhteyksissä sanaa väkivalta käytetään. Väkivalta ei ole synonyymi huonolle kokemukselle, vaan väkivalta on tahallista toisen alistamista ja satuttamista. Miksi kukaan ei ole vielä puhunut esim. kampaamoväkivallasta tai hammaslääkäriväkivallasta.
Kun on lukenut niitä kampanjan kokemuksia, niin väkivallasta niissä on kyse, osassa ainakin. Ja suuri osa kokemuksista jää tietenkin kertomatta. Ei onnettomuudessa loukkaantunuttakaan tai sairaskohtausta saanutta kohdella sillä tavalla kuin synnyttäjää. Sydänperäisistä kivuista kärsivälle ei akuutissa tilanteessa sanota, että iteppähän tilasit vaivasi. Eikä ketään leikata tai ommella ilman puuduttamista jos on tajuissaan, leikkauspöydällä ei sanota että sappirakon poistoon kuuluu veitsen ja ompelun tuoma kipu, ole hiljaa! Vain synnyttäjiä kohdellaan kuin lihapalaa. Kyllä väkivaltaa on se, että työnnetään minuuteiksi käsi sisään kertomatta miksi, eikä vastata vaikka äiti itkien huutaa ja anelee useaan kertaan tietoa siitä, mitä tapahtuu ja miksi tapahtuu. Tällaisilla tavoilla toimien henkilökunta aivan tarpeettomasti aiheuttaa äidille lisää stressiä ja jopa kauhua, mikä vaarantaa synnytyksen kulun.

Vauvalla kerrottiin myös useita selkeästi tahallisia potilasturvallisuutta vaarantavia tapauksia. Lääkäri käski täyteen vuodelepoon mutta hoitajat komensivat liikkeelle ja kantamaan vauvaa. Verta menettäneitä, hoippuvia ja äskettäin pyörtyneitä äitejä komennettiin kantamaan vauva itse tarkastukseen. Ruokaa ei viitsitty tuoda huoneeseen 2 vrk ruuatta olleelle heikkokuntoiselle äidille - jonka pitäisi toipua ja alkaa imettää? Hemoglobiinia (perustutkimus) ei haluttu mitata erään äidin lukuisista pyynnöistä huolimatta - sitten kun se happamana ja tiuskien tehtiin, se oli alle 60... jo alkoivat juosta veripussien kanssa.

Ei ole mikään ihme, että syntyvyys laskee tai että jotkut eivät koskaan uskalla toista tehdä. Jonkun mies oli sanonut vaimolleen, että tänne ei koskaan enää tulla.
 
Nyt meni #metoo niin överiksi kun olla ja voi. Raskaudessa ja synnytyksessä, kuten missä tahansa sosiaali- ja terveysalalla tai ihan jossain muissakin palveluissa voi kommunikaatiossa olla ajoittain paljonkin parannettavaa, mutta väkivalta on tässä yhteydessä täysin väärä ilmaus. Ne ammattilaiset yrittävät parhaansa mukaan auttaa. Itse olen synnyttänyt 4 kertaa, ja ne ovat kyllä olleet elämäni kivuliaimpia tapahtumia, ja viimeiseen meinasin ihan oikeasti kuolla menetettyäni 3 litraa verta. Synnytystraumoja olen joutunut jälkeenpäin ammattilaisen kanssa käsittelemään, mutta väkivaltaa en kyllä ole kokenut synnytyksessä koskaan. Äärimmäisen kiitollinen olen suomalaiselle äitiyshuollolle

Mielestäni on nyt mennyt väkivaltaiseksi se missä kaikissa yhteyksissä sanaa väkivalta käytetään. Väkivalta ei ole synonyymi huonolle kokemukselle, vaan väkivalta on tahallista toisen alistamista ja satuttamista. Miksi kukaan ei ole vielä puhunut esim. kampaamoväkivallasta tai hammaslääkäriväkivallasta.
Enemmistö lienee ihan ok-tyyppejä tuollakin alalla, mutta olen kyllä joskus niin pimeisiin ja veemäisiin hoitajiin törmännyt, että ihan varmasti ylilyöntejä sattuu. Kuten kaikilla aloilla.
Mutta jos joku hammaslääkäri tai kampaamon tyyppi on täysi vittupää, se vielä menee, koska hänen edessä ei tarvitse olla haarat levällään puskemassa lasta ulos itsestään.

Ja kyllähän synnytyksissä ja niissä käytetyissä metodeissa on selkeitä sairaala- ja aluekohtaisia eroja esim. kivunlievityksen, välilihan leikkaamisen, imukupin käytön yms. suhteen, mikä kertoo sen, että tiettyihin paikkoihin on juurtunut tietyt kullttuurit ja tavat hoitaa asiat.
 
vierailija
Synnytys on erittäin herkkä ja primitiivinen tapahtuma, kyllä se vaikuttaa jos on huonoa henkilökuntaa joka sorkkii ilman lupaa ja ei ole kannustava jne. Jopa täysin avautunut kohdunsuu voi sulkeutua uudestaan väkivaltaisen käsittelyn jälkeen. Vaikka naisen loogiset aivot tietää että kyseessä on lääkäri niin primitiivisille aivoille jotka on synnytyksessä dominoivat, niille se henkilö on vihollisen joka laukaisee taistele tai pakene refleksin, kuten muillakin eläimillä. Jopa siinä vaiheessa kun vauva on jo tulossa ulos, se voi mennä takaisin jos synnyttäjä pelästyy jotain.
 

Yhteistyössä